URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
27 Octombrie 2014, 15:29

Second hand Hi-Tech: DN 76 Oradea-Beiuş va fi refăcut cu asfaltul... vechi

Second hand Hi-Tech: DN 76 Oradea-Beiuş va fi refăcut cu asfaltul... vechi DE LA LOPATĂ LA "RACHETĂ". Şoferii revoltaţi de ritmul lent şi calitatea proastă a lucrărilor ar fi surprinşi să vadă că DN 76 poate fi reparat, totuşi, repede şi bine. Tehnic, minunea e posibilă datorită unui complex de utilaje, denumit "tren rutier" (foto), care culege şi macină asfaltul, îl topeşte, îl amestecă cu bitum proaspăt, iar în final îl reaşterne ca pe un covor nou, la o viteză de 2 km/zi!
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu 7 ani în urmă a fost aprobată lucrarea, acum 3 ani au fost angajaţi constructorii, toamna trecută au început lucrul, iar vara asta a fost oprit fiindcă se muncise de mântuială. Aceasta e povestea reabilitării eşuate a DN 76 între Oradea şi Beiuş, adjudecată de o firmă cu tradiţie, dar care şi-a pătat cartea de vizită, ajungând de râsul şi sudalmele şoferilor.

Cum, însă, banii de la UE pot fi pierduţi dacă drumul nu e reparat până în primăvară, iar o nouă licitaţie pentru desemnarea altui executant nu s-ar încheia până atunci, CNADNR e gata de un compromis: lucrarea va fi continuată de o altă firmă, care propune o soluţie încă revoluţionară în România: reabilitarea şoselei prin refolosirea vechiului asfalt.

Speranţe surpate

Reabilitarea celor 184 kilometri ai DN 76 Oradea -Deva a fost decisă în 2007, cu credit de la Banca Europeană de Investiţii. Licitaţia câştigată în 2008 de un grup de firme spaniole a fost anulată însă în 2009, iar lucrarea împărţită în 6 tronsoane, din care 3 în Bihor. Cel dintre Vârfuri şi Ştei (33,31 km) a revenit Construct Mod (170,86 milioane lei, fără TVA), Ştei-Beiuş (31 km) asocierii conduse de spaniolii de la AZVI (99,58 milioane lei), iar Beiuş-Oradea (50,53 km) unei asocieri conduse de CCCF Timişoara (161,03 milioane lei).

Deşi lucrările au început în 2011 şi trebuiau încheiate în 2013, stadiul actual e mai puţin decât modest: astă-primăvară, conform CNADNR, pe Vârfuri-Ştei se lucrase în proporţie de 27,16%, între Ştei-Beiuş 2,39%, iar între Beiuş şi Oradea 5,54%. Motivul? Criza îngheţase proiectul, Guvernul asumându-şi faţă de FMI un deficit bugetar în care erau incluşi şi banii din credite, astfel că împrumutul nu a mai fost luat.

Blocajul a fost depăşit abia la finele anului trecut, când finanţarea (437 milioane lei fără TVA pentru toată şoseaua) a fost mutată pe Fondul European pentru Dezvoltare Regională. Dar problema tot n-a fost rezolvată, cum s-a văzut astă-vară, când şoferii care ieşeau din Oradea spre Felix au observat o ispravă a drumarilor demnă de poveştile cu Dorel: peste asfaltul vechi au aşternut un strat de pietre, iar peste ele un nou strat de asfalt, care s-a surpat în câteva zile. De ce procedaseră aşa? Pentru a face economii, căci suma pentru care şi-au adjudecat lucrarea nu le asigura profitul.

Grabă mare

Presată de protestele şoferilor, de faptul că termenele de finalizare şi aşa prelungite (Ştei-Beiuş 16 septembrie 2015, iar Vârfuri-Ştei şi Beiuş-Oradea 1 martie 2015) trebuie respectate deoarece fondurile UE mai pot fi folosite doar anul viitor, dar mai ales de apropierea alegerilor, CNADNR a trebuit să găsească o soluţie. O variantă ar fi fost rezilierea contractului cu cea mai întârziată firmă, CCCF Timişoara, şi re-licitarea lucrării, cum a afirmat şi vicepremierul Liviu Dragnea la penultima sa vizită în Oradea. Pe 12 septembrie, acesta chiar ameninţa că dacă nu "se rezolvă" până pe 17 septembrie "vom sta de vorbă cu altcineva" la conducerea Companiei.

Şeful CNADNR n-a fost mazilit, însă de atunci s-a întâmplat altceva: CCCF Timişoara (preluată între timp de SCT Bucureşti) a dat lucrarea în subantrepriză unei alte firme bucureştene, Ostmarine Construct, care a propus o nouă soluţie tehnică, mai ieftină: reciclarea vechiului asfalt, la fel ca în Germania, unde anual se revalorifică 6 milioane metri cubi de asfalt vechi. Deşi nici conducerea Companiei, nici Ostmarine şi nici consultantul AECOM Inocsa nu au anunţat public, soluţia a fost aprobată informal săptămâna trecută, iar săptămâna aceasta va fi consfinţită în Comisia Tehnico-Economică a CNADNR.

Nou din vechi

Specialiştii consultaţi de BIHOREANUL spun că noua soluţie poate fi aplicată "in situ", ceea ce presupune folosirea unui lanţ complex de utilaje, denumit "tren rutier". "Totul se întâmplă simultan. Un utilaj aşterne pe drum un aport de materiale suplimentare, de exemplu piatră concasată, un altul frezează asfaltul vechi, iar acesta, împreună cu materialul de aport, e băgat într-un malaxor, unde e spart şi ars, se adaugă bitum proaspăt, compoziţia e aşternută pe drum şi "bătucită" cu compactorul. Peste asta se aştern apoi alte două straturi de asfalt, unul de legătură, celălalt de uzură", explică un inginer. O a doua variantă e transportarea asfaltului vechi la o staţie de producţie fixă, unde au loc procesele de amestec, după care mixtura e readusă pe drum şi compactată. "Din informaţiile pe care le avem, va fi aplicată prima soluţie, cea cu trenul rutier, care e o adevărată staţie de producţie a asfaltului mobilă", spune specialistul, adăugând că acesta poate reabilita chiar şi 2 km de drum într-o zi, ceea ce înseamnă că Oradea-Beiuş ar putea fi gata în mai puţin de o lună!

Singura necunoscută e când ar putea fi reluate lucrările. Nu de alta, dar pentru noua soluţie trebuie ori să fie vreme bună, ori să se mai folosească un utilaj pentru preîncălzirea asfaltului frezat şi apoi încălzirea locului unde trebuie repus cel nou, ceea ce ar creşte enorm costurile. Aşa că, cel mai probabil, "minunea" s-ar putea întâmpla doar la primăvară. Până atunci, bihorenii vor mai răbda cum au îndurat şi până acum...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
17 Comentarii
Mai bine mai tarziu decat niciodata
La cateva luni dupa ce am sosit in Danemarca(octombrie 1988)am vazut cum se lucreaza aici cu masini si instalatii complexe si performante la reabilitarea soselelor.Cu aceste utilaje se face un lucru de buna calitate si repede.Problema este intradevar fundatia drumului,care aici este suficient de solida pentru a rezista multi ani.O sosea care a fost reabilitata in 1990 este f.buna si acum dupa 24 de ani.Cand am vazut cum se lucreaza aici,m-am bucurat ca,dupa caderea comunismului se va realiza si in Romania asa ceva,dar spre regretul si dezamagirea mea si altora situatia este dezastruoasa in acest domeniu.Este imposibil de acceptat ca o reabilitare de sosea nationala cum este cea dintre Oradea si Timisoara sa dureze ani de zile.Acum sa vedem ce se va intampla cu soseaua nationala Oradea- Deva.Trist,foarte trist ca se intampla asa ceva in Europa secolului 21.In Romania cu contributia tuturor guvernelor si presdintilor care sa-u perindat la conducerea tarii din 1990 pana acum.Jos urmasii fanariotilor!. Sper totusi ca vom putea circula mai bine pe soselele din Romania in anii urmatori. Sa auzim numai de bine! I.Crist
Postat 28 Octombrie 2014, 10:52 de Crist
DNA-ule?
Oare dna-ul bihor nu are competenta sa investigheze furaciunile cu acest drum?Unde putem citi cate ceva despre aceste contracte sau E LA SECRET si astea?Nu ne incalzeste cu nimic ca cazut o capatana de la drumuri bihor,oricum o nulitate...
Postat 28 Octombrie 2014, 10:29 de XJFL
super hi tech
Si fetele de pe centura dupa ce le speli, is ca si noi noute...chiar fecioare. cam asa si drumu asta: da-i cu un pic de bitum, mai vospsesti niste linii si e ca si nou.
Postat 28 Octombrie 2014, 10:29 de Plagiatorul
Hitech
o sa ma adresez institutului roman de brevete de inventie. astia cu asfaltu au furat tehnologia de la parlamentu romaniei. bagi pe o usa parlamentari saraci, cinstiti si imaculati si dupa 4 ani ies pe alta hoti, evazionisti, spagari, miliardari, mari proprietari de terenuri.
Postat 28 Octombrie 2014, 10:17 de Plagiatorul
second hand la patrat
Daca va informati un pic o sa aflati ca la modernizarea acestui drum s-a utilizat exclusiv materiale locale, necorespunzatoare, tot pentru economie, iar taranii de pe traseu erau obligati sa transporte, la norma, pamant, pietre etc cu carul cu boi. Am ajuns dupa 50 ani, in sec XXI, sa facem acelasi lucru. Se pare ca din tehnologia veche au mai ramas inca boii, numa ca au 2 picioare si se imbraca in armani.
Postat 28 Octombrie 2014, 09:53 de boureanu
DRAGNEA IMPOTRIVA BIHORENILOR
Jos Dragnea !!! Incompetentule!!! Nu iti pasa de Bihor !!! Dragnea pleaca acasa !!!
Postat 28 Octombrie 2014, 08:29 de mirvea
???
Si cu taxa de drum cum facem....noi o platim pt drumuri noi ori ei fac ...un kkkkkakakakat astia te duc la disperare
Postat 28 Octombrie 2014, 08:11 de zoia
Specialistul
Observ ca mai toti sunteti specialisti si experti in drumuri. Poate ar trebui sa fiti recrutati pt. cond. CNADR. Ce nu inteleg CCCF Tm preluata de SCT Bucuresti??? Din cate stiu SCTB este in insolventa sau???? Si-au batut joc de noi toata vara cu drumul intre Oradea si Felix fara penalizari??? De ce sunt clauze in contracte??? De ce nu se respecta??? D-le Bolo podul Macio??? unde e garantia???
Postat 28 Octombrie 2014, 08:01 de camarad
vai de capul vostru!
Dragnea asta ii prost ca noaptea cu luna noua!! Cum sa aberezi asa ceva fratica??
Postat 27 Octombrie 2014, 21:32 de abcd
sa muriti voi!!!
Bei frate da lucrurile o iau rapid razna....asa ceva...
Postat 27 Octombrie 2014, 21:13 de io
azilutu mancavar
25 ani de hotie in care porcii au furat continuuu,au mintit continuuuu,au excrocat continuuu si azi recicleza laturi,racu mancale/ar oasele
Postat 27 Octombrie 2014, 20:30 de 1907
Penibil
Romanaia, adica!, doara aici nimic nu e imposibil, totul se fura, totul se face doar asa , de mantuiala...Penibil. tara e frumoasa, pacat ca e locuita, se zice.
Postat 27 Octombrie 2014, 19:23 de Marius
Asfalt?
de unde asfalt sa recicleze?
Postat 27 Octombrie 2014, 18:44 de IAA petrovik
si problema-i rezolvata
Inteleg ca acest "tren rutier" este folosi in Germania (unde au deja infrastructura) dar aplicat in cazul nostru (unde terenul este instabil sau aplicat pe ,,namol'') nu cred ca ar avea o durata de viata mai lunga decat ,,isprava drumarilor'' dintre Oradea si Felix.
Postat 27 Octombrie 2014, 18:43 de beiusan
Asfaltul de pe Criş !!!
Nu asfaltul e problema ci fundaţia de peste 110 cm cu toate staturile de peste ea, podeţele, canalele de scurgere de-a lungul drumului, etc, etc. Asfaltarea înseamnă cel mult 10% din lucrare, aşa că tot aia e !!!
Postat 27 Octombrie 2014, 18:12 de WinDos
calitatea e problema fratilor
In Spania unde temperaturile ajung vara la 40-45 de grade drumurile sunt impecabile .Ei toarna 1 metru de beton grosime sub autostrada ca sa stabilizeze solul .De aia au drumuri chiar daca la ei temperaturile in timpul verii ajung la 40-50 de grade. Pana cand nu se va lucre la standarde de calitate vestice , lucram ca mesterul Manole.
Postat 27 Octombrie 2014, 17:52 de trans
... si marmota invelea drumul in asfalt.
Da sigur ca si in Germania unde fundatia drumului e consolidata inclusiv cu fier beton. (se observa si in poza de alftel ce fundatie are drumul). Dupa ce fundatia drumului e consolidata dupa stndardele din Austria sau Germania se poate aplica sigur aceasta solutie, alfel dupa citiva ani va fi o mare mocirla.
Postat 27 Octombrie 2014, 16:10 de marmota
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON