Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, şi-a anunţat marţi demisia din funcţie, după ce numele său a apărut în dosarul în care fostul ministru de Interne Gabriel Oprea a fost acuzat de abuz în serviciu pentru că ar fi beneficiat de coloană oficială fără a avea dreptul la aceasta.
Mai mult, în baza unui protocol între instituţii, el i-ar fi dat dreptul şi lui Tiberiu Niţu la coloană oficială, deşi legislaţia prevede că de aceasta pot beneficia doar preşedintele, premierul şi preşedinţii celor două camere ale Parlamentului, arată Digi 24.ro.
Procurorul general demisionar arăta că numele său a fost asociat "în mod artificial" cu dosarul coloanelor oficiale. Acest lucru a dus la prejudicierea imaginii personale, dar şi a instituţiei, a mai spus magistratul.
Marţi seară, preşedintele Klaus Iohannis a semnat decretul privind eliberarea din funcţia de Procuror General a lui Tiberiu Niţu.
Procuror general interimar este acum prim-adjunctul Parchetului General, Bogdan Licu. Acesta a declarat, miercuri dimineaţă, că nu îşi va depune candidatura pentru a ocupa acest post definitiv. "Nu mă reţine nimic, e opţiunea mea", le-a spus el ziariştilor care voiau să ştie de ce.
Ministrul Justiţiei trebuie să vină acum cu un nou nume, pe care CSM trebuie să îl avizeze.
Citiţi mai jos INTEGRAL demisiei prim procurorului Tiberiu Niţu, transmisă jurnaliştilor de Biroul de Informaţii Publice al Ministerului Public:
"Săptămâna trecută a fost marcată de două evenimente importante din punct de vedere al activităţii Ministerului Public: publicarea Raportului MCV şi lansarea în spaţiul public de către unele instituţii media a unor afirmaţii referitoare la o presupusă încălcare a legii de către mine, în calitate de procuror general.
Doresc să mă refer, pe scurt, la ambele evenimente.
După cum unii dintre dumneavoastră deja au observat, activitatea Ministerului Public şi a Procurorului General a fost consemnată într-o manieră mai mult decât apreciativă în Raportul de ţară, care a subliniat eforturile depuse de procurori pentru îndeplinirea obligaţiilor asumate. Nu voi insista asupra referirilor din Raportul politic, care a fost deja mediatizat şi nici asupra cifrelor şi indicatorilor de performanţă – pe care îi veţi regăsi şi în Raportul de bilanţ pentru anul 2015, ci voi menţiona doar câteva dintre aprecierile din Raportul tehnic, mai puţin cunoscut pentru opinia publică, dar care este un instrument de lucru pentru practicieni.
Astfel, Raportul tehnic arată că Procurorul general a făcut din combaterea corupţiei o prioritate a activităţii sale. În 2015, Ministerul Public a instrumentat un număr mare de cazuri de mică corupţie, fiind trimişi în instanţă 903 inculpaţi, care acoperă un spectru larg de domenii, inclusiv educaţie, sănătate, poliţie, administraţia publică locală şi centrală.
Am fost bucuroşi să constatăm că Raportul a apreciat faptul că Serviciul de îndrumare şi control din subordinea procurorului general face o analiză a tipologiei acestor cazuri de corupţie, pentru a stabili priorităţile în cadrul activităţilor de urmărire penală şi a oferi îndrumări în materie de evaluare a riscurilor.
Totodată, referindu-se la problema reorganizării parchetelor – temă legată indisolubil de situaţia resurselor umane şi a volumului de muncă - problemă prezentă în toate documentele MCV, Raportul din acest an menţionează propunerea pe care am făcut-o în acest sens - respectiv regruparea procurorilor la nivelul tribunalului şi închiderea parchetelor la nivelul instanţei de prim grad de jurisdicţie – invocând şi finalizarea studiului de impact care a făcut obiectul unor consultări cu sistemul. Această măsură precum şi propria poliţie judiciară, în subordinea procurorului, sunt soluţiile pe care le considerăm necesare şi de natură să rezolve principalele probleme ale Ministerului Public.
Cu referire la cel de al doilea eveniment, constând în lansarea în spaţiul public de către unele instituţii media a unor afirmaţii referitoare la o presupusă încălcare a legii de către mine, respectiv "folosirea coloanei oficiale fără drept", doresc să precizez câteva lucruri şi să le reiterez pe cele deja exprimate în cursul lunilor octombrie – decembrie 2015:
• Nu am solicitat şi nu am beneficiat de coloană oficială în sensul în care această noţiune este definită prin lege.
• Mi s-a asigurat un dispozitiv de însoţire şi protecţie.
• Stabilirea unui anumit nivel de protecţie pentru diverse categorii de demnitari şi punerea în practică a măsurilor de protecţie sunt atributul instituţiilor specializate ale statului şi nu al beneficiarului protecţiei.
• Măsurile de protecţie asigurate procurorului general al României de către instituţiile specializate ale statului sunt proporţionale cu riscurile potenţiale la care acesta este expus în exercitarea anumitor atribuţii de serviciu, astfel cum acestea sunt prevăzute de legislaţia în vigoare.
• În întreaga mea carieră de magistrat, precum şi în funcţia de procuror general, am fost permanent preocupat de respectarea legii şi a normelor deontologice.
Cu toate că Raportul MCV validează rezultatele activităţii mele în fruntea Ministerului Public, la fel şi datele din bilanţ care vor fi făcute publice în cursul lunii martie, în condiţiile în care numele meu şi funcţia pe care o reprezint sunt asociate în mod artificial cu o situaţie de natură să aibă consecinţe asupra imaginii instituţiei pe care o conduc, am decis – ca un gest de responsabilitate şi onoare – să îmi depun demisia din funcţia de procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Procuror general
Tiberiu-Mihail Niţu"
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.