LUNI, 25 MAI 2020

Când văd cum mulţi dintre compatrioţii noştri pun botul la toate prostiile despre conspiraţii, am bănuiala că anumite televiziuni urmăresc cu orice preţ tâmpirea privitorilor. Nici nu trebuie să se străduiască prea tare pentru a-i băga pe bieţii oameni în ceaţă.
Protagonistul rândurilor ce urmează este, formal, purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, în fapt al preşedintelui Pásztor Sándor, şi se numeşte Simon Adrian. Înainte de 2016 a fost şef al clubului Pro Democraţia Oradea, calitate din care, ani în şir, n-a găsit nicio neregulă în campaniile electorale ale UDMR Bihor, dar şi "ideolog" al aşa-zisei Coaliţii pentru Rogerius.
Pentru o perioadă, cel puțin, vom avea câte două fețe - una originală, unică, prin care ne-am construit identitatea vizuală de până acum, și una neutră, fadă, impersonală, care ne va transforma pe toți în clone. Dar, printre atâtea neajunsuri, masca de protecție ne-a lăsat totuși ochii liberi...
Ce anume v-a marcat cel mai mult în ultimele două luni ale stării de urgență?

În data de 13 mai a.c. a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia nr. 152/2020 a Curţii Constituţionale prin care s-a stabilit că textul legal în baza căruia s-au aplicat toate amenzile pe perioada stării de urgenţă este neconstituţional. Textul declarat neconstituţional prevedea că nerespectarea prevederilor art.9 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă [...], iar potrivit art.9 alin.(1) "conducătorii autorităţilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum şi persoanele fizice au obligaţia să respecte şi să aplice toate măsurile stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stării instituite".
Majoritatea calculilor renali (aşa-zisele "pietre" ale rinichilor) sunt formate din săruri de calciu, magneziu, acid uric şi cistină. Calculii cu oxalat de calciu şi fosfat de calciu reprezintă împreună 75-85% din total. Litiaza calcică este mai frecventă la bărbaţi, în jurul vârstei de 30 de ani; de obicei, la cei cu un singur calcul vor exista în timp şi alţii, rata medie a apariţiei unei noi formaţiuni fiind de 2-3 ani; litiaza calcică este frecvent familială.
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
07 Noiembrie 2018, 12:39

Kids’ Dino Dig: ERA Park Oradea te invită în lumea dinozaurilor! (FOTO)

Eşti curios de cum arăta lumea acum 100 milioane de ani? De felul în care stăpâneau dinozaurii Pământul? Te preocupă arheologia sau paleontologia? Ai vrea să devii un descoperitor de relicve ale trecutului? Acum e şansa ta!

Centrul comercial ERA Park Oradea, din Calea Aradului, se transformă într-un veritabil tărâm al dinozaurilor. În perioada 9-21 noiembrie, sub cupola centrului comercial, copiii sunt invitaţi la Kids’ Dino Dig, o expoziţie interactivă, în care prichindeii nu doar că vor învăţa despre dinozauri, dar vor lua parte şi la expediţii şi aventuri fabuloase!

Este vorba despre o expoziţie interactivă, care va fi deschisă zilnic, între orele 12 şi 20. Vizitatorii vor fi invitaţi la un tur de circa 45 de minute, în care, după ce vor "săpa" pentru a ajunge efectiv la fosile dinozauri, se vor putea bucura împreună de marea descoperire: un dinozaur.

Supravegheaţi de specialişti care le vor oferi informaţii, dar şi echipamente şi utilaje pentru săpat, copiii se vor transforma în paleontologi, implicându-se activ în descoperirea animalelor. Potrivit scenariului, un grup de oameni de ştiinţă are nevoie de ajutor, în cadrul unui proiect de săpături început acum mai bine de 10 ani. Într-un final, cercetătorii au descoperit un strat de fosile, despre care bănuiesc că aparţin unei specii de dinozauri ce a trăit în Era Cretacică, în urmă cu 120 milioane de ani. În demersul lor, oamenii de ştiinţă au nevoie de o echipă de mici paleontologi care să-i ajute.

Practic, zona cupolei ERA Park se va transforma într-un mini-şantier. Copiii vor avea ocazia să intre sub poarta jurasică, dar şi să facă expediţii, să sape în zona de excavare şi să descopere fosile de dinozauri îngropate în nisip. În plus, vor putea admira exemplare de dinozauri precum T-Rex (7 metri), Ankylosaurus (5 m), Pterosaurs (2,5 m), dar şi un schelet gigantic Allosaurus  (8 x 3 m) şi o replică a unui cuib de dinozauri (2.5 m).

De asemenea, cei mici vor putea să exploreze lumea dinozaurilor şi urmărind filmuleţe în zona de documentare.

Expoziţia se adresează copiilor cu vârste între 5 - 12 ani, iar participarea este gratuită.

Este foarte important de reţinut, însă, că intrarea se face în grupuri organizate a câte 20 - 25 de copii şi durează aproximativ 45 de minute.

"Programările se vor face în zona expoziţiei, începând cu data de 9 noiembrie, ora 12. Vă aşteptăm cu drag!", au transmis reprezentanţii ERA.