Asociaţia Pro Infrastructură atrage atenţia, într-o postare pe Facebook, că, în vreme ce România nu reuşeşte să avanseze în acest domeniu, Serbia construieşte o autostradă prin munţi într-o zonă asemănătoare cu Valea Oltului, cu toate că nici măcar nu este în Uniunea Europeană şi nu beneficiază de fonduri nerambursabile.
"Deşi nu sunt în Uniunea Europeană şi nu beneficiază de fondurile nerambursabile pe care le are la dispoziţie România, vecinii noştri au reuşit să construiască aproape în totalitate o autostradă de la un capăt la celălalt al ţării", au scris reprezentanţii ONG-uului pagina de Facebook.
Potrivit HotNews.ro, autostrada A1 străbate ţara vecină de la un capăt la altul, iar din cei 554 de kilometri, doar 34 mai sunt în diferite etape de execuţie. Două dintre loturile aflate în construcţie sunt într-o zonă muntoasă, pe valea Moravei de Sud, în munţii Rodopi, iar autostrada în construcţie acolo are tuneluri şi viaducte lungi.
"Lucrările sunt într-o zonă foarte dificilă ca relief, asemănătoare din multe puncte de vedere cu Valea Oltului", spun reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
ONG-ul preia a o filmare aeriană realizată chiar de constructor, "dovadă de transparenţă cu care noi nu suntem obişnuiţi, nici din partea statului şi nici a antreprenorilor privaţi".
"Lucrările sunt într-o zonă foarte dificilă ca relief, asemănătoare din multe puncte de vedere cu Valea Oltului", potrivit API.
Lotul din imagini are 4,7 km, de la Predejane până la Caričina Dolina, este realizat de bulgarii de la Trace Group pentru circa 38 milioane de euro, iar investiţia este asigurată printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Cele două tuneluri din clipul video sunt construite separat şi au o lungime de 1,8 km.
"Noi nu reuşim, la mai bine de 10 ani de la intrarea în UE, să facem studiile şi proiectele complete pentru un tunel forat de autostradă, darămite să şi licităm lucrările pentru asemenea structuri. Dăm vina pe urşi, nu putem stabiliza un deal cu o soluţie definitivă ceva mai complexă şi nu suntem în stare să aprobăm variante inteligente în puncte dificile (sensurile decalate de autostradă, de exemplu). Sârbii ne demonstrează că un plus de inteligenţă, strategia corectă şi oamenii profesionişti în posturi cheie pot produce proiecte grele şi spectaculoase într-un orizont de timp rezonabil, chiar în lipsa finanţării externe consistente", arată sursa citată.
Reprezentanţii ONG-ului critică, în final, că "la noi, fără aceste ingrediente cheie, autostrăzile montane rămân deocamdată doar pe hârtie, chiar dacă avem acces la miliarde de euro.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.