URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Noiembrie 2018, 16:56

Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO)

Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO) NOUA CORSO. Toate locurile de parcare din strada Vasile Alecsandri au fost eliminate, iar traficul auto este interzis. Cafenelele au mai mult loc pentru terase, aşa încât orădenii şi turiştii se pot plimba nestingheriţi pe noua pietonală
Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO) Proiect Piaţa Ferdinand
Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO) Proiect strada Libertăţii
Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO) Proiect malul Crişului Repede
Oradea la pas: Primăria va investi 11 milioane euro pentru transformarea unor zone în artere pietonale (FOTO) Proiect strada Aurel Lazăr
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Frumuseţea unui oraş Art Nouveau nu poate fi admirată din maşină sau tramvai. Pentru ca localnicii şi turiştii să "savureze" mai mult centrul istoric al Oradiei, Primăria va transforma mai multe străzi şi zone în locuri dedicate exclusiv pietonilor.

După ce strada Vasile Alecsandri a trecut deja printr-o asemenea metamorfoză, din primăvară va veni rândul străzilor Aurel Lazăr, Libertăţii şi Nicolae Grigorescu să fie eliberate de maşini. Aceeaşi reţetă a transformării în zone de promenadă va fi aplicată apoi Pieţei Ferdinand, platoului de pe viitoarea parcare subterantă din strada Independenţei şi malului stâng al Crişului Repede, lângă Primărie.

Dedicat pietonilor 

Orădenii care au trecut în ultimele luni pe strada Vasile Alecsandri au avut o surpriză plăcută. Pietruită şi cu faţadele clădirilor restaurate, artera a devenit şi mult mai aerisită după ce singurii care mai au permisiunea să intre cu maşinile sunt riveranii.

Mircea Mălan, viceprimarul OradieiLa fel se va întâmpla şi pe străzile Libertăţii şi Aurel Lazăr, pe care Primăria vrea să le transforme în artere pietonale, cu acces auto permis exclusiv riveranilor. "Centrul unui oraş ca Oradea, având în vedere dimensiunile sale, este bine să fie simţit la viteza de 5 km/h, adică pe jos", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Strada Aurel Lazăr va fi pavată pe întreaga suprafaţă de 3.500 mp (foto), urmând să fie plantaţi şi 23 de copaci de dimensiuni mari. Proiectul mai cuprinde realizarea unei piste pentru biciclişti de 2 metri lăţime, precum şi a unui sistem de irigaţii automatizat şi a unui sistem de iluminat arhitectural. Lucrările, estimate la 8,5 milioane lei fără TVA, vor dura 12 luni.

Strada Aurel Lazăr, Oradea

Lucrări la pachet

Pe strada Libertăţii, aflată pe malul drept al Crişului, în continuarea parcului cu acelaşi nume, Primăria are acelaşi plan, ce vizează desfiinţarea locurilor de parcare şi a carosabilului, pentru a o transforma în arteră pietonală. Zona va fi pavată cu piatră porfir, copacii existenţi vor fi păstraţi, iar pe latura dinspre râu va fi ridicat un zid de sprijin, pentru stabilizarea malului, dar şi pentru a crea o zonă în care pietonii să se poată aşeza. Strada va fi iluminată cu un sistem tip LED, iar mobilierul urban va fi similar celui din Piaţa Unirii. De asemenea, va deveni pietonală şi micuţa stradă Nicolae Grigorescu, folosită acum ca legătură cu strada Libertăţii.

La intersecţia cu strada Iosif Vulcan va fi amenajat un sens giratoriu (foto), întrucât pe această din urmă stradă, la nr. 12, va fi amenajată o parcare supraetajată. Împreună cu pavarea trotuarelor de pe strada Iosif Vulcan cu porfir, pachetul de lucrări va costa 10,2 milioane lei, fără TVA.

Strada Libertăţii, Oradea

"Primăria a scos la licitaţie ambele lucrări, dar pentru strada Libertăţii încă nu s-a prezentat nicio firmă, aşa că vom relua procedura. În ce priveşte strada Aurel Lazăr, suntem în faza finală de achiziţie", precizează Mălan. Singura firmă care s-a prezentat la această licitaţie este Drumuri Orăşeneşti.

Pe modelul Pieţei Unirii

Piaţa Regele Ferdinand I va fi la rându-i rezervată pietonilor. În faţa şi în spatele Teatrului, dar şi pe strada Madach Imre, traficul auto va fi interzis, în timp ce pe strada Patrioţilor se va desfăşura în dublu sens după eliminarea locurilor de parcare.

Pentru acest proiect, tisele din faţa Teatrului au fost deja relocate în Parcul 1 Decembrie. Piaţa va fi pietruită cu porfir, în proporţie de 80% (foto), diferenţa urmând să o constituie plăci din andezit şi borduri din granit auriu, astfel încât să se alinieze cromatic cu Piaţa Unirii. În spaţiul eliberat din spatele Teatrului vor putea fi desfăşurate spectacole în aer liber.

Piata Ferdinand, Oradea

Lucrările, în valoare de 19 milioane lei, vor avea o durată de execuţie de 18 luni. "Licitaţia a fost adjudecată de asocierea de firme care a lucrat şi la Piaţa Unirii. Peste iarnă se va pregăti proiectul tehnic, aşa încât în primăvară să putem da startul lucrărilor", precizează Mălan. Aici vor lucra muncitorii firmelor Gavella, Porfido Edarte Conzortio Stabile şi Kal Trans SRL.

Plimbare pe malul apei

O asociere condusă de aceeaşi firmă Gavella şi din care mai fac parte Porfido ed Arte Consorzio Stabile, Proconsolutions şi Iriconstruct, a câştigat şi licitaţia pentru amenajarea promenadei pe malul stâng al Crişului Repede, care va fi tot o zonă pietonală, între podurile Sf. Ladislau şi Centenarului. Lucrările vor costa 9,9 milioane lei şi vor cuprinde reabilitarea stâlpilor şi a corpurilor de iluminat, precum şi crearea unei zone de relaxare lângă cursul apei. De asemenea, va exista o pistă pentru biciclişti, iar trotuarul va fi pavat cu piatră.

Promenada malul Crisului Repede, Oradea

Toate aceste investiţii, în valoare totală de aproximativ 11 milioane de euro, vor fi finanţate din bani europeni. În plus, Primăria mai are în plan un proiect de "pietonalizare", încă în fază incipientă, tot în centrul oraşului. "Platoul care urmează să fie amenajat peste parcarea subterană din strada Independenţei va fi, de asemenea, zonă pietonală", precizează viceprimarul Oradiei. Pas cu pas...


Vocea străzii

Ce părere aveţi despre transformarea Pieţei Ferdinand şi a străzilor Aurel Lazăr şi Libertăţii în zone pietonale?

 

De acord. Trebuie eliminată circulația din centru, oamenii să folosească mai mult bicicleta. Iar  plimbările pe jos fac piciorul frumos.
Dragoş Călin

Sunt de acord! Dar să termine și parcarea din strada Independenței, să ai unde lăsa mașina. Şi să nu se repete dezastrul din Piața Unirii.
Kovacs Levente

Nu are rost, vor aduce mai multe betoane. Aşa au făcut în tot oraşul, au distrus locuri pline cu spaţii verzi şi au „plantat” în schimb beton.
Felix

Sunt de acord să fie cât mai multe străzi pietonale. Maşinile nu au ce căuta într-un centru civilizat şi european, cum vrem să avem.
Gabriel Florian

Mai întâi să termine Primăria lucrările începute, abia apoi să se apuce de altele noi. Cred că aceste idei mai pot să aştepte, nu sunt prioritare.
Cornelia

De acord. Dar în aceste zone să aducă şi un pic de verdeaţă faţă de ce există deja. Cred că asta ar fi cu adevărat benefic pentru orădeni.
George

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
Lumea de azi nu se dezvoltă și nici nu evoluează din mersul pe jos pe suprafețe plane de asfalt !?!
O să avem în curând un oraș "mort" în zona ultracentrală ... și se vor aglomera în schimb centrele de cartier !?! Nimic nu merge unde nu e loc de parcare facil, în afara plimbărilor unor rătăciți cu statut de turiști (anual vreo 10 euroatlantici, vreo 100 de europeni, cca. 1.000 de asiatici și vreo 10.000 de moldoveni) !?! Se pare că toată "gândirea strategică" ce emană din clădirea PMO ... va falimenta comerțul în această zonă care, cândva, era plină de animație !?!
Postat 10 Noiembrie 2018, 09:41 de CrisDumi
Rabbit proof fence
Termenul "riveran" poate fi o provocare pentru intelect. Daca proprietarul hotaraste sa ridice pe acel spatiu niste garaje aliniate frumos, cu porti cu telecomanda, ar primi autorizatie de la primarie?? Ar conta cine minuieste telecomanda? Era vorba ca se deschide si fosta strada dintre cele doua fabrici...
Postat 09 Noiembrie 2018, 12:45 de excalibur
Oradinum
Are parcare in curtea interioara cu intrarr din Independentei. Indicatorul de acces interzis tuturor vehiculelor cu exceptia riveranilor sau masinilor de alimentare ale bancilor nu e pus degeaba. Nu e cu mentiunea si a chiriasilor. Acuma ca inchiriezi un imobil fara parcare aferenta da sa te crezi exceptie...e fara doar si poate o scuza puerila. Pai aia care au spatii inchiriate pe republicii si isi lasa masina la tribunal in parcare? Is mai fraieri, nu?
Postat 09 Noiembrie 2018, 12:01 de poiu
Oradinum
Fabrica aia s-a inchis,printre altele,si pentru ca s-a restrictionat accesul masinilor mari in centru(guess who).Spatiul ala e al fabricii.Fabrica are chiriasi. Are voie sa parcheze un chirias in parcarea imobilului unde plateste chirie? O idee pentru UAT: sa faca si str. independentei pietonala,iar megaparcarea digi sa devina heliport si chei pentru salupe,yacht-uri
Postat 09 Noiembrie 2018, 11:33 de excalibur
@neutryno
Conform raspunsului de la politia locala ei stau acolo pe domeniu privat. Probabil ca sunt mașini zburătoare ca acolo este permis doar pt riverani. Riveran este cel cu domiciliu acolo. Doar daca sunt domiciliati in fosta fabrica, desi ne cam indoim. Raspunsurile le gasesti pe city report de la minunata politie. Ei zic sa suni cand ii vezi ca intra, aia or sa faca reproducerea intrarii aeriene probabil, ca pe roti nu au voie de nici un fel. Deci legea e pt prosti, aia cu "skoala vieti" si muncitorii la "fabrica de fericire" au status de privilegiati si nu se supun reglementarilor. "Partikip"a tot mai multi deja, nu degeaba vor sa faca bacu grila, de tipul " Personajul principal al romanului Ion este: a) Ion; b) varianta a: c) ambele variante"
Postat 09 Noiembrie 2018, 10:56 de poiu
Nu înțeleg
De ce ai face pietonală strada care trece prin fața penitenciarului...
Postat 09 Noiembrie 2018, 08:19 de sofer-or
Frumos
Arata bine...O umbra de indoiala ar fi faptul ca "Licitaţia a fost adjudecată de asocierea de firme care a lucrat şi la Piaţa Unirii " ,iar frontman e acelasi viceprimar petrograf,litolog ,geolog.Speram sa nu se confirme dictonul stramosilor pietrari : "Errare humanum est , perseverare diabolicum"
Postat 09 Noiembrie 2018, 08:18 de excalibur
Parcare Iosif Vulcan
Cum se va intra din l. Vulcan in parcare?
Postat 08 Noiembrie 2018, 19:42 de seb77
RE: Parcare Iosif Vulcan
https://www.ebihoreanul.ro/stiri/ultima-or-31-20-48/primaria-vrea-o-parcare-supraetajata-in-spatele-muzeului-iosif-vulcan-foto-137620.html
Postat 08 Noiembrie 2018, 23:16 de Moderator
unom=motanul in-ciotat
Ai zis că te legi cu lanțuri de pod. Pe când?
Postat 08 Noiembrie 2018, 18:42 de Sandu1206
Va contrazic in legatura cu strada Alecsandri
In permanenta sunt parcate langa fosta fabrica intre 10 si 20 de masini, se vede si in poza din articol. Politia locala nu-si face treaba acolo.
Postat 08 Noiembrie 2018, 17:31 de Neutryno
Cu pietonala spre cimitir....marea Universitate!
Si...Universității? Pe când? B. zice că ideea a fost a lui! Barney nu este capabil de idei! /am dovada a ceea ce scriu....spre insatisfactia unora nu o prezint acum.../. Haida....
Postat 08 Noiembrie 2018, 17:28 de unom
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON