URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 27 OCTOMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În 25 octombrie anul Domnului 2000, a apărut primul număr din BIHOREANUL. Dacă Alexandre Dumas a avut strălucita idee să continue povestea nemuritoare a muschetarilor şi să ni-i arate după 20 de ani, hai să fac şi eu la fel, dar invers. Să vedeţi cum eram noi acum 20 de ani.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Da, s-au făcut 20 de ani de BIHOREANUL! Potrivit planurilor noastre de mai an, azi ar fi trebuit să sărbătorim "a la grande", să facem o mare sărbătoare din acest eveniment, o adevărată "Zi a BIHORENILOR", organizată în aer liber, poate la Cetatea Oradiei, deschisă tuturor... N-a fost să fie. În mijloc de toamnă, poate că vremea ne-ar fi îngăduit. Vremurile, însă, nu.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu ştiu ce şanse rămân, după ultima decizie a Curții Constituționale, ca alegerile legislative să fie la termen, aşa încât actualii parlamentari să nu-şi depăşească mandatele constituţionale. Deşi, potrivit Constituţiei, prelungirea acestora e posibilă doar în anumite condiţii (stare de război, de calamitate, de urgenţă) care, slavă Domnului, nu există, CCR a ajutat din nou PSD, dornic ca scrutinul, cu orice preţ, să aibă loc cât mai târziu.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Dintre toate mizeriile pe care ni le face pandemia asta blestemată, faptul că nu putem călători departe este printre cele mai rele. Nu pentru că ne lipsesc concediile de "afară", nu pentru că e musai să ne împrospătăm colecţia de fotografii din locuri exotice sau capitale celebre, nu pentru că nu ne place în România, ci din cauză că nu mai avem ocazia să vedem ce mai fac ceilalţi şi cum mai e pe la ei.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre rezultatul alegerilor locale?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ prevede ce drepturi și ce obligații au consilierii locali și județeni, primarul, viceprimarul și președintele consiliului județean. Iată care sunt acestea...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
17 Februarie 2010, 16:12

Bolojan a dat raportul pe 2009

Bolojan a dat raportul pe 2009 Unul din punctele "forte" ale raportului de activitate al primarului este reducerea organigramei Primăriei cu aproximativ 200 de posturi

Raportul de activitate al primarului Ilie Bolojan pe anul 2009, prezentat într-o conferinţă de presă desfăşurată miercuri, porneşte de la realitatea că anul trecut a fost marcat de criză, ceea ce a făcut ca şi în Oradea să se simtă căderea economică, lipsa investitorilor, creşterea şomajului, intrarea firmelor în insolvenţă şi, deci, scăderea veniturilor oraşului.

Biruri în stagnare ori scăzute

În ce priveşte fiscalitatea, primarul a arătat că, totuşi, nu au crescut taxele şi impozitele persoanelor fizice, ajustate doar cu indicele inflaţiei, iar pentru firme taxele şi impozitele au scăzut în cazul în care acestea îşi plătesc dările în primul trimestru al anului. "A fost mărită reducerea pentru cei care îşi achită integral impozitele până la finele lunii martie, de la 5 la 8 procente. Astfel, vor plăti în 2010 mai puţin decât anul trecut", arată raportul primarului.

Infrastructură

Bolojan şi-a apărat politica de încurajare a investiţiilor chiar cu preţul reducerii organigramei Primăriei, arătând că veniturile proprii ale Oradiei sunt de 50 de milioane de euro pe an, din care 6-7 milioane de euro mergeau până acum pentru plata salariilor şi funcţionarea aparatului propriu al municipalităţii.

Primarul a amintit că a redus organigrama instituţiei cu aproximativ 200 de posturi, ceea ce a scăzut cheltuielile de acest tip cu circa 1,5 milioane de euro. "Având în vedere că un pod peste Criş costă circa 2 milioane de euro, rezultă că în perioada 2004-2008 Oradea a pierdut practic două poduri", a spus Bolojan pentru a exemplifica risipa făcută de fosta administraţie prin umflarea numărului de angajaţi.

Bolojan a afirmat că el a preferat să încurajeze investiţiile, fiindcă "nu sunt primarul aparatului propriu al Primăriei, ci primarul municipiului". Între aceste investiţii, conform raportului de activitate pe anul trecut, se numără cele în infrastructură (şoseaua de centură, programul de asfaltare a peste 20 de străzi), realizarea a peste 400 de locuri de parcare în cartiere, atragerea de fonduri (83 milioane de euro pentru extinderea şi modernizarea sistemului de apă şi canalizare, elaborarea proiectului de modernizare a sistemului de termoficare, finalizarea proiectului de reabilitare a Cetăţii, crearea Parcului Industrial unde deja există 11 contracte cu viitoarele firme de producţie, precum şi modernizarea parcului de autobuze al OTL (proiect realizat la preţuri mai mici decât cele stabilite de fosta conducere PDL-istă a Primăriei).

Curăţenie şi verdeaţă

La capitolul salubrizare, Bolojan arată că în cursul anului trecut s-a trecut la salubrizarea intrărilor în oraş, partidele au fost obligate să respecte locurile de afişaj electoral, a fost continuat programul de ridicare a epavelor auto abandonate pe domeniul public, au fost luate măsuri pentru reducerea depozitelor ilegale de deşeuri, a fost extinsă salubrizarea pe 50 de străzi unde până în 2009 nu se mătura deloc, au fost montate mai multe coşuri de gunoi, măturătorii acţionează în centrul oraşului pe toată durata zilei, iar orădenii au fost obligaţi să încheie contracte de salubrizare cu firma de profil.

În ce priveşte spaţiile verzi, anul trecut Oradea s-a îmbogăţit cu încă 5 hectare de noi parcuri (ca de pildă Seleuşului, Liniştei şi la Ciuperca), iar această politică va fi continuată.

Modernizări în învăţământ, sănătate şi sectorul social

Bolojan a amintit că Primăria a făcut mai multe investiţii în modernizarea unităţilor sanitare şi a şcolilor chiar dacă anul trecut Guvernul Boc nu a alocat în acest scop decât 100.000 de lei faţă de media anuală de 7 milioane de lei în perioada Guvernului Tăriceanu. Cu toate acestea, a afirmat primarul, s-a reuşit ca în parteneriat cu Facultatea de Medicină să se dea în folosinţă spaţii destinate practicii studenţilor stomatologi şi au fost alocate de la bugetul Primăriei sume importante pentru reabilitarea unor unităţi precum Gojdu, Liceul de Artă, Liceul Pedagogic şi şcoala Oltea Doamna, precum şi a trei grădiniţe.

De asemenea, deşi proiectul privind descentralizarea spitalelor a fost abandonat de Guvern, municipalitatea a investit mai multe milioane de lei pentru lucrări de modernizare la Spitalul Municipal şi la Maternitate.

La capitolele sport şi social, Bolojan a amintit că încredinţarea de către Primărie către Clubul Sportiv Municipal a Bazinului Olimpic a dus la creşterea cu 55% a încasărilor, banii fiind direcţionaţi pentru finanţarea echipei de polo, la fel ca şi sumele primite în urma parteneriatului cu RDS-RCS prin trecerea Primăriei în această reţea de telefonie.

Realizările la acest capitol sunt însă mai multe, printre ele numărându-se cursurile gratuite de înot pentru şcolari, realizarea proiectului pentru modernizarea Ştrandului Municipal şi construirea centrului de turism şi agrement geo-termal, construirea a trei noi centre sociale multifuncţionale şi modernizarea altor trei, parteneriatul cu Biserica Emanuel pentru realizarea unui Centru social pentru copiii cu dizabilităţi etc.

În numele transparenţei

Primarul Ilie Bolojan a afirmat că a continuat să acţioneze şi pentru ca investitorii din Oradea să fie trataţi egal, astfel că procedurile de achiziţie publică sunt publicate integral pe site-ul municipalităţii. De asemenea, contribuabilii pot achita taxele şi impozitele fără să mai stea la cozi, prin sistemul de plăţi online, iar căsătoriile pot fi şi ele programate prin internet.

Tot pentru creşterea confortului cetăţenilor care vin în contact cu Primăria, Bolojan a arătat că municipalitatea va avea o sală de lucru cu publicul prin închiderea curţii interioare a instituţiei cu un acoperiş, la fel cum există şi la primăriile din Sibiu şi Cluj.

Funcţionari "necorespunzători" şi cetăţeni needucaţi

Întrebat care sunt problemele cu care s-a confruntat cel mai mult, primarul a enumerat trei asemenea chestiuni, prima fiind "comportamentul unor colegi din Primărie", despre care s-a mărginit să afirme că este "necorespunzător" întrucât respectivii sunt "lipsiţi de motivaţie" şi au "carenţe în pregătirea profesională". "Dar eu sunt primarul municipiului Oradea, nu al aparatului propriu al Primăriei", a spus Bolojan, dând astfel de înţeles că nu urmăreşte să fie popular printre subalterni, ci să fie eficient.

Un al doilea motiv de nemulţumire pentru Bolojan este "calitatea lucrărilor de asfaltare", problemă despre care a afirmat că încearcă să o rezolve prin corectitudinea licitaţiilor, dar şi prin obligarea funcţionarilor la corectitudine la recepţionarea lucrărilor. "Degeaba facem licitaţii transparente dacă calitatea lucrărilor lasă de dorit", a spus Bolojan.

În fine, primarul nu este mulţumit nici de "mentalitatea cetăţenilor, care adesea este greu de schimbat", în acest sens Bolojan exemplificând cu faptul că orădenii nu se dau în vânt să facă curăţenie sau să o păstreze.

În ce priveşte eventualitatea că ar avea şi o satisfacţie de pe urmă funcţiei, Bolojan a spus că nu are de ce să-i fie ruşine cu prestaţia sa, fiindcă nu a avut înţelegeri sau afaceri de pe urma cărora să profite. "Dacă pe aceste posturi publice nu furi sau nu faci afaceri, în afară de onoarea de a deţine o funcţie publică şi de satisfacţia de a lăsa ceva în urma ta nu ai nimic altceva".

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Mai este mult până departe
Faptul că sunt foarte multe Asociaţii de Proprietari cu datorii către furnizori, Asociaţii de la care s-au delapidat bani şi cărora le-au fost sistate serviciile, ar fi un indicator suficient de relevant pentru dl. primar asupra activităţii nesatisfăcătoare a Compartimentului de Îndrumare şi Control As. Proprietari din Primărie, de pildă. E drept că acolo, şi probabil şi la alte compartimente din Primărie, sunt mai mulţi şefi decât "salahori". Dar poate fi aceasta o scuză pentru sute de orădeni furaţi de către lucrătorii din asociaţii, din pricină că, deşi au obligaţia de a-i controla, oamenii din Primărie ÎI PROTEJEAZĂ pe hoţi? Aceasta s-ar traduce în termeni juridici: "favorizarea infractorilor", "neîdeplinirea atribuţiilor de serviciu". Şi cât ar costa Primăria ca angajaţii săi să-şi facă treaba? Nimic în plus faţă de salarii. Deci se pot face lucruri importante, pentru sute de orădeni, fără costuri suplimentare. E drept, şi fără comisioane, şpăgi şi alte "atenţii".
Postat 18 Februarie 2010, 12:27 de Orădean (din păcate)
Happy
Mi se pare jenant si grosolan sa te bucuri...mai ramanea putin si primarul laolalta cu jurnalistii ciocneau cupele de sampanie...pentru concedierea unor oameni "vinovati"numai pentru ca fosta conducere a angajat aiurea personal. Bun, ii dai afara nevoit fiind insa nu o faci cu surle si trambite de parca ai fi rezolvat problema saraciei in univers. Apoi mai faci si o comparatie in care un pod devine mult mai important decat un grup de oamnei. Mi se pare abject si de nesalutat modul in care trimiti in somaj=saracie=lipsa de oportunitati oamenii! Bravand. Rusine!
Postat 18 Februarie 2010, 07:03 de Ghita Sarb
alt oras
bine ma ca esti tu destept...cand pradau aia prin 2000-2008, unde erai?...probabil ca in alt oras!
Postat 17 Februarie 2010, 22:13 de nufarul
sa socotim
1.5 milioane X 4 ani , egal 6 milioane. Buuuuuuuun. 1 pod costa 2 milioane, spune dom` primar. Booon... Numa` mie mi se pare ca lipseste DEJA unu ??!! Sau e TVA-ul ? Sau "studiul" de fezabilitate... Ca ceva nu pusca ... fratzilor .
Postat 17 Februarie 2010, 21:35 de rogerius
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1224 RON
  • 1 EUR = 4.8731 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON