URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 15 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
01 Iunie 2015, 17:57

Frâne la drumuri: O lege şi un ordin de ministru uitate scumpesc aberant proiectele de drumuri

Frâne la drumuri: O lege şi un ordin de ministru uitate scumpesc aberant proiectele de drumuri DUBLU. Dacă Primăria nu începea drumul rapid înainte să intre în vigoare Legea 265/2008, costul proiectului ar fi sărit de la 154.000 la 269.000 euro din cauza obligaţiei de a-i face în prealabil un audit de siguranţă rutieră
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vă plângeţi că drumurile se fac anevoios şi scump? Să vedeţi cum va fi de-acum încolo! Într-o discreţie vecină cu clandestinitatea, anul acesta a intrat în vigoare o lege adoptată în timpul guvernării Tăriceanu şi un ordin de ministru din guvernarea Boc care au blocat orice nou proiect de construire ori de modernizare a drumurilor.

Cum iadul e pavat cu bune intenţii, Legea 265/2008 e menită să permită pe viitor doar drumuri sigure, dar pentru o "adeverinţă" administratorii drumurilor publice trebuie să plătească scump, până la 50.000 euro/km. Plus inspectarea lor periodică şi după fiecare accident cu victime şi pagube!

Aplicarea celor două acte normative a prins în ofsaid toate autorităţile locale: cu excepţia Primăriei Oradea, atât Consiliul Judeţean, cât şi celelalte 99 de primării din judeţ nu au inclus în bugete acest tip de cheltuieli. Mai mult, din cauza sărăciei, dar şi pentru că în toată ţara sunt doar câţiva auditori, unele unităţi administrativ-teritoriale riscă să piardă fondurile cu care sperau să construiască ori să repare drumurile.

Europeni...

Asumată ca o obligaţie înaintea aderării la UE, Legea privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră a fost adoptată în 7 noiembrie 2008 şi urma să oblige toţi administratorii drumurilor publice ca, odată cu realizarea proiectelor tehnice pentru construirea, modernizarea ori reabilitarea acestora, să includă în documentaţii şi un raport de audit privind siguranţa rutieră. "Scopul este asigurarea gradului de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, prevenirea pierderii de vieţi şi a vătămării integrităţii persoanelor, precum şi evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a accidentelor de circulaţie", arată legea.

În baza acesteia, urma să apară o nouă profesie, cea de auditor pentru siguranţa rutieră, iar specialiştii acreditaţi de Autoritatea Rutieră Română să verifice dacă proiectele de infrastructură ţin seama de necesitatea ca şoferii şi pietonii să fie în siguranţă: "auditul constă în verificarea detaliată, tehnică şi sistematică, independentă, din punct de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare ale unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la începutul exploatării".

Pe de altă parte, legea prevede că pentru drumurile existente se fac şi inspecţii de siguranţă "obligatoriu din 2 în 2 ani, alternativ iarna şi vara", pentru "verificarea gradului de deteriorare a elementelor care influenţează siguranţa rutieră, menţinerea caracteristicilor privind semnalizarea şi, după caz, analiza posibilelor efecte ale lucrărilor asupra siguranţei traficului". În fine, "în cazul unui accident soldat cu decese, organele de poliţie notifică administratorul drumului, care solicită imediat ARR executarea unei inspecţii de siguranţă rutieră suplimentare, care să identifice elementele ce au favorizat producerea accidentului".

 ... cu amânare

Legea vizează toate categoriile de drumuri, neefectuarea auditului însemnând neemiterea autorizaţiei de construcţie pentru proiectele de construcţie, modernizare şi reabilitare, iar a inspecţiei amenzi drastice pentru administratorii drumurilor, de până la 100.000 lei, plus obligarea executării acesteia. Cum, însă, până la acreditarea auditorilor şi inspectorilor era nevoie de timp, aplicarea legii a fost prorogată de la un an la altul. Singura noutate, până în acest an, când în sfârşit în întreaga ţară au fost acreditate zece echipe de minimum doi auditori, e că în 2011, ministrul Anca Boagiu a emis Ordinul 480/2011, prin care a aprobat tarifele pentru aceste servicii.

Iar preţurile sunt uriaşe! Pentru auditarea unui proiect de construire a unei autostrăzi CNADNR trebuie să achite 50.000 euro/km, iar pentru un drum expres ori o stradă de categoria I (magistrală) 25.000 euro/km. În cazul proiectelor noi de drumuri naţionale şi străzi de categoria II (principale) tariful este de 20.000 euro/km, pentru drumuri judeţene şi străzi de categoria III (de colectare) 15.000 euro/km, pentru drumuri comunale şi străzi de categoria IV (de folosinţă locală) 10.000 euro/km, iar pentru drumurile vicinale şi străzi de categoria V (secundare) 5.000 euro/km. În cazul proiectelor de reabilitare şi modernizare, tarifele sunt cam la jumătate: 25.000 euro/km de autostradă, 5.000 euro/km de drum comunal etc.

Nici inspecţiile de siguranţă rutieră pentru drumurile existente tarifele nu sunt mai blânde: 50.000 euro/km de autostradă, 30.000 euro/km de drum expres, 12.000 euro/km de drum naţional, 10.000 euro/km de drum comunal, respectiv 5.000 euro/km de drum vicinal şi stradă cat. IV. Inspectarea unei intersecţii şi a unui nod de legătură ori punct negru, în care se înregistrează accidente, e tarifată cu câte 5.000 euro.

Ca din oală

Amânată 7 ani, legea a intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2015 fără niciun avertisment din partea Guvernului, Ministerului Transporturilor ori ARR, astfel că autorităţile locale au aflat despre "detaliu" abia acum, când primăriile şi Consiliile Judeţene depun cereri de autorizare a noi lucrări. "Pentru că legea condiţionează emiterea autorizaţiilor de ataşarea rapoartelor de audit, toate proiectele noi sunt în aer", spune directorul de cabinet al preşedintelui CJ Bihor, Horia Carţiş (foto).  

Practic, CJ s-a trezit că trebuie să scoată o sumă uriaşă pentru auditul de siguranţă pe 9 noi proiecte: modernizarea DJ 768A Căpâlna-Ginta, a DJ 767B Tăşad-Copăcel-Serghiş, a DJ 795A Husasău de Tinca-Şumugiu, a DJ 767D Vârciorog, a DJ 709 Talpoş, şi a DJ 764 Beiuş-Roşia-Aştileu-Aleşd, precum şi reabilitarea DJ 792A Beliu-Tinca-Leş, a DJ 108I Bucea-Bulz-Vadu Crişului şi a DJ 767A Uileacu de Criş-Bălaia-Burzuc-Sârbi. Însumat, este vorba despre 155 km de drumuri.

Pentru cele 9 proiecte tehnice, CJ a plătit 148.000 lei, însă acum ar trebui să mai dea încă 1,55 milioane. De euro! Nu numai că suma e de 47 ori peste costul proiectelor tehnice, dar Judeţul nici nu o are! "Nu am prevăzut-o în buget şi nici la rectificare nu avem de unde s-o luăm, decât dacă tăiem tot din investiţii", spune Carţiş.

Pierdem banii!

La nivelul primăriilor, situaţia e şi mai albastră. Primăria Mădăras trebuie să facă rost urgent de circa 11.000 euro pentru auditarea proiectului de modernizare a DC 95 Homorog-Tulca pe un singur kilometru de drum, a cărui execuţie ar costa 160.000 euro. "Nu avem banii şi nici nu găsim auditori. Există riscul să întârziem lucrarea şi să pierdem banii europeni", spune primarul comunei, Dan Tiurbe.

La fel de disperaţi sunt edilii din Şoimi, care trebuie să facă rost de 30.000 euro pentru auditarea proiectului de modernizare a DC 230 Şoimi Codru (pe 6 km), cei din Vadu Crişului – 37.500 euro pentru auditarea modernizării DC 176 Birtin-Tomnatic (7,5 km), din Spinuş – 11.850 euro pentru modernizarea DC 119 Gurbeşti (2,37 km) şi Sârbi – 5.930 euro pentru modernizarea DC 40 Chioag-Almaşu Mic (pe 1,11 km).

Cele cinci comune ar trebui să dea pentru auditare 90.280 euro, în condiţiile în care proiectele tehnice au costat sub 100.000 lei. Şi toate vor pierde banii din Programul Naţional de Dezvoltare Locală dacă nu găsesc sumele necesare şi auditori care să se mişte rapid.

Centura ZMO, în pericol

De probleme nu e scutit nici proiectul centurii metropolitane ce s-ar întinde pe 9 km din Calea Sântandreiului până la viitoarea Autostradă Transilvania. Motivul este acelaşi: bugetul Zonei Metropolitane Oradea nu are suma necesară, adică peste 180.000 euro, care depăşeşte de trei ori costul proiectului tehnic, de 60.000 euro.

"Astă toamnă, când am pregătit studiul de fezabilitate, am aflat că trebuie să încheiem un contract cu ARR, care urma să găsească auditori", spune directorul ZMO, Adrian Foghiş. Răspunsul nu a parvenit nici până în prezent, iar problema e complicată de faptul că proiectul a fost solicitat de ZMO, dar ar urma să fie executat de CNADNR, aşa încât e greu de spus cine va trebui să plătească auditarea. La fel ca la alte proiecte în pregătire: drumul între Oradea, din dreptul Praktiker, şi Felix, cel spre Paleu prin spatele fostului spital TBC şi cel spre Biharia din strada Bihorului până la Real II.

Excepţie, dar degeaba

Singura administraţie locală pregătită pentru intrarea în vigoare a Legii 265/2008, care şi-a bugetat cheltuielile pentru auditarea de siguranţă, este Primăria Oradea. Asta nu înseamnă, însă, că nu este împovărată de noile obligaţii. "Avem 24 noi proiecte afectate de lege, atât financiar, ceea ce înseamnă costuri suplimentare, cât şi ca timp, din cauza lungirii perioadei de elaborare a documentaţiilor", spune şeful Direcţiei Tehnice a Primăriei, Mircea Ghitea (foto). La cât se ridică noile cheltuieli? Pentru modernizarea a 8,816 km de străzi trebuie 132.240 euro, adică o medie 15.000 euro/km.

Şi mai îngrijorător e că municipalitatea va fi obligată să achite şi taxe pentru inspectarea străzilor, iar pentru cele 789 străzi ce totalizează 428 km va trebui să pună deoparte 4,28 milioane euro tot la 2 ani. Cam cât ar costa să facă, de la zero, vreo 2-3 străzi noi...


BOLOJAN LA RUS
Să se ieftinească!

Date fiind tarifele exagerate şi nefundamentate în niciun fel prevăzute în Ordinul de Ministru 480/2011, edilul orădean, Ilie Bolojan, în calitatea sa de preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România, a pregătit un proiect de modificare a acestora, la niveluri mult mai mici, pe care  urmează să îl discute cu ministrul Ioan Rus. "Auditarea unui proiect de modernizare a unei străzi din categoria III ar urma să coste 800 euro/km în loc de 15.000 euro", exemplifică şeful Direcţiei Tehnice a Primăriei Oradea, Mircea Ghitea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Astia sunt nebuni ?
De ce sunt tarifele asa de mari ? Audit bine-bine, dar care sunt cheltuielile si din ce se compun ?
Postat 01 Iunie 2015, 21:12 de BlackCrow
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7332 RON
  • 1 EUR = 4.9708 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON