URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 06 IUNIE 2026
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Intrarea Primăriei în posesia spațiului al cărei proprietar este, pentru reabilitarea Colegiului Eminescu, a înregistrat o nedorită premieră: operațiunea de comando în fruntea căreia s-a plasat un funcționar, (ne)Norocel Popescu, care a intrat în ziduri ca un adevărat Terminator.
Zic şi eu
Adrian Cris
Două știri de săptămâna trecută înseamnă câteva zeci de milioane de euro în plus pentru bihoreni. Bineînțeles, nu băgați în traiste. Primăria Oradea a primit încă 151,6 milioane de lei din Programul Regional 2021-2027, pe care îi va folosi, între altele, pentru o nouă școală în Nufărul, înnoirea cartierului, reabilitarea unei grădinițe în Rogerius ori a Colegiului Mihai Viteazul. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre decizia lui Nicușor Dan de a-l desemna premier pe Eugen Tomac?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Săptămâna trecută a fost adoptată o moțiune de cenzură împotriva Guvernului Bolojan, cu consecința demiterii acestui guvern. În acest context, cred că este important să se înțeleagă ce mecanisme constituționale există pentru soluționarea crizei politice generate de adoptarea acestei moțiuni de cenzură.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
07 Mai 2012, 13:02

Recensământul, contrazis de listele de alegători: Oradea are mai mulţi orădeni decât oricând

Odată cu apropierea alegerilor, a sosit momentul adevărului şi în ce priveşte una dintre controversele din ultimul timp, privind aşa-zisa scădere a populaţiei în municipiul Oradea şi în judeţul Bihor.

Deşi în luna ianuarie a acestui an au fost publicate rezultatele parţiale ale recensământului efectuat în noiembrie 2011, iar acestea indicau o scădere dramatică a populaţiei Oradiei şi a restului judeţului, realitatea este pe dos: potrivit Biroului Judeţean de Administrare a Bazelor de Date, numărul orădenilor a crescut la un nivel pe care nu l-a mai avut niciodată.

Mai mult decât se credea 

Astfel, în timp ce în ianuarie se credea, în baza rezultatelor parţiale ale recensământului, că principalul oraş al judeţului ar avea doar 185.000 locuitori, adică nivelul minim din ultima jumătate de secol (cei mai mulţi orădeni fiind înregistraţi în 1992, când au fost număraţi 222.741 locuitori), în realitate Oradea are în prezent cu aproape 1.000 mai mulţi localnici, mai precis 223.601, cel mai mare număr de locuitori înregistraţi vreodată.

Noile cifre înlătură atât speculaţiile privind scăderea demografică dramatică a Oradiei, cât şi retrogradarea ratingului de la municipiu de rangul I la municipiu de rangul II, ceea ce ar fi determinat atât reducerea alocaţiilor de la bugetul de stat, cât şi împuţinarea numărului de reprezentanţi în Consiliul Local şi, la toamnă, în Parlamentul României.

Din cei 223.601 orădeni, 190.395 au drept de vot, deci mai mulţi decât totalul populaţiei despre care, după recensământ, se credea că există în oraş.

Diferenţele au ieşit la iveală cu ocazia întocmirii listelor permanente de alegători şi sunt explicate simplu de comisarul-şef Ioan Ciocan, şeful Biroului Judeţean Bihor de Administrare a Bazelor de Date, subordonat Ministerului Administraţiei şi Internelor.

"Recensământul s-a desfăşurat după o metodologie care nu a ţinut cont de toate datele. Oradea nu are mai puţini locuitori, ci mai mulţi, dar rezultatele recensământului au ţinut cont doar de locuitorii pe care recenzorii i-au găsit acasă. Or, baza de date pe care o deţinem noi este 100% precisă, şi ţine cont de toate persoanele care au domiciliul în Oradea sau în oricare localitate din judeţ", spune ofiţerul.

Comisarul-şef Ioan Ciocan a dat şi un exemplu personal care explică diferenţele între rezultatele parţiale ale recensământului şi realitatea din teren: "Fiica mea, care este studentă la Cluj, nu a fost recenzată, deşi are domiciliul la Oradea şi, conform legii, va vota, bineînţeles, în Oradea".

În ceea ce priveşte restul judeţului, este adevărat că s-a înregistrat o scădere a populaţiei, dar nu cum se credea, cu mult, ci aproape nesemnificativ. Astfel, dacă potrivit rezultatelor parţiale ale recensământului au ieşit la iveală doar 549.752 de bihoreni, faţă de nivelul maxim de 638.863 locuitori înregistraţi în anul 1992, în conformitate cu Biroul Judeţean de Administrare a Bazelor de Date din cadrul MAI, Bihorul are în prezent 620.051 locuitori. Dintre aceştia, au drept de vot 506.785 de persoane.

Nu e chiar aşa 

Într-o reacţie adresată BIHOREANULUI, Dana Paşc, şefa Direcţiei Judeţene de Statistică Bihor, arată că lucrurile nu sunt atât de simple şi că există o diferenţă între populaţia care are domiciliul în Oradea şi populaţia stabilă a oraşului.

Astfel, potrivit unei informări publicate pe site-ul Institutului Naţional de Statistică, la care Dana Paşc face referire, populaţia legală (cea calculată de Direcţia de Administrare a Datelor) cuprinde "toţi cetăţenii cu domiciliul legal în România la un moment dat", în timp ce populaţia stabilă (calculată de INS la 1 ianuarie respectiv la 1 iulie a fiecărui an) "cuprinde cetăţenii care au o reşedinţă şi sunt prezenţi sau au declarat că vor fi prezenţi 12 luni (perioadă neîntreruptă) pe teritoriul României".

În aceeaşi informare se arată că nu fac parte din populaţia stabilă a ţării: "cetăţenii români, străini sau fără cetăţenie cu domiciliul în România plecaţi în străinătate pe o perioadă de cel puţin 12 luni: la lucru, în căutarea unui loc de muncă, la studii, în interes de afaceri etc. (persoane plecate pe o perioadă îndelungată) şi nici cetăţenii străini sau fără cetăţenie veniţi în România pentru o perioadă mai mică de 12 luni (persoane temporar prezente)".

"Pentru România de azi, confruntată cu un fenomen masiv de migraţie externă, faptul că populaţia stabilă este sensibil mai mică decât populaţia legală, considerăm că tehnic nu trebuie să mai surprindă pe nimeni", se mai arată în informarea INS.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
25 Comentarii
@Petrache
Faptul ca ai perfecta dreptate e dovedit de raspunsurile pe care le-ai primit prompt. din partea celor ce se simt vizati. Acesti indivizi nu au nici macar bunul simt sa taca. Bun simt ...
Postat 09 Mai 2012, 08:15 de Cristi
cu buda in fundul curtii sau nu...
vremurile se schimba.
Postat 08 Mai 2012, 16:36 de spatiu
numaratoare
:)) daca mai scotocim, rasfoim si ne gandim un pic o sa constatam ca de fapt suntem cam un milion...
Postat 08 Mai 2012, 16:29 de numaratore
populatie
cu flotanti si restul fara flotant, pot sa fie mai multi.
Postat 08 Mai 2012, 16:21 de cert
pt @petrache
fraiere, muta-te tu in pusta falitului huorban... hai VALEA !
Postat 08 Mai 2012, 16:17 de altcineva
pt @petrache
fraiere, muta-te tu in pusta falitului huorban... hai VALEA !
Postat 08 Mai 2012, 16:17 de altcineva
pentru cei care comenteaza fara sens
E clar ca recensamantul e facut din interese. Sa nu credeti niciodata ca Oradea are doar 185.000 locuitori. Sunt niste cifre scoase din burta din interesele cuiva, la fel ca la toate celelalte orase din Romania. Numarul total de locuitori ar trebui sa stie cei de la evidenta populatiei, exact cati sunt cu buletin de Oradea. Deci recensamantul e un cacat, facut pe banii nostri, fara sens si fara adevar.
Postat 08 Mai 2012, 11:24 de David
prost
bai carpule, 223.601 sunt cei cu buletin de Oradea, nu coreeni sau mama lor de negri si mexicani. pana ieri aveai buda in curte si acuma te-ai apucat de numarat?
Postat 07 Mai 2012, 23:55 de pt carp
expertii
pfaii..........ce de lumeee,ce de expertii....experti lu'peste,va bate-ti joc de intelectul propriu,mai bine ati citi si atat.
Postat 07 Mai 2012, 21:30 de el doradea
Asa e carp...
Exact CARP III! Desii si tu esti un gibon...ai dreptate cand ai. Nu zic nu. Parol!
Postat 07 Mai 2012, 19:41 de Vux
PESTE 24.000 DE VINITURI
Acest numar este valabil cu toti flotantii care au domiciliul stabil in alte localitati din jutet, prin tara sau vinituri de la alte neamuri. De la coreeni pina la studentii veniti de la Carei sau de la Rachitele, de la italieni pina la mutantii gibonului, toti sunt aici ca sa putem vorbi de un oras stabil si neaparat viabil. La naiba ... oradenii sunt sub 200.000 inca din 2008, asa ca nu va mai chinuiti cu numaratoarea, ca tot recensamintul e cel care ofera cifrele statistice legale.
Postat 07 Mai 2012, 19:36 de CARP III
@ petrache
ce ba petrache..muta-te inapoi in Sud...ca dupa nume esti o rara avis paci ba c8ile. cotet!
Postat 07 Mai 2012, 16:52 de @ petrache
Privesc cu groază
....la comentariile suburbane a cîtorva specimene de mai jos şi simt cum mă umple îngrijorarea pentru ziua de mâine. Ăsta e rezultat "reformelor" din învăţământ. Indivizi/individe care în sala de examinare zâmbesc la camerele de supraveghere, oameni lipsiţi de orice repere şi morală. Pentru informarea beamviştilor cu buletin de Oradea, să ştiţi că există ţărani cu un intelect muuult superior multora dintre bacalaureaţii&studenţii din zilele noastre.... şi nu numai. Pînă la urmă nu contează dacă eşti "parizian", "săcui", sau ....."cordăuan". Contează dacă ai ceva bun în capu ăla de pe umeri........
Postat 07 Mai 2012, 16:48 de petrache
este satul TARANILOR migrati de la munca CAMPULUI :))
hai ca a ajuns si oradea sat + minoritatile ce sa mai spui ca ploua la avorturi dar ma intreb ale cui celor de la ORAS sau al TARANILOR ? dati ne situatia avorturilor reala sa vedem cati pocaiti fac avort fugiti de la sate .
Postat 07 Mai 2012, 16:03 de ORADEA
Oradea
Cum adica fiica lui nu a fost recenzata pt ca e placata la Cluj? (Doar nu era prost sa isi trimita copilul la universitatea Horadea, aici il inteleg). El nu a declarat-o cand au venit recenzorii? PS @ comentariul de mai jos: ' intr-un fel are dreptate, nu conteaza daca banii se intorc in oras, conteaza ca oamenii au locuri de munca.' Ba conteaza foarte mult. Nu poti asigura progresul unui oras doar din joburi de vanzari. Iti garantez eu. De abia ii poti asigura subzistenta (daca!) din mult laudatul tau comert/bisnita. In fine, probabil tu nu prea ai fost pe afara sa vezi chestii mai diverse, sa vezi ce inseaman un lant economic facut cu cap, rentabil cu adevarat pentru o zona. Hai pa muscaturo!
Postat 07 Mai 2012, 15:30 de Oradea
haha
bai hahaha, pt cosmin intr-un fel are dreptate, nu conteaza daca banii se intorc in oras, conteaza ca oamenii au locuri de munca. fag boy. @fraier, cred ca se refera doar la cei cu buletin de Oradea. cei de la recesamant sunt cei care locuiesc aici fie ca nu au buletin de Oradea.
Postat 07 Mai 2012, 15:03 de hahahalol
ce rost mai are recensamintul...
Daca seful de la Biroului Judeţean Bihor de Administrare a Bazelor de Date zice ca nu a fost corect..., atunci ce rost are un recensamint al populatiei daca nu ne luam dupa el? cheltuiala pe banii contribuabililor...fraierii de romani ramasi acasa care platesc dari la stat.
Postat 07 Mai 2012, 14:59 de fraier
Bai baiatule
Ce gandire slaba ai. Aia sunt niste retaileri care in afara de cateva joburi in vanzari (f putine la nivel de oras) si niste impozite (iar nu foarte mari) si hai uite (pt ca esti un copil grasut) neste servicii conexe. Astea fac o ceapa degerata la nivel de economie locala. Iti dau un exemplu SIMPLU ca sa intelegi. Cea mai mare a banilor care tu ii dai la Obi nu se 'intorc' in oras desteptule ci merg la producatorii de materiale si la patronii lu Obi. Cate din materialele vandute la obi sunt produse in Oradea? Extrem de putine. Poate doar Cesalul (si cred ca ceva de pe la Holcim). Marea parte nici in Romania bai! Si patronii lu Obi sunt cumva oradeni si nu stiu eu? Care sa reinvesteasca banii inapoi in economia oradeana sau judeteana, sau macar romaneasca? Nu zic ca , comertul nu ajuta, dar sa nu deliram bai jmecherule de oradea hyperdezvoltata. Te pomenesti ca a ajuns urbea asta pol economic regional si nu stim noi. Singurul argument valabil al tau a fost parcul industrial. Aici ai nimerit-o.
Postat 07 Mai 2012, 14:56 de HAHAHA!
??
da, din 2002 o gramada de firme s-au deschis. o sa incep cu cele mari si mai vechi: lotus,metro,selgros,real,practiker. cele mai noi: obi,bricostore,osc,era,carrefour, plus cele din parcurile industriale. si am vorbit doar de cele mari. stai cam rau cu informatia.
Postat 07 Mai 2012, 14:42 de pt Cosmin
Glumesti?
@ PT VALI: \'plus o gramada de firme care si-au deschis fabrici sau magazine in Oradea.\' O gramada? Mai iesi si tu in lume sa vezi dezvoltare amice. O gramada ? Buna asta... . Sigur, putea fi mai rau, si e meritul primarului ca nu s-a culcat pe o ureche ca si cei de dinaintea lui (adica PDL) si a facut ce a putut in criza asta, dar tu amice ai exagerat rau. Auzi la el..o gramada... .
Postat 07 Mai 2012, 14:27 de Cosmin
Oradea?
Adica sa umplut Oradea cu oameni de pe sate? Asta da mediu urban civilizat! :))))))))))) Hahah. @ Bubu: Ca in Rromania amice..tara asistatilor sociali :))
Postat 07 Mai 2012, 14:24 de HAHAHA!
Mda
Banuiesc ca efectele crizei au avut si parti bune... ca sa-ti pastrezi locul de munca a trebuit sa recurgi la metode de inmultire a populatiei, adica sa faci copii... Deci cred ca exista un sambure de adevar in acest articol.
Postat 07 Mai 2012, 14:13 de Bubu
PROST
vali esti prost. o gramada s-au mutat de la sat la oras, plus studenti din satu-mare, zalau, plus o gramada de firme care si-au deschis fabrici sau magazine in Oradea. e si normal sa avem atata populatie
Postat 07 Mai 2012, 13:34 de PT VALI
he
hehe. numai tu ai ramas de fraier :)
Postat 07 Mai 2012, 13:19 de he
Ce vrajeli
Da bine..ca ei socotesc si mortii :))) la fiecare alegeri apar candidati votati de morti! :)) Cine sa mai stea si prin Oradea? Toti cei pe care ii cunosc si care au terminata facultatea acum 10 ani au ramas ori in Timisoara, ori in Cluj, ori au luat calea Bucurestiului sau a strainatatii. Ce sa faci si prin Oradea. De venit in vacante e placut, la o mica baie..dae...cam atat!
Postat 07 Mai 2012, 13:06 de Vali
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5223 RON
  • 1 EUR = 5.2581 RON
  • 1 HUF = 0.0148 RON