URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 22 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici bine nu s-au stins ecourile alegerilor locale, că deja zgomotul picamerelor redevine dominant. Cei care credeau că a venit vremea panseluțelor și a ștaifului să facă bine să citească planurile de viitor ale noului și totodată vechiului primar, Florin Birta.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul zaharat se definește ca un exces permanent de zahăr în sânge, adică hiperglicemie cronică, determinată de o rezistență progresivă a organismului la acțiunea insulinei, un hormon produs de către pancreas (care face să scadă glicemia).
12 Mai 2023, 10:55

Tram-tren de 150 milioane de euro: Oradea vrea să se conecteze, pe șine, cu zona metropolitană și să amenajeze linie de tramvai până la aeroport 

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Directorul OTL, Adrian Revnic, a dezvăluit, în cadrul unei conferințe de profil ținute la București, că Oradea are pregătit un proiect de amploare, de introducere a tram-trenului, pentru a conecta pe șine municipiul cu împrejurimile, precum și cu Aeroportul Internațional Oradea, prin amenajarea de linii noi de tramvai și prin modernizarea unor linii de tren neutilizate în acest moment.

Investiția, despre care nici primarul Oradiei, Florin Birta, nici președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, nu au vorbit public până acum, se ridică la circa 150 milioane de euro, potrivit lui Revnic. 

Invitat să prezinte societatea locală de transport la Conferințele Club Feroviar 2023 de la București, Adrian Revnic a dezvăluit intențiile OTL și ale municipalității pentru introducerea tram-trenului. „Transportul ecologic și costurile pe km/călător ne-au determinat să dorim continuarea extinderii rețelei de tramvaie, chiar prin dezvoltarea unui sistem de transport public tram-train”, a spus Adrian Revnic, citat de clubferoviar.ro. 

Potrivit aceleiași surse, care prezintă și o hartă ce „desenează” proiectul, linia de tramvai va fi extinsă din Oradea până în comuna Borș, dar și până la Aeroportul Internațional Oradea. De asemenea, este propusă extinderea liniei, pe o porțiune mai mică, spre Băile Felix, urmând să fie conectată cu linia de tren care nu este utilizată de CFR. Potrivit proiectului, se dorește conectarea transportului public și cu linia de tren neutilizată care ajunge până în Toboliu. 


(sursa hărții: clubferoviar.ro)

Revnic a detaliat, în cadrul conferinței menționate, că Oradea a luat în acest sens modelul orașului german Karlsruhe, unde tram-trenul a fost introdus în 1992, conectând liniile regionale de tren la rețelele urbane de tramvai. Liniile de tram-tren au caracteristici similare cu cele ale tramvaielor regionale, iar tronsoanele urbane de tram-tren au o viteză medie mai mare decât rețelele tipice de tramvai. Vehiculele tram-tren au dimensiuni similare tramvaielor, dar ating viteze maxime mai mari, arată clubferoviar.ro. 

Principalul avantaj al tram-trenului este eliminarea unui transfer între transportul public regional și cel urban, mai arată sursa citată. „Oamenii vor să ajungă de acasă direct în centrul orașului, unde au treabă, fără a mai schimba pe traseu mijlocul de transport”, a subliniat șeful OTL, Adrian Revnic. 

Vehiculele care sunt utilizate pe rețele de tram-tren sunt mai scumpe decât tramvaiele obișnuite. „Linia va trebui refăcută și electrificată. Pe de altă parte, materialul rulant va trebui să fie format din vehicule duale, cu alimentare atât la 25 kV, ca la calea ferată, cât și la 600 V, cât are rețeaua tramvaielor”, a mai detaliat directorul OTL.

El a spus că „suntem cu studiile de fezabilitate la zi, iar în toamnă vom da drumul la licitație”.

Mai sunt, însă, pași importanți de făcut, ca de pildă autorizarea OTL ca operator de transport feroviar. Revnic a spus că ar putea exista dificultăți în acest sens, căci legislația în domeniu a rămas la nivelul anilor ’90.

Nu se precizează detalii despre cum ar putea fi finanțată o astfel de investiție.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
20 Comentarii
https- ratt e inca in evul mediu
www.ratt.ro/preturi.html
Postat 14 Mai 2023, 13:51 de excalibur
Tat banatu-i fruncea
Pina sa introduca OTL tram-trenul, ar putea sa arunce o geana pina ici-sa la Timisoara, sa analizeze modul de tarifare la ora. Biletul e 4 lei si e valabil o ora. Mai ales in conditiile in care Oradea e sub asediul Dezvoltarii. Un drum la gara te costa 2x3lei obligatoriu.[ ]
Postat 14 Mai 2023, 13:51 de excalibur
Epica asta!
Nu sunt jurnalist, nu am amici in primarie. Bref, bati campii din toate punctele de vedere.
Postat 14 Mai 2023, 13:34 de User anonimizat
CT, tocmai ți-ai dat examenul.
Jurnalist habarnist, paralel cu subiectul și care nu știe că un "recuperator energetic" de tip generator cinetic pentru tramvaiul Siemens, se atașează suspendat pe un cadru de susținere ... ce se fixează la "coada autotrenului". Nu în interior și nu pe vreo "ecrescență" la exteriorul platformei. Este carcasat, cu două roți motrice proprii și care transmite energia electrică produsă prin deplasare-frecare și/sau frânare, către un motor suplimentar care se sincronizează cu sistemul de consum energetic de bază al tramvaiului. Dacă tot zici că te dai bătut, în mod repetitiv ... mai bine ia cartea tehnică de la "amicii" tăi din Direcția Tehnică a primăriei, că dosarul achiziției și manualul de operare din arhiva municipalității nu sunt secrete de stat, așa cum ți-a dat de înțeles "ofițerul" tău de legătură.
Postat 14 Mai 2023, 11:32 de KP
KP,
Din punctul meu de vedere nu prezinti nici o credibilitate. Sub enunturi elaborate, ingrijite, de cele mai multe ori dezinformezi. Nu fac nici o confuzie tehnica, energia recuperata foloseste la functionarea unor dispozitive auxiliare (incalzire/clima), atat permite acumulatorii montati. Pe ULF-uri, datorita designului podea joasa, nu ai spatiu unde sa montezi 2mc, pana si rotile sunt motoare (nu au boghiu), mecanismul fiind amplasat pe verticala deasupra rotii. Singurul sistem Siemens independent este la Doha, Sitras HES, practic nu are nevoie de linie de alimentare. In fine, cum spuneam, ma dau batut, nu tin sa am piedestal in piata publica.
Postat 14 Mai 2023, 08:20 de User anonimizat
KP, chapeau
Nu sunt de acord intotdeauna cu tine, dar se vede ca ti-ai mincat niste ani pe la birourile orazii. Bihoreaul declama ca iti cunoaste identitatea. Cu toate astea, au proferat jigniri la adresa ta. Pe linie de credinta , probabil. Nu mai vorbesc de primata "varu sandel", tolerat si asmutit pe forumul asta. Iti cerem scuze, in numele redactiei si al pacatosilor de pe aici...
Postat 13 Mai 2023, 11:28 de excalibur
CT, din păcate ești pe lângă subiect. Mai ales tehnic.
Delegația din Oradea, desemnată de la PMO în perioada 2006-2007, a vizitat în mai multe rânduri uzinele Bombardier din Elveția și Siemens în Germania și Austria. Nu era vorba de acționariatul acestora ci de locurile de fabricație (obligatoriu înregistrate în UE/ CCE, pentru a putea beneficia de finanțare bancară și garanție de refinanțare din partea Băncii Europene de Investiții). Costul unui tramvai a fost de 2.000.000 Euro (mai precis 1.980.000 x 10 = 19.800.000 Euro), la care s-au adăugat cheltuielile eligibile și neeligibile aferente (TVA, dobânzi bancare, administrative, transport, regia reprezentanților prducătorului care au stat mai mult de două luni la Oradea, etc) și care au dus costul total la aproape 28 milioane. Din punct de vedere tehnic faci confuzie între recuperatoarele energetice de avarie, care asigură eliberarea în regim de urgență a unor secțiuni de traseu pe motive de trafic și cele cinetice care amplifică viteza în cazul unui tram-train, se montează la spatele tramvaiului (a se vedea platforma care are deja lăcașul prevăzut de prindere pentru volumul echipamentului de cca. 2 mc în plus) și care ar fi costat în plus la acea vreme 500.000 Euro/buc. Singura observație cu care sunt de acord în ceea ce spui, este cea privind linia de alimentare, care în cazul utilizării suplimentare a energiei cinetice ar impune modificarea stațiilor de transformare de 600v, urmare încărcării ajustate pe motorul suplimentar. În rest, vorbești la fel ca fostul vice și primar interimar MG, care credea că înțelege ce se discuta în ședințele organizate în acest scop de către PF, dar care n-a priceput corect și integral nici mecanismul financiar și nici formatul tehnic.
Postat 13 Mai 2023, 09:11 de KP
KP aka mama Omida
Imi aduc amintesc când Bolojan a plătit restul de rate la Siemens, ce ai comentat ::::)))) ca sa nu mori proastă, amu no, tot proastă mori , dar din excesul la buget Bolojan plătit tramvaiele Siemens achiziționate de Filip. O mamă cu ce nervi ai comentat si la asta :::::)))) RECUPERATIARRLE ASTRA nu sunt TURCEȘTI , asa ca sa mori de ciudă, tu si partidul tau :::::)))))
Postat 13 Mai 2023, 01:43 de Sandu2100
erata…
dati, nu da-ti.
Postat 12 Mai 2023, 23:27 de User anonimizat
Nivelul de dezinformare/nestiinta e alarmant, ma dau batut.
Macar da-ti o cautare inainte de a scrie, nu e greu, orgoliul ramane intact.
Postat 12 Mai 2023, 23:18 de User anonimizat
KP,
Bombardier pana au fost cumparati de francezii de la Alstom, erau canadieno-germani, nicidecum elvetieni. Siemens ULF au costat 27,5 milioane euro cu 4 ani de mentenanta inclusa, si au regeneratoare de energie la franare din fabricatie. Un articol din vremea respectiva care specifica si faptul ca au o viteza maxima de 70 de km/h si se alimenteaza la 600V, important pentru ca, cum spune in articolul de mai sus e nevoie se alte vehicule care sa combine cele doua alimentari, 600V si 25kV, tramvai si tren. https://www.infrasite.nl/aanbesteden/2008/01/25/siemens-first-export-order-ulf-ultra-low-floor-trams/
Postat 12 Mai 2023, 23:13 de User anonimizat
Orban,
Airport Shuttle e autobuzul la/in aeroport, nici o legatura cu tram-tren.
Postat 12 Mai 2023, 23:06 de User anonimizat
CT, nu am cum să-ți dai dreptate.
Recuperatoarele Siemens nu sunt turcești ca cele de la Astra Arad, ca să asigure trecerea de o intersecție dacă nu are curent pe linie. Am citit la vremea achiziției fișa tehnică anexată la contractul care a beneficiat de refinanțare BEI și vorbesc de altceva. Viteza maximă de deplasare era clar scrisă 110 km/h, iar recuperatorul de amplificare cinetică, care ar fi costat 500.000 Euro, tocmai acest rol avea ... de a ridica viteza cu 40 km/h în plus, cu o creștere de sub 20% a costului de alimentare. Recuperatoarele de frânare de care vorbesc nu aveau doar rol de deplasare scurtă în caz de avarie la linia electrică, ci de utilizare a energiei cinetice create la frânare, pentru creșterea performanțelor de deplasare. Doar două firme fac așa ceva în Europa ... Bombardier (Elveția) și Siemens (Germania). Oradea a cheltuit pentru 10 tramvaie suma de 20 milioane Euro (fără alte costuri aferente), urmând să vadă ulterior dacă va putea achiziționa și echipamente de tip recuperare-amplificare energetică. Asta e diferența între Siemens și Astra, iar directorul OTL la asta se referă de fapt, când atinge subiectul "tram-train", care este din 2007 deja prins în două hotărâri ale CL Oradea, ce vizau indicatorii tehnico-financiari ai achiziției.
Postat 12 Mai 2023, 19:46 de KP
KP aka mama Omida
E Oradeni si Bihorenii ii interesează sa se facă asta, eu personal nu am sa circul pe rutele alea, oricum circul poate o data la 10 ani cu tramvaiul ( cat de mult pot , o fac pe jos să-mi misc fesele vesele ) dar exista populatie pt care ar fi benefica o asemenea investiție. Între timp tu te gandesti la TUNURI de 150 mil € , dar nu te gândești la oamenii care ar beneficia de această investiție. Ne spargi creierii cu minciuni si dezinformări de genul PSD , USR. Ce zici ce fain e AQUAPARK-ul anul asta isi amortizează investiția si tu mori de ciudă ::::))))) o dai pe aici ca nu au Orădenii bani de AQUAPARK dar Orădenii cer mai multe locuri. Băgă-ți mințile-n cap fă.
Postat 12 Mai 2023, 19:22 de Sandu2100
Airporter shuttle
Bine ar fi.
Postat 12 Mai 2023, 18:50 de OrbanKula
KP,
recuperatoarele de energie sunt pentru distante scurte, sa nu blochezi intersectia daca ramai fara curent. Iar viteza maxima a unui Siemens ULF e de 70km/h.
Postat 12 Mai 2023, 13:42 de User anonimizat
150.000.000 Euro prelungirea câtorva linii de tramvai? Serios?
"Neterminații" ăștia se pregătesc de "tunuri" financiare care să uimească până și vârfurile PNL? Tram-tren înseamnă că, pe linii de cale ferată reabilitate, să se poată circula cu tramvaiele Siemens achiziționate în 2007 de Oradea, dotate cu recuperatoare de energie la frânare și care, la 100 km/h, să parcurgă distanța dintre Terminalul cargo al aeroportului de aici și cel de persoane al aeroportului Debrecen, în maxim 45 de minute plus staționările de pe traseu. Cum calea ferată Oradea - Debrecen există și este neutilizată de ani și ani, conceptul a fost făcut cunoscut în urmă cu 16 ani, când un deviz estimativ stabilea o valoare aproximativă de 30.000.000 Euro pentru cei 70 km de parcurs. La 150 milioane s-ar putea merge cu tram-trenul de la Oradea până la Budapesta chiar, cu stațiile necesare în fiecare localitate de pe parcurs, nu niște prelungiri ale rețelei existente fără a prinde nici măcar relația cu fosta gară a Băilor Felix. Așadar, directorul OTL este paralel cu domeniul, el neînțelegând nici oportunitățile și nici costurile reale ale unui asemenea proiect.
Postat 12 Mai 2023, 13:13 de KP
(Inca un subiect) pont de pe formul Skyscrapercity Oradea
Buna ziua. Ar fi poate o chestiune de bun simt profesional sa mentionati macar in treacat faptul ca inspiratia pt acest subiect il aveti de pe formul Skyscrapercity Oradea. Desigur, atat forumul resepctiv cat si sursa originala clubferoviar.ro (tot de pe acel forum aflata, sa fim realisti) sunt publice, dar fara Skyscrapercity Oradea sunt convins ca acest subiect NU ajungea in atentia presei locale si deci nu ajungea sa fie tratat. Sa fim seriosi, nimeni din redactia EBihoreanul sau Bihon sau alte publicatii locale nu cred ca au asa, placerea, obiceiul si resursele ca la cafea dimineata sa mai monitorizeze si ei clubferoviar.ro sau alte chestii interesante dar total "obscure" pt publicul general postate pe acel forum. De-altfel, nu e deloc prima oara cand presa locala recicleaza subiecte de acolo, unde sunt adunati oameni care isi consuma din timpul personal pt a dezbate teme intersante despre Oradea si Bihor. Macar dintr-o curtoazie profesionala, ar fi fost amabil din partea Dvs. sa amintiti in diversele articole despre Oradea si Bihor despre acel forum unde sunt oameni carora chiar le pasa despre ce se intampla in jur. Acest articol (la ora postarii acestui mesaj) nici macar nu e semnat de cineva. Ati fost tare non-fair-play la faza asta si nu prima.
Postat 12 Mai 2023, 12:07 de Szaby_Oradea
o idee buna
Consider ideea buna, doar ca pana la indeplinire mai e ceva. Un lucru e clar, mijloacele de transport ar trebui sa fie cu loc pentru biciclete, iar calea ferata Oradea Cheresig are o varsta venerabila si nu a beneficiat de reparatii.
Postat 12 Mai 2023, 11:31 de Christa
Vise…
In conditiile in care fondurile europene se duc incet, cred ca ar fi mai intelept sa eficientizam transportul actual. Timpii de asteptare sunt inacceptabili, interconectarea e scazuta. Tot occidentul pune accent pe transportul in comun, la noi e in pom. Facem parada cu mijloace noi dar le tinem in depou, iar autobuzele diesel si celebrele Tatra refeștite apar cand ti-e lumea mai draga.
Postat 12 Mai 2023, 11:22 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6403 RON
  • 1 EUR = 4.977 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON