URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 21 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Până acum câțiva ani, puțini știau de existența unei păduri la capătul prăfuitei străzi Gh. Doja și aproape nimeni nu știa că jumătate din ea era proprietatea municipiului Oradea. Primul noroc al pădurii: noul stadion pică exact pe vechea Grădină Zoologică, așa că e nevoie de un nou amplasament. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, domnul Liviu Andrica se va vedea nevoit să-și mute lighioanele.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Octombrie 2018, 13:44

Oraş... cu priză: Până în anul 2020, Oradea va avea cel puţin 33 de staţii de încărcare a maşinilor electrice

Oraş... cu priză: Până în anul 2020, Oradea va avea cel puţin 33 de staţii de încărcare a maşinilor electrice UNICĂ ŞI GRATUITĂ. Singura staţie de încărcare a maşinilor electrice care există în Oradea este în parcarea magazinului Kaufland de pe Calea Borşului. Graţie unei iniţiative naţionale a acestei companii, care încearcă să-şi demonstreze grija faţă de mediu, şoferii pot să-şi facă aici "plinul" gratuit. Cum numărul proprietarilor de maşini electrice din Oradea este mic, nici "promoţia" nu este prea căutată...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria îi încurajează pe orădeni să strângă bani pentru o maşină electrică! Municipalitatea vrea să stimuleze folosirea maşinilor electrice, pentru reducerea poluării şi creşterea calităţii vieţii în Oradea, prin înfiinţarea unei reţele cu cel puţin 33 de staţii de încărcare a acestora cu energie electrică până la 1 ianuarie 2020.

Cu fonduri de la Ministerul Mediului, Primăria va construi 13 astfel de staţii, iar alte 20 ar urma să fie amenajate de companiile subordonate Consiliului Local, de hoteluri şi de hypermarketuri. Care, vrând-nevrând, vor trebui să ofere această facilitate...  

Pe banii Ministerului

Intenţia Primăriei a fost anunţată public de viceprimarul Mircea Mălan, care a explicat că municipalitatea va accesa fonduri guvernamentale, printr-un program naţional derulat de Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului de Mediu, privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Mircea Mălan, viceprimar Oradea"Am decis să accesăm această finanţare şi să instalăm în Oradea, în cadrul unei reţele, cel puţin 13 staţii cu încărcare rapidă. Numărul lor exact urmează să fie stabilit în perioada următoare, în funcţie de locaţii şi preţul pe fiecare staţie în parte", a declarat Mircea Mălan (foto), într-o conferinţă de presă. Potrivit viceprimarului, municipalitatea va trage pentru această investiţie circa 2,5 milioane lei. Contribuţia proprie în proiect se va ridica la 10%, plus cheltuielile neeligibile.

Trei maşini simultan

Staţiile de încărcare vor fi amplasate în zone precum curtea Primăriei, Arena Antonio Alexe, în preajma Universităţii, a aquapark-ului Nymphaea, a blocului BancPost sau a complexului Oradea Plaza. Locurile exacte vor fi stabilite în urma unei consultări cu orădenii, care va avea loc la sfârşitul anului.

"O staţie va avea două prize cu curent continuu a câte 50 kilowaţi şi o priză cu curent alternativ de 45 kilowaţi, astfel încât să poată fi încărcate simultan trei maşini", a spus Mălan. Potrivit edilului, încărcarea până la 80% a unei baterii de maşină va dura circa 30 de minute. "Sperăm ca în primăvară să putem încheia contractul de finanţare, iar anul viitor să montăm aceste staţii", a mai spus viceprimarul.

De voie, de nevoie...

Alte 20 de staţii similare ar urma să mai apară în oraş din pricina unei obligaţii pe care Primăria vrea să o impună societăţilor din subordinea Consiliului Local, precum Termoficare, Compania de Apă, Oradea Transport Local şi Administraţia Domeniului Public, dar şi hotelurilor şi hypermarketurilor.

"Am avut deja o întâlnire cu societăţile cărora vrem să le impunem prin Hotărâre de Consiliu Local să înfiinţeze cel puţin un punct de reîncărcare. Ideea a fost să îi anunţăm din timp, să îşi poată cuprinde în bugetul pe anul viitor sumele necesare acestor investiţii. De aici este şi ideea să stabilim ca termen limită data de 1 ianuarie 2020", a spus Mălan.

Sub ce formă va fi prevăzută această obligaţie nu este încă clar. În schimb, zice viceprimarul, reprezentanţii firmelor cu care a discutat nu s-au opus. "Am discutat cu hotelierii, cu cei de la Lotus Center, şi toţi au spus că au mult mai multe cereri decât s-ar fi aşteptat. De multe ori, cei care vin din Vest, atunci când îşi caută un loc unde să oprească, introduc în GPS ca şi condiţie obligatorie existenţa unei staţii de reîncărcare", a explicat edilul.

Curent pe bani

Potrivit viceprimarului, investiţia pentru un punct de încărcare este între 2.000 şi 5.000 euro pentru o staţie normală, respectiv între 25.000 şi 45.000 euro pentru una cu încărcare rapidă. "Staţiile de reîncărcare montate de către agenţii economici vor fi amenajate pe cheltuiala lor şi vor rămâne în proprietatea lor, aceştia urmând să stabilească ce politică de tarifare doresc, dacă va fi gratis sau vor cere un anumit preţ", a spus Mălan.

În schimb, la staţiile sale, Primăria va permite accesul doar contra cost. "Acest serviciu nu trebuie să fie gratuit. Plata va putea fi făcută printr-un card pe care îl putem comercializa prin OTL sau vom institui o plată prin telefon", a declarat viceprimarul.

Mălan este convins că existenţa acestei reţele îi va determina pe orădeni să ia în calcul achiziţia unei maşini electrice. În prezent, în tot Bihorul există doar două staţii de încărcare: cea de pe Calea Borşului şi încă una în Aleşd. "Nu avem date exacte privind numărul de maşini electrice din oraş, dar în mod cert numărul este mic şi pentru că nu există infrastructura de încărcare", a spus edilul. Totuşi, viitorul Oradiei pare că va fi electric...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6069 RON
  • 1 EUR = 4.9771 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON