URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Decembrie 2021, 15:52

Prima linie de tramvai construită în Oradea după Revoluţie, inaugurată de primarul Florin Birta (FOTO / VIDEO)

Primarul Florin Birta - însoţit de viceprimarul Marcel Dragoş, directorul OTL Adrian Revnic şi Şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş - a inaugurat marţi prima linie de tramvai construită în Oradea după Revoluţie.

În premieră naţională

Noua linie de tramvai, cu o lungime de 3,8 kilometri, din care 2,3 kilometri au fost înierbaţi, a costat 11,6 milioane euro fără TVA. Investiţia a fost finanţată aproape total din fonduri europene, 98% din cheluieli fiind acoperite prin POR, iar 2% din bugetul local.

"Începând de mâine, tramvaiele vor circula pe noul traseu, pornind din capăt - Nufărul pe Bulevardul Cantemir, pentru a intra pe lângă Peţa pe noua linie, pe lângă cartierul Ceyrat şi pe Calea Aradului, de unde o linie va merge spre Rogerius pe Bulevardul Decebal, iar cealaltă prin zona centrală", a declarat primarul Florin Birta, marţi în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în teren.

Potrivit primarului, investiţia ar fi unică în ţară. "Nu cred că în România s-au mai făcut linii de tramvai după anii 90", a spus Florin Birta. În realitate, în ultimii ani, municipalităţi precum Arad, Timişoara sau Bucureşti au mai investit în extinderi de linii de tramvai, dar numai pe distanţe scurte, de câteva sute de metri.

Traseele liniilor 5 şi 7

Primele curse regulate pe noua linie de tramvai vor avea loc începând de miercuri dimineaţă. "Pe noile linii 5 şi 7 se va circula la interval de 10 minute. Vom vedea gradul de încărcare şi, în funcţie de necesităţi, vom scădea timpii de aşteptare", a declarat directorul OTL, Adrian Revnic.

Linia de tramvai 5 va urma traseul străzilor: Nufărul, Salca, Ceyrat, Calea Aradului, Piaţa Unirii, Piaţa Emanuil Gojdu, General Magheru, Piaţa Bucureşti, Olimpiadei, Decebal, Calea Aradului spre Nufărul şi retur.

Linia de tramvai 7 va circula pe străzile: Nufărul, Salca, Ceyrat, Calea Aradului, Decebal, Olimpiadei, Piaţa Bucureşti, General Magheru, Piaţa Gojdu, Piaţa Unirii, Calea Aradului spre Nufărul şi retur.

Traseul nou creat va avea staţii de tramvai pe Calea Aradului, în zona centrului comercial Auchan, noua sală polivalentă, Universitatea Oradea, depoul OTL din strada Atelierelor şi strada Salca.

Capcană pentru şoferi

Potrivit primarului Florin Birta, cel puţin deocamdată, darea în funcţiune a noii linii de tramvai nu va duce la scumpirea tarifelor de călătorie. "Nu luăm în calcul, cel puţin în acest moment, majorarea preţului biletelor. Oricum, în momentul de faţă nu se circulă pe direcţia Nufărul – Piaţa 1 Decembrie, pentru că se lucrează la modernizarea bulevardului Nufărul – Cantemir şi la pasajul de lângă piaţă, aşa că nu se pune problema creşterii tarifelor", a spus Birta.

În schimb, reprezentanţii municipalităţii se gândesc serios la sancţionarea, într-un fel sau altul, a şoferilor care intră cu maşinile pe gazonul dintre linii de tramvai şi îl distrug.

Primarul nu se mulţumeşte doar cu montarea de camere de luat vederi pentru ca şoferii să poată fi ulterior sancţionaţi. "Studiem varianta de a lăsa o porţiune înierbată fără fundaţie, astfel încât dacă intri cu maşina să nu poţi să o mai scoţi decât cu utilaje, şi măsura de a bloca accesul maşinilor pe gazon. Nu e normal să ne trezim zilnic cu spaţiul verde distrus", a spus Birta.

Fără „penalizări”

Chestionat de jurnalişti, primarul a spus că - în ciuda unor demersuri iniţiale - Primăria Oradea nu a mai primit corecţia financiară de 100% pentru faptul că aceeaşi firmă care s-a ocupat de proiectarea liniei a şi câştigat ulterior licitaţia în cadrul unei asocieri. "Până acum nu am primit nicio notificare. De altfel, toate situaţiile de lucrări au fost decontate de finanţator", a spus Birta.

După cum BIHOREANUL a mai scris, lucrările de amenajare a noii linii de tramvai au fost executate de o asociere din care fac parte firmele Mari-Vila, Abed Nego şi Aquacons pentru suma de 69,1 milioane lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
@Shogun.
Este "eco" ... și mai ieftin în timp, dacă uităm cât costă investiția. Troleul a fost propus în tot orașul în urmă cu vreo 15-16 ani. S-a opus ideii gruparea infracțională Filip+Boloș, pentru că ar fi fost o soluție din care nu aveau ce câștiga tâlharii.
Postat 15 Decembrie 2021, 12:10 de KP
...
Nu vreau să fiu nici rău, nici cârcotaș, însă o linie de troleibuz ar fi fost mult mai ușor de construit și mult mai ieftină. Chiar nu înțeleg de ce nu scăpăm de tramvaie a căror cale de rulare mănâncă o grămadă de bani și, spre deosebire de Germania - de pildă, e și gălăgioasă. Troleibuzele nu fac gălăgie că doar nu merg fier pe fier și nici n-au nevoie de foarte costisitoarele linii ferate.
Postat 14 Decembrie 2021, 22:53 de Shogun
Unică în România e furtuna din capul unui primar căruia i-au zburat țiglele de pe casă.
Așadar, lăsând deoparte faptul că București, Timișoara și mai ales Arad, au realizat destule astfel de noi linii de tramvai în ulimii ani ... e cazul să comparăm situația investițională. Birta se laudă că a tăiat panglica pentru montarea a 720 bucăți de traverse de cale a câte 10 m fiecare (adică 7200 m dus/întors), în timp ce Clujul a început construcția metroului de la poalele Feleacului, sub oblăduirea Bocului. Doi liberali autentici cum ar veni ... cu rezultate pe măsura posibilităților. De parcă "neterminații" ăștia ar cunoaște tehnica înșurubării prezoanelor, pe munca și pe banii lor de buzunar.
Postat 14 Decembrie 2021, 17:53 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON