URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 17 IANUARIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Recent, PSD-iştii bihoreni au repus pe tapet, şi bine au făcut, situaţia corecţiilor financiare aplicate de autoritatea de management din Ministerul Dezvoltării pentru două proiecte ale Oradiei pe fonduri europene. Numai pentru noua linie de tramvai riscăm să dăm din buzunarul nostru 58,7 milioane lei. Lecţia e cam scumpă, chit că aşa avem ocazia să simţim pe propria piele ce ar fi însemnat ca toate investiţiile să le fi plătit din bugetul local.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Pentru cei care sperau asta, o veste tristă: PSD-ul nu este un partid pe cale de dispariţie. Dimpotrivă, e asemenea lui Iliescu, un bătrân care se încăpăţânează să rămână verde (a se citi roşu). Are electoratul său solid, format din nostalgicii, socialiştii, comuniştii şi stângiştii de stil nou, din pomanagiii şi dependenţii de ajutoarele sociale, din sudiştii şi tuciuriii patriei, uşor de cumpărat cu mărunţiş, din bugetari şi lefegii plantaţi şi lăsaţi să sporească şi să rodească prin pleiada de instituţii publice susţinute din greu de pălmaşii şi "liberalii" naţiei...
Zic şi eu
Adrian Cris
Avem în faţă 4 ani pe care analiştii îi numesc „de pace”, prezumând că noii aleşi vor lucra decent, nu cu gândul la următoarea campanie. Din păcate pentru visata pace, realitatea nu prea justifică, totuşi, optimismul. Ca dovadă, negocierile, formarea şi primii paşi ai noii şi heteroclitei coaliţii PNL, USR-PLUS, UDMR, partide care până mai ieri se detestau plenar: liberalii erau Ciuma Galbenă pentru pluserişti, aceştia sexo-marxişti pentru penelişti, singurul lucru ce-i unea şi pe unii, şi pe ceilalţi fiind certitudinea că udemeriştii sunt magyar PeSzeDe.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Avem un nume nou de stradă în Oradea - strada Sucevei a devenit Strada Evreilor Deportați. Nu e o denumire prea fericită, însă nici una care să poată fi combătută cu prea multă tărie, fiindcă, la aproape 80 de ani de la acele evenimente oribile, sentimentul generalizat de vină încă există... Dar, rememorând la nesfârșit oribilitățile trecutului, ne facem oare un viitor mai frumos? Putem spera că viața copiilor noștri va fi mai liniștită și lipsită de pericole dacă le picurăm întruna în creiere amintiri despre felurile îngrozitoare în care au murit părinții și bunicii lor?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre noul vaccin anti-Covid și despre campania de vaccinare gratuită declanșată de autorități?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Potrivit Codului administrativ, ministerele se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare şi a întregii liste a Guvernului, în procedura de învestitură. Ministerele se organizează şi funcţionează numai în subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constituţiei și codului administrativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sub denumirea de hepatită cronică sunt cuprinse o serie de afecţiuni ale ficatului cu cauze şi grade de severitate diferite, care au ca punct comun faptul că procesul inflamator şi necrotic durează cel puţin 6 luni. Formele uşoare nu progresează sau pot progresa lent, iar formele severe sunt asociate cu cicatrizări ale ţesutului hepatic, cu formarea altui tip de structură a acestuia care pot evolua spre ciroză hepatică.

Csuzi István, fost manager OTL: "Mă duc în Abu Dhabi cu lecţia pregătită"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pentru că a făcut anunţul chiar pe 1 aprilie, unii au crezut că era o păcăleală: după ce a condus opt ani societatea locală de transport, Csuzi István a anunţat că pleacă tocmai în Emiratele Arabe Unite.

Datorită realizărilor sale la cârma OTL şi activităţii ca vicepreşedinte al Uniunii Internaţionale a Transportatorilor Publici (UITP), orădeanul a fost desemnat să conducă, de la 1 mai, compania publică City Transport din Abu Dhabi, oraş cu 2,7 milioane locuitori.

BIHOREANUL a vorbit cu Csuzi despre ce lasă în urma sa la Oradea, cum va superviza introducerea unui sistem de tramvaie de 1,5 miliarde de dolari în oraşul arab, dar şi despre... certurile cu primarul Ilie Bolojan.

Tentaţii din Emirate…

- De luna aceasta preluaţi şefia transportului public din Abu Dhabi. Ce v-a determinat să căutaţi postul?

- După alegerile din 2016 (n.r. - când PNL şi UDMR au rupt alianţa la nivel local) am zis să văd ce oferte de joburi aş avea. Am primit unele din San Diego (SUA) şi Elveţia, dar nu m-au tentat. Deşii unii prevedeau asta, nu am fost debarcat din funcţie. Aş sublinia că împreună cu primarul Ilie Bolojan am demonstrat că se poate colabora strict pe considerente profesionale. Din cei opt ani când am fost la conducerea OTL, cred că cinci ani UDMR, partid în care sunt înscris fără să fiu membru activ, a fost în opoziţie. Mi-a fost cântărită, însă, activitatea profesională, care a surclasat criteriile politice.

- Cum ajunge directorul transportului dintr-un orăşel la conducerea celui dintr-o metropolă cu 3 milioane de locuitori? Ce v-a recomandat pentru job?

- Pentru postul din Abu Dhabi am fost căutat în februarie, a urmat un interviu pe Skype, apoi m-au dus acolo la discuţii şi mi-au pus contractul în faţă. Cred că au contat rezultatele mele de la OTL - introducerea sistemelor e-ticketing şi GPS în transportul local, deschiderea Centrului de Mecatronică, extinderea liniilor urbane şi metropolitane - şi faptul că sunt unul dintre vicepreşedinţii UITP, organizaţie cu peste 1.500 de companii membre, care dictează direcţia de dezvoltare în transport.

- Aţi spus că cele două companii de transport, OTL vs. City Transport Abu Dhabi, sunt ca o echipă de fotbal de liga a II-a faţă de Real Madrid. E valabilă comparaţia şi în privinţa salariului pe care-l veţi primi?

- Da. Însă şi în privinţa cheltuielilor. Salariul este multiplu faţă de ceea ce am luat în Oradea, dar şi traiul mult mai scump. Am închiriat acolo un mic apartament, studio, cu 2.000 euro pe lună...

Tramvaie în deşert

- Ce veţi face la conducerea transportului local din Abu Dhabi? Ce sarcini prioritare aveţi?

- Centrul oraşului este pe o insulă legată prin trei poduri de continent, unde locuieşte majoritatea populaţiei. Dacă în mod normal drumul dintre centru şi suburbii se parcurge în 15 minute, în orele de vârf durează o oră şi jumătate. Aşadar, în perioada următoare va fi introdus ori tramvaiul, ori un metrou suspendat, ca în Dubai. În primul caz, investiţia ar fi de 1,5 miliarde dolari, iar în al doilea de 6 miliarde. În următorii ani, deci, în Abu Dhabi va fi o revoluţie a transportului.

- Aţi preluat şefia OTL la finalul lui 2008 şi aţi condus societatea urmărind eficientizarea ei. Ce management veţi aplica în Abu Dhabi, unde pompele de combustibil pentru autobuze nici nu au contoare?

- Eficientizarea e binevenită chiar şi acolo unde combustibilul e mai ieftin ca apa. Şi în Oradea, şi în Abu Dhabi, un manager trebuie să optimizeze diferenţa dintre costuri şi venituri. OTL este, probabil, cea mai eficientă companie de transport public din ţară, veniturile proprii reprezentând 53% din buget. Bucureştiul e undeva la 20%, iar celelalte oraşe pe la 30-35%. Cât despre Abu Dhabi, am abordat comunităţile româneşti şi maghiare de acolo şi le-am cerut informaţii şi sugestii despre transportul public. Am primit şi feedback. Pot spune că mă duc cu lecţia pregătită...

- Când aţi anunţat despărţirea de OTL, atât dvs. cât şi primarul Ilie Bolojan aţi pomenit de certuri. E căpos edilul? Sau sunteţi dvs.?

- Au fost mai degrabă discuţii contradictorii constructive (zâmbeşte). De exemplu, pentru extinderea liniilor de tramvai, iniţial am avut programaţi 15 milioane euro, iar domnul primar a vrut să reducem costurile la jumătate. După studiul de fezabilitate, am ajuns la 11-12 milioane euro. Am avut şi discuţii strategice despre raţionalizarea kilometrilor parcurşi de autobuzele OTL. Marea artă e să găseşti echilibrul, să vezi până unde poţi strânge şurubul fără să afectezi locuitorii anumitor zone lăturalnice.

"Suntem în elita transportului european"

- Care consideraţi că sunt principalele dvs. realizări la şefia OTL? Dar eşecuri?

- Am menţionat deja reuşitele. Mă bucură că transportul public nu mai este considerat un rău necesar, iar gradul de satisfacţie a călătorilor a crescut semnificativ. Îmi reproşez că nu am reuşit să inaugurez muzeul transportului public din Oradea, pe care l-am promis. Dar am încredere în colegii mei că o vor face.

- Din punct de vedere financiar, care este bilanţul dvs.? Cum aţi primit societatea şi cum o lăsaţi?

- Înainte, cifra de afaceri nu depăşea 40 milioane lei, acum e de 54 milioane. Las în urmă o companie stabilă financiar. Avem programate pe anul acesta venituri proprii de 20 milioane lei, iar de la bugetul local o subvenţie de exploatare de 14 milioane lei, faţă de circa 19 milioane lei pe vremuri. E clar, deci, că a scăzut dependenţa faţă de banii de la buget. Primăria mai plăteşte o altă subvenţie, una socială, pentru facilităţile acordate pensionarilor, studenţilor şi elevilor. Dar gratuităţi nu există nicăieri. Pensionarii nu circulă gratuit, ci din taxele şi impozitele noastre. Am avut, în 2010, o tentativă să introduc o co-plată pentru aceştia, dar a fost respinsă de Consiliul Local.

- Ce notă aţi da transportului public din Oradea faţă de cel din alte oraşe româneşti, respectiv faţă de ţările vecine?

- Oradea e în fruntea transportului din România şi, pot spune, în elita transportului european. Sunt oraşe în Europa care s-ar mândri cu un astfel de transport public. În Oradea, călătorii aşteaptă autobuzele şi tramvaiele pe ceas, avem puţine întârzieri, şi acelea din cauza traficului. Am introdus e-ticketing-ul în 2013, în timp ce în Ungaria abia acum este în probă. Peste 60% din autobuze sunt cu podea joasă şi avem primele 10 tramvaie noi din România. În ultima perioadă au venit delegaţii din Bucureşti, Ploieşti, Reşiţa şi Sibiu să înveţe cum lucrăm. Transportul public din Oradea este un exemplu pentru toată ţara.

Cine circulă plăteşte!

- Dar aţi fost taxat constant fiindcă biletele de tramvai şi autobuz ar fi cele mai scumpe din ţară. Cum stau lucrurile?

- Suntem primii care am crescut preţul unei călătorii la 2,5 lei. Acum sunt şi alte oraşe cu acelaşi preţ. În schimb, călătorii constanţi au cele mai ieftine abonamente din ţară: 70 lei pe lună, nelimitat, pe toate liniile. După mine, relaţia "cine foloseşte plăteşte" este normală. S-ar putea reduce, populist, biletul chiar şi la 1 ban, dar diferenţa cine o pune? Atunci, Primăria nu va asfalta, nu va mai construi pasarele, nu va mai face proiecte, ci va plăti transportul în locul celor care-l folosesc.

- Cât din oraş este "acoperit" de tramvaie şi autobuze? Care sunt liniile problematice şi de ce?

- Cea mai mare parte a oraşului e acoperită. Avem o zonă, Eminescu-Ciorogariu, neacoperită, dar acolo se pot introduce autobuze mici abia după ce se vor desfiinţa parcările de pe carosabil. Mai sunt zona spre Săldăbagiu de Munte, zona Velenţa în capăt. În rest, avem o acoperire foarte bună.

- În ce stadiu lăsaţi proiectul realizării noii linii de tramvai care ar lega Calea Aradului cu Depoul OTL, prima înfiinţată în ultimele trei decenii?

- Se aşteaptă aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice pentru lansarea licitaţiei. În următorii ani OTL a gândit şi alte proiecte pe care să le realizeze cu fonduri europene: o extindere a liniilor de tramvai spre Parcul Industrial, modernizarea garniturilor, achiziţia de vehicule ecologice, Euro 6 sau chiar electrice, îmbunătăţirea sistemului e-ticketing şi introducerea unui sistem de bike-sharing conectat la transportul în comun.

Proteste, ameninţări şi provocări…

- OTL operează acum inclusiv în Sînmartin şi în Borş. Într-o vreme se dorea extinderea şi în alte localităţi din Zona Metropolitană. Ce s-a întâmplat?

- Suntem pregătiţi pentru preluarea altor comune, dar deciziile din partea consiliilor locale ale acestora întârzie. Oricum, OTL vrea să participe în 2019 la relicitarea traseelor judeţene, aşa că situaţia s-ar putea schimba...

- Acum puteţi vorbi liber: de ce există de ani de zile conflicte între conducerea şi angajaţii OTL? Salariaţii acuză că nu-i băgaţi în seamă, că i-aţi păcălit cu măriri de salarii ca să renunţe la executarea silită a unei sentinţe...

- Totul e tras de păr, concertat politic şi pe interese de grup. Sensibilitatea socială a conducerii actuale este destul de mare, drept dovadă în ultimii câţiva ani salariile şoferilor şi vatmanilor s-au dublat. Nu spun că angajaţii nu au niciodată dreptate, dar multe nemulţumiri au fost generate de aceiaşi oameni. Din 600 de angajaţi, vedeţi mereu la proteste aceleaşi 10-15 figuri. Sunt oameni gălăgioşi, care încep să piardă teren inclusiv în interiorul OTL.

- Care sunt cele mai mari provocări ale transportului public orădean în acest moment?

- Cea mai mare problemă la nivel local şi naţional este concurenţa neloială. Operatorii judeţeni şi de curse regulate speciale, profitând de nişte ambiguităţi din lege, opresc fără drept în staţiile OTL şi fac, practic, transport local. Şi aşa-numitul autobuz gratuit Real II circulă în afara oricărei legi prin tot oraşul.

- Cine ar putea fi viitorul manager al OTL? Pe cine aţi recomanda?

- Interimatul va fi asigurat de directorul tehnic Viorel Pop, care va continua proiectele începute. Nu ştiu cine se va prezenta la concurs, dar am speranţa că există înţelepciune în administraţia locală de a alege viitorul director pe criterii profesionale, nu politice.

- Vă veţi sfătui foştii colegi dacă va fi nevoie?

- Sigur că da. Am acceptat acest post, zic eu de nerefuzat, ca pe o provocare, dar am de gând să mă întorc în Oradea. Sunt orădean şi aşa voi rămâne...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0058 RON
  • 1 EUR = 4.8728 RON
  • 1 HUF = 0.0135 RON