Încă de luni, prima zi în care terasele au fost deschise, orădenii s-au dus în număr mare la rendez-vous, ignorând vremea rece şi ploaia. Majoritatea localurilor şi-au reluat activitatea suspendată la jumătatea lunii martie, de îndată ce autorităţile au permis servirea de alimente şi băuturi în spaţii exterioare începând cu 1 iunie.
"Dansând" în ploaie
Luni după-amiază, Piaţa Unirii era plină de viaţă. Zeci de copii se dădeau cu bicicletele pe pavajul spălat de reprizele repetate de ploaie, în vreme ce părinţii îi supravegheau stând în picioare, sau, cei mai mulţi, la terasele din jur.
În ciuda vremii capricioase, clienţii nu se lăsau trimişi acasă. La fiecare repriză de precipitaţii se ascundeau sub umbrele, iar apoi, când acestea încetau, îşi reluau locurile. "Ne-au ţinut destul două luni «la cutie». Am ieşit să tragem şi noi aer", spune un bărbat. Pe lângă aer, orădenii au mai "tras" o cafea, o limonadă, o bere sau, mai puţini, o ciorbă sau un cotlet.
Preţurile sunt cam aceleaşi ca înainte de pandemie. O cafea costă între 6 şi 12 lei, o răcoritoare circa 6-7 lei, o bere la halbă între 7 şi 14 lei, o ciorbă între 12 şi 15 lei, iar un fel principal între 20 lei şi... cât îţi permiţi. "Din ce am văzut eu, nu a umblat nimeni la preţuri. Toată lumea îşi doreşte ca viaţa să revină la normal”, zice Marina Hodișan, administratorul The Dripper, de pe strada Vasile Alecsandri.
Încasări la jumătate
Vremea capricioasă de luni a afectat, totuşi, încasările localurilor. "Cum astăzi a plouat pe reprize, vânzările au fost undeva la jumătate faţă de normal", zice un ospătar de pe Corso.
De altfel, ziua de deschidere a fost una de acomodare atât pentru personalul localurilor, cât şi pentru clienţi. Angajaţii purtau măşti şi mănuşi, iar pe vitrine erau afişate mesaje care anunţau că servirea se face la masă şi accesul la toaletă este permis doar cu faţa acoperită. Majoritatea spaţiilor aveau dispuse la intrare dispensere cu dezinfectanţi şi trasate pe jos "alei" pe care clienţii să intre şi să iasă din local.
"Verificările făcute în oraş nu au arătat probleme. Oamenii cunosc regulile şi s-au conformat. Ştiu că este interesul lor să se protejeze", declară directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi.
De altfel, din reflex, consumatorii şi-au luat propriile măsuri de protecţie. "Mulţi clienţi au venit cu masca şi gelul dezinfectant de acasă", spune Paul Pantea, patronul localului Cireşica din Rogerius. La ora 18, localul era aproape plin şi avea făcute rezervări până seara târziu. "Oamenii simt nevoia să iasă", explică Pantea.
Relaxare cu programare
Orădenii au sunat încă de dimineaţa să îşi ţină un loc la terasă. Hanul cu Noroc din centrul oraşului avea rezervări făcute telefonic, inclusiv pentru ora 21.
Localul s-a deschis la ora 12, cu program de zi de sărbătoare, după ce pe timpul stării de urgenţă a funcţionat doar cu bucătăria. Printr-un parteneriat încheiat cu fundaţia Prima, localul a furnizat începând din 1 aprilie 50 de meniuri gratuite pe zi pentru cadrele medicale de la Spitalul Municipal Gavril Curteanu, specializat în lupta anti-COVID-19.
Acţiunea va continua până la 1 iulie, ceea ce înseamnă un total de 3.800 de meniuri, în valoare de circa 60.000 lei, acoperite în mod egal de cei doi parteneri. "Ne-am zis că măcar cu atâta să ajutăm şi noi oamenii care lucrează în combinezoane de plastic toată ziua ca să salveze vieţi omeneşti", spune Ionuţ Abrudan, unul dintre asociaţi.
De altfel, un parteneriat similar a fost derulat de Hanul cu Noroc şi cu clubul de polo ACS Progress Oradea pentru ajutorarea bătrânilor aflaţi în grija ASCO.
De unică folosinţă...
Odată instalat cel de-al doilea val al relaxării, localul căuta să îşi reia, luni, ritmul normal de funcţionare, chiar dacă cu măsuri de protecţie.
"În afară de pahare, farfurii şi tacâmuri, pentru că ar fi jenant să le dăm clienţilor să mănânce din farfurii de plastic, nimic nu se păstrează la masă. Avem pliculeţe cu ulei, sare, piper şi sosuri de pizza, iar listele de meniu sunt de unică folosinţă", explică Adrian Popovici, unul dintre acţionari.
În plus, mesele au fost răsfirate, pe terasă a fost instalată o chiuvetă pentru clienţi şi o rezervă cu dezinfectanţi. Măsurile de precauţie au făcut ca orădenii împrăștiați pe la mese să se comporte relaxat, ca-n timpurile bune.
"Nu am avut probleme nici măcar în ceea ce priveşte identificarea persoanelor de la masă. Oamenii îşi spun numele fără probleme. Mulţi chiar scot cartea de identitate, să dovedească", spune Popovici.
Aşteptând al treilea val...
Dacă în Oradea terasele s-au umplut de clienţi, în Băile Felix hotelierii mai au încă de aşteptat. SCT Felix şi-a trimis angajaţii în şomaj tehnic, în aşteptarea celui de-al treilea val al măsurilor de relaxare, când vor fi deschise şi piscinele, anunţat pentru 15 iunie.
Majoritatea localurilor din staţiune sunt închise, cu terase cu tot. Singurii turişti din staţiune erau, luni, cei 40 de oaspeţi ai complexului President.
Având în vedere frigul şi ploaia de peste zi, oamenii nici nu s-au îndurat să mănânce pe terasă. "Oaspeţii noşti sunt serviţi în regim de room-service în cameră, pentru a evita aglomerarea de persoane în restaurant", spune directorul complexului President, Dumitru Fechete.
Hotelierii îşi pun speranţa în deschiderea piscinelor măcar de la jumătatea lunii iunie pentru ca viaţa staţiunii să revină la normal. "Ungaria a dat drumul la ştrandurile în aer liber deja de trei săptămâni, italienii au deschis plajele de două săptămâni, iar spaniolii în weekendul trecut. Să sperăm că în curând vom porni şi noi, pentru că altfel anul turistic va fi compromis", crede directorul.
Oricum, epidemia noului coronavirus a provocat un blocaj fără precedent în industria ospitalităţii, a cărui principală victimă a fost tocmai clientul. Altfel nu s-ar fi înghesuit orădenii în număr atât de mare la terase, indiferenţi la ploaie şi la vânt...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.