URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 26 OCTOMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În 25 octombrie anul Domnului 2000, a apărut primul număr din BIHOREANUL. Dacă Alexandre Dumas a avut strălucita idee să continue povestea nemuritoare a muschetarilor şi să ni-i arate după 20 de ani, hai să fac şi eu la fel, dar invers. Să vedeţi cum eram noi acum 20 de ani.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Da, s-au făcut 20 de ani de BIHOREANUL! Potrivit planurilor noastre de mai an, azi ar fi trebuit să sărbătorim "a la grande", să facem o mare sărbătoare din acest eveniment, o adevărată "Zi a BIHORENILOR", organizată în aer liber, poate la Cetatea Oradiei, deschisă tuturor... N-a fost să fie. În mijloc de toamnă, poate că vremea ne-ar fi îngăduit. Vremurile, însă, nu.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu ştiu ce şanse rămân, după ultima decizie a Curții Constituționale, ca alegerile legislative să fie la termen, aşa încât actualii parlamentari să nu-şi depăşească mandatele constituţionale. Deşi, potrivit Constituţiei, prelungirea acestora e posibilă doar în anumite condiţii (stare de război, de calamitate, de urgenţă) care, slavă Domnului, nu există, CCR a ajutat din nou PSD, dornic ca scrutinul, cu orice preţ, să aibă loc cât mai târziu.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Alegerile interne în PNL Bihor au murit, s-a votat fără comentarii lista impusă de șefu'. Desființarea competiției interne într-un partid poate fi catalogată drept aroganță bazată pe putere și, adeseori, este primul pas către pierzanie. Nu comentez lista lui Bolojan și nici competențele membrilor ei, care sunt convins că se vor descurca în Parlament, ci doar moartea unui principiu simplu, însă esențial, care stătea cândva la baza funcționării partidelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre rezultatul alegerilor locale?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ prevede ce drepturi și ce obligații au consilierii locali și județeni, primarul, viceprimarul și președintele consiliului județean. Iată care sunt acestea...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
01 Februarie 2010, 17:22

Despre Guvern şi ordonanţele de urgenţă

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După analiza instituţiei Preşedintelui României şi a relaţiilor acestuia cu Guvernul, săptămâna aceasta vom prezenta atribuţiile Guvernului, insistând mai ales asupra aptitudinii acestuia de a emite ordonanţe de urgenţă.

Potrivit art. 102 din Constituţie, Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice. În exercitarea atribuţiilor sale constituţionale Guvernul adoptă hotărâri sau ordonanţe. Dacă hotărârile se emit pentru reglementarea în detaliu a aplicării legii, ordonanţele sunt acte cu valoare egală cu legea.

Practic, pe lângă administrarea curentă a problemelor statului, Guvernul are posibilitatea de a emite acte de valoarea juridică a unei legi, substituindu-se astfel Parlamentului în anumite situaţii. Ordonanţele Guvernului sunt de două feluri: simple şi de urgenţă. Ordonanţele simple sunt emise pe perioada vacanţei parlamentare, în baza unei legi emise de Parlament în care se specifică extrem de clar în ce domenii se pot emite, şi sunt supuse imediat validării Parlamentului.

Ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, Guvernul fiind obligat a motiva urgenţa în chiar cuprinsul acestora. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

Potrivit art. 115 alin. 6 din Constituţie, ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale, şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În afara acestor limitări, practic Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în toate domeniile. Toate guvernele au uzat extrem de mult de aceste ordonanţe, ele fiind emise şi în multe situaţii care nu justificau urgenţa şi în materii în care nu trebuiau să fie emise. De aceea, multe dintre ordonanţele de urgenţă au şi fost declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1145 RON
  • 1 EUR = 4.8744 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON