URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Mai 2017, 19:15

Lucrările de modernizare a DN 76 Oradea – Deva, îngheţate între Dealul Bitiilor şi Lunca din cauza... birocraţiei

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Bihorenii care locuiesc în comunele dintre Oradea şi Ştei sunt nemulţumiţi, din nou, de întreruperea lucrărilor declanşate cu mai bine de zece ani în urmă pentru modernizarea DN 76, avertizând că sunt pe punctul să organizeze, ca de multe alte ori în trecut, noi acţiuni de protest.

„În campania electorală de la sfârşitul anului trecut, au fost în zonă deputaţii Gheorghe Bogdan şi Ioan Roman de la PSD, promiţând că dacă oamenii votează PSD anul acesta lucrările vor fi finalizate. În loc să se ţină de cuvânt, nu se mai lucrează deloc pe tronsonul Dealul Bitiilor - Lunca”, a declarat BIHOREANULUI un beiuşean.

„Se pare că singurul stimul de care se ţine cont este protestul. Dacă nu se poate altfel, se pare că vom mai face un protest”, zice bărbatul, arătând că nemulţumirea sa este împărtăţită de toţi bihorenii din această zonă, care suportă în continuare costurile reparaţiilor maşinilor, dar şi de agenţii economici, la fel de păgubiţi.

Trebuie audit

Contactat de BIHOREANUL, Eugen Cecan, şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri din cadrul fostei CNADNR (acum Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), a confirmat întreruperea lucrărilor, care trebuiau finalizate... luna viitoare.

„Autorizaţia de construire pentru lucrări a expirat pe 3 ianuarie, iar ca să fie prelungită este nevoie de efectuarea unui audit rutier, pe care Compania l-a comandat. Problema este că în toată ţara sunt doar 24 de auditori rutieri şi nu ştim când va fi gata auditul. Se pare că va fi, totuşi, luna viitoare, iar în baza lui Ministerul Transporturilor va putea prelungi autorizaţia de construire”, a declarat reprezentantul CNAIR.

Cecan a precizat că, în pofida acestui lucru, compania AZVI, contractată de CNAIR, nu a părăsit şantierul, iar singurele lucrări rămase de făcut sunt finalizarea unor casete tehnice pe marginile şoselei, a unor podeţe, precum şi a asfaltării, în sensul că trebuie turnat încă un al doilea strad de binder şi unul de uzură.

Era de aşteptat

Legea care obligă administratorii de drumuri să comande un audit rutier înainte de a construi ori repara şosele, ba chiar şi după fiecare accident grav, a fost adoptată acum opt ani, dar a intrat în vigoare abia în 2015, cu scopul ca la proiectarea lucrărilor „să se asigure un grad de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice care să prevină pierderea de vieţi şi vătămarea integrităţii persoanelor, precum şi evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a accidentelor de circulaţie”.

În acea perioadă, BIHOREANUL a realizat un material care arăta că în curând aplicarea acestei legi va crea probleme aproape insurmontabile pentru administratorii drumurilor, de la cele comunale până la cele naţionale şi chiar autostrăzi, întrucât neefectuarea auditului atrage neemiterea autorizaţiei pentru proiectele de construcţie, modernizare şi reabilitare, iar neefectuarea inspecţiilor după accidente amenzi drastice, de până la 100.000 lei, plus obligarea executării auditului.

Problema este, pe de o parte, că în întreaga ţară numărul auditorilor este derizoriu, doar 24, dar şi, pe de altă parte, că preţurile fixate pentru efectuarea auditului sunt exorbitante. De pildă, pentru auditarea unui proiect de construire a unei autostrăzi CNAIR trebuie să achite 50.000 euro/km, iar pentru un drum expres ori o stradă de categoria I (magistrală) 25.000 euro/km. În cazul proiectelor noi de drumuri naţionale şi străzi de categoria II (principale) tariful este de 20.000 euro/km, ş.a.m.d.

Citiţi pe această temă şi articolul: Frâne la drumuri: O lege şi un ordin de ministru uitate scumpesc aberant proiectele de drumuri

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON