URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 29 NOIEMBRIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iohannis nu-l poate suporta pe Ilie Bolojan pentru că este un exemplu negativ. Adică tu să vii și sâmbăta la lucru, când alții abia miercuri ajung la serviciu de la ski, dar și asta numai pentru a avea de unde pleca joi la golf? Pentru președintele României se potrivește perfect bancul acela cu ardeleni care spune că de-aia mănâncă ei ciorba cu dumicați de pâine ca să nu deschidă gura de două ori.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Recenta dezvăluire a BIHOREANULUI privind recunoașterea de către Marea Lojă Națională a României a unei loje locale - Varadinum, în care s-au întovărășit politicieni din USR cu politicieni din PSD, la fel cum în trecut, într-o altă lojă, Țara Crișurilor, s-au înfrățit alți PSD-iști cu PNL-iști - a stârnit sute de comentarii, confirmând în plus justețea demersului jurnaliștilor. E, clar, un subiect de interes public!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că persoanele cu funcții publice ar trebui să fie obligate să-și declare, fără ocolișuri, apartenența la masonerie?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Într-o societate democratică, rolul Parlamentului este unul esențial. În România, Constituția prevede că Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hipertensiunea arterială (HTA) este una dintre cele mai răspândite boli cardiovasculare şi reprezintă o problemă majoră de sănătate publică pentru că afectează arterele şi organe vitale ca inima, rinichii, creierul şi ochii, fiind responsabilă de aproximativ 75% din toate atacurile de cord şi accidentele vasculare.
08 Mai 2019, 16:02

Ilie Bolojan: Zona Metropolitană Oradea pregăteşte un sistem de transport integrat pentru toate comunele din jurul oraşului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Zona Metropolitană Oradea vrea să implementeze până în anul 2023 un sistem de transport în comun integrat care să deservească municipiul şi toate comunele limitrofe dispuse să intre în parteneriat.

Noul sistem de transport va permite înfiinţarea unui tip de abonament metropolitan care să permită călătoria pe toate mijloacele de transport în comun din ZMO.

O mai bună conectivitate

"Azi avem mai multe modalităţi de transport. O parte le susţine OTL, cum ar fi legătura Oradea - Borş şi Oradea - Sânmartin, dar legăturile dintre celelalte localităţi şi Oradea sunt susţinute de operatori privaţi, neexistând un sistem de abonamente unitar valabil în Oradea şi ZMO, decât pe liniile unde operează OTL", a declarat primarul Ilie Bolojan, preşedintele ZMO, miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă la care a participat şi vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza, primarul comunei Borş.

Potrivit lui Bolojan, în acest moment la nivelul Zonei Metropolitane există un deficit de conectivitate care va putea fi depăşit prin desemnarea OTL ca operator unic de către localităţile din asociere.

"Pe de o parte, o bună circulaţie a cetăţenilor din toate localităţile din ZMO le permite să vină la locurile de muncă, iar pe de altă parte va permite extinderea bazinului de forţă de muncă ce poate fi colectat de aceste companii", a spus Bolojan.

Un abonament metropolitan

Odată cu sistemul de transport integrat se va lansa şi un tip de abonament metropolitan care să îi permită deţinătorului, spre exemplu, nu doar deplasarea cu autobuzul de la domiciliul din Borş la locul de muncă, pe platforma industrială din Oradea, ci şi în Băile Felix la relaxare.

"Noi am putea avea până în 2023 un sistem integrat cu o flotă nouă, cu trei tipuri de abonamente: de Oradea, de navetă, cum e Borş - Oradea, şi în toată zona metropolitană, astfel încât cu un singur abonament ai putea circula pe orice linie, de la Borş la Cetariu şi de la Cetariu la Oşorhei", a spus Bolojan.

Pentru că rutele mai îndepărtate sau cele care fac legătura cu localităţi cu o populaţie mai mică ar putea fi nerentabile pentru OTL, asociaţii vor lua în calcul subvenţionarea unor trasee.

Termen limită: 1 iulie!

Primarii din ZMO au la dispoziţie două luni pentru a decide dacă localităţile pe care le reprezintă vor sau nu să intre în această asociere. "Până la 1 iulie primăriile trebuie să ia o decizie: dacă doresc să intre în acest sistem sau dacă nu doresc", a spus vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza.

Potrivit primarului de Borş, sistemul de transport integrat are doar avantaje, nu doar pentru locuitorii comunelor limitrofe, care vor putea ajunge mai uşor la Oradea, dar şi pentru reşedinţa de judeţ, care îşi va mări bazinul de forţă de muncă din care se alimentează firmele de pe platformele industriale.

Sistemul funcţionează deja în Oradea, Sânmartin şi Borş şi ar putea fi extins şi la celelalte localităţi. "Dacă până la 1 iulie primarii iau decizia de a intra în asociere, până în 2023 vom extinde flota de autobuze care pot ajunge în aceste localităţi", a spus Bátori.

20 de autobuze în rate

Concret, asociaţii iau în calcul achiziţionarea a 20 de autobuze noi, fie Euro 6, la un preţ de circa 230.000 euro bucata, fie hibrid, la circa 300.000 euro bucata.

Investiţia, în valoare de peste 5 milioane euro, va fi derulată prin OTL, operatorul de transport al ADI Transregio, din care fac parte Oradea, Borş şi Sânmartin.

"Vrem să le achiziţionăm prin credit furnizor sau leasing. Dorim să le plătim în rate. Le va achiziţiona OTL pe baza unei subvenţii sau garanţii, asigurate de Primăria Oradea. Vom vedea care va fi formula financiară", a spus Bolojan.

Vin tramvaiele moderne!

În prezent, pentru asigurarea transportului în comun în Oradea, Borş şi Sânmartin, OTL operează cu 78 de autobuze, în vreme ce la nivel de municipiu mai circulă încă 66 de tramvaie, din care 10 Siemens moderne.

Municipalitatea orădeană a comandat din fonduri europene încă 20 de tramvaie de la firma Astra Arad, la preţul de 1,6 milioanei euro bucata. "Anul acesta vin primele 4 tramvaie. Sunt colorate în culorile oraşului: albastru şi roşu. Până anul viitor ar trebui să intre în lucru", a declarat edilul.

Primarul Bolojan a mai spus că municipalitatea vrea să investească 2 milioane euro în modernizarea calculatoarelor de bord de pe tramvaiele şi autobuzele care circulă în Oradea şi ZMO. Sistemul le va permite călătorilor să verifice pe telefonul mobil locul în care se află pe traseu mijlocul de transport în comun aşteptat şi timpul rămas până la sosirea acestuia în staţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Sistemul funcţionează deja în Oradea, Sânmartin şi Borş
Ar fi buna o traducere simplificata a articolului,din romana in romana, pentru retarzi sau tarati."se va lansa şi un tip de abonament metropolitan" cu care cetateanul din bors va putea merge in felix la baie.Prin Oradea sau pe linga Oradea? Cetateanul din oradea va putea merge cu abonamentul de oras in felix sau bors? Sau acest abonament metropolitan va fi un abonament unic pentru cetatenii orazii si comunelor limitrofe, cu care vor putea merge unde vor pe suprafata ZMO?
Postat 08 Mai 2019, 19:53 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7043 RON
  • 1 EUR = 4.9266 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON