Zeci de șoferi au salutat cu sunete de claxoane deschiderea circulației pe drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada Transilvania, care a primit denumirea DX 16 și a început să fie circulat, joi, de sute de autovehicule.
Pus pe waze
Încă de la ora 14.45, o lungă coloană de TIR-uri și autoturisme aștepta deschiderea șoselei blocând o bucată de sute de metri a centurii Oradea, de pe pasajul ce trece peste Calea Aradului până în capătul Căii Sântandreiului, unde DX 16 începe cu un pasaj care traversează atât centura orașului, cât și calea ferată Oradea - Timișoara.
Cu 5 minute înaintea orei stabilite, la 14.55, aplicația Waze a fost actualizată pentru a indica noul drum, iar la 15.00 coloana s-a pus în mișcare, având în frunte un echipaj al Poliției Rutiere.
BIHOREANUL a parcurs noul drum, întins pe 19 km și având câte două benzi pe sens cu separatoare între sensuri, dinspre Calea Sântandreiului până în Biharia, iar apoi și în sensul invers, trecând în revistă conexiunile cu alte drumuri.
5 legături
La aproximativ 3 kilometri după pasajul din Calea Sântandreiului, de-a lungul cărora șoseaua șerpuiește aproximativ paralel cu calea ferată și traversează cu un pasaj strada Bujac (cea construită în 2018 de Primăria Oradea între cartierul Ioșia Nord și Sântandrei), iar apoi și Crișul Repede cu un pod spectaculos, cu 8 deschideri, a doua cale de urcare/coborâre pe DX 16 este realizată prin bretele în dreptul străzii Augustin Maior din Oradea pentru a oferi acces la Parcul Industrial din Șoseaua Borșului și în dreptul drumului comunal spre/dinspre Sântion.
O a treia conexiune a DX 16 este cu Șoseaua Borșului, prin benzi suplimentare pe ambele margini și intersecții giratorii cu aceasta, asigurând atât urcarea, cât și coborârea de pe DN 1.
Al patrulea nod este prevăzut la km 11, către Satu Mare, dar acesta va fi dat în folosință abia săptămâna viitoare, pentru că încă se mai fac amenajări de ultimă oră pe el.
Ultimul este nodul de legătură cu A3 pe teritoriul comunei Biharia, cu descărcare spre punctul de frontieră Borș II, joncționând, așadar, tronsonul de 5,35 km al autostrăzii construit de Selina în urmă cu trei ani, dar și DN 19 spre Satu Mare.
10 minute în loc de 40-60
Noul drum, străbătut în prima oră de sute de vehicule înmatriculate în Bihor, în alte județe ale României, dar și în străinătate, își dovedește utilitatea clară pentru TIR-urile care intră sau ies din țară pe la Borș II și se îndreaptă fie spre Oradea, fie spre Arad și apoi spre Timișoara, fie spre Cluj, fără a mai aglomera localitatea Biharia, cartierul Episcopia Bihor și apoi Centura Oradea din zona bulevardului Ștefan cel Mare până în Calea Sântandreiului.
Totodată, cei 19 km ai DX 16 se dovedesc extrem de utili și șoferilor care se deplasează dinspre DN 79 din direcția Arad atât către Șoseaua Borșului (de exemplu către Parcul Industrial ori către vama Borș I), cât și în direcția DN 19 către Satu Mare și viceversa. Aceștia pot evita deplasarea la viteze mai mici și riscul de ambuteiaje pe Centura Oradea în partea ei estică.
„Pe o porțiune de 3 kilometri din Calea Sântandreiului spre zona străzii Bujac, noul drum are regim de drum național, deci limita de viteză este de 90 km/h, iar în următorii 16 kilometri, până în Biharia, este configurat ca drum expres, cu limită de viteză de 120 km/h”, a explicat BIHOREANULUI inginerul Marius Mitrofan (foto jos), managerul de proiect al Strabag, care a construit DX 16. „Cu o viteză medie de 100 km/h, șoferii care aleg noul drum îl pot parcurge în aproximativ 10 minute”, a adăugat acesta.
Șoferii care se deplasează frecvent din zona Căii Sântandreiului până în Biharia folosind Centura Oradea „cheltuiau” până acum între 40 și 60 minute (în funcție de intervalul orar și valorile de trafic), așadar DX 16 le poate scurta semnificativ durata deplasării.
De asemenea, noul drum poate fi folosit cu la fel de mult folos de către bihorenii care navetează dinspre DN 79 către firmele din Parcul Industrial al Oradiei, aceștia putând urca pe noul drum în Calea Sântandreiului și coborî în zona străzii Augustin Maior.
Minusuri?
Un minus, cel puțin în prima zi de utilizare a noului drum, este încetinirea fluxului de circulație pe centura Oradea în zona Căii Sântandreiului, pe sensul dinspre strada Ogorului, cauzată, cel mai probabil, de faptul că șoferii încă nu s-au obișnuit să preselecteze din timp și corect banda pe care să se încadreze pentru a urca pe pasajul DX 16, pentru a continua deplasarea prin girație spre localitatea Sântandrei sau pentru a coti la dreapta ca să ruleze mai departe pe centură către zona Ovid Densușianu.
Un alt minus poate fi interpretat faptul că locuitorii din Sântandrei care lucrează în firmele de pe Șoseaua Borșului nu pot folosi DX decât dacă urcă pe el folosind pasajul din Calea Sântandreiului, neputând intra din strada Bujac din simplul motiv că, așa cum de altfel era normal, cele două drumuri (unul cu regim de mare viteză, celălalt cu limită specifică unui drum județean) nu se intersectează, DX traversând strada cu un pasaj suprateran.
Vezi cum arată noul drum pe timp de noapte, în filmarea de mai jos, realizată de Marin Marian!
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.