JOI, 18 APRILIE 2024

Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?

Colțul juridic
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Februarie 2024, 09:38

Studenți și tineri cercetători ai Universității din Oradea pot studia speciile invazive în Spania (fotografie din arhivă, cu caracter ilustrativ)

Masteranzii și doctoranzii Universității din Oradea interesați de invazia speciilor alohtone, adică originare din alte regiuni geografice, vor putea studia acest subiect în Spania, a anunțat instituția, printr-un comunicat de presă.

În cadrul alianței europene din care face parte, EU Green, UO dă startul unui proiect de cercetare care implică un stagiu de o săptămână la Universitatea Extremadura din Peninsula Iberică.

„Speciile invazive alohtone, IAS, reprezintă una dintre cele mai mari amenințări la adresa biodiversității la nivel global, atât în ecosistemele terestre, cât și în cele acvatice”, a spus directorul Departamentului de Biologie al Facultății de Informatică și Științe, prof. univ. dr. habil. Diana Cupșa.

Cursul organizat de universitățile partenere se adresează tinerilor care au absolvit studii de licență în domenii precum Agricultură, Biologie, Biotehnologie, Biogeologie, Științele Comunicării, Științele Mediului, Inginerie, Silvicultură, GIS, Arhitectură Peisageră, Drept, Medicină Veterinară.

În total, la acest program vor participa 27 de studenți din universitățile partenere, dintre care 3 din Oradea. Ei vor fi selectați în urma unui apel care urmează să fie lansat de UO și vor participa gratuit.

Cursul va prezenta noțiuni de bază privind pericolul, răspândirea, monitorizarea și managementul speciilor invazive de plante și animale. Studenții vor învăța despre metodele de evaluare a prezenței speciilor invazive pe teren și impactul acestora asupra biodiversității.

„Cursul adoptă o abordare critică a acestei problematici și folosește luarea deciziilor legate de speciile invazive în cunoștință de cauză, având în vedere impactul ridicat asupra biodiversității, societății, precum și în ceea ce privește pierderile economice care rezultă în urma invaziilor. Studenții vor învăța, de asemenea, despre reglementările legale referitoare la speciile invazive și despre posibilitatea de a utiliza «Citizen Science» pentru a implica societatea în sprijinirea monitorizării acestor specii”, a precizat Cupșa.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!