URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 24 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Noiembrie 2016, 07:48

Totul la vedere! Primăria Oradea investeşte în softuri anti-furt pentru asociaţiile de proprietari

Totul la vedere! Primăria Oradea investeşte în softuri anti-furt pentru asociaţiile de proprietari FACTURI X 2. Membrii asociaţiei Nufărul Alb sunt obligaţi să îşi plătească încă o dată facturile de întreţinere, dacă vor să aibă căldură şi apă la iarnă. Asta, fiindcă administratorul Viorica Trifan le-a furat din cont 110.000 lei. "Dacă am fi avut la dispoziţie un program care să ne permită accesul la toate datele asociaţiei, poate ştiam din timp ce se întâmplă şi nu am fi ajuns în această situaţie", spune noul preşedinte, Dan Morgovan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Adio, calcule din creion şi chitanţe tăiate cu rigla! Asociaţiile de proprietari din Oradea ar putea păşi din birocraţia socialistă direct în era digitală.

Primăria vrea să pună gratuit la dispoziţia orădenilor un soft care să le asigure accesul la toate datele legate de activitatea asociaţiei de proprietari din care fac parte. "Dacă oamenii vor controla ce se întâmplă cu banii lor, reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari le va fi tot mai greu să îi fure", crede viceprimarul Mircea Mălan.

Buni de plată!

Dan Morgovan17 asociaţii de proprietari, 2,3 milioane lei furaţi, sute de familii obligate să îşi plătească încă o dată utilităţile! Cel mai recent exemplu este cel al Asociaţiei "Nufărul Alb" din cartierul Nufărul. "În octombrie, în loc să pornească încălzirea, ne-am trezit că angajaţii Termoficare demontează contoarele de la intrarea în bloc pentru neplata facturilor", povesteşte orădeanul Dan Morgovan (foto), noul preşedinte al asociaţiei.

Vechea conducere a fost demisă după ce s-a descoperit că Viorica Trifan, care era simultan administrator, contabil şi casier, şi-a însuşit cam 110.000 lei din banii asociaţiei. Administratoarea nu mai virase către Termoficare niciun ban din noiembrie 2015, acumulând datorii de 65.000 lei, şi lăsase neplătite încă din primăvară facturi de 32.000 lei la Compania de Apă Oradea, la RER Ecologic Service, şi aşa mai departe.

Păgubiţii i-a făcut femeii plângere penală pentru furt, însă asta nu le aduce banii înapoi. Trifan nu doar că nu şi-a constituit nicio garanţie materială, dar şi apartamentul pe care îl deţine este ipotecat de bancă. Pentru a primi apă şi căldură, cele 90 de familii din asociaţie sunt bune de plată. "După ce ne-am achitat facturile, acum le plătim a doua oară, şi încă cu penalităţi", se plânge Morgovan. Noul preşedinte spune că asta nu s-ar fi întâmplat dacă vecinii ar fi ştiut din timp unde s-au dus banii lor...

Programul anti-furt

Mircea Mălan, viceprimar OradeaŞi totuşi, furturile pot avea şi leac. "Până acum Termoficare şi CAO lipeau la intrările în blocuri afişe cu restanţele, pe care oamenii poate nici nu apucau să le vadă, şi trimiteau asociaţiei somaţii care erau preluate tocmai de delapidatori. Pentru a evita astfel de situaţii, Primăria vrea să pună gratuit la dispoziţia orădenilor un soft care să le asigure acces la toate datele legate de asociaţia de proprietari", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Investiţie unică în ţară, softul pe care vrea să îl cumpere municipalitatea va fi administrat de angajaţii Primăriei şi va lega în reţea cele 816 asociaţii de proprietari şi furnizorii de utilităţi. "Fiecare factură va fi încărcată în program şi orice orădean va putea afla data emiterii, valoarea, termenul scadent şi data plăţii ei. Aceleaşi verificări le vor face şi funcţionarii municipalităţii, care vor interveni imediat ce descoperă nereguli", spune Mălan.

Softul le va folosi inclusiv orădenilor fără calculator. "Orădenii care, din orice motive, nu au acces la internet se pot adresa Primăriei. Funcţionarii care gestionează programul vor genera un raport la zi cu situaţia financiară a asociaţiei, o vor printa şi o vor da pe loc solicitantului", zice viceprimarul. Iar lucrurile nu se termină aici...

Soft multifuncţional

Primăria are planuri măreţe. Dincolo de faptul că va calcula facturile într-un mod unitar, eliminând diferenţele existente astăzi, softul va face posibilă informarea membrilor asociaţiei, prin email sau SMS, cu privire la suma datorată pentru întreţinere. La fel, operatorii de utilităţi vor putea preveni orădenii afectaţi cu privire la avarii, iar municipalitatea îi va putea informa despre proiecte precum modernizarea reţelelor sau reabilitarea termică a blocurilor.

La rândul lor, orădenii vor putea formula cereri, sesizări şi reclamaţii cu privire la activitatea asociaţiilor de proprietari şi vor primi răspuns online, scurtându-se timpul de reacţie al municipalităţii. În plus, orice abonat îşi va putea comunica indexul contoarelor sau îşi va putea plăti întreţinerea direct de pe calculatorul de acasă. "Orădeanul va putea să îşi plătească întreţinerea online, fără să mai fie nevoie să meargă la asociaţie", spune viceprimarul.

În probe

Pentru început, municipalitatea va implementa, experimental, pe 1.000 de apartamente din toate cartierele oraşului softul unei firme bucureştene specializate în programe pentru asociaţiile de proprietari. Acesta va fi ajunge, înainte de sfârşitul anului, îndeosebi la asociaţiile cu furturi. "În următoarele 6 luni ne vom întâlni cu reprezentanţii asociaţiilor pentru a vedea ce îmbunătăţiri trebuie aduse softului şi cu orădeni din toate cartierele pentru a afla ce aşteptări au de la el", spune Mălan. În baza sugestiilor primite, municipalitatea va comanda un program complex, care să fie implementat cât mai multor asociaţii.

Păgubiţii de la asociaţia Nufărul Alb vor fi primii înscrişi în program. "E o idee foarte bună. Va dura 2-3 ani până toţi se vor familiariza cu el, dar apoi va fi simplu pentru oricine să verifice cât are de plată şi dacă asociaţia şi-a achitat furnizorii", spune Dan Morgovan.

Vasile Bologa, preşedintele Asociaţiei Lacu Roşu, are o părere mai nuanţată. "Programul ar fi foarte bun, dar tare mă tem că şefilor de asociaţii nu le va conveni să scoată totul la vedere. Apoi, acesta fiind atât de complex, nu ştiu cine din asociaţie l-ar putea opera", se teme el.

Piedici previzibile

Cristian IleProiect unic în ţară, digitalizarea asociaţiilor nu va fi uşor de implementat, în ciuda optimismului viceprimarului Mălan. "Ca să scanezi toate documentele îţi trebuie un calculator şi un scanner care te costă minim 2.000 lei, or sunt asociaţii mici, de 20 de apartamente, care lucrează cu foaie şi pix", spune Cristian Ile (foto), administrator a cinci asociaţii de proprietari.

Zoltan Torok, preşedintele unei asociaţii din Rogerius, spune că problema dotărilor este doar începutul. "Există riscul ca noul soft să nu suporte transfer de date de la cel deja existent. Eu lucrez cu un astfel de program de ani de zile şi nu-mi convine să renunţ la baza de date doar pentru că municipalitatea are idei", spune Torok. De altfel, el este deja păţit. "A mai încercat Primăria să ne dea un program de gestiune în urmă cu mai mulţi ani, însă era atât de precar încât, efectiv, nu l-am putut folosi", spune preşedintele.

La cealaltă extremă, softul la care visează acum municipalitatea este atât de complex încât orădenilor le-ar putea lua câţiva ani să se obişnuiască cu el. Şi n-ar fi exclus să se dea bătuţi consolându-se româneşte că, oricum, "ce nu ştii nu te doare". Asta până când te pune la plată...


ATENŢIE, SE FURĂ!
"Reeşalonările precedă furtul"

Stănel Necula, director TermoficareÎn ciuda optimismului conducerii municipalităţii, reprezentanţii furnizorilor de utilităţi spun că implementarea programului care ar asigura transparenţa datelor asociaţiilor de proprietari nu va rezolva de la sine problema furturilor. "Softul trebuie să vină la pachet cu o campanie de informare care să determine orădeanul să îl şi folosească. Altfel, nu am făcut nimic. Atât Termoficare, cât şi Compania de Apă Oradea postează de ani de zile pe internet datoriile asociaţiilor şi tot au avut loc furturi", spune Stănel Necula (foto), directorul Termoficare.

Pe de altă parte, Necula susţine că programul ar putea fi mai util decât pare la prima vedere. "Pe mine mă interesează, de exemplu, să ştiu dacă asociaţia de proprietari are reeşalonări de facturi peste tot, pentru că acestea sunt premergătoare furtului. Dacă orădeanul şi-a plătit facturile la timp iar administratorul cere reeşalonări, e clar că acesta a băgat mâna în bani şi trebuie să iau măsuri înainte să se adâncească gaura", spune directorul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
din ciclul " prostelile primariei "
Nu cred ca s-au terminat responsabilitatile, problemele primariei ca se apuca de IT !!! ( o fi si GHITA bagat in asta ??? Ghita pretenarul lui Ponta ) In loc sa se implice in scoate asociatiile din competenta primariei si a da posibilitatea fiecarei familii sa consume atat cat ii duce cureau se apuca de gestionarea unor probleme strict private si asa cum se intampla in todeauna cand se implica primaria CRESC cheltuielile , preturile . "inteleptu" , "atot inteleptul" din PMO se baga ca musca in cu... calului sa se bage in seama !! BAAA terminate lucrarile incepute de cativa ani si nu va apucati de alte falimente ca nu va duce mintea !!!!!
Postat 15 Noiembrie 2016, 16:59 de scortosul
Halod te, da' despre odeon@sălaj, cseke@marghita, Sanyi
al II-lea, (cel investit la CJ cu larga colaborare a lui Dragnea L. şi pus în operă de ţuţării locali Janoş&Erika) ce ne mai spuneţi ? Cât cheltuie pe lună pt. afişele elektorale, din bugetul judeţului ? Ce kontrakte dedicate au mai încheiat cu firme de marghita de exemplu ? Câte drumuri face pe lună/zi, în ţara vecină şi prietenă, la Hajduszoboslo, Debrecen, Balaton sau/şi înspre alte destinaţii de "renume" mondial ? etc., etc.
Postat 15 Noiembrie 2016, 10:46 de Vlaicu
@pinonel
Corecta abordare
Postat 15 Noiembrie 2016, 08:41 de Tinas
Un model minimal pt. o reala transparenta
Bre, niculӑiţӑ minciunӑ ot Brӑila, vrem sa ne comunice cao facturile in format electronic, cum facem?! Si nea ilie ot Birtin, daca e transparenta, pai transparenta sa fie! Pt. inceput, pe site-ul primariei, ar trebui sa se publice organigrama COMPLETA, cu toti cei pe care-i platim si FOARTE Important, cu veniturile lor, cu TOATE veniturile : salarii, indemnizatii, prime, drepturi, in fine, toate porcariile pe care si le-au/le-ati negociat. N-ar strica fisa fiecarui post, sa stim pt. ce(-l) platim. Apoi care CE caruta are la dispozitie, cine-i plateste soferul, combustibilul, nr. km parcursi lunar. Situatia TUTUROR imprumuturilor facute de primarie, cum s-au folosit, cine raspunde. Raport/rapoarte complet(e) despre fondurile europene, cat s-a accesat, unde s-au dus, at s-a recuperat, penalitati, TOT. Nu in ultimul rand TOATE contractele incheiate cu ,,dezvoltatorii”, cine le-a negociat/semnat/aprobat. Sa stim si noi cui sa multumim pt. maretele realizari. Vezi recenta alunecare de teren. Vezi drumul sfarsit mult prea rapid. Etc, etc. Asta ar fi o minima transparenta!
Postat 15 Noiembrie 2016, 08:19 de pinonel
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6699 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON