Tarom are un vechi monopol pe cursele București - Oradea, ba surse din industrie spun chiar că ruta este cea mai profitabilă a companiei. O informație intuită și din prețurile biletelor, exorbitante, și din faptul că se găsesc greu cu o zi - două înainte de zbor, iar adesea chiar deloc.
Miercurea trecută, un orădean care trebuia să se întoarcă din Capitală n-a mai găsit bilet pentru cursa de dimineață, așa că a luat-o pe cea de Timișoara, de unde a venit adus cu mașina de un amic. Vinerea trecută, un bilet Oradea - București pentru miercurea aceasta, cu întoarcere în ziua următoare, costa 280 euro, respectiv 301 euro cu întoarcere a treia zi, sâmbătă.
Din toamnă, însă, Tarom va fi nevoită să coboare prețurile, pentru că nu va mai avea monopol, ci concurență, și încă una acerbă, din partea a două companii private. Prin însăși natura lor vor fi mai flexibile, adaptându-se rapid la piață (cu orare mai convenabile) și fiind mai ofertante (nu operează ATR-uri cu elice, ci jet-uri, deci vor fi mai confortabile și mai rapide).
Din octombrie, timp de cinci ani, HiSky va opera cinci zboruri săptămânal către și dinspre Capitală, în baza unei înțelegeri cu Air Oradea (adică Primăria și Consiliul Județean), asta pe lângă zborurile externe, pentru toate urmând să primească o subvenție de maximum 750.000 euro.
Cu o lună mai devreme, din 15 septembrie, va zbura între Oradea - București și AnimaWings, zilnic, cu excepția sâmbetelor, la prețuri de 4 ori sub ale Tarom, cu începere de la 25 euro/sens pentru clasa economică, și fără subvenție, ceea ce atestă viabilitatea rutei. De altfel, un oficial al Christian Tour, acționarul majoritar al AnimaWings, declara recent că „Oradea a fost printre primele orașe în care un city-break a devenit relevant și pentru un oraș din România; în București există cerere pentru Oradea, pentru că este foarte ofertant orașul”. Orarul viitoarelor curse (decolare din București la ora 7.00 și aterizare la Oradea la 8.00, iar apoi retur cu decolare din Oradea la 8.45 și aterizare în Capitală la 9.45) dezvăluie că mare parte dintre pasageri vor fi bucureștenii (și nu numai) tot mai interesați să facă turism în Oradea, fără ca asta să excludă, firește, și transportarea orădenilor dinspre și către București.
Interesul pentru Aeroportul Oradea al unor companii private cu flote moderne (Boeing și Airbus) speculează atât șansa de a sparge monopolul Tarom, cât și oportunitatea că în următorii doi ani, până va fi gata modernizarea căii ferate spre Cluj, avionul se va consacra drept cea mai comodă și, iată, tot mai ieftină modalitate de deplasare spre Capitală.
Tarom fie se va adapta, „democratizându-și” biletele, fie va păstra ruta cu prețul unor pierderi considerabile, poate până va fi nevoită să și renunțe la ea. Cum, însă, nici măcar statul nu poate abandona cea mai profitabilă afacere, pariez pe prima variantă: avionul între Oradea și București va fi, ani buni de acum înainte, tot mai accesibil tuturor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.