Absenţi pe linie
Niciun cetăţean (poate şi din cauza orei matinale ori a perioadei de concedii) şi, mai grav, niciun oficial al Consiliului Judeţean (instituţie care trebuie să emită certificatul de urbanism) ori vreun lider de partid (care au făcut promisiuni-gârlă pe această temă) nu a participat marţi dimineaţă la o întâlnire anunţată cu o lună în urmă de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, pentru a dezbate noul acord de mediu în vederea reluării lucrărilor pe tronsonul 3C al Autostrăzii Transilvania, între Borş şi Suplacu de Barcău.
Ca urmare a faptului că în sala mare a Primăriei Oradea, care a găzduit evenimentul, au fost prezenţi doar oficialii CNAIR şi ANPM, plus reprezentanţii SC Unitatea de Suport pentru Integrare SRL Cluj, firma care a întocmit documentaţia, şi doi funcţionari ai municipalităţii, precum şi reporterii BIHOREANULUI, dezbaterea nu s-a putut desfăşura, aşa încât cei prezenţi au stat o oră, după care au consemnat în procesul verbal lipsa celor interesaţi.
„Nu are rost să facem nicio prezentare, în lipsa unui public”, a spus unul dintre reprezentanţii ANPM, Ciprian Şoavă, adăugând că „vom scrie în procesul verbal că nu a venit nimeni”.
„Nu comentăm”
BIHOREANUL a profitat, totuşi, de prezenţa angajaţilor CNAIR şi ANPM pentru a obţine informaţii referitoare la proiectul Autostrăzii Transilvania, început în 2004 şi abandonat complet din 2007 pe tronsonul bihorean, 3C, între Borş şi Suplacu de Barcău.
Reprezentanţii celor două instituţii au explicat că acordul de mediu a trebuit actualizat deoarece înaintea aderării la UE România şi-a asumat anumite obligaţii de mediu, neprevăzute în proiectul iniţial, iar între timp, în 2011, pe traseul bihorean al Autostrăzii a fost instituit un sit Natura 2000 (Pajiştea Făget) pe teritoriul satului Fegernic, comuna Sârbi. „Situl are o suprafaţă de 280 hectare, dar este afectat doar tangenţial, pe 0,8 hectare”, a spus un reprezentant al CNAIR.
În ce priveşte stadiul pregătirilor pentru reluarea lucrărilor propriu-zise, angajatul CNAIR a afirmat că se pregăteşte documentaţia pentru o nouă licitaţie, iar conducerea Companiei estimează că un nou contract de execuţie va fi semnat „într-un scenariu optimist” până la finele anului, aşa încât în primăvara lui 2018 să înceapă munca pe şantier. Termenul de execuţie nu este, însă, stabilit.
De asemenea, întrebaţi cum apreciază absenţa oficialilor Consiliului Judeţean Bihor, care – la fel ca şi primăriile comunelor de pe traseu – trebuie să emită certificate de urbanism înainte de reluarea lucrărilor, reprezentanţii CNAIR şi ai ANPM s-au abţinut. „Nu comentăm!”, a zis unul dintre ei.
Documentaţia de mediu prealabilă reluării lucrărilor pe Autostrada Transilvania poate fi consultată de cei interesaţi pe site-ul ANPM, la adresa http://www.anpm.ro/documente-procedura-eim-si-ea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.