URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Martie 2024, 07:57

Inginer de stele: Andreea Burlou, o tânără din Bihor, este inginer la o companie care produce sateliți spațiali (FOTO)

Inginer de stele: Andreea Burlou, o tânără din Bihor, este inginer la o companie care produce sateliți spațiali (FOTO) UN MODEL. La începutul acestei luni, Andreea s-a întors la facultate, cu ocazia unui târg de cariere, pentru a le povesti studenților despre jobul ei, unul mai puțin obișnuit, dar care îi oferă ocazia să descopere ce e dincolo de nori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Te-ai întrebat vreodată ce se întâmplă cu sateliţii care, după ce orbitează câţiva ani în jurul Pământului, îşi încheie misiunea? Ei bine, majoritatea sunt atraşi prin forţa gravitaţională în atmosferă, unde ard, fiind văzuţi cu ochiul liber ca nişte stele căzătoare. 

În unele cazuri, bucăţi sau chiar sateliţi întregi rezistă totuşi frecării cu aerul la temperaturi incandescente şi cad pe Pământ. În echipa celor care se asigură că nu produc pagube se află şi Andreea Burlou, o tânără din Bihor atrasă încă din adolescenţă de misterele înaltului... 

Vis de adolescentă

În copilărie n-a visat că va ajunge aşa departe, dar voia un loc de muncă ieşit din tipare. Crescută în Popeşti, Andreea Burlou, acum în vârstă de 26 de ani, a făcut primii doi ani de liceu în comuna natală, unde tatăl său este şi acum profesor de matematică şi fizică, apoi a continuat la Liceul Aurel Lazăr din Oradea, la specializarea matematică-informatică. 

Atunci s-a gândit prima dată la o carieră în domeniul aviaţiei. "Ştiind că Facultatea de Inginerie Aerospaţială din Bucureşti este singura din ţară unde se studiază o ramură a aeronauticii, am decis să mă înscriu, că nu aveam nimic de pierdut. Părinţii m-au susţinut, chiar dacă, fiind singurul lor copil, au fost sceptici să mă lase singură în Capitală", îşi aminteşte tânăra. 

La manşă 

Nu i-a fost uşor la început, mai ales că în căminul studenţesc condiţiile erau deplorabile. "Mai veneam în vizită la prietenii care stăteau în cămin, dar în Oradea, şi ziceam că aici e altă viaţă. În Bucureşti spaţiile de cazare sunt în urmă cu vreo 30 de ani", povesteşte Andreea. 

Totuşi, în perioada studenţiei din Capitală avea să adune o mulţime de amintiri faine. La finalul anului II a zburat pentru prima dată cu aeronave mici, pe Aerodromul Clinceni, unde a şi pilotat un asemenea aparat.

Un an mai târziu, în anul III, s-a angajat la Fokker, unde a şi făcut practică, firma fiind specializată în proiectarea şi producerea unor componente pentru avioane, inclusiv militare. Acolo a fost inginer aerospaţial, unul dintre rolurile sale fiind proiectarea unor componente suficient de rezistente pentru a fi utilizate în construcţia aeronavelor.

De la avioane la sateliţi

În 2021, când a început şi un masterat, şi-a schimbat jobul. Şi-a depus CV-ul la compania HPS (High Performance Structures) şi în scurt timp a fost angajată. 

"Acolo am învăţat cum funcţionează sateliţii şi din ce se fac. A fost fascinant. Am făcut primele analize termice şi o grămadă de teste pentru a vedea dacă un satelit rezistă la temperaturile la care va fi expus după lansarea pe orbită, trecând prin toate straturile atmosferei până ajunge în spaţiu", povesteşte tânăra. 

Odată ajuns în stratosferă, un satelit este programat să se poziţioneze doar într-un anume loc şi la o anumită distanţă faţă de planetă. Spre exemplu, cei de pe orbita medie gravitează deasupra Terrei la altitudini ce variază între 10.000 şi 20.000 kilometri, fiind folosiţi pentru semnale GPS şi în telecomunicaţii, iar cei de pe orbita polară sunt poziţionaţi la unghiuri de 90 de grade faţă de cei doi poli şi Ecuador, oferind informaţii meteo, despre starea vremii, stratul de ozon ori defrişările forestiere. 

Pe aripile ştiinţei

Descoperindu-şi pasiunea pentru studierea sateliţilor, după câteva luni Andreea a îndrăznit mai mult, aplicând pentru un job la Deimos Space Romania, o companie spaniolă, cu filială şi la Bucureşti, care lucrează pentru Agenţia Spaţială Europeană (ESA) producând sateliţi de ultimă generaţie. După câteva interviuri dificile, a fost primită în echipă şi, timp de aproape doi ani, a fost singurul inginer din departamentul de zbor atmosferic al filialei din ţară, în companie fiind între puţinele fete, majoritatea celorlalte fiind spanioloaice. 

"De obicei sateliţii îşi încheie misiunea după 5-10 ani. Apoi durează în medie 25 de ani să coboare de pe orbită, pentru că în trecut nu erau concepuţi cu motoare, aşa că sunt atraşi foarte încet de forţa gravitaţională a Pământului. Majoritatea se descompun în bucăţi mici, care apoi ard în timpul reintrării în atmosferă din cauza căldurii intense şi a forţelor aerodinamice. Văzuţi cu ochiul liber, seamănă cu nişte stele căzătoare (foto). Rămăşiţele lor nu sunt, totuşi, o ameninţare, chiar dacă au existat şi excepţii, pe care ESA vrea să le evite pe viitor prin noua generaţie de sateliţi", explică Andreea. 

satelit

Reciclare în spaţiu 

Rolul său este unul crucial în companie, asta pentru că programează satelitul aşa încât atunci când va coborî spre Pământ să ofere date de localizare, pentru a fi direcţionat spre un aşa-numit Point Nemo, o zonă uscată din sudul Oceanului Pacific, considerată cea mai izolată zonă de pe planetă, unde sunt trimişi în final toţi sateliţii care rezistă după intrarea în atmosferă, pentru a fi recuperaţi. "Cele care rezistă sunt de obicei ansamblurile metalice mai mari care au în compoziţie titan", zice inginera.

În viitor munca ei va fi şi mai importantă, deoarece ESA pregăteşte noi reguli stricte pentru lansarea sateliţilor, pentru a evita crearea deşeurilor spaţiale, adică a rămăşiţelor de sateliţi care rămân să graviteze în jurul Pământului, deja ajunse la ordinul zecilor de mii. "Proiectul la care lucrăm acum este un aşa-numit space rider (în română - călăreţ spaţial), primul laborator robotic care va fi lansat în spaţiu şi va sta acolo câteva luni, urmând să facă şi cercetări. El este proiectat astfel încât, atunci când va ateriza, să i se deschidă o parapantă pentru a permite aterizarea lui pe o pistă, ca apoi să poată fi refolosit în noi misiuni. Practic, primul vehicul spaţial reutilizabil", spune Andreea.

Căci ordinea şi sustenabilitatea sunt, zice ea, la fel de importante şi dincolo de nori ca pe Pământ...  


INGINER NOMAD
Descoperă frumuseţile pământului  

Spirit liber şi aventurier, Andreea Burlou călătoreşte de fiecare dată când are ocazia, mai ales că pentru Deimos Space România lucrează de acasă. De altfel, asta i-a permis să se şi mute în Oradea, unde locuieşte iubitul său, cu care se va căsători în acest an. Alături de el descoperă tot la câteva luni câte un alt colţ al lumii, cum ar fi Estonia, Letonia, Georgia, Portugalia, Columbia, Coreea de Sud, Mexic, Turcia şi Argentina. 

Adesea, însă, lucrează şi când îşi ia vacanţă. "Îmi place ce fac, de aceea nici nu mă simt ciudat dacă îmi pornesc laptopul într-o zi în care aş fi liberă, chiar dacă mă aflu într-un loc pe care abia aştept să-l descopăr", zice tânăra.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6712 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON