URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 IUNIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă nu avem aeroport, de ce nu avem? Dacă am făcut aeroport, de ce nu avem avioane? Dacă avem avioane, de ce sunt așa de scumpe biletele? Dacă subvenționăm biletele, sigur în altă parte e mai ieftin. Dacă ar veni Birta și Bolojan să dea 10 euro fiecărui călător, precis vom afla că în alte locuri companiile lasă pasagerii să joace cruce cu pilotul automat, bașca asigură întâlniri romantice cu însoțitoarele de zbor...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
La ora acestor comentarii, urnele au vorbit, după o campanie pe care unii candidați au dus-o intens, în ciuda redusei probabilități ca challengerii să-i detroneze pe deținătorii celor două funcții cheie ale administrației din Bihor, de președinte al Consiliului Județean și de primar al Oradiei. Pentru că războiul electoral a fost decis într-o singură bătălie, dar și pentru că tandemul Ilie Bolojan - Florin Birta a avut ce etala alegătorilor, perdanții au avut din start șanse modeste, ceea ce, în parte, le și scuză rezultatele.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ați votat la alegerile locale și europarlamentare?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La momentul apariției acestui material, campania electorală pentru alegerile locale se va fi încheiat deja, iar localitățile României vor avea noi conduceri alese în urma alegerilor din 9 iunie 2023. Modul în care guvernanții noștri au procedat în ultimele luni în mimata „luptă” contra jocurilor de noroc la sate va produce, însă, consecințe pe termen lung și va putea afecta serios bugetul statului...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea sindromului de burnout se poate face de către fiecare dintre noi dacă în cadrul muncii considerăm că există condiții care ne pot predispune la stres. Dacă vă simțiți suprasolicitați și aveți impresia că nu mai puteți face față condițiilor de muncă, este bine să faceți o listă cu responsabilitățile și sarcinile de serviciu în ordinea priorităților, stabilind astfel ceea ce efectiv puteți realiza...
14 Septembrie 2021, 20:05

Centura Sânmartin, investiţie de 44 milioane de euro şi exproprieri. Vezi pe unde va trece noua şosea care va lega Oradea şi Băile Felix! (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Noua şosea care va lega Oradea de comuna Sânmartin şi a cărei misiune este fluidizarea traficului între cele două localităţi, dar şi în comuna Sânmartin, va costa 44,5 milioane de euro cu TVA şi se va întinde pe 5,75 km, la care se adaugă peste 2 kilometri de bretele de legătură. Varianta aprobată deja de CNAIR şi de Primăria Sânmartin a fost prezentată, marţi, într-o conferinţă de presă de preşedintele CJ, Ilie Bolojan, care a spus că proiectul urmează să fie supus aprobării consilierilor judeţeni.

"Această centură va devia în totalitate traficul greu şi va face ca tranzitul înspre Deva (n.r. dinspre Oradea) şi circulaţia locuitorilor din Sânmartin să se desfăşoare în condiţii mult mai bune", a precizat Bolojan.

Zona ambuteiajelor

"Realizarea unor drumuri în Zona Metropolitană Oradea, cea mai circulată a judeţului Bihor, având un număr de peste 24.000 de maşini pe direcţiile principale în fiecare zi, este o prioritate pentru Consiliul Judeţean", a spus Bolojan, amintind şi de proiectele de transformare a centurilor Oşorhei, Nojorid şi Sântandrei în drumuri judeţene. 

Referitor la drumul de ocolire a comunei Sânmartin, acesta va fi realizat în urma unui protocol încheiat între Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi CJ Bihor, în parteneriat cu Primăria Sânmartin. Finanţarea proiectului - unul deloc ieftin - va fi făcută prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020. 

Pentru a putea să fie finanţate prin POIM, lucrările trebuie să fie gata până la finele anului 2023. 

Cu pasaje supraterane şi "braţe"

În conferinţa de marţi, Ilie Bolojan a spus că, după ce au fost analizate două variante ale viitoarei centuri, specialiştii CNAIR au optat pentru cea mai lungă dintre ele, care nu ocoleşte doar localitatea Sânmartin, ci şi staţiunea Băile Felix. 

Şoseaua va porni din Oradea, de pe strada Iancu de Hunedoara, din zona intersecţiei cu centura municipiului, în apropiere de depozitul Dedeman. "Acum avem o giraţie acolo, care este un element disburbator (n.r. – pentru traficul rutier). Soluţia propusă în proiect este amenajarea unui pasaj suprateran", a explicat şeful CJ Bihor. 

Drumul de legătură va merge paralel cu linia ferată spre Sânmartin, la o distanţă de mai bine de 100 de metri, dată fiind zona de protecţie a căii ferate. 

În zona cartierului ANL din Sânmartin, drumul va avea o bretea laterală care va face conexiunea cu DN 76 şi care va putea fi folosită în cazul unor ambuteiaje sau accidente.

În Sânmartin, se va face un pasaj suprateran pentru ca şoseaua să treacă peste drumul comunal şi calea ferată, continuând spre Haieu, localitate spre care se va amenaja şi o bretea de legătură din şoseaua nouă. 

Şoseaua va duce până pe DN 76, în zona intersecţiei cu drumul spre Cordău. Acolo se va amenaja un sens giratoriu. "Pe o porţiune se va suprapune drumul cu unul din drumurile comunale, iar viteza de deplasare va fi 50 km/h", a explicat Bolojan. 

Cu pistă de biciclete

Pe noua şosea, viteza de deplasare va fi de 80 km/h, mai puţin pe porţiunea care va trece prin zona rezidenţială. Lungimea centurii va fi de 5,75 kilometri, iar lungimea bretelelor de legătură va fi de 2,27 kilometri (în total 8,02 kilometri). Partea carosabilă va avea două benzi, de câte 3,5 metri pe sens. 

Investiţia prevede şi realizarea unei piste de biciclete, de câte un metru pe sens, care va lega Oradea de Băile Felix. 

Studiul de fezabilitate pentru această lucrare a fost finalizat, iar valoarea estimată a investiţiei de ridică la 220.454.319 lei, cu TVA. Durata totală de realizare a investiţiei este de 17 luni, din care trei luni proiectare, respectiv 14 luni execuţie. 

21 de hectare, expropriate

După ce va fi aprobată şi în Consiliul Judeţean, varianta finală va fi prezentată din nou în comisia tehnică a CNAIR, apoi în comisia tehnică a Ministerului Transporturilor. 

De asemenea, realizarea investiţiei va presupune şi exproprierea, de către Guvern, a unei suprafeţe de 21 hectare de teren, inclusiv terenuri agricole. Nu va fi vorba, însă, şi despre construcţii, a detaliat Ilie Bolojan, la solicitarea BIHOREANULUI. "Este vorba şi despre terenuri agricole, despre terenuri din zona rezidenţială, se va intra cu trotuarul pe unele proprietăţi private în faţa unor case. Nu este o chestiune aplaudată…", a spus şeful CJ. 

În fine, Ilie Bolojan a spus că în primăvara anului 2022 contractul pentru execuţia lucrărilor ar urma să fie semnat, iar acestea să fie finalizate până la termenul limită, adică finalul anului 2023.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Greșeli imense făcute pe bani prea mulți. Angajează-ți la județ, Bolo, un meseriaș în materie.
Tâmpenii marca Bolojan, care e un habarnist în domeniul mobilității și indicatorilor de trafic. Face tot felul de bucățele de drumuri pe bani mulți, paralele cu cele existente, în loc să se axeze pe direcțiile vizate în sens real. Ar trebui legate drumurile principale între exteriorul zonelor dintre Oșorhei și Sânmartin-Cordău, respectiv Cihei și Apateu-Nojorid, rezolvând astfel tot traficul de Cluj, Deva și Arad. Asta ar da și posibilitatea ulterioară, de conexiune directă pe linia DN1, DN76, DN79 și viitorul drum expres care se va conecta la A3. Totul în jurul ariei de influență socio-economică a urbei. Nu trecând prin Oradea sau în imediata proximitate, ci la cât mai mulți km de centrul orașului. Atât pentru scurtarea traseelor cât mai ales pentru reducerea poluării în Oradea.
Postat 15 Septembrie 2021, 08:51 de KP
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6576 RON
  • 1 EUR = 4.9771 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON