URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Aprilie 2019, 14:23

BIHOREANUL pe şantierul autostrăzii: Construirea celor 5,35 kilometri dintre Borş şi Biharia a început cu excavaţii pentru viitoarea fundaţie (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu zece zile în urmă, pe 15 aprilie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru executarea lotului 3C3, între Borş şi Biharia, de 5,35 kilometri, din tronsonul bihorean de 51 km al Autostrăzii Transilvania, de atunci utilajele Trameco, parte a grupului de firme Selina, extinzându-şi baza de lucru.

În urma unei vizite pe şantier, BIHOREANUL a constatat, joi, că lucrările derulate în prezent vizează amenajarea terenului viitoarei şosele, scop în care excavatoarele dislocă munţi întregi de pământ fertil de sub viitoarea şosea.

Din DN pe câmp

Bazinul legumicol al judeţului se diminuează, încet-încet, cu zeci de hectare, pentru a face loc mult aşteptatei autostrăzi. La ieşirea din Biharia spre Cauaceu, pe partea stângă a DN 19 Oradea - Satu Mare, mormane uriaşe de balastru şi pământ de umplutură sunt pregătite pentru a fi aşternute către Sântion, după ce de pe toată lăţimea şi lungimea lotului 3C3 al autostrăzii se va decoperta tot pământul fertil.

Câteva excavatoare „rad”, pe o lăţime de circa 12 metri şi o lungime de peste un kilometru şi jumătate, zeci de centimetri de sol mănos, până ce utilajele ajung la stratul argilos.

„Se decopertează tot stratul de pământ fertil, până dăm de argilă. Peste stratul de lut se va aşterne piatră, balastru amestecat cu pământ şi cu ciment, în mai multe straturi, care vor fi compactate rând pe rând”, a explicat reporterilor BIHOREANULUI un lucrător.

Din şoseaua naţională se văd doar munţii de pământ, nu şi utilajele, care au avansat deja destul de mult spre Sântion.

Pasaj peste calea ferată

În dreptul localităţii Biharia, lucrările de decopertare au avansat dincolo de calea ferată Oradea - Satu Mare, unde în cursul dimineţii de joi se muncea pentru consolidarea liniilor prin strângerea piuliţelor ce fixează traversele şi amplasarea între acestea a unor plăci prefabricate din beton, astfel încât şinele să poată fi traversate cu uşurinţă şi în siguranţă de utilaje grele, precum excavatoarele şi buldozerele de mare capacitate, dar şi autobasculante de mare tonaj.

Lucrarea, la care a asistat şi un inginer al grupului de firme Selina, este executată de o echipă de muncitori ai societăţii de infrastructură a CFR.

Lucrare publică...

Reporterii BIHOREANULUI au străbătut la pas circa 2 kilometri de la şoseaua naţională spre Sântion, de-a lungul cărora a fost deja decopertat pământul atât de sub partea pe care se va afla autostrada propriu-zisă, cât şi de sub partea pe care se amenajează drumul tehnic, ce va fi folosit pentru deplasarea utilajelor.

După mai mult de o oră, ziariştii au fost invitaţi, însă, să părăsească şantierul, un inginer comunicându-le că, deşi este vorba despre o lucrare publică, responsabilitatea pentru orice se întâmplă în perimetrul acestuia ar fi privată şi, ca atare, accesul trebuie restricţionat. „Este o lucrare publică, dar şantierul aparţine firmelor angrenate în proiect. Accesul este condiţionat de o aprobare prealabilă şi de prelucrarea normelor de protecţie a muncii”, a spus inginerul Deak Zsolt, şeful de şantier.

... dar BIHOREANUL e non-grata

Înainte de a vizita şantierul autostrăzii, BIHOREANUL a solicitat sprijinul proprietarului grupului de firme Selina, Beniamin Rus (foto), pentru a oferi informaţii în detaliu despre lucrări, însă acesta a refuzat, motivând că este... supărat.

Beniamin Rus, SelinaMotivul? „Ziarul dumneavoastră este singurul care a scris despre problemele cu DNA, singurul care a dat rechizitoriul”, a spus Rus, făcând referire la faptul că BIHOREANUL a fost unica publicaţie locală care nu numai că a prezentat acuzaţiile pe care i le-au adus procurorii anticorupţie lui şi fostului preşedinte al Consiliului Judeţean, Alexandru Kiss, dar a şi urmărit procesul în care cei doi au fost condamnaţi vara trecută la 6 şi respectiv 8 ani de închisoare de Tribunalul Bihor, dar a cărui rejudecare, de la zero, a fost dispusă ulterior, la finele anului, de către Curtea de Apel Oradea.

Proprietarul Selina s-a declarat deranjat, de asemenea, şi de faptul că tot BIHOREANUL a fost singura publicaţie care, cu două săptămâni în urmă, a dezvăluit că CJ Bihor a pierdut, din cauza prescrierii, litigiul pentru recuperarea terenurilor fostelor unităţi militare din Calea Aradului şi din strada Universităţii pe care firma lui Rus s-a angajat să construiască 4.000 de apartamente, fără să-şi fi îndeplinit această obligaţie asumată prin contractul de achiziţionare a terenurilor - una dintre afacerile pentru care DNA Oradea i-a trimis în judecată în 2015 atât pe afacerist, cât şi pe politician.

Două licitaţii câştigate, un singur contract atribuit

Aşa cum BIHOREANUL a mai scris, în asociere cu societatea Vahostav SK din Slovacia, firma orădeană Trameco, parte a grupului Selina, a încheiat anul trecut un contract cu CNAIR pentru lucrările de proiectare şi execuţie a lotului 3C3 Biharia - Borş al Autostrăzii Transilvania, contra sumei de 134,221 milioane lei fără TVA, adică echivalentul a 28,5 milioane euro, durata de execuţie fiind de 19 luni, din care 4 pentru proiectare şi 15 pentru execuţie, iar perioada de garanţie de 10 ani.

Asocierea Trameco-Vahostav a câştigat şi licitaţia CNAIR desfăşurată anul trecut pentru proiectarea şi construirea lotului 3C2, dintre Biharia şi Chiribiş, în lungime de 28,55 kilometri, la preţul de 29 milioane euro fără TVA, dar contractul nu a fost încheiat deoarece una dintre asocierile concurente, Strabag - Straco, a depus o contestaţie în justiţie.

Celălalt lot, 3C1, între Chiribiş şi Suplacu de Barcău (26,35 km, cu o valoare estimată de 69 milioane euro), nu a fost nici el atribuit, CNAIR fiind „în evaluarea” ofertelor încă din toamna anului trecut.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON