Drumul rapid se va opri în gardul depoului CFR! Primarul Ilie Bolojan a renunţat la ideea preluării de la Ministerul Transporturilor a unei porţiuni de 660 de metri care să lege, în linie dreaptă, prin depoul CFR, străzile Ecaterina Teodoroiu şi Bihorului. Proiectul va fi reluat după lămurirea situaţiei juridice a terenului.
Edilul a făcut demersuri încă din primăvară pe lângă Ministerul Transporturilor şi CFR pentru preluarea amplasamentului, dar acestea s-au blocat în chichiţe birocratice cu privire la modul de atribuire a terenului către administraţia locală, prin Hotărâre de Guvern sau nu, prin lege sau prin licitaţie. "Primăria şi CFR spun că terenul se poate atribui prin Hotărâre de Guvern, Ministerul Transporturilor spune că prin licitaţie. Până la lămurirea situaţiei preferăm să termină lucrările fără această porţiune", a declarat Ilie Bolojan, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă.
Fonduri realocate
Primarul a mai spus că a luat această decizie cu atât mai mult cu cât, chiar dacă muncitorii ar putea intra în depou de săptămâna viitoare, dat fiind termenul strâns de predare şi înrăutăţirea vremii, există riscul ca aceştia să fie, oricum, în imposibilitatea de a finaliza lucrările la timp.
Cheltuielile cu amenajarea celor 660 metri de drum prin depoul CFR se ridică la 625.000 euro. Din această sumă, contribuţia municipalităţii este de 350.000 euro, diferenţa de 275.000 euro fiind alocată din fonduri europene pentru proiecte transfrontaliere.
"Pentru a nu pierde grantul european, avem discuţii cu autoritatea de management din Ungaria să putem folosi 130.000 euro pentru reabilitarea străzii Făcliei pe porţiunea delimitată de podul Mareşal Prezan şi urcarea pe drumul expres, iar cealaltă jumătate a sumei să o folosim pentru reabilitare de reţele", a spus primarul.
Bolojan a afirmat că municipalitatea a mai obţinut astfel de concesii din partea finanţatorului european şi în alte proiecte, precum cel privind realizarea de piste de biciclete, dar nu a explicat cum vor putea fi "relocate" cele 130.000 euro spre nişte lucrări care sunt deja efectuate, cum sunt cele de pe strada Făcliei.
Fără penalităţi
Cert este, potrivit lui Bolojan, că proiectul drumului expres urmează să fie finalizat anul viitor din alocări de la bugetul local. Ilie Bolojan a susţinut că această măsură nu va implica niciun fel de penalităţi din partea finanţatorului european.
"Ca să nu primim corecţii trebuie să ne încadrăm într-un grad de realizare de 80%. Drumul expres, între podurile Constantin Prezan şi Teodor Neş, are o lungime de 4,5 kilometri, din care 3,7 kilometri afectaţi efectiv de lucrări. Dacă scădem cei 660 de metri nefinalizaţi, rezultă un grad de realizare de 85%, respectiv 82%", a spus primarul.
Pretextând că nu discută chesiuni politice, ci administrative, Bolojan nu a dorit să comenteze faptul că, deşi liderul PSD Bihor Ioan Mang a precizat că a obţinut promisiunea ministrului Transporturilor, Iulian Matache, că CFR va pune la dispoziţia Primăriei Oradea terenul din depoul gării centrale, necesar construcţiei drumului expres, acest demers nu a fost concretizat.
Ce lent e drumul rapid...
Rămâne de văzut, însă, cum vor aprecia finanţatorii europeni atingerea obiectivelor din proiect în contextul în care drumul expres, gândit ca un drum direct menit să fluidizeze circulaţia, se va opri în gardul depoului CFR, de unde va ocoli cu viteză redusă pe străduţe înguste precum Depoului, Constanţei şi Izvorului.
Investiţia în drumul expres se ridică la 16 milioane euro, din care 11 milioane euro alocate de la bugetul local. Viitoarea cale de acces va avea câte o bandă pe sens, cu o lăţime de 3,5 metri, plus trotuarele, şi va traversa la o înălţime de 5 metri străzile Piatra Craiului - cu un pasaj lung de 33,3 metri, respectiv Gheorghe Doja şi Louis Pasteur - cu un pasaj de 157,7 metri.
Lucrările sunt realizate de asocierea firmelor Trameco, Selina, Drumuri Bihor, Abed Nego, Vega '93 Galaţi, Geotec Plant Iaşi, Instgat Timişoara şi subcontractorul ELM Electromontaj Cluj Napoca.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.