URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 05 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum câteva săptămâni, am aflat că Primăria Oradea a încercat să pună mâna pe Casa de Cultură a Sindicatelor într-un mod nu tocmai ortodox, ceea ce pare impardonabil într-o țară ortodoxă, cum ne pretindem. De altfel, edilii nu sunt la prima tentativă de a pune mâna pe active care nu le-au aparținut, vezi și încercarea de a „naționaliza” Casa de Cultură a Tineretului.
Zic şi eu
Adrian Cris
În al 12-lea ceas, Ilie Bolojan a preluat conducerea PNL, ca președinte interimar. Spre deosebire de predecesorii săi, cum ar fi Ciucă ori Cîțu, nu impus de cineva de sus, ci propus de colegi, ca un colac de salvare pentru toți. Un detaliu pe care a ținut să-l spună deschis, fiindcă dacă aceștia nu se vor „alinia cu cetățenii”, va renunța la șefia partidului. Nu-și pune obrazul la bătaie ca să-l huiduie oamenii ori să ajungă subiect de miștouri, ca alții.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine veți vota în turul al doilea al alegerilor prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 29 octombrie 2024, după mai bine de 10 luni de deliberări intense și profunde, Curtea Constituțională a dat „verde” pentru intrarea în vigoare a unei aberații legislative, respingând o sesizare de neconstituționalitate făcută de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție încă din în 5 decembrie 2023.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
14 Noiembrie 2018, 08:00

Împotmoliţi la sol: BIHOREANUL lămureşte care sunt şansele Oradiei de a avea aeroport internaţional

Împotmoliţi la sol: BIHOREANUL lămureşte care sunt şansele Oradiei de a avea aeroport internaţional SĂRBĂTOAREA S-A SFÂRŞIT. În primăvara anului trecut, când au fost lansate curse spre 5 destinaţii externe, oficialii Consiliului Judeţean s-au tras în poze, iar bihorenii s-au bucurat că pot profita de ele. După plecarea Ryanair, nimeni nu ştie când va fi următorul zbor low cost...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De luna aceasta, bihorenii fac din nou drumuri de Debreţin, Cluj şi Timişoara pentru a zbura spre Europa. De pe Aeroportul Internaţional Oradea, dotat cu o pistă modernă şi cu un al doilea terminal în construcţie, se mai poate pleca doar spre Bucureşti.

După lungi negocieri, tot ce au reuşit să obţină şefii Consiliului Judeţean şi ai Aeroportului sunt două curse externe care ar urma să fie operate de Tarom, spre Barcelona şi Roma sau Milano, dar lansarea se lasă în continuare aşteptată.

Pentru ca Oradea să nu rămână în urmă, primarul Ilie Bolojan insistă că autorităţile ar trebui să investească puternic în oferirea de subvenţii şi preţuri "aproape zero" companiilor aeriene. Ceea ce nu doar că nu ar fi simplu de realizat, ci ar încălca legislaţia europeană.

Război pe soluţii

Ilie Bolojan, primar OradeaA fost război în declaraţii la finele lunii trecute între primarul Ilie Bolojan (foto) şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ioan Mang. Edilul a acuzat conducerea CJ că administrează "mediocru" aerogara orădeană. Aeroportul, a afirmat primarul, ar trebui să meargă chiar şi pe pierdere cu tarifele, adăugând că ar trebui acordate "subvenţii" pentru companiile low cost şi cooptaţi "profesionişti din piaţa globală" care să pună în aplicare strategii câştigătoare.

În replică, Mang l-a numit "politruc" pe liberal, zicând că tarifele Aeroportului Oradea sunt mai mici decât ale altora din ţară, că acordă reduceri la tarifele de aterizare odată cu creşterea frecvenţei, iar companiile care deschid rute noi beneficiază de servicii la preţuri mici. "Nu tarifele sunt problema. La Satu Mare sunt cele mai mici tarife din ţară şi au o singură cursă externă", a spus PSD-istul, adăugând că nici judeţul, nici oraşul nu ar putea finanţa legal cursele prin subvenţii.

"Să fim foarte ieftini"

Dincolo de declaraţiile politice, BIHOREANUL a căutat să afle câtă acoperire au în realitate poziţiile ambelor părţi. Solicitat să dea detalii concrete despre cum ar putea autorităţile să aloce subvenţii unor companii private, Bolojan a spus că nu s-a referit la subvenţii "ad literam", ci la scheme atractive pentru ele. "Nu să fim doar mai ieftini decât alte aeroporturi, ci să fim foarte ieftini, în aşa fel încât companiile să aibă doar cheltuielile proprii de operare", spune Bolojan referindu-se la tarife.

Edilul afirmă că, fie ca acţionar după o eventuală transformare a Aeroportului în societate comercială, fie sub o altă formulă juridică, Primăria ar putea acoperi din pierderile adunate din asemenea tarife "aproape zero". De asemenea, spune Bolojan, ar trebui licitate rute care să lege Oradea de aeroporturi importante şi s-ar putea recurge la "acoperirea unor costuri în cazul în care cheltuielile totale nu sunt acoperite din vânzarea de bilete".

Bani publici, "la minimum"

Deşi soluţiile propuse de primar sună bine, există riscuri mari ca aplicarea lor să fie considerată ilegală şi, ca atare, să fie sancţionată de Comisia Europeană. Cele mai recente norme comunitare în domeniu (Orientările privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor şi companiilor aeriene 2014/C99/3) limitează "la minimumul necesar" intensitatea ajutoarelor din bani publici pe considerentul că, în caz contrar, ar fi denaturată piaţa şi s-ar crea o concurenţă neloială. "Cu noile reguli, aşa cum e corect, pasagerul şi nu plătitorul de taxe este cel care finanţează costurile călătoriei aeriene", arată site-ul CE.

Dacă în cazul aeroporturilor cu milioane de pasageri ajutorul de stat este aproape imposibil de utilizat, în cazul celor cu mai puţin de 200.000 pasageri, cum este şi cel din Oradea, el se poate acorda cu anumite restrângeri. În cazul investiţiilor în infrastructură, spre exemplu, Aeroportul Oradea a şi primit de la stat 75% din costurile eligibile, la fel şi pentru construirea celui de-al doilea terminal, unitatea împrumutându-se pentru a cofinanţa în proporţie de 25% investiţia.

Tarife mici

Când vine vorba de relaţiile cu operatorii, posibilităţile sunt şi mai limitate. Concret, CE permite "ajutoare la înfiinţare", care să acopere 50% din tarifele de aeroport pe o perioadă de maxim 3 ani. Varianta nu este agreată de companii întrucât trebuie să se prezinte la o selecţie de oferte şi, mai ales, să se angajeze că vor zbura cel puţin câtă vreme beneficiază de reduceri.

Tocmai de aceea, în mai 2016, Consiliul Judeţean condus atunci de Cornel Popa a aprobat o altă schemă acceptată la nivel european pentru a atrage operatori, aşa numita schema "ex ante", care oferă tuturor companiilor ce deschid curse regulate spre noi destinaţii trei tarife reduse la minimum (1,5 euro - tarif de aterizare, 1 euro - servicii pasageri şi 1 euro - tarif de securitate). Reducerile au putut fi aprobate doar după ce Aeroportul a demonstrat că pe un termen mediu de 3-5 ani vor fi acoperite cheltuielile de operare, vor creşte veniturile şi, astfel, nu vor fi atinse principiile liberei concurenţe.

Singura companie care a cerut şi a beneficiat de acest ajutor este Ryanair, care a înfiinţat 5 curse externe spre Barcelona (Girona), Londra (Stansted), Memmingen, Milano (Bergamo) şi Dusseldorf, toate oprite anul acesta. Deşi reducerile de tarife sunt valabile şi acum, alte companii se lasă însă aşteptate.

Finanţări sub lupă

Relaţia dintre state şi aeroporturi este atent supravegheată de CE. În 2015, de pildă, Comisia a investigat aeroporturile din Cluj şi Târgu Mureş. La Cluj, ancheta a vizat acorduri în baza cărora Wizz Air era plătită pentru servicii de publicitate pentru judeţul Cluj, în schimb acceptând unele condiţii privind amploarea zborurilor. "Comisia îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca unele dintre clauze să acorde companiei Wizz Air un avantaj economic nejustificat, deoarece beneficiază de condiţii excesiv de favorabile şi niciun operator privat nu ar fi acceptat să-i acorde condiţii similare", anunţau reprezentanţii CE.

La Târgu Mureş, Comisia examinează dacă tarifele aeroportuare "care par anormal de scăzute" sunt conforme cu normele UE şi dacă nu li s-a acordat companiilor, în principal Wizz Air, "un avantaj economic nejustificat". "Comisia trebuie să se asigure că tarifele aeroportuare şi alte condiţii oferite de aeroporturile publice regionale pentru a atrage transportatori aerieni nu denaturează condiţiile de concurenţă echitabile de pe piaţă", transmitea Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenţei.

Investigaţiile nu au fost încă finalizate, după cum a transmis BIHOREANULUI un oficial al CE. Există însă şi anchete finalizate. Spre exemplu, în 2016, Comisia a concluzionat că Aeroportul din Klagenfurt (Austria) a acordat subvenţii ilegale pentru marketing şi servicii aeroportuare mai multor companii, încheind "loss-making agreements", adică înţelegeri în pierdere. Ca atare, s-a dispus ca Ryanair să înapoieze statului austriac 2 milioane euro, Tuifly - 1,1 milioane euro şi HLX - 9,6 milioane euro.

Tarife mici, nu derizorii

În ce priveşte tarifele obişnuite ale Aeroportului Oradea (3,5 euro/tonă - aterizarea, 2,5 euro/tonă - iluminatul, 0,2 euro/tonă/oră - staţionarea, 3,5 euro/pers. - servicii pentru pasageri şi 5 euro - securitatea), ele sunt mai mici decât cele de la Debreţin, unde aterizarea, cu tot cu iluminat, costă 8 euro/tonă, iar serviciile pentru pasageri, care includ securitatea, 18 euro. În ţară, Oradea are tarife mai mici decât Cluj, Timişoara, Bacău, Băneasa şi Iaşi, şi mai mari decât Târgu Mureş, Tulcea şi Sibiu. De asemenea, la Oradea se aplică o schemă de reducere a tarifului de aterizare în funcţie de frecvenţa zborurilor (de pildă 10% pentru 11-15 zboruri/lună, până la 50% pentru 50 aterizări-decolări).

Gheorghe Paşc, directorul Aeroportului din OradeaStabilite de CJ, tarifele ar putea fi teoretic mai mici. Directorul Aeroportului, Gheorghe Paşc (foto), spune însă că nu derizorii: "Suntem obligaţi să fundamentăm un tarif înainte să-l propunem, nu pot să dau cu 0,5 euro ceva ce mă costă mai mult. Ne-ar sancţiona Curtea de Conturi". Şi CE atenţionează că tarifele trebuie să corespundă pieţei sau măcar să "acopere costurile marginale cu personalul, echipamentele şi investiţiile induse de prezenţa companiei în aeroport", în caz contrar s-ar putea considera că operatorii beneficiază de ajutor de stat.

Primarul vrea profesionişti

Pásztor Sándor, președintele Consiliului Județean BihorDrept urmare, la Oradea tarifele rămân aceleaşi, la fel şi reducerile. Şeful CJ, Pásztor Sándor (foto), susţine că negociază în continuare pentru noi zboruri, inclusiv low cost, dar poate să contribuie doar cu popularizarea lor: "Am discutat şi cu primarul şi eu zic că o facem şi pentru zborurile Tarom. Şi până acum am băgat bani în comun (n.r. - prin AMD, respectiv APTOR, nu direct prin Aeroport) pentru reclame în ţară şi străinătate, pentru a asigura încărcarea curselor".

Ilie Bolojan este convins în continuare, însă, că şefii CJ nu fac suficient şi că, dacă ar apela la profesionişti, ar găsi soluţii: "Trebuie recrutate persoane care se pricep. Ele ştiu soluţiile! Dar pentru asta trebuie să ai dorinţa de a face ca lucrurile să se întâmple. E cel mai simplu să spui că nu se poate". Cert e că soluţiile ingenioase pe care le-ar putea oferi experţii nu le vom afla prea curând, fiindcă şefii CJ şi ai Aeroportului spun că se descurcă singuri...


DOAR AL LOR
Tot regie, fără Primărie

Consiliul Local a aprobat anul acesta ca Primăria să devină acţionar la Aeroportul Oradea dacă acesta ar fi transformat în societate comercială, dar ideea nu e pe placul CJ. "Nu există niciun model în România pentru transformarea în societate comercială. Şi dacă s-ar putea, ce ar putea finanţa Primăria din moment ce nu putem legal să subvenţionăm cursele?", se întreabă Pásztor, care lasă să se înţeleagă că Judeţul are resurse suficiente pentru a susţine Aeroportul.

Aeroportul, la fel ca toate celelalte din România, este o "regie autonomă cu specific deosebit" şi, prin lege, funcţionează în subordinea CJ. În 2011, Aeroportul Internaţional Oradea a primit titlul de serviciu de interes economic general (SIEG), care-i permite să obţină finanţare publică pentru activităţi curente, precum asigurarea spaţiilor şi utilităţilor necesare Poliţiei de Frontieră, SRI, etc, asigurarea gratuităţilor de operare pentru structurile militare, modernizarea infrastructurii şi întreţinerea pistelor. Anul acesta, suma pentru finanţarea acestor servicii se ridică la 5 milioane lei şi e suportată de CJ Bihor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
16 Comentarii
@ alcor
Ai dovezi pentru ce spui sau vorbești ca sandu din reflex? E o țară liberă și pot să îmi spun părerea vizavi de primar și porcăriile pe care le face. Apropo: fixul primarului cu statuile pălește fata de multele fixuri absurde pe care le mai are.
Postat 14 Noiembrie 2018, 19:19 de oradeanbihor
Neutryno
Am fost și pe Londra și pe Memmingen , plin avionul. In timp ce pe Debrecen , avionul era cam 50% , și de acolo mai tăiem 15% care erau români. Și pe Oradea am văzut maghiari și e bine. Dar unii se dau experți în business de genul CJ
Postat 14 Noiembrie 2018, 12:10 de Sandu1206
oradeanbihor
Daca nu te ajuta, asta e , nu poți mai mult, noi nu cerem. Bucură-te de ajutor social.
Postat 14 Noiembrie 2018, 12:07 de Sandu1206
Sunt pasageri in Oradea
Am fost in octombrie la Memmingen din Oradea. Cu toata ora tarzie, fiind cred ultima cursa care ateriza pe acel aeroport in seara respectiva, avionul a fost absolut plin, poate ca 2 sau 3 locuri neocupate. Asta spun din experienta personala si nu ca postacii de mai jos, care stau tintuiti locului si se tot stradiesc sa-l pupe undeva pe primar. C-asa le-a dat ordin vreun mustacios.
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:58 de Neutryno
oradeanbihor
Comentezi si tu ca sa nu zici ca ai scapat ocazia sa mai postezi ceva impotriva primarului. Omul nu e perfect. Mai face si greseli (de ex are un fix cu statuile... tot vrea sa mute pe ele dintr-o parte in alta), insa, aici in problema aeroportului vina este a celor de la CJ. Nu au incercat sa discute la modul cel mai serios solutii cu companiile aeriene respective. Nu s-au implicat, din diferite motive. O fi durerea mai mare pt Debretin ? Unii asa spun (si nu sunt putini). Cert e ca nu se implica suficient.
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:41 de Alcor
@ sandu
Știu că doare adevărul și prostia
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:39 de oradeanbihor
CrisDumi
Daca ai fi fost de la Oradea spre vest cu avionul, ai fi văzut că există potențial. Dar unii au o gândire de CJ
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:39 de Sandu1206
oradeanbihor
Creierul tau e la jumătatea distanței și gândește mai low decat low cost.
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:37 de Sandu1206
0 realizari
0 investitii 0 realizari cu asta se poate mandrii cj. Kiss a vrut sa vinda aeroportul,nea pasztor nu vrea sa faca concurenta cu Debretinul
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:35 de tepes
@ alcor
Eu zic să-i pedepsească pe toți operatorii care nu vor să vin la Oradea chiar și cu subventii: sa le mărească impozitul pe case, să-i oblige sa fie clienții cet Oradea, să-i debranșeze de la gaz iar în ultimă instanță să le ia casele prin expropriere.. mama lor de bandiți! De ce nu vreți mă sa zburați de la Oradea?!? Nu vedeți că e in topul topurilor (plătite) din toate punctele de vedere!!!
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:23 de oradeanbihor
Situatie
Macar primarul incearca sa gaseasca solutii spre deosebire de cei de la Consiliul Judetean, care mai mult incurca decat ajuta. Pt o cursa internationala sau doua pe saptmana, tot se gasesc pasageri si la Oradea.
Postat 14 Noiembrie 2018, 11:17 de Alcor
Low cost
Greu de citit,greu de inteles. Solutia ar fi destul de simpla: se exporta modelul low-cost OTL dimpreuna cu echipa manageriala, citez: {Aeroportul, a afirmat primarul, ar trebui să meargă chiar şi pe pierdere cu tarifele, adăugând că ar trebui acordate "subvenţii" pentru companiile low cost şi cooptaţi "profesionişti din piaţa globală" care să pună în aplicare strategii câştigătoare}.Pentru aceasta,s-ar putea crea un "coridor de mobilitate" sub forma unei linii de tramvai de la Peta ,Era Shopping,Dedeman,aeroport, retur Carrefour,Brico,Leroy Merlin,Piata 100.Cu subtraversarea centurii.Incet-incet,s-ar putea lua cu asalt aeroportul.Varianta de rezerva ar fi recent premiata echipa Termoficare,cu cel mai modern si eficient CET din tara, sub deviza : "zero subventii","profit pe pierdere ".Mult succes,la urma urmei avioanele nu sunt altceva decit niste autobuze,respectiv tramvaie cu aripi...uneori pot lua si forma unei rachete general electric.
Postat 14 Noiembrie 2018, 10:26 de excalibur
Bolovan cu idei fixe
Ce nu înțelege nebunu' e că geografic, Oradea se afla exact în locul nepotrivit: prea aproape de Debrecen, Cluj și Timișoara, care au deja operatori low cost consacrati, care operatori nu se vor autocanibaliza ca să zboare din Oradea. Și să fim serioși: in afara de politicienii care zboară săptămânal de la Oradea la București, câți alți potentiali pasageri ar exista in Oradea (in afara de puținii investitori care își permit avionul)? După cum spuneam: dragoste cu forța nu se poate, nici macar când e gratis! Și încă ceva: regulile economiei de piață nu le poți modifica cu forta, așa cum faci cu orădenii! Se aude bolovane?
Postat 14 Noiembrie 2018, 10:19 de oradeanbihor
Întrebare (retorică) pentru "niște comentatori" ?!?
Aș vrea să știu 3 (trei) domenii/ținte de interes care ar face din Oradea o reală destinație de zbor ... și cu care orașul și/sau județul ar "bate" alte aeroporturi !?! Apa geotermală ar spune unii ... dar la 80 km există cele mai bine exploatate surse din Europa !?! Afacerile ar zice alții ... doar că asta ține local de comerțul en-gross și en-detail !?! Școala universitară ar zice alții ... dar când citești Bihoreanul realizezi ușor nivelul educațional !?!
Postat 14 Noiembrie 2018, 09:31 de CrisDumi
Edilii orădeni bat câmpii, ca de obicei ... cei din conducerea județului sunt penibili, căzând în explicații inutile bihorenilor !?!
Oradea nu este de interes pentru companiile aeriene, fiind de categoria III pentru potențialii utilizatori ai curselor turistice sau de afaceri !?! Poți să ai aeroport chiar de categoria II, așa cum se intenționează prin modernizarea ce se face ... dar dacă "locul" nu spune nimic pentru alții, din afară, degeaba teoretizezi pe "practica zborurilor" !?!
Postat 14 Noiembrie 2018, 09:22 de CrisDumi
Triunghiul PSD-ESCU
Ăștia sunt profesioniștii țării, la băgat mana in buzunar. Domnilor ce ziceți de o cariera de piatra, să lucrați acolo nu sa puneți mana pe ea.
Postat 14 Noiembrie 2018, 09:13 de Sandu1206
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7393 RON
  • 1 EUR = 4.977 RON
  • 1 HUF = 0.012 RON