URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Februarie 2024, 07:57

Blocați la semafor! Semafoarele încurcă traficul în Oradea, cât mai trebuie să aștepte orașul un sistem „deștept”? (FOTO)

Blocați la semafor! Semafoarele încurcă traficul în Oradea, cât mai trebuie să aștepte orașul un sistem „deștept”? (FOTO) STOP! Sistemul de semaforizare este prea îmbătrânit pentru a mai putea fi adaptat necesităților unui trafic tot mai aglomerat. „Săptămânile trecute, zile în șir, semaforul de la Crișul era pe culoarea roșie timp de 45 de secunde pentru toate direcțiile. Stăteam și ne uitam unii la alții. Acum s-au făcut reglaje, dar cozile tot nu au dispărut”, povestește un șofer
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Sistemul de semaforizare din Oradea datează de la începutul anilor 2000. Uzate fizic și moral, semafoarele se decalează, lămpile se ard, componentele se strică. Drumarii își bat capul cu măcar cinci avarii într-o zi. Între timp, traficul se dă peste cap.

„Parcă nu ajungeau lucrările fără sfârșit din oraș și gropile din asfalt, care te obligă să mergi cu viteza a doua, acum și semafoarele au luat-o razna. Se strică taman când e mai mare aglomerația, iar când sunt repornite mai mult încurcă”, se plânge un șofer.

„Mai mult stai la coadă”

Socoteala era ca după inaugurarea pasajelor subterane din piețele Cetății și Emanuil Gojdu în Oradea să se circule mai bine. N-a ieșit! Creșterea vitezei de deplasare prin fostul centru civic, la 70 km/h sau chiar mai mult, a împins dopurile de trafic pe arterele din jur. La orele de vârf, traficul se blochează spre cartierul Rogerius, în intersecția străzii Republicii cu Louis Pasteur, iar spre Cantemir, în intersecția cu strada Muntele Găina.

Vechi de mai bine de două decenii, sistemul cedează în aval pe toate arterele principale. „Nu există undă verde, ca să poți traversa o zonă cu 50 km/h, nicăieri în Oradea. Pe Republicii, dacă scapi de semaforul de lângă Grădinița 23, prinzi roșu în față la Crișul și înainte de Facultatea de Drept”, zice un șofer.

La fel se întâmplă pe Bulevardul Decebal, unde șoferii care prind culoarea roșie a semaforului înainte de pod au toate șansele să fie opriți și la semaforul de după râu, și la cel din intersecția cu strada Tudor Vladimirescu. Culmea, însă, nu se întâmplă să prindă culoarea verde în lanț! „Nu este nicio logică. Mai mult stai la coadă decât să circuli”, spune un taximetrist.

Un sistem pe avarie

Marcel Dragoș, viceprimar OradeaExplicația e că sistemul de semaforizare este depășit. „Pentru că de la construirea pasajelor a apărut un flux continuu de mașini dinspre Piața Gojdu, sistemul dă rateuri. Semafoarele de la Crișul nu pot prelua tot traficul”, recunoaște viceprimarul Marcel Dragoș (foto).

Până și șefii din Primărie stau în coloane. „Într-o zi am fost de trei ori în Sânmartin. După pasajele subterane am prins de fiecare dată două semafoare pe roșu, care erau necorelate. Invers s-a circulat mult mai bine, dar numai până la magazinul Crișul”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș.

Practic, nu există tronson pe care semafoarele să asigure o circulație fluentă. „Pe Șoseaua Borșului, către zona centrală, pe Bd. Dacia spre magazinul Crișul, pe Bd. Ștefan cel Mare către Podul Dacia, pe toate bulevardele, vei fi oprit la semafor în loc să prinzi mereu verde dacă circuli cu viteză legală”, recunoaște Marchiș.

Cum semaforizarea a început cu cele mai aglomerate bulevarde, în mod logic, aici sunt și cele mai vechi și distruse terminale. Angajații firmei DAS Traffic System, care întreține sistemul, peticesc zilnic cel puțin cinci avarii.

„GPS-urile pe baza cărora funcționează semafoarele sunt depășite tehnologic, piesele prea vechi nu rezistă la fluctuațiile de tensiune, iar lămpile se ard. Lucrăm mult pe avarii, sistemul e prea vechi ca să poată fi reglat într-o undă verde”, spune inginerul Alex Ulica. Soluția e înlocuirea lui.

Investiții de milioane

 Ovidiu Guler, directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare InternaționalăBani sunt, dar crearea unui nou sistem trenează. Primarul Florin Birta a semnat încă din ianuarie 2023 contractele de finanțare cu fonduri PNRR în valoare totală de 12 milioane lei pentru două proiecte ce vizează, între altele, reabilitarea semaforizării pe cele două maluri ale Crișului Repede, implementarea unui sistem de undă verde și montarea de semafoare cu buton la unele treceri pentru pietoni. „Studiile de fezabilitate a fost finalizate, iar lucrările efective urmează să fie scoase la licitație în perioada următoare”, spune directorul adjunct al Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Ovidiu Guler (foto).

Primele investiții sunt programate în toamna acestui an. „Prin proiect, 27 de intersecții, cele mai mari din oraș, vor fi amenajate cu senzori ca să fluidizeze traficul pe direcția cea mai aglomerată”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș.

Lucrările vor viza nu doar modernizarea tuturor semafoarelor, ci și amplasarea la intrarea în Oradea dinspre Nojorid a unui panou informativ care să dirijeze șoferii pe arterele cu trafic mai lejer. „Panoul din Calea Aradului va afișa timpul de deplasare pe diferite direcții, de exemplu de la Bd. Dacia spre centru sau din Calea Clujului spre Bd. Decebal, pentru ca șoferii să poate alege cea mai rapidă rută”, zice Marchiș.

Spre deosebire de situația de acum, sistemul va fi monitorizat dintr-un dispecerat și va putea fi reglat în timp real, după necesitățile de trafic. Numai să aleagă Primăria un executant și să dea verde la lucrări...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
14 Comentarii
Oare Simai a condus prin pasaje?
Sunt curios cum a reusit Simai sa stabileasca faptul ca a crescut viteza de deplasare prin centrul civic - ”la 70 km/h sau chiar mai mult”? Si daca in baza acestei constatari a sesizat in regim de urgenta Politia rutiera? Practic daca ar fi asa, ar trebui doar sa avem un radar fix acolo si ar taia politia amenzi non-stop. Chiar trebuie sa exagere presa in halul asta? In aceeasi ordine de idei nu pot decat sa constat ca s-a creat o noua nevoie (dupa ce au fost testate apele cu taierea unui parti din parcul 1 Dec. pt a crea o banda in plus) - semafoarele trebuie inlocuite in tot orasul. Ele sunt dusmanul nr. 1 in trafic. Bine ca, sefii din Primarie au ajuns la aceeasi concluzie, direct stand in trafic - si ca au si decis ca vorbim de milioane. Fara numar. La fix pica, mai ales ca avem un an electoral. Ar fi frumos sa le inlocuiasca in prima faza pe cele din Decebal - inainte sa faca noul pasaj- ca de, e o urgenta strategica. Insa nu ar da nici un iexpert din Primarie o tura pana prin Budapesta sa inteleaga ce inseamna sincronizare ori prioritizare in intervale orare de trafic intens. Si da, pana la realizarea pasajelor - pe directia Nufarul- Mag. Crisul - se circula fluent, fara anomaliile de acum. Posibil sa fi manarit semafoarelele deliberat?
Postat 23 Februarie 2024, 08:44 de Nufarul1
@polu
Referirea mea la AI a fost o ironie, iar faptul ca am numit exact ChatGPT, ala gratis, a fost chiar intentionata. Dar nah, am dubii serioase ca ai putea sa realizezi asta, in aerul rarefiat de la altitudinea de la care ne privesti in jos... BTW, ca sa nu fiu "acolo la ora aia" pt. ca "pot merge mai târziu... Sau mai devreme... Sau nu cu mașina... Sau nu singur in mașină" cred ca nu am nevoie nici de santurile platite cu o carca de bani despre a caror cheltuire inutila ma plang de fapt. Pt. ca asa sunt eu. Ma plang. Si nu, romanul nu se plange indeajuns. Istoria l-a obisnuit sa inghita.
Postat 22 Februarie 2024, 18:32 de Musti
@KP
"alegătorii ar trebui să conștientizeze că ăștia de se dau edili, liberali cum își zic ei, trebuie să plece. Afară din primărie, indiferent cine va veni în loc." Obsedatul loveste din nou!
Postat 22 Februarie 2024, 15:52 de Biggie
@KP
"Sistemul nu este depășit, fiind dotat cu senzori "inteligenți" după cum ne transmitea municipalitatea cu ceva vreme în urmă." Si iata ca multicalificatul KP loveste din nou. Se pricepe si la semafoare. Cred ca o sa incep sa fac o lista cu domeniile la care acest om se pricepe. Si sa-mi notez si postarile in care ne vorbeste despre obsesia lui cu neterminatii.
Postat 22 Februarie 2024, 15:51 de Biggie
cel mai
bine ar fi să mai renunțăm pentru sănătatea noastră să ne dăm fără rost cu mașina
Postat 22 Februarie 2024, 15:44 de crisan
Caz izolat?
Da de unde. In trecut am văzut că mai mare autostrada, intre 7 și 10 benzi pe sens. La ora de vârf se arată pe loc, nu intersecții nu orașe, pe camp pe autostrada. Acolo ce sa facă? Acolo oamenii așteaptă și nu se plang. Nu e bine ce se întâmplă cu semafoarele dar și suntem un popor care se plânge mult prea mult. Sigur trebuie sa fii pe acolo la ora aia? Singur nu sunt care pot merge mai târziu? Sau mai devreme? Sau nu cu mașina? Sau nu singur in mașină - carpool? Nu e oare și comoditatea omului? Cum ar arata id-ul asta daca s-ar supraimpozita a doua sau a treia mașină? Și asigurarea sa fie mai mare? Prea suntem cu posteriorul in mașină pentru orice, prea se cocolosesc copiii, in lipsa unui kiss-and-ride la școli nu va fi decât mai rău. Poți să sincronizezi doar până la un punct, amâni puțin durerea. Mai zic unii de AI, habar nu au cu ce se mănâncă, se joaca și ei pe gpt că e gratis si întreabă uneori sau își fac teme sau referate. Daca le zici de Watson, habar nu au, ala e pe bani. Hai sa ne uitam la noi și apoi la alții.
Postat 22 Februarie 2024, 15:32 de poiu
Acum, că vin alegerile sincronizare după mintea perversă a unor politruci ...
... alegătorii ar trebui să conștientizeze că ăștia de se dau edili, liberali cum își zic ei, trebuie să plece. Afară din primărie, indiferent cine va veni în loc.
Postat 22 Februarie 2024, 12:31 de KP
Sistemul nu este depășit, fiind dotat cu senzori "inteligenți" după cum ne transmitea municipalitatea cu ceva vreme în urmă.
Depășiți sunt ei, edilii, care habar nu au cum să regleze semafoarele pe baza indicatorilor de trafic care se bazează pe factori de sincronizare cum sunt viteza, numărul de mașini la anumite intervale de timp și distanța minimă și medie necesară de siguranță dintre acestea. Toate astea se fac prin măsurători zilnice și/sau sezoniere, după caz. Rezultatele se introduc în sistemul care astfel va recunoaște și determina sincronizarea în funcție de traficul identificat prin senzorii de mișcare și de timp alocați pe fiecare tronson și traseu în parte. Dar pentru asta ar trebui ca primăria să fie populată cu oameni inteligenți, nu cu "neterminați" aduși de la coada vacii pe linie de partid.
Postat 22 Februarie 2024, 12:28 de KP
Trebuie oameni inteligenti
Cat timp actualul si fostul sef al comisiei de trafic din oras nu au permis de conducere, si nici un habar cu ce se mananca sofatul , nu trebuie sa avem mari asteptari.
Postat 22 Februarie 2024, 10:34 de Petre93
Semafoarele blocheaza?!
Sunt niste obiecte, functioneaza dupa cum le seteaza niste *, atata pot! Vinovati sunt cei care ii cocolosesc in loc sa-i azvarle in drum! Sa nu uit: se mira cineva de cum se circula in Oradea cand seful comisiei de circulatie (si cum naiba ii mai zice) din primarie este un neica-nimeni fara permis de conducere?!
Postat 22 Februarie 2024, 10:20 de pinonel
Dupa ce?
Dupa ce sa investesti intr-un sistem inteligent care ar ajuta traficul din oras (la fel cum au facut toate orasele din vest cu care Oradea se vrea comparata)... dupa ce? Cand poti sa speli banii Oradenilor cu pasaje prost gandite si sa tii orasul intr-un santier non stop... De ce sa faci ceva mai simplu daca poti sa faci ceva mai complicat? Bravo PMO.
Postat 22 Februarie 2024, 10:14 de cristianteofil
Inteligenta...
...artificiala. Cred ca inteligenta nativa a edililori ar trebui sa cedeze coordonarea semaforizarii catre ChatGPT, de exemplu, pt. ca pe ei situatia ii depaseste in mod evident. O mostra de intelepciune: intr-un sir de semafoare sincronizate pt. unda verde pui un semafor cu buton... Cat timp le va lua pana vor intelege ca exact ala va da peste cap toata sincronizarea? Si avem cate unul din asta pe aproape toate axele aglonerate de circulatie (Nufarului, Dacia, Clujului...) Apoi, faptul ca punctele de blocare se vor muta din zona unui pasaj pana la urmatoarea intersectie care nu are unul era la mintea cocosului. S-a vorbit despre asta inca de cand au aparut primele randari ale proiectului, mult inainte de a incepe sapatul santurilor. Acum doar se confirma lucruri evidente. Urmeaza Decebal. Haideti sa "ne radem" la Emanuel si pe podul Decebal, la piata, dupa ce-o fi gata pasajul cu Vladimirescu. Si atunci te intrebi daca nu era mai inteligent sa bagi cati bani trebuie intr-o retea coerenta de semafoare, care ar fi optimzat traficul la maximul posibil, in loc sa-i ingropi in santuri cvasi-inutile. Ar fi costat cu cateva ordine de marime mai putin, si n-ar fi tinut orasul in santiere nesfarsite. Bine, asta presupunand ca nu tocmai asta sa fi fost scopul: bani multi si front de lucru continuu pt. constructorii agreati.
Postat 22 Februarie 2024, 10:05 de Musti
Nu se vrea un sistem de semafoare computerizat
Costa mai putin, comparativ cu betoanele.Cand am scris că, primăria generează haosul si tot ei vin cu rezovarea(cică), au comentat mulți "luminați".
Postat 22 Februarie 2024, 09:49 de Maikeltroll
Solutia
a regla sistemul de semaforizare al unui oras mare nu este treaba deloc simpla, desi unora asa le pare.. este imposibil sa nu se gaseasca o solutie buna pentru Oradea.. cu tehnologia actuala se poate face orice, numa' sa fie si oamenii la fel de inteligenti si performanti ca ea.. dar cred ca pina nu se va termina cu constructia de pasaje va fi imposibil sa se regleze sistemul de semaforizare...
Postat 22 Februarie 2024, 08:19 de TanarSiNelinistit
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6739 RON
  • 1 EUR = 4.9754 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON