URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Noiembrie 2023, 15:38

Guvernul a dat ultima aprobare pentru Drumul Expres Oradea – Arad. Lucrările pot fi scoase la licitație (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Guvernul României a adoptat ultima Hotărâre privind realizarea DX Oradea - Arad, ceea ce înseamnă undă verde pentru licitarea lucrărilor finanțate din fonduri europene și guvernamentale, estimate la aproape 2,6 miliarde euro.

Cei 140 kilometri ai șoselei de mare viteză, cât însumează proiectul cu tot cu drumuri de legătură, vor fi executați concomitent pe trei tronsoane, lucrările având ca termen de finalizare doi ani.

În 24 de luni

Potrivit Hotărârii de Guvern adoptate joi pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului Drum Expres Oradea - Arad, finanțarea acestuia se face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, iar valoarea totală a investiției este prevăzută, cu TVA inclus, la suma de aproape 11,729 miliarde lei (echivalentul a aproape 2,6 miliarde euro).

Din întreaga sumă, valoarea lucrărilor de construcții și montaj propriu-zise urmează să fie de 10,083 miliarde lei (echivalentul a peste 2,24 miliarde euro), diferența până la valoarea totală a proiectului acoperind alte tipuri de cheltuieli, inclusiv pentru exproprierea terenurilor necesare.

Potrivit HG tocmai adoptată, durata de execuție a proiectului este de 24 luni, lucrările fiind împărțite pe trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu – Arad.

„Îngropat” de CNADNR, „înviat” de Bolojan

Proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate în toamna anului 2020 când, la inițiativa președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, CJ Bihor și CJ Arad, plus primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat, preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.

DX Oradea - Arad va avea o lungime de 120,47 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unuia spre un nou punct de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

DX Oradea - Arad a fost declarat de importanță strategică la nivel european, urmând să contribuie la legătura între nordul continentului, de la Marea Baltică, până în sud, la Marea Egee.

Șantierele, din primăvară

La începutul lunii octombrie, după ce proiectul a obținut toate avizele impuse de lege, președintele CJ Bihor afirma că HG privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economice era așteptată pentru luna noiembrie sau cel târziu decembrie a acestui an, așa încât fie în decembrie, fie în ianuarie 2024 să fie lansate licitațiile pentru execuția proiectului.

În condițiile în care Guvernul a adoptat joi actul normativ, licitațiile pot fi lansate luna viitoare, iar lucrările propriu-zis să înceapă în primăvara anului viitor dacă rezultatele licitațiilor nu vor fi contestate de firmele perdante.

Până atunci, executivul va adopta și o Hotărâre privind exproprierea terenurilor necesare.

Traseul în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 86 de poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate (podețe).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
KP aka mama Omida
Când e vorba de Bolojan se știe ca se face, pt ca vedem ce face, si asta ne place.
Postat 17 Noiembrie 2023, 21:37 de Sandu2100
E chiar păcat ca astfel de baliverne să fie promovate ca știri.
Aprobarea de acum a Guvernului PNLSD, pentru drumul expres Oradea - Arad, nu înseamnă o asigurare de finanțare a lucrărilor într-o etapă imediat următoare. Este doar o actualizare a indicatorilor tehnico-economici, necesară pentru ca acest proiect să fie listat ca viitoare intenții și demersuri, pe care România să le includă în planul bugetar european al ciclului financiar de alocări UE din perioada 2027-2034. Asta dacă se va aviza și de către Comisia Europeană. Fără existența certă și exigibilă a unei finanțări, un astfel de proiect se poate licita doar dacă Bihorul, Aradul și Ministerul Transporturilor se angajează la un împrumut bancar, sau dacă s-ar contracta un credit-furnizor, ceea ce este total nerealist. Așa că, aceste baliverne despre ce se va începe azi-mâine chiar, nu arată altceva decât că propagandiștii lui Bolojan vor să se manifeste pe o gheață bine lustruită și foarte alunecoasă, de pe un patinoar unde este încă interzis portul patinelor.
Postat 17 Noiembrie 2023, 08:11 de KP
Termenul e un vis umed a cuiva
Nu văd constructori să facă 140 km de drum în 2 ani. Ar fi frumos, dar nu suntem în Japonia. Ar fi record pt. România!
Postat 17 Noiembrie 2023, 06:41 de Vio_427
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON