URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă nu avem aeroport, de ce nu avem? Dacă am făcut aeroport, de ce nu avem avioane? Dacă avem avioane, de ce sunt așa de scumpe biletele? Dacă subvenționăm biletele, sigur în altă parte e mai ieftin. Dacă ar veni Birta și Bolojan să dea 10 euro fiecărui călător, precis vom afla că în alte locuri companiile lasă pasagerii să joace cruce cu pilotul automat, bașca asigură întâlniri romantice cu însoțitoarele de zbor...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea sindromului de burnout se poate face de către fiecare dintre noi dacă în cadrul muncii considerăm că există condiții care ne pot predispune la stres. Dacă vă simțiți suprasolicitați și aveți impresia că nu mai puteți face față condițiilor de muncă, este bine să faceți o listă cu responsabilitățile și sarcinile de serviciu în ordinea priorităților, stabilind astfel ceea ce efectiv puteți realiza...
01 Februarie 2010, 17:22

Despre Guvern şi ordonanţele de urgenţă

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După analiza instituţiei Preşedintelui României şi a relaţiilor acestuia cu Guvernul, săptămâna aceasta vom prezenta atribuţiile Guvernului, insistând mai ales asupra aptitudinii acestuia de a emite ordonanţe de urgenţă.

Potrivit art. 102 din Constituţie, Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice. În exercitarea atribuţiilor sale constituţionale Guvernul adoptă hotărâri sau ordonanţe. Dacă hotărârile se emit pentru reglementarea în detaliu a aplicării legii, ordonanţele sunt acte cu valoare egală cu legea.

Practic, pe lângă administrarea curentă a problemelor statului, Guvernul are posibilitatea de a emite acte de valoarea juridică a unei legi, substituindu-se astfel Parlamentului în anumite situaţii. Ordonanţele Guvernului sunt de două feluri: simple şi de urgenţă. Ordonanţele simple sunt emise pe perioada vacanţei parlamentare, în baza unei legi emise de Parlament în care se specifică extrem de clar în ce domenii se pot emite, şi sunt supuse imediat validării Parlamentului.

Ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, Guvernul fiind obligat a motiva urgenţa în chiar cuprinsul acestora. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

Potrivit art. 115 alin. 6 din Constituţie, ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale, şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În afara acestor limitări, practic Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în toate domeniile. Toate guvernele au uzat extrem de mult de aceste ordonanţe, ele fiind emise şi în multe situaţii care nu justificau urgenţa şi în materii în care nu trebuiau să fie emise. De aceea, multe dintre ordonanţele de urgenţă au şi fost declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6576 RON
  • 1 EUR = 4.9771 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON