URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 06 MARTIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cine a construit la viaţa lui orice înjghebare mai mare decât un coteţ de găini ştie cât de complicată şi grea e viaţa când ai de-a face cu şantieriştii. Ne plângem, pe bună dreptate, că şantierele oraşului nu se termină niciodată la timp, uitând de fapt că marea realizare a Primăriei este că s-a străduit să le înceapă. Un caz clasic: Piaţa Ferdinand...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Diferenţa dintre Forin Cîţu şi Ludovic Orban e precum aceea dintr-un rocker veritabil şi ceea ce ilustrează porecla de Şică Mandolină ce s-a lipit de şeful liberalilor, de când cu prestaţiile sale artistice îndoielnice de prin emisiunile TV, menite să mai aducă o brumă de popularitate. E diferenţa între sunetul grav al unei chitare electrice şi acordul fals al unei mandoline prost manevrate, de un artist preocupat mai degrabă de reacţiile publicului decât de sonorităţile propriei creaţii...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, Consiliul Judeţean Bihor a respins, cu opoziţia grupului UDMR şi a unei părţi din PSD, plângerea celor 21 de primari UDMR împotriva Regulamentului pentru curăţenie adoptat în decembrie, ce impune primăriilor cosirea de trei ori pe an a marginilor drumurilor asfaltate care traversează localităţile. Chestiunea Regulamentului pentru curăţenie este, însă, doar una dintre direcţiile de atac ale UDMR Bihor.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Printre miturile perpetuate la nesfârşit despre poporul nostru drag şi nepereche, cel al îndemânării şi priceperii la treburile practice este în Top 3. Suntem harnici ca nimeni alţii, ne pricepem la orice şi găsim soluţii geniale de evitare a soluţiilor din manuale.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre faptul că elevii pot din nou să meargă la școală în format fizic?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Cu mai mult de un deceniu în urmă, stabileam cu redacţia BIHOREANULUI apariţia în cadrul săptămânalului a unei rubrici intitulate sugestiv "Avocatul bihoreanului". De atunci şi până astăzi, aproape în fiecare săptămână, la început doar în ziar, iar odată cu dezvoltarea segmentului online şi în mediul virtual, am scris despre subiecte din mediul juridic despre care am apreciat că sunt de interes pentru publicul larg.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Situaţia sanitară din Franţa s-a degradat în ultimele zile. Între 15 şi 19 februarie numărul de cazuri pozitive a crescut cu 8 %, fapt explicat prin creşterea infecţiilor cu noile variante de virus. Actualmente varianta "britanică" are tendinţa de a deveni predominantă în marile oraşe (49% din testele RT-PCR pozitive, faţă de 6% pentru variantele "sud-africană" şi "braziliană").
19 Ianuarie 2021, 16:51

Cu opoziţia PSD, Consiliul Judeţean a decis ca centura Aleşdului să treacă pe câteva sute de metri printr-un cartier de case (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consilierii judeţeni ai PNL şi cei ai UDMR au aprobat marţi cea mai scurtă variantă de traseu pentru viitoarea centură a oraşului Aleşd, care ar urma să fie construită până la sfârşitul anului 2023, în ciuda faptului că aceasta traversează un cartier de case şi presupune exproprierea a 6 imobile, din care unul este casă de locuit.

Preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan a explicat că a fost la Aleşd şi a vorbit cu oamenii, motivându-le de ce dintre toate cele trei variante de traseu existente, fiecare cu dezavantajele ei, a fost preferată cea mai scurtă.

"O analiză mai atentă"

Imediat ce Bolojan a încheiat de citit titlul proiectului de hotărâre prin care aleşii bihorenilor urmau să se pronunţe asupra proiectului de traseu al viitoarei şosele de centură a Aleşdului, şeful grupului PSD, Felix Cozma, a anunţat că social-democraţii "nu vor susţine acest proiect", prin care se propune realizarea celui mai scurt traseu, deoarece "trece prin oraş şi creează disconfort".

"Credem că trebuie o analiză mai atentă, nu totdeauna criteriul legat de bani este cel mai logic", a spus Cozma, referindu-se la faptul că varianta cea mai scurtă, propusă de Bolojan, presupune exproprierea a 6 terenuri şi demolarea unei locuinţe.

Analiză multicriterială

Pentru realizarea centurii oraşului Aleşd în parteneriat cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România au existat trei variante, toate puse în dezbatere publică din luna decembrie pe site-ul CJ Bihor, alături de o analiză multicriterială executată de o firmă de consultanţă, SC Aquacons SRL, în beneficiul CNAIR.

Aşa cum se ştie, au existat trei variante de traseu, prima datând din 2010, când fosta CNADNR a propus realizarea centurii pe un traseu lung de 16,838 kilometri, cu 6 poduri, un viaduct, 27 podeţe şi un pasaj, şi urma să coste 514,934 milioane lei. Potrivit proiectului, acest traseu ar presupune traversarea teritoriilor a trei arii naturale protejate, iar construirea lui să dureze 30 de luni, în timp ce întreţinerea anuală ar costa 2,715 milioane lei.

O altă variantă ar urma să aibă o lungime de 6,390 km, să aibă 6 poduri şi 16 podeţe, să traverseze o arie naturală protejată, dar şi perimetrul Uzinei de Apă din Aleşd, implicând exproprierea şi demolarea a 10 gospodării şi societăţi comerciale, costurile de execuţie fiind de 132,052 milioane lei, iar întreţinerea anuală urmând să coste 1,115 milioane lei.

Cea de-a treia variantă are un traseu de 5,936 km, presupunând construirea a 5 poduri şi 15 podeţe, fără a traversa nicio arie naturală protejată, presupunând exproprierea şi demolarea unei singure construcţii (nu în noul cartier). Costul de realizare al acestei variante este de 124,345 milioane lei, iar cel de întreţinere anuală de 0,791 milioane lei. 

Avantaje şi dezavantaje

Pe lângă detaliile mai sus menţionate, analiza multicriterială realizată de consultant arată că fiecare variantă de traseu are atât avantaje, cât şi dezavantaje. 

În ce priveşte prima variantă de traseu, aceasta ar fi cea mai "ecologică" deoarece este cea mai depărtată de oraş, dar durata cea mai mare de realizare, preţul cel mai mare, dincolo de limita fezabilului, şi cele mai mari costuri de întreţinere.

Despre a doua variantă consultantul arată că "implică o poluare directă mai redusă" decât a treia, dar traversează suprafeţe considerabile de arii naturale protejate, inclusiv teritoriul Uzinei de Apă a oraşului, şi presupune şi ea exproprieri şi demolări, mai multe decât varianta a treia.

Aceasta are cele mai mici costuri de construire şi întreţinere, cea mai rapidă durată de execuţie (22 luni) şi "ocupă cea mai redusă suprafaţă de terenuri private care trebuie expropriate", dezavantajul fiind că "traversează un cartier în lungul străzii Octavian Goga" şi că "poate cauza oprirea dezvoltării pe termen scurt a oraşului".

"Am fost la Aleşd, am vorbit cu oamenii"

În condiţiile în care la finele săptămânii trecute un grup de aleşdeni afectați au desfăşurat un protest motorizat, preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a explicat într-o conferinţă de presă premergătoare şedinţei de Consiliu că a fost la Aleşd acum două sâmbete şi a vorbit cu oamenii, explicându-le motivele pentru care varianta a treia este cea mai fezabilă.

"Pe bună dreptate, oamenii (n.r. – din cartierul pe unde drumul va trece pe o lungime de circa 520 metri) spun că vor avea un trafic mai mare şi un nivel de zgomot ceva mai ridicat. Dar câştigurile pentru toţi locuitorii oraşului Aleşd şi pentru toţi cei aflaţi în tranzit sunt incomparabil mai mari. Pe orice variantă am merge sunt inconveniente. Ori o facem cu un mic deranj, cum se întâmplă la toate proiectele, ori nu o facem deloc, ceea ce este varianta cea mai proastă", a spus Bolojan despre mesajul dat aleşdenilor, oraşul în care şi-a început de altfel cariera politică, fiind consilier local.

De altfel, Bolojan a precizat că în cursul zilei de marţi şi Consiliul Local Aleşd a aprobat tot această variantă de traseu, cea mai scurtă, cea mai rapidă şi cel mai puţin costisitoare.

Mai urmează o analiză

În ce priveşte paşii următori pentru realizarea şoselei de centură a oraşului Aleşd, preşedintele CJ Bihor a arătat că urmează o a doua analiză multicriterială la nivelul CNAIR, apoi realizarea studiului de fezabilitate, ceea ce va dura aproximativ 3 luni, după care vor fi solicitate toate avizele necesare (începând de la Mediu şi până la cele ale furnizorilor de utilităţi), aşa încât ulterior să fie aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, coridorul de expropriere şi depunerea cererii de finanţare cu fonduri europene.

"În vara acestui an, estimăm noi, am putea demara licitaţia pentru proiectare şi execuţie, astfel încât la sfârşitul anului 2023 (termenul limită de folosire a fondurilor - n.r.) varianta ocolitoare a oraşului Aleşd să fie finalizată", a mai spus Bolojan.

Amintim că realizarea centurii Aleşd Sud, proiect abandonat din anul 2010, a fost asumată în parteneriat de Consiliul Judeţean Bihor şi CNAIR, finanţarea fiind asigurată din fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
Ii doare undeva pe birtinez & gasca de alesdani!
Interesele sunt altele! Un procuror mai istet ar urmari vanzarile/cumpararile de terenuri in zona. Ce surprize ar avea!
Postat 21 Ianuarie 2021, 06:01 de ili3
parerea mea
Din cele doua variante cea cu galben mi se pare cea mai rezonabila DAR daca m-ar intreba cineva mai buna mi s-ar parea o a treia pe la Nordul localitatii caci face direct jonctiunea cu soseaua spre Zalau fara sa ocolesti pe la Sud orasul si nu mai deranjezi multi oameni. Un plus ar fi si faptul ca nu treci cu noul drum prin albia inundabila a crisului care poate creea probleme in timp. Dar nu ma intreaba nimeni!
Postat 20 Ianuarie 2021, 10:08 de scortosul
Deja este un brand. Bolojan solution.
Facem ca sa fie facut. La fel se intampla si in Oradea. Solutii ieftine la probleme, care solutii in fapt nu prea rezolva problemele. Exemple : sala noua, stadionul, etc. Centura vietii se va construi (cu putin noroc) in 3-4 ani si ar trebui sa poata fi folosita macar 20. O centura care trece prin oras, nu prea mai e centura. Restul, e poveste!
Postat 20 Ianuarie 2021, 09:20 de anticomunist
@CrisDumi
Tie nu-ti pasa de oameni. Esti un scandalagiu si atat. Nu-ti pasa de cei care mor in pandemie, dar amu vrei sa ne arati ca si tu esti om? Hai! In alta ordine de idei, nici altora nu le pasa de cei care stau acolo. OK. Inteleg. Dezvolatre, blablabla. Insa acei oameni s-au mutat acolo. Esti expropriat? OK, sa fie. Dar sa fie la un pret corect, deci la cel putin dublu de piata. Cei care s-au apucat de construit orice casuta, stiu ca pe langa bunurile materiale cati nervi ai bagat in constructie. Exceptie, daca esti boier si ai bani juliti... Sa fii om, inseamna sa ai si empatie. Nu trebuie sa stam in calea dezvoltarii, insa trebuie sa mai intelegem si pe cei care stau acolo. Trebuie oferit o recompensa pe masura. Atat. Lumea va accepta. Ideea este sa nu simta ca sunt nedreptatiti, furati .. scuipati in gura. Nu trebuie mai mult.
Postat 20 Ianuarie 2021, 07:43 de sasi
Felicitări Bolojan
@CrisDumi baga capul sub plapumă și taci. Tot ce faci e sa instigi la ura și violența.
Postat 19 Ianuarie 2021, 20:35 de Sandu2100
Rușine Bolojan ... rușine consilieri județeni ai PNL și UDMR !?!
Pentru "neterminații" ăștia contează varianta cea mai ieftină de traseu ... nu disconfortul oamenilor !?! Jigodismul unor aleși județeni e fără limite ... eu sper ca odată și odată, să-i prindă și pe ei măcar o expropiere !?! Dacă nu de casă ... de familie măcar. Și să crape singuri, în azil !?!
Postat 19 Ianuarie 2021, 18:28 de CrisDumi
strada Ecaterina Teodoroiu, Oradea
Varianta aleasa e buna, perfecta pentru un nou drum orasenesc care sa lege cartiere, sa incurajeze dezvoltari locale, ieftin, usor de intretinut, folositor, pe curve de nivel. Dar dupa ce inainte ti s-a promis marea cu sarea, noi poduri de legatura cu DJ108... e mai greu de digerat austeritatea.
Postat 19 Ianuarie 2021, 17:43 de unu
mai bine decat nimic
Nu e deloc o centura, sa nu i se zica asa, dar e un bun drum de ocolire a centrului, de care era nevoie. Noul drum va valorifica terenuri noi si ajuta la dezvoltarea orasului. As fi preferat un Mercedes de lux, poduri peste cris pentru mai buna conectare cu localitati invecinate, si sa ocoleasca cu adevarat intravilanul construit al Alesdului si localitatilor apartinatoare, dar daca termina drumul asta pana in 2023 tot e o realizare de mii de ori mai buna decat o centura de lux pe hartie, care dupa toate criticile va fi o noua lauda din partea localnicilor pentru Bolojan. Dar, sa speram ca CNADR nu va considera drumul orasenesc ca fiind o centura si sa mute Alesdul in coada prioritatilor pe viitor.
Postat 19 Ianuarie 2021, 17:37 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0503 RON
  • 1 EUR = 4.8784 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON