URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 21 MAI 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cred că încorporarea Sânmartinului trebuia făcută în primul rând organic, natural, urmând ca oficial să aibă loc numai după ce toate condițiile ar fi fost îndeplinite. Bunăoară, acum Bolojan propune un sistem de transport în comun pentru întreaga Zonă Metropolitană. Iată un mod discret și eficient de a îngloba comunele limitrofe în corpul municipiului.
Zic şi eu
Adrian Cris
Anul trecut, tot la jumătatea lunii mai, vă împărtăşeam o "Poveste din Sicilia", cu un tânăr plecat din Găeşti, dar în continuare legat de ţară, inclusiv prin site-urile de ştiri, care zicea că nu s-ar întoarce. "Banii pe care voi îi primiţi acum sunt bani mincinoşi, n-o să vă ţină mult", zicea Ionuţ, mai lucid decât mulţi dintre cei de acasă, care începeau să guste majorările de salarii oferite bugetarilor.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La o primă analiză, bazată pe obida generală şi frustrările acumulate, motivele de a sta acasă par mai multe. Supărarea pe politicieni nu e o boală românească, funcţionează oriunde în lume. La noi pare mai aprigă din cauză că şi noi suntem mai aprigi la mânie. Pe lângă asta, mai ajută şi randamentul scăzut al clasei politice.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine intenţionaţi să votaţi duminică, 26 mai, la alegerile pentru Parlamentul European?
















De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Iniţiativa de revizuire a Constituţiei în sensul interzicerii ocupării funcţilor publice de către persoane condamnate este constituţională. Recent, a fost publicată pe site-ul Curţii Constituţionale Decizia nr. 222 din 9 aprilie 2019 prin care Curtea Constituţională a stabilit că iniţiativa de revizuire a Constituţiei, iniţiată de un număr foarte mare de cetăţeni, este constituţională şi poate să îşi continue parcursul legislativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Deşi numărul cazurilor de cancer al stomacului sunt în continuă scădere, totuşi această boală rămâne încă o problemă, studiile epidemiologice sugerând că riscul de a face boala este mai mare la clasele sociale cu nivel socio-economic scăzut. Consumul îndelungat de alimente cu un conţinut mare de nitriţi (cum sunt cele uscate, sărate şi afumate) poate determina apariţia bolii, alături de acţiunea unor bacterii. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
25 Aprilie 2019, 14:23

BIHOREANUL pe şantierul autostrăzii: Construirea celor 5,35 kilometri dintre Borş şi Biharia a început cu excavaţii pentru viitoarea fundaţie (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu zece zile în urmă, pe 15 aprilie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru executarea lotului 3C3, între Borş şi Biharia, de 5,35 kilometri, din tronsonul bihorean de 51 km al Autostrăzii Transilvania, de atunci utilajele Trameco, parte a grupului de firme Selina, extinzându-şi baza de lucru.

În urma unei vizite pe şantier, BIHOREANUL a constatat, joi, că lucrările derulate în prezent vizează amenajarea terenului viitoarei şosele, scop în care excavatoarele dislocă munţi întregi de pământ fertil de sub viitoarea şosea.

Din DN pe câmp

Bazinul legumicol al judeţului se diminuează, încet-încet, cu zeci de hectare, pentru a face loc mult aşteptatei autostrăzi. La ieşirea din Biharia spre Cauaceu, pe partea stângă a DN 19 Oradea - Satu Mare, mormane uriaşe de balastru şi pământ de umplutură sunt pregătite pentru a fi aşternute către Sântion, după ce de pe toată lăţimea şi lungimea lotului 3C3 al autostrăzii se va decoperta tot pământul fertil.

Câteva excavatoare „rad”, pe o lăţime de circa 12 metri şi o lungime de peste un kilometru şi jumătate, zeci de centimetri de sol mănos, până ce utilajele ajung la stratul argilos.

„Se decopertează tot stratul de pământ fertil, până dăm de argilă. Peste stratul de lut se va aşterne piatră, balastru amestecat cu pământ şi cu ciment, în mai multe straturi, care vor fi compactate rând pe rând”, a explicat reporterilor BIHOREANULUI un lucrător.

Din şoseaua naţională se văd doar munţii de pământ, nu şi utilajele, care au avansat deja destul de mult spre Sântion.

Pasaj peste calea ferată

În dreptul localităţii Biharia, lucrările de decopertare au avansat dincolo de calea ferată Oradea - Satu Mare, unde în cursul dimineţii de joi se muncea pentru consolidarea liniilor prin strângerea piuliţelor ce fixează traversele şi amplasarea între acestea a unor plăci prefabricate din beton, astfel încât şinele să poată fi traversate cu uşurinţă şi în siguranţă de utilaje grele, precum excavatoarele şi buldozerele de mare capacitate, dar şi autobasculante de mare tonaj.

Lucrarea, la care a asistat şi un inginer al grupului de firme Selina, este executată de o echipă de muncitori ai societăţii de infrastructură a CFR.

Lucrare publică...

Reporterii BIHOREANULUI au străbătut la pas circa 2 kilometri de la şoseaua naţională spre Sântion, de-a lungul cărora a fost deja decopertat pământul atât de sub partea pe care se va afla autostrada propriu-zisă, cât şi de sub partea pe care se amenajează drumul tehnic, ce va fi folosit pentru deplasarea utilajelor.

După mai mult de o oră, ziariştii au fost invitaţi, însă, să părăsească şantierul, un inginer comunicându-le că, deşi este vorba despre o lucrare publică, responsabilitatea pentru orice se întâmplă în perimetrul acestuia ar fi privată şi, ca atare, accesul trebuie restricţionat. „Este o lucrare publică, dar şantierul aparţine firmelor angrenate în proiect. Accesul este condiţionat de o aprobare prealabilă şi de prelucrarea normelor de protecţie a muncii”, a spus inginerul Deak Zsolt, şeful de şantier.

... dar BIHOREANUL e non-grata

Înainte de a vizita şantierul autostrăzii, BIHOREANUL a solicitat sprijinul proprietarului grupului de firme Selina, Beniamin Rus (foto), pentru a oferi informaţii în detaliu despre lucrări, însă acesta a refuzat, motivând că este... supărat.

Beniamin Rus, SelinaMotivul? „Ziarul dumneavoastră este singurul care a scris despre problemele cu DNA, singurul care a dat rechizitoriul”, a spus Rus, făcând referire la faptul că BIHOREANUL a fost unica publicaţie locală care nu numai că a prezentat acuzaţiile pe care i le-au adus procurorii anticorupţie lui şi fostului preşedinte al Consiliului Judeţean, Alexandru Kiss, dar a şi urmărit procesul în care cei doi au fost condamnaţi vara trecută la 6 şi respectiv 8 ani de închisoare de Tribunalul Bihor, dar a cărui rejudecare, de la zero, a fost dispusă ulterior, la finele anului, de către Curtea de Apel Oradea.

Proprietarul Selina s-a declarat deranjat, de asemenea, şi de faptul că tot BIHOREANUL a fost singura publicaţie care, cu două săptămâni în urmă, a dezvăluit că CJ Bihor a pierdut, din cauza prescrierii, litigiul pentru recuperarea terenurilor fostelor unităţi militare din Calea Aradului şi din strada Universităţii pe care firma lui Rus s-a angajat să construiască 4.000 de apartamente, fără să-şi fi îndeplinit această obligaţie asumată prin contractul de achiziţionare a terenurilor - una dintre afacerile pentru care DNA Oradea i-a trimis în judecată în 2015 atât pe afacerist, cât şi pe politician.

Două licitaţii câştigate, un singur contract atribuit

Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, în asociere cu societatea Vahostav SK din Slovacia, firma orădeană Trameco, parte a grupului Selina, a încheiat anul trecut un contract cu CNAIR pentru lucrările de proiectare şi execuţie a lotului 3C3 Biharia - Borş al Autostrăzii Transilvania, contra sumei de 134,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro, durata de execuţie fiind de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie de 10 ani.

Asocierea Trameco-Vahostav a câştigat şi licitaţia CNAIR desfăşurată anul trecut pentru proiectarea şi construirea lotului 3C2, dintre Biharia şi Chiribiş, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, dar contractul nu a fost încheiat deoarece una dintre asocierile concurente, Strabag - Straco, a depus o contestaţie în justiţie.

Celălalt lot, 3C1, între Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, cu o valoare estimată de 69 milioane euro), nu a fost nici el atribuit, CNAIR fiind „în evaluarea” ofertelor încă din toamna anului trecut.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2653 RON
  • 1 EUR = 4.7607 RON
  • 1 HUF = 0.0146 RON