Managerul OTL, Csuzi Istvan, a fost, joi, ghidul unui grup de jurnalişti orădeni, invitaţi să facă, în avanpremieră, cursa între Oradea şi Biharkeresztes, care de luni, 5 septembrie, va fi realizată de autobuzele societăţii orădene de transport în comun de trei ori pe zi.
La cerere
Potrivit spuselor lui Csuzi, înfiinţarea noii linii de autobuz, prima care va fi operată între două ţări de o societate locală din România, a fost cerută insistent de comunitatea de români care şi-au stabilit domiciliul în localităţile de peste graniţă. "În luna iunie, la Primăria Biharkeresztes a avut loc un forum civic al românilor care locuiesc în localităţile de frontieră din Ungaria şi care şi-au exprimat dorinţa de a institui o linie de autobuz între această localitate şi Oradea", a explicat managerul OTL.
Csuzi a mai spus că, pentru a înfiinţa noua linie, societatea orădeană de transport în comun a trebuit să depăşească mai multe obstacole birocratice, obţinând în acest sens un aviz special de la Ministerul Transporturilor după demersuri întinse pe durata câtorva luni.
Tot în legătură cu constrângerile birocratice, Csuzi a specificat că autobuzele OTL nu vor putea lua pasageri din Oradea doar până la Sântion sau Borş, ori din Biharkeresztes până la Artand, pentru ca societatea să nu fie sancţionată pentru aşa-numitul "cabotaj", deoarece legea românească încă interzice, în ciuda celei europene, ca un acelaşi vehicul să facă transport de persoane atât în regim intern, cât şi în regim extern. "Toţi pasagerii vor trebui să cumpere bilet până dincolo de graniţă, chiar dacă doresc, de pildă, să coboare la Borş", a explicat managerul OTL.
Trei pe zi, zi de zi
Csuzi Istvan a prezentat jurnaliştilor şi graficul de circulaţie a celor trei curse, precizând că orarul prezentat ţine cont de ora României.
Primul autobuz va porni din capătul cartierului Nufărul la ora 5.15, urmând să ajungă la Biharkeresztes în circa 50 de minute, de unde va porni din nou la ora 6.22 şi va ajunge în Oradea, tot la cap de linie, la ora 7.25.
A doua cursă va fi făcută după-amiaza, urmând să pornească din Nufărul la ora 14.45 şi să ajungă la Biharkeresztes la ora 15.52. De aici, autobuzul va reporni spre Oradea la ora 16.00 şi va ajunge la capătul liniei la ora 16.55.
A treia cursă şi ultima a zilei e programată să pornească din Nufărul la ora 20.45 şi să ajungă la Biharkeresztes la ora 21.50. De aici, ultima cursă va porni la ora 22.00, şi va ajunge din nou la Oradea la ora 22.55.
Traseul curselor va fi următorul: Nufărul (cap de linie) - Bulevardul Cantemir - Bv. Magheru - strada Republicii (cu prima staţie la Gara CFR) - Bv. Ştefan cel Mare - str. Transilvaniei - Bv. Dacia (cu staţie în dreptul pasajului subteran, vizavi de blocurile în zigzag) - Sântion (cu staţie în dreptul stadionului) - Borş (cu staţie la Primărie) - Vama Borş - Artand (cu staţie lângă Primărie) - strada Kossuth Lajos (unde vor fi două staţii) - Biharkeresztes (cap de linie la Gara feroviară) şi retur, pe aceleaşi coordonate.
Autobuzele vor circula şi în zilele nelucrătoare, cu specificarea că sâmbăta şi duminica ora de pornire a primei curse va fi nu 5.15, ci 7.15. Cursele vor fi operate cu autobuze Volvo şi Solaris, şi nu vor lua pasageri decât în limita numărului de loc pe scaune, regulile internaţionale interzicând transportul de persoane pe locuri în picioare.
Perioadă de probă
Preţul unei curse va fi de 3 lei între Oradea şi vama Borş (teritoriul maghiar), de 4 lei între Oradea şi Artand, şi de 5 lei între Oradea şi Biharkeresztes. Biletele vor putea fi cumpărate doar de la şoferi, care vor fi controlaţi prin sondaj. Alte detalii sunt că preţul trebuie plătit în lei, nu şi în forinţi, şi că - nefiind vorba încă despre abonamente - elevii şi pensionarii nu vor putea beneficia de facilităţi precum reducerile de preţuri.
Managerul OTL, Csuzi Istvan, a explicat că, deocamdată, fiind vorba despre o noutate, graficul de circulaţie va fi valabil doar în următoarele trei luni, perioadă după care, dacă cererea din partea românilor stabiliţi în localităţile maghiare va fi mai mică sau mai mare, orarul şi frecvenţa vor fi ajustate, astfel încât numărul curselor să fie diminuat sau, dimpotrivă, suplimentat.
"O dovadă de prietenie"
La sediul Primăriei Biharkeresztes, jurnaliştii români au fost întâmpinaţi de un deputat al judeţului Hajdu Bihar, Vitanyi Istvan, şi de edilul localităţii, Barabas Ferenc, ambii oficiali exprimându-şi satisfacţia cu privire la colaborarea cu OTL şi cu Primăria Oradea.
"Colaborarea dintre administraţia locală din Biharkeresztes şi societatea de transport local din Oradea este un exemplu că între cele două ţări poate exista o relaţie foarte bună şi totodată dă un mesaj şi către politicienii de sus că noi, oamenii de rând, ne înţelegem foarte bine", a spus deputatul Vitanyi Istvan.
Primarul comunei Biharkeresztes a afirmat, la rându-i, că pentru românii din această localitate (până în 2006 erau înregistraţi 622 de cetăţeni români care şi-au stabilit domiciliul aici, numărul crescând în ultimii cinci ani), înfiinţarea unei curse de autobuz până la Oradea era o necesitate, deoarece toţi continuă să lucreze la Oradea şi tot aici îşi duc şi copiii la şcoală.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.