Răsturnare de situaţie în cazul scandalul micilor ceruţi în limba română de la Kaufland Odorheiu Secuiesc. O înregistrare video de peste 10 minute, făcută cu camerele de supraveghere instalate pe centrul comercial Kaufland din Odorheiu Secuiesc, pune într-o lumină nouă incidentul în urma căruia un vlogger n-ar fi fost servit de vânzători pentru că nu vorbea limba română. "Miliţianul" s-a întors de trei ori la fast food şi nu a fost servit pentru că nu deschisese încă!
Incident provocat
Adevarul.ro scrie că varianta este susţinută atât de jurnalistul Lucian Mîndruţă, care a şi publicat vineri filmarea de la Kaufland pe blog, cât şi de managerul Kaufland Odorheiu Secuiesc, Andrei Rădulescu, şeful magazinului Kaufland, cel care a povestit cum s-a întâmplat totul.
Potrivit lui Andrei Rădulescu, din înregistrările video se poate observa că autorul filmării care a stârnit un adevărat scandal naţional, a făcut trei drumuri la Grill. Rădulescu spune că vânzătoarea i-a răspuns prima dată în limba română, informându-l că nu-l poate servi fiindcă fast-food-ul se deschide abia la ora 10.00. Ulterior, vloggerul a intrat în supermarket. A revenit a doua oară şi i-a cerut vânzătoarei tacâmuri.
Potrivit lui Rădulescu, din imagini rezultă că barbatul a primit şi tacâmuri. Apoi, bărbatul a mai intrat o dată în supermarket, iar la ieşire s-a dus către maşină personală aflată în parcarea centrului comercial.
Ulterior, a revenit pentru a treia oară la Grill cu camera video pornită. A rezultat un film viral, care lăsa să se înţeleagă că individul nu a fost servit din cauza faptului că vorbea româneşte.
La acea vreme, ipoteza a fost întărită şi de declaraţii ale reprezentanţilor Comisariatului Regional Braşov al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care s-au autosesizat. Unul dintre comisari a declarat că incidentul filmat şi devenit viral nu a fost un accident, ci o practică. "După apariţia în mediul online a respectivului filmuleţ, comisarii OPC au fost în control şi au avut parte de acelaşi tratament. Au cerut produse în limba română şi nu au fost serviţi. Pentru această abatere, agentul economic a fost sancţionat astăzi (vineri - n.r.) cu suma de 10.000 de lei. Din păcate, nu este un caz singular şi au fost constatate astfel de abateri la mai mulţi agenţi economici din această zonă", declara comisarul-şef Sorin Susanu potrivit agenţiei de ştiri Mediafax.
Legat de aceste aspecte, managerul Kaufland a mai afirmat, în discuţia cu Mîndruţă, că inspectorii de la Protecţia Consumatorului Harghita, trimişi de directorul Comisariatului Regional de la Braşov, "păreau să fi venit chitiţi". Rădulescu susţine că încă de la începutul controlului i s-a zis: "va trebui să vă dăm amendă".
Chitiți pe amenzi
Cei doi inspectori, de etnie maghiară, au verificat activitatea de la Grill (Imbiss), unde erau două femei, de etnie maghiară, una care servea şi vorbea bine româneşte, şi alta care gătea, dar care se exprimă mai greu. Comisarii au întrebat-o pe cea care nu ştie bine româneşte ce meniuri are şi chestiuni legate de gramaj. Femeia – povesteşte Rădulescu lui Mândruţă – le-a zis că nu ştie şi că ea nu e de la Grill, ci din magazin. "Andrei spune că a discutat cu ei despre vânzătoare: «ambele ştiu română, una se exprimă mai greu. Nimeni nu e profesor de română care să ne spună ce înseamnă perfect în română», scrie jurnalistul.
La scurt timp a apărut în presa din judeţul Braşov un articol că ANPC a mers la Kaufland-ul din Odorheiu Secuiesc şi nu a fost servit. Managerul susţine a fost surprins de articol în contextul în care a fost acolo, cu comisarii la Imbiss, şi nu s-a petrecut ce s-a scris acolo. Managerul mai zice că nu au mai avut probleme de acest gen, că nu au avut probleme cu românii, că la Kaufland-ul din Odorheiu Secuiesc au fost serviţi turişti din ţară şi străinătate, dar şi că el personal nu a avut probleme să nu fie servit în Secuime - "nu s-au întâmplat atitudini de genul «bă, ăsta e român, meh»". Rădulescu a discutat cu angajata despre incident şi spune că e un pic speriată, că susţine că nu a avut un comportament potrivit şi că era deja enervată când a venit vloggerul a treia oară.
"Toată lumea e de acord că angajata nu a reacţionat cum trebuie. Dar nici cu felul în care s-a purtat clientul nu sunt de acord. Suntem aici de 10 ani, avem turişti, nordici, ruşi, (n. r. cu) niciunii nu au fost probleme", a spus el.
Filmul, disecat
De atlfel, noteaza adevarul.ro, şi un comunicat al Kaufland, postat pe site-ul companiei, aminteşte că vloggerul a mers de trei ori la Grill (Imbiss):
"La ora la care a avut loc discuţia filmată la punctul Grill (9:47), programul de lucru cu clienţii nu începuse încă, angajata fiind implicată în sarcinile obişnuite de pregătire pentru deschiderea oficială de la ora 10:00. Din acest motiv, casa de marcat nu era încă operaţională, iar aceasta nu a putut încheia procedura de încasare, neputând servi astfel clientul şi restituindu-i suma. De asemenea, din imaginile surprinse de camerele de supraveghere din parcare, reiese că autorului filmului i s-a comunicat orarul de funcţionare în prealabil. Acesta a venit la punctul Grill într-un interval de 16 minute de trei ori, înainte de începerea programului, în intervalul 9:31 – 9.47, purtând discuţii cu angajata. Încă de la prima vizită, care a durat aproximativ un minut (de la ora 9:31:25 până la ora 9:32:27), clientului i s-a comunicat că programul de lucru nu începuse încă la acea oră şi din acest motiv nu putea fi servit. Cu toate acestea, el a revenit a doua oară la ora 9:37 şi apoi a treia oară la ora 9:47, când a pornit camera de filmat, înregistrând o reacţie ca urmare a unor interacţiuni anterioare. Autorul filmului a omis să precizeze că filmarea dată publicităţii este în fapt a treia discuţie cu angajata noastră. Cu toate acestea, nu tolerăm un astfel de comportament în relaţia cu un client în niciunul din magazinele noastre din ţară, indiferent de regiune şi vom lua măsuri conform regulamentului intern. Kaufland este o companie în care lucrează oameni de diferite naţionalităţi şi toţi punem pe primul loc amabilitatea şi respectul faţă de client, aspecte absolut definitorii pentru activitatea noastră, oriunde am lucra", arată comunicatul.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.