La o zi după un comunicat al Aeroportului din Oradea ce arăta că Tarom va relua din 12 noiembrie zborurile regulate interne pe relaţia Bucureşti – Oradea – Bucureşti, dar şi retractarea comunicatului de către aceeaşi conducere a Aeroportului orădean, Consiliul Judeţean Bihor lămureşte lucrurile: cursele vor fi reluate, conform programului, din 12 noiembrie, dar după un alt orar.
Uite anunţul, nu-i anunţul!
"Privitor la zborurile pe ruta Oradea - Bucuresti şi retur facem următoarele precizări: în data de 30 octombrie operatorul aerian SC Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA a transmis o informare cu privire la reluarea zborurilor dinspre şi înspre Oradea cu începere din data de 12 noiembrie, cu titlul de program de zbor provizoriu, acesta putând fi modificat până la data efectivă de reluare a zborurilor. Astfel că ieri (n.r. – luni, 2 noiembrie), Aeroportul Oradea a transmis un comunicat de presă cu privire la reluarea zborurilor din data de 12 noiembrie şi publicarea unui program de zboruri provizoriu pe site-ul aeroportului. Ulterior acestui anunţ programul de zbor a suferit modificări, astfel că s-a transmis o nouă informare care solicita ignorarea primului anunţ până la definitivarea programului. În cursul zilei de azi va fi publicat noul program pe site-ul aeroportului Oradea www.aeroportoradea.ro", se arată în comunicatul de presă lămuritor, dat publicităţii marţi, de către purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, Horia Carţiş.
Lucrări încheiate...
În condiţiile în care reluarea zborurilor are loc după ample lucrări de modernizare ale infrastructurii Aeroportului orădean, dar până în prezent nici conducerea acestei instituţii, nici cea a CJ Bihor nu au anunţat dacă ele au fost finalizate ori nu, Carţiş a precizat în comunicat că "acestea au fost finalizate în 30 octombrie", adică în conformitate cu contractul semnat anul trecut cu asocierea de firme Porr Construct – Teerak – Asdaq Aktiengesselschaft (din Austria) şi Col Air Trading (din Bucureşti).
Acestea au câştigat anul trecut licitaţia pentru executarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii Aeroportului orădean, în sumă de 99,090 milioane lei (cu TVA inclusă), cu cofinanţare prin Programul Operaţional Sectorial Transport.
Lucrările au constat în înlocuirea vechii piste şi extinderea ei de la 1.800 metri la 2.100 metri lungime şi de la 30 metri la 45 metri lăţime, realizarea a două noi căi de rulare – degajare a aeronavelor şi a unei platforme de îmbarcare – debarcare care să poată asigura staţionarea concomitentă a şase aeronave de tip C (adică mari, precum Boeing şi Airbus), realizarea unor sisteme de balizaj luminos noi, cu sisteme de telecomandă, precum şi a unei uzine electrice proprii care să asigure energia de bază şi de rezervă.
... plus un supliment
Pe de altă parte, însă, deoarece după începerea lucrărilor de modernizare contractate a intrat în vigoare o Directivă a Comisiei Europene (139) care obligă toate aeroporturile internaţionale din Europa să extindă zonele de siguranţă pentru toate suprafeţele rutiere (adică să realizeze, practic, zone laterale pistei pe care în cazul pierderii controlului direcţiei aeronavei aceasta să poată rula la fel ca o maşină pe acostamentul unei şosele), în prezent încă se lucrează "la finalizarea prevederilor Reglementării 139 a CE şi aducerea la starea iniţială a terenului folosit pentru organizarea de şantier".
Potrivit purtătorului de cuvânt al CJ, această lucrare este executată tot de asocierea care a câştigat şi licitaţia pentru modernizarea infrastructurii şi a costat 2,46 milioane lei, dar "costul este suportat din economiile contractului de finanţare", fiind incluse în capitole rezervate cheltuielilor "diverse" şi "neprevăzute", şi urmează să fie finalizate săptămâna viitoare.
"Implementarea Reglementării 139 (...) va face ca de săptămâna viitoare aeroportul din Oradea să fie primul din Europa cu standarde de siguranţă actualizate în această direcţie", se arată în comunicatul CJ.
Vizită de audit
În ce priveşte recepţionarea lucrărilor, Carţiş afirmă în comunicat că este "un demers separat, ce cuprinde în primul rând auditarea terestră şi din zbor a noilor suprafeţe construite şi a sistemelor de dirijare a aeronavelor de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română".
Potrivit comunicatului, acest audit, care va fi făcut de o comisie a AACR, "se va desfăşura în două etape, în zilele 4 şi 5 noiembrie pentru inspecţia terestră în vederea emiterii autorizaţiei pentru suprafeţe terestre, iar în 9 şi 11 noiembrie pentru inspecţia din zbor, pentru balizaj şi mijloace de dirijare a aeronavelor".
Citiţi şi articolul Unde vreţi să zburaţi? Conducerea Aeroportului a lansat un sondaj privind cursele aeriene internaţionale dorite de public
Programul primelor două săptămâni
Informaţia privind reluarea curselor interne regulate începând cu 12 noiembrie a fost publicată şi pe site-ul Aeroportului orădean.
Potrivit acestuia, programul Tarom pentru Oradea pe săptămâna 12-15 noiembrie include două plecări spre Bucureşti, joi şi vineri la aceeaşi oră, 18.50, cu aterizare pe Aeroportul Otopeni la 20.10, precum şi două sosiri din Capitală, joi şi vineri la ora 18.25, decolarea de pe Otopeni fiind programată pe ora 17.00 în ambele zile.
Săptămâna următoare, 16-22 noiembrie, programul Tarom include 9 curse cu plecare din Capitală şi tot atâtea cu plecare din Oradea. Astfel, luni vor fi două curse Oradea-Bucureşti, cu plecare la orele 9.50 şi 18.50 (aterizare în Bucureşti la 11.10 şi respectiv 20.10) şi alte două curse Bucureşti-Oradea, cu plecare de la Otopeni la orele 8.00 şi 17.00 şi aterizare pe aeroportul orădean la orele 9.25 şi 18.25.
Marţi, 17 noiembrie, şi miercuri, 18 noiembrie, programul va fi acelaşi: două plecări şi două sosiri în fiecare zi, la aceleaşi ore.
Joi, 19 noiembrie, şi vineri, 20 noiembrie, programul revine la câte o singură cursă pe zi, la fel ca în prima săptămână, cu plecare din Oradea la ora 18.50 şi aterizare la Otopeni la 20.10, respectiv decolare din Bucureşti la ora 17.00 şi aterizare la Oradea la 18.25.
În ce priveşte preţurile biletelor, în funcţie de cursă şi de momentul achiziţionării, acestea variază între 79,30 şi 172 euro. Pentru prima cursă Oradea - Bucureşti, de pildă, preţul unui bilet rezervat vineri prin Agenţia Tarom era de 412 lei, iar printr-o rezervare pe site-ului Tarom de 86,06 euro.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.