URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 19 MAI 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Bolojan le-a spus actorilor că vor avea contracte pe durată determinată, urmând ca doar cei valoroși, în timp, să primească contracte permanente. Măsura nu are impact financiar, cam tot atât te costă un actor plătit pe perioadă determinată sau nu. Dar așa managerul are un as în mână și poate să-l țină în șah pe actorul care nu i se pare potrivit, leneș sau pur și simplu mai puțin talentat.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ştiţi bancul cu olteanul care, când nu are ce face, se dezbracă şi îşi păzeşte hainele? Aşa şi Guvernul nostru, de parcă n-ar fi avut atâtea alte lucruri de făcut, serioase, s-a apucat să dea săptămâna trecută o Ordonanţă menită, cică, să "debirocratizeze activitatea în cadrul microîntreprinderilor". Concret, firmele cu până la 9 angajaţi nu mai sunt obligate să aibă fişa postului pentru aceştia şi nici regulament intern...
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
După experimentul Revista Familia, încheiat fără sinucideri în grup şi fără revolte populare, pe masa rece de tranşat a preşedintelui Ilie Bolojan a ajuns cultura audio-vizuală orădeană, chestiile alea la care mergi să baţi din palme ca prostu', când ai putea sta bine-mersi acasă sau să te plimbi cu gagica prin oraş. Chiar aşa! De ce să mergi la teatru, când poţi să te uiţi la un film? De ce să mergi la un concert, când poţi asculta pe YouTube o înregistrare făcută cu telefonul?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Veţi merge în vacanţă vara aceasta?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În aceste zile, Parlamentul României dezbate în regim de maximă urgență o propunere legislativă vizând modificări importante ale codului de procedură penală. Originea acestor modificări se află într-o decizie din 7 aprilie a.c. a Curții Constituționale, nepublicată încă, decizie prin care au fost declarate neconstituționale mai multe prevederi din codul de procedură penală, judecătorii constituționali statuând, în esență, că „este necesar ca hotărârea judecătorească să fie redactată, motivată în fapt și în drept, la data pronunțării”.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al ulcerului duodenal are 4 obiective majore: ameliorarea durerii, accelerarea procesului de vindecare a leziunii ulceroase, prevenirea recăderilor şi a complicaţiilor.
01 Februarie 2010, 17:22

Despre Guvern şi ordonanţele de urgenţă

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După analiza instituţiei Preşedintelui României şi a relaţiilor acestuia cu Guvernul, săptămâna aceasta vom prezenta atribuţiile Guvernului, insistând mai ales asupra aptitudinii acestuia de a emite ordonanţe de urgenţă.

Potrivit art. 102 din Constituţie, Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice. În exercitarea atribuţiilor sale constituţionale Guvernul adoptă hotărâri sau ordonanţe. Dacă hotărârile se emit pentru reglementarea în detaliu a aplicării legii, ordonanţele sunt acte cu valoare egală cu legea.

Practic, pe lângă administrarea curentă a problemelor statului, Guvernul are posibilitatea de a emite acte de valoarea juridică a unei legi, substituindu-se astfel Parlamentului în anumite situaţii. Ordonanţele Guvernului sunt de două feluri: simple şi de urgenţă. Ordonanţele simple sunt emise pe perioada vacanţei parlamentare, în baza unei legi emise de Parlament în care se specifică extrem de clar în ce domenii se pot emite, şi sunt supuse imediat validării Parlamentului.

Ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, Guvernul fiind obligat a motiva urgenţa în chiar cuprinsul acestora. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

Potrivit art. 115 alin. 6 din Constituţie, ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale, şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În afara acestor limitări, practic Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în toate domeniile. Toate guvernele au uzat extrem de mult de aceste ordonanţe, ele fiind emise şi în multe situaţii care nu justificau urgenţa şi în materii în care nu trebuiau să fie emise. De aceea, multe dintre ordonanţele de urgenţă au şi fost declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0326 RON
  • 1 EUR = 4.9268 RON
  • 1 HUF = 0.014 RON