URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 15 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La un meci de baschet în care se joacă finala campionatului, cu trofeul pe masă, abia de strângem 5.000 de spectatori în Oradea Arena. La întrecerile de polo, e lucru mare dacă se duc 500 de privitori. Dar la un meci de liga a III-a de fotbal se bulucesc 10.000 de spectatori și, sunt convins, numărul ar fi fost mai mare dacă lipsa locurilor de parcare și condițiile precare de pe stadion nu i-ar fi țintuit în fotolii pe mulți alți suporteri.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea sindromului de burnout se poate face de către fiecare dintre noi dacă în cadrul muncii considerăm că există condiții care ne pot predispune la stres. Dacă vă simțiți suprasolicitați și aveți impresia că nu mai puteți face față condițiilor de muncă, este bine să faceți o listă cu responsabilitățile și sarcinile de serviciu în ordinea priorităților, stabilind astfel ceea ce efectiv puteți realiza...
28 Martie 2024, 18:20

Ecologiștii orădeni arată că documentația pentru lărgirea mai multor străzi din zona Universității este lacunară și cer să fie completată cu studii

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trei ONG-uri locale care activează în domeniul ecologiei - Centrul pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor, Fundația pentru Cultură și Educație Ecologistă ECOTOP și Asociația Pescarilor Sportivi Aqua Crisius - au transmis joi o scrisoare publică prin care critică proiectul Primăriei Oradea privind lărgirea străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzó Sándor și Atelierelor.

Ecologiștii acuză că proiectului îi lipsește informații concrete privind valorile de trafic din zonă, problemele de mediu pe care le va rezolva investiția ori cum va fi afectată biodiversitatea locală, așa că cer ca documentația să fie îmbunătățită.

Așa cum BIHOREANUL a arătat, proiectul a fost supus consultării publice, în această săptămână, de către Agenția de Protecția Mediului Bihor.

Să se facă studiu de trafic!

Concret, cele trei ONG-uri cer ca Primăria să facă un studiu de trafic detaliat, care să evalueze necesitatea și impactul proiectului asupra circulației rutiere din zonă.

„Care este nevoia căreia îi răspunde proiectul de lărgire la 4 benzi a unor străzi care au, la începutul și la capătul lor, doar două benzi? Care sunt problemele de mediu care se cer rezolvate prin această investiție, având în vedere că fluidizarea circulației și accesul pedestru și cu bicicleta pot fi realizate în bune condiții cu aceleași soluții tehnice propuse, păstrând carosabilul actual cu 2 benzi?”, se întreabă semnatarii scrisorii, arătând că documentația furnizată publicului este lacunară și menționează beneficii în trafic și calitatea vieții locuitorilor, dar fără date care să susțină aceste afirmații.

Ecologiștii mai cer un studiu de biodiversitate, care să evalueze speciile de plante și animale din zona proiectului, traversată de pârâul Peța, și să identifice potențialele riscuri și impacturi asupra lor.

Cer măsuri de protecție pentru arbori

Cele trei ONG-uri vor ca Primăria să prezinte și un plan detaliat pentru protecția și conservarea arborilor existenți. Din cei 429 de arbori aflați pe străzile vizate de lucrări, 88 urmează să fie tăiați, iar semnatarii scrisorii cer măsuri de ocrotire a celor 341 păstrați.

„Înțelegem necesitatea îndepărtării unor exemplare de arbori sau arbuști, dar observăm că recensământul arborilor de pe întregul amplasament indică un număr existent de 429 de exemplare. Care sunt măsurile ce vor fi luate pentru protejarea celor 341 de exemplare care vor fi păstrate, având în vedere exemplele negative de practică existente în cazul altor șantiere de infrastructură (la amenajarea Parcului Petőfi peste 50% din arborii rămași în picioare sunt afectați de utilaje prin zdrelire sau rupere. La schimbarea conductelor de termoficare și alimentare cu apă realizate în Parcul 1 Decembrie, un număr mare de arbori au fost mutilați. La recent încheiatele lucrările de modernizare a străzilor din zona Universității, arborii rămași au fost serios afectați prin zdrelire, ruperea ramurilor și tăierea rădăcinilor - exemplele ar putea continua nominalizând aproape toate șantierele din municipiu)?”, se arată în scrisoare.

Dispuși să coopereze

Nici impactul asupra climei și a microclimatului local nu este măsurat în documentație, mai arată ecologiștii, la fel cum proiectul nu detaliază nici ce se va întâmpla cu deșeurile rezultate pe șantier, un alt aspect criticat de ONG-iști.

Arătându-se îngrijorați și indignați de lipsa de viziune concretizată în proiecte care influențează negativ dezvoltarea durabilă a municipiului Oradea, ecologiștii se declară dornici să coopereze cu instituțiile locale responsabile cu planificarea și implementarea unor proiecte urbane.

„Având în vedere condițiile climatice actuale și necesitatea unei dezvoltări durabile, conform Strategiei Naționale privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă și a Agendei 2030, la care România a aderat, considerăm că este esențial să se ia în considerare natura urbană în planificarea și implementarea proiectelor urbane viitoare”, se mai arată în scrisoare.

Citește scrisoarea deschisă a celor 3 ONG-uri:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Eram chiar interesat sa vad opinia ecologistilor
Un singur lucru zic bun si merita concesii: masuri de protejare a arborilor care raman. E o idee foarte buna si constructorii ar trebui sa tina cont de protejarea arborilor maturi. In rest, extremisme si hate: 1) studiul nu masora incalzirea globala, de parca daca ramane acolo 1 banda si stau masinile cu motoarele pornite si blocate in trafic polueaza mai putin decat un trafic fluent, de parca 200 de masini in Oradea rezolva planeta cand chinezii deschid inca un mega CET Hunedoara in fiecare zi, pe care noi le inchidem in schimb; 2) ce probleme de mediu rezolva drumul? Bai copii, rezolva probleme de trafic. Un fel de: “Daca parintii tai sunt verisori, care e marimea la adidasi a postasului?” 3) “fluidizarea circulatiei se poate rezolva pe carosabilul existent cu trafic pedestru si cu bicicleta”, astia vin din epoca de piatra inainte de a se descoperi calaritul si trasura. Ziceti pe bune ca aveti atac de panica cand auziti cuvantul “masina” mai oengistilor! 4) biodiversitatea Petei, de parca ar circula submarine pe drumul asta… da, se asfalteaza peste niste ambrozie pe marginea drumului si vor fi mai putine parcari, laterale in loc de verticale. 5) sutem dispusi la colaborare, ne angajati va rog in primarie pe statul de plata la buget, sa primim bani publici sau contracte de consiliere? Vai de capul extremistilor, sa va ignore primaria pana veniti cu solutii ptr oameni, nu ptr maidanezi
Postat 28 Martie 2024, 20:22 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.606 RON
  • 1 EUR = 4.9772 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON