Cele trei luni în care orădenii puteau parca fără plată în parkingul subteran de lângă catedrala ortodoxă din Oradea au expirat.
Cerere peste așteptări
Începând de luni, 1 aprilie, municipalitatea orădeană taxează cu 3 lei pe oră sau 30 lei pentru o zi întreagă staționarea mașinilor pe unul dintre cele 225 de locuri, la care se adaugă alte 31 parcări pentru motociclete și 9 locuri pentru autoturismele persoanelor cu dizabilități.
De altfel, cei care locuiesc sau doar lucrează în zonă au prevăzut de săptămâna trecută că parcările vor fi cu plată și au ținut să își cumpere abonamente.
„Nu am avut la nicio parcare supraetajată un număr atât de mare de abonamente vândut încă de la deschidere. Până la această oră s-au vândut 44 de abonamente de parcare pentru cei care lucrează în zonă și 22 de abonamente pentru riverani”, a declarat pentru BIHOREANUL, șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar din cadrul Primăriei, Lucian Popa.
Municipalitatea a decis să pună în vânzare câte 70 de locuri pentru cei care vin frecvent în zonă, cum sunt cei care lucrează la Finanțe ori la Piața Mare și pentru locuitori.
„Am limitat numărul de abonamente la 140 de locuri pentru că trebuie să le putem oferi parcări libere și turiștilor care vin la Cetate ori orădenilor care au drum la piață”, a explicat Popa.
De altfel, de la inaugurarea parcării din 30 decembrie 2023 și până la sfârșitul lunii martie, aceasta a fost în cea mai mare ocupată.
Mulți șoferi și-au lăsat mașinile aici cu zilele profitând de gratuitățile oferite de Primărie.
Park and ride și nu prea...
După cum BIHOREANUL a mai scris, parcarea subterană de lângă catedrala ortodoxă a fost concepută de municipalitate să funcționeze într-un sistem park and ride, astfel încât șoferii care vin în Oradea să parcheze aici și să circule apoi în oraș folosindu-se de mijloacele de transport în comun.
Municipalitatea a încercat să folosească acest argument pentru a atrage fonduri europene din care să cofinanțeze realizarea parking-ului care a costat în total circa 35,5 milioane lei.
Cererea de finanțare a Primăriei Oradea a fost însă respinsă. Finanțatorul european a arătat că în străinătate parcările de acest tip sunt ridicate la marginea localităților pe când cea din Oradea este situată în centrul orașului.
„Intenția noastră este ca șoferii care își lasă mașinile aici să poată circula cu tramvaiul ori autobuzul în Oradea pe baza tichetului de parcare. Implementarea unui astfel de sistem park and ride va mai dura însă. Va trebui găsită o soluție ca validatoarele OTL să recunoască tichetele de parcare”, a spus Lucian Popa.
În prezent, în Oradea sunt date în folosință 7 parcări subterane sau supraetajate, amajate în afara carosabilului, în perioada 2014 – 2023 cu un număr total de 2.210 locuri.
Prima parcare etajată a fost dată în folosință cea din spatele palatului de justiție, în urmă cu zece ani, iar cel mai recent au fost inaugurate, anul trecut, parcările din strada Iosif Vulcan și cea de lângă catedrala ortodoxă.
Pentru a limita criza locurilor de parcare din Oradea, municipalitatea are în prezent în lucru o parcare subterană cu 516 locuri, în valoare de 45,8 milioane lei, pe dealul de lângă Spitalul Județean. Termenul de finalizare a fost stabilit pentru primăvara anului viitor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.