Aproape că nu este şantier care să fie finalizat la termenul prevăzut în contract. Sub vipia verii, sătui de praf, gălăgie şi traficul îngreunat, orădenii sunt revoltaţi. Din birourile răcoroase ale Primăriei şantierele se văd, însă, cu îngăduinţă. Niciun constructor nu a fost sancţionat.
"Şi când zugrăveşti acasă se face deranj. Îţi propui să termini într-o săptămână, apoi realizezi că a trecut o lună şi abia ai ajuns să dai jos hârtia de protecţie de pe mobilă", spune viceprimarul Marcel Dragoş. Dar vinovaţii principali nu sunt meşterii...
Record de investiţii
Teoria ca teoria, dar practica ne omoară! "Vom depăşi vârful din 2015 cu cel puţin 10% şi în 2023 vom ajunge la investiţii implementate de 700 milioane lei", promitea în ianuarie primarul Florin Birta (foto).
Anul acesta se încheie un ciclu de finanţare europeană, iar municipalitatea trebuie să închidă şantierele finanţate cu fonduri UE. Lucrările întârziate vor trebui plătite din banii orădenilor. Oraşul are de finalizat amenajarea pasajelor din pieţele Gojdu şi Cetăţii (112 milioane lei), coridorul de mobilitate Nufărul - Cantemir (50 milioane lei), reamenajarea Pieţei Nufărul (18,8 milioane lei), amenajarea centrelor de cartier Ioşia (12,3 milioane lei) şi Nufărul (6,7 milioane lei) şi multe altele.
Practic, aproape nu există zonă din oraş să nu fie spartă. Cap la cap, municipalitatea are în diferite stadii de realizare peste 100 de investiţii derulate prin aparatul propriu şi prin societăţile subordonate, de la Termoficare la Compania de Apă. Majoritatea cu termenul de predare decalat...
Oficial, punctuali
În fiecare dimineaţă, primarul Florin Birta trece, în drum spre birou, pe la două şantiere, viceprimarul Marcel Dragoş face zilnic muncă de teren, la fel şi directorul tehnic Sebastian Marchiş. Cu toate astea, termenele iniţiale de execuţie au fost depăşite şi niciun constructor nu a fost penalizat.
"Cu excepţia lucrărilor de modernizare a străzii Piersicilor, de pe deal, nu am aplicat penalităţi de întârziere", recunoaşte Sebastian Marchiş (foto).
La fel se întâmplă şi în cazul lucrărilor comandate de Compania de Apă Oradea, Termoficare şi celelalte societăţi municipale. "Nu am avut probleme cu executanţii", spune directorul CAO, Lucian Chindlea. De ce? Pentru că termenele de predare a lucrărilor sunt amânate înainte să fie depăşite...
Amânat!
Cel mai clar exemplu este şantierul pentru reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare de pe 21 de străzi din zona centrală, de la Coziei şi General Mociulschi, la Ion Vidu şi Bacăului. Termenul asumat de Leko Construct a fost prelungit chiar de municipalitate. Străzile au rămas desfăcute peste iarnă din ordinul primarului Birta, spre revolta riveranilor obligaţi să umble prin noroi, pentru ca municipalitatea să poată înlocui concomitent şi reţelele de apă pluvială. Termenul de predare, fixat iniţial pentru finele anului trecut şi apoi amânat pentru iunie anul acesta, a fost prelungit cu încă o lună. "Constructorul a turnat stratul de uzură. Până la sfârşitul lunii vom avea aproape totul asfaltat", zice viceprimarul Marcel Dragoş (foto).
Aceeaşi firmă a închis din ianuarie circulaţia pe străzi ca Arányi Janos şi I.L. Caragiale, ce leagă străzile Primăriei şi Iuliu Maniu, pentru a executa lucrări de apă şi canalizare. Leko trebuia să le încheie în martie, dar n-a făcut-o nici acum. "Termenul de predare a fost prelungit pentru că, profitând de săpături, Termoficare a avut de făcut racorduri la reţea", explică vicele.
La buna înţelegere
Până şi cele mai mari lucrări, pentru construirea pasajelor din piaţa Emanuil Gojdu (video jos), au termenul de execuţie decalat. În vara anului trecut, când ar fi trebuit să lucreze pe brânci, constructorii au refuzat să presteze până la actualizarea preţurilor conform OUG 64/2022.
În toamnă, după ce acestea au fost bătute în cuie la circa 85 milioane lei, firma Freyrom a început săpăturile obligându-se să termine până la finele acestui an, deşi termenul contractual este în primăvara anului viitor. "Nu avem ce îi reproşa. În februarie, la controlul în teren, reprezentantul finanţatorului a întrebat: «Ne încadrăm?». La sfârşitul lui iunie, când a fost din nou pe teren, nu-i venea să creadă ritmul în care au avansat lucrările", spune Dragoş. Astăzi, şantierul a ajuns la jumătate, iar muncitorii sunt la datorie până seara târziu...
O lucrare, trei termene!
În schimb, pasajul din Piaţa Cetăţii e la al treilea termen. Primul, din octombrie 2022, a fost amânat de Primărie pentru sfârşitul lunii mai 2023, după pauza pentru actualizarea preţurilor. Apoi, pentru 30 septembrie, deoarece constructorii au primit şi sarcina amenajării bretelei de legătură pe lângă pasaj între strada Evreilor Deportaţi şi cartierul Nufărul. Primăria şi-a dat seama abia anul trecut că proiectul iniţial bloca această legătură!
Astăzi, cu un grad de realizare a pasajului de circa 80%, constructorul nu se grăbeşte. Chiar dacă ar fi gata mâine, pasajul nu ar duce nicăieri, pentru că traficul s-ar bloca în săpăturile din Piaţa Gojdu. De altfel, vineri după-amiază, şantierele pasajului şi bretelei de legătură erau goale. Liniştea contrasta cu zgomotul lucrărilor de la Podul Intelectualilor, parcarea subterană de la catedrala episcopală şi pasajele din Piaţa Gojdu. "Dacă firma se încadrează în termen, nu avem ce îi face", spune Dragoş.
Calendarul lucrărilor e clar. "La jumătatea lunii septembrie, când începe şcoala, tramvaiul va trebui să facă legătura, pe lângă pasaje, între Nufărul şi centru", afirmă viceprimarul. Şi tot până atunci, pasarela peste Criş care a stat închisă săptămâni în şir în aşteptarea relocării unei ţevi de gaz va trebui dată în folosinţă şi ea. Promisiunea iniţială era luna august.
Vinovat, Primăria!
Dacă ar trebui să sancţioneze pe cineva pentru prelungirea lucrărilor, Primăria ar trebui să se amendeze singură. Cel mai bun motiv e centrul de cartier Nufărul, pentru care a stabilit trei date de predare! Termenul de la sfârşitul lui 2022 a fost amânat pentru aprilie 2023 pentru ca Termoficare să poată înlocui reţelele din subteran fără să oprească încălzirea peste iarnă, apoi pentru iunie din cauza primăverii friguroase care a împiedicat plantările, iar mai nou pentru finele lunii august pentru realizarea branşamentului necesar noului sistem de iluminat cu LED, amânată de Electrica din lipsă de meseriaşi.
"La toate cele trei centre de cartier au fost încheiate acte adiţionale de prelungire", recunoaşte directorul adjunct al Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană, Mihaela Neag (foto).
După trei licitaţii eşuate, Electrica a înlocuit săptămâna trecută, cu propriii muncitori, reţelele electrice din Piaţa Magnoliei, tocmai pentru ca termenul să nu se amâne din nou. "Spaţiile verzi sunt realizate în paralel cu sistemul de picurare, săptămâna viitoare se vor face probele la fântâna arteziană, iar în circa o lună lucrarea ar putea fi recepţionată", spune Neag.
Lucrarea s-a prelungit cu aproape 5 luni, însă la fel ca în celelalte cazuri, executanţii nu au nicio vină. După cum se vede, şefii Primăriei ar trebui să fie mai riguroşi nu cu constructorii, ci cu ei înşişi...
ȘANTIERUL ORADEA. De la pasajele din Piața Gojdu la amenajarea arterei pe lângă Parcul 1 Decembrie ori a bretelei de legătură între strada Evreilor Deportați și cartierul Nufărul, cele mai importante șantiere nici măcar nu afișează, conform legii, panouri cu termenul de realizare a investițiilor. Pentru că data se poate schimba oricând!
PARADOXUL ORADEA
În jumătate din termen!
Tărăgănările Primăriei au determinat situaţii paradoxale. După ani în care a amânat amenajarea pieţei Cetate din cauza disputelor cu Ministerul Culturii cu privire la soarta clădirii fostului depou de tramvaie, distrusă într-un incendiu, Primăria vrea acum ca lucrarea să fie finalizată în jumătate din termen. "Constructorul a început lucrul pe 29 mai, cu termen de execuţie de 12 luni, dar trebuie să termine până la sfârşitul anului", spune celălalt director adjunct al DMPFI, Ovidiu Guler (foto). Angajaţii Madlev Cons au ajuns la abia 6%, iar vinerea trecută lucrau şi seara ca să închidă lucrarea într-un timp record.
La fel, o asociere condusă de firma Costa Voc a început abia la finele lunii trecute amenajarea terminalului intermodal feroviar-rutier din Episcopia, lucrare cu termen de execuţie 12 luni, dar încearcă finalizarea ei până în decembrie, ca să nu piardă Primăria banii europeni. Cum termenul a fost înjumătăţit, nici municipalitatea nu va putea face mofturi la calitate...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.