URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Aprilie 2023, 13:40

PSD-istul Adrian Madar despre parcarea subterană de lângă Catedrala Ortodoxă din Oradea: nu este Park&Ride, nu respectă regulile mobilității urbane durabile și trenează

PSD-istul Adrian Madar despre parcarea subterană de lângă Catedrala Ortodoxă din Oradea: nu este Park&Ride, nu respectă regulile mobilității urbane durabile și trenează foto arhivă / Primăria Oradea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deși România și-a asumat prin PNRR obligația de a legifera reguli privind mobilitatea urbană durabilă și Senatul a votat deja o variantă a unei viitoare astfel de legi, Primăria Oradea nu respectă toate obligațiile aferente conceptului, acuză consilierul local PSD Adrian Madar.

Acesta a criticat proiectul coridorului Nufărul - Cantemir, dar și al parcării subterane din zona Catedralei Ortodoxe, care nu este una de tip Park&Ride, cum a anunțat inițial Primăria, și ca atare nici nu a obținut pentru ea finanțare europeană nerambursabilă.

Va fi lege

Potrivit lui Madar, Senatul a aprobat o primă formă a viitoarei legi privind mobilitatea urbană durabilă conform angajamentelor asumate în PNRR, prin urmare, după ce actul normativ va trece și prin Camera Deputaților și va fi promulgat de președinte, după intrarea în vigoare va fixa mai multe obligații în primul rând pentru municipiile de rangul I, cum este și cazul Oradiei.

Între aceste obligații, Madar a enumerat, de pildă, favorizarea transportului public în comparație cu utilizarea individuală a autovehiculelor, dedicarea unor benzi de circulație pentru autobuze / tramvaie, dar și pentru bicicliști și rezervarea unor spații exclusiv pentru pietoni, reducerea spațiilor de parcare pentru autovehicule și a vitezei de deplasare a acestora, ba chiar și a numărului de autovehicule din localități (plus echilibrarea raportului autovehicule cu motor termic – vehicule electrice și hibride), amenajarea de stații ale mijloacelor de transport în comun la o anumită distanță maximă (de pildă tot la 600 metri pentru tramvaie) etc.

Oradea „bâjbâie”

În acest context, Madar a acuzat Primăria Oradea că nu preîntâmpină viitoarele obligații încadrându-și de pe acum integral proiectele de mobilitate urbană durabilă în reglementările ce vor fi adoptate. „Primăria Oradea bâjbâie, încearcă să valorifice oportunitățile de finanțare europeană nerambursabilă, dar sunt și probleme”, a spus consilierul PSD.

El a dat exemplul coridorului Nufărul - Cantemir, în legătură cu care a afirmat că include „bandă dedicată pentru tramvai, pistă pentru biciclete, traseu pietonal, elimină parcările, dar senzația mea este că s-a făcut nu pentru a favoriza transportul public, ci pentru a beneficia de finanțare”.

Nu e Park&Ride

De asemenea, Madar a criticat proiectul parcării subterane din zona Catedralei Ortodoxe, arătând că, deși a fost inițiat ca unul de tip Park&Ride, Primăria Oradea nu a obținut finanțare europeană nerambursabilă din simplul motiv că nu este într-o zonă de la marginea orașului, unde oamenii care intră în localitate să-și lase mașinile personale pentru a folosi mijloacele de transport în comun, ci o parcare de interior.

Consilierul de opoziție a catalogat drept „păguboasă” gestionarea acestei parcări, al cărei proiect a fost lansat în 2018 fără a fi finalizat decât anul viitor.

Într-o primă etapă, pe care PSD-istul a numit-o „preelectorală”, adică în 2018-2019, municipalitatea a anunțat că vrea să facă o parcare Park&Ride și să obțină finanțare europeană, devizul fiind estimat atunci la 35,9 milioane lei și durata de implementare a proiectului de 12 luni, iar deja „la sfârșitul anului 2018 Primăria a anunțat că nu s-a acceptat finanțarea europeană pentru că nu s-a încadrat în conceptul de mobilitate urbană durabilă”.

Într-o a doua etapă, în 2020, perioadă electorală, s-a finalizat licitația pentru 29 milioane lei și proiectul trebuia să fie gata la 1 decembrie 2021, dar acum suntem, spune Madar, într-o a treia etapă, post-electorală, în care proiectul a fost oprit o vreme îndelungată din cauza descărcărilor arheologice, dar și suplimentat cu 6,5 milioane lei, iar în ianuarie acest an durata de finalizare a mai fost prelungită o dată „cu încă 12 luni”.

Proiecte care să aducă calitate vieții

„Primăria are sute de proiecte în derulare, ăsta e adevărul, oamenii muncesc, dar trebuie selectate proiecte care să fie prioritare”, a concluzionat consilierul PSD Adrian Madar.

În acest sens, el a mai dat un exemplu, arătând că administrația locală intenționează să prelungească linia de tramvai din Calea Aradului către Aeroport, în condițiile în care cartierul Velența nu e conectat la restul orașului prin linie de tramvai, desființată, de altfel, la începutul anilor '90.

El a afirmat că dacă PSD va prelua conducerea Oradiei, fapt care nu s-a întâmplat în ultimele trei decenii, reprezentanții acestui partid vor „selecta proiecte care să aducă calitate vieții”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
24 Comentarii
::::))))))
::::::))))))
Postat 06 Aprilie 2023, 12:30 de Sandu2100
Sandu mincinosu
Mai ai tipeu sa vb de Episcopia. Tu si sustinut ca toate cele 120 de strazi au asfalt. 120 din 50 cate sunt in total si 30 neasfaltate. Tu mincinosule mai ai tupeu sa dezinformezi apoi sa intorci minciuna impotriva altora. Tu esti ptopaganda, tu faci propzganda. Repeti o minciuna pana devine adevar.
Postat 06 Aprilie 2023, 11:08 de adi13
adi13-bolnăvel
Aaa da, scuze, nu am stiut ca 28% din parcări e " vreo " totuși acolo legal erau " vreo " 60 de locuri . Apropo ai numarat strazile din Episcopia?? " vreo "
Postat 05 Aprilie 2023, 19:47 de Sandu2100
pt pinochio sandu
Am spus ca sunt vreo 200 de locuri pe minus decat erau inainte. Da sunt 277 dde locuri noi dar 500 de locuri desfiintate,
Postat 05 Aprilie 2023, 19:38 de adi13
@bihooorel
daca vrei sa ma caracterizezi, poti sa zici ca ma rog zilnic si spovedesc des, si ca nu mi-am facut firma sa fac concurenta si invoatie fata de ce face statul, ca sa iubesc socialismul. Dar nu poti sa ma faci vesnic propagandist al unui partid singur. Stiu ca multi comenteaza doar cand au ceva negativ de corectat de zis, si in general e tacere cand e o stire de bine, asa ca incerc sa fiu o picatura de optimism care sa lase si cate un come tariu pozitiv din cand in cand. Dar si critic ce nu imi place! Majoritatea tacuta nu voteaza ca minoritatea vocala, si minoritatea vocala pote aduce critici reale, constructive.
Postat 05 Aprilie 2023, 19:32 de unu
acus o luna zicea cineva ca sunt haterul nr.1 antibolojan, acuma zice altu ca sunt propaganda penelista... ptr mine, e compliment sa recunoasca lumea ca zic si de bine si de rau, nu doar de un fel, doar pentru un partid. De mine poti sa zici ca merg des l
se apara singur, dar ca sa zic si de sandel pe acelasi ton, de ani de zile zice el ca e tolerant, si isi face o cruce, se roaga dar nu merge des pe la biserica, iar unii zic ca e popa Xulescu.
Postat 05 Aprilie 2023, 19:23 de unu
Park&Ride
Cum nu e park&ride? Nu de la Politia Rutiera se face naveta spre alesd? Unde era s-o puna?
Postat 05 Aprilie 2023, 19:19 de excalibur
bihooorel
Eu ma întreb in cate orase europene ai fost ?? Amu ce sa zic si eu si Vașcău e tot oraș si e European ::::)))) masinile sunt acolo in centru, și se construiesc parcări, pt ca vin baniile. In Vest toate parcările P&R sunt in apropierea stațiilor de tren respectiv metrou, ei sunt mai avansați si au trenuri metropolitane, nou inca nu am ajuns la asta, dar e posibil in următorul mandat a lui Bolojan, propagandă nu fac, dar urăsc PSD si USR mai nou. Nu am înțeles ce e cu M0.
Postat 05 Aprilie 2023, 18:17 de Sandu2100
Ganditi cu capul, nu cu …
“Sandu” & “unu” sunt doua conturi de propaganda penelista care sa creioneze punctul de vedere al peneleilor. Primul e un caine de lupta, cum e Marinau in CLO (posibil sa fie el), iar al doilea pe un format mai elevat si mai educat. Lasand persoanele neimportante la o parte, trebuie sa ai probleme ca sa contesti cele prezentate de Madar. S au pierdut enorm de multi bani pentru “o greseala” (sa fim seriosi …), de a depune pentru finantare proiectul parcarii din centrul civic ca Park&Ride. In niciun oras european, nu se construiesc parcari in centrul orasului. Nimeni nu are interes de a aduce masinile in centrul orasului. Noi ca oras nu avem nici o parcare la periferia orasului. Referitor la cea de la Piata Nufarul e o simpla afacere, cu cafenea la etaj, spatii comerciale la parter (dar nu pentru producatori locali). Vor fi prea putine locuri de parcare inclusiv pentru riverani, dar sa mai faci din ea Park&Ride. P.S. Sa nu uitam ca Piata Nufarul a fost recent renovata. Printre altele, cei de la Comisia Tehnica sau cine se ocupa de proiecte, chiar nu cred ca au studii in domeniu. Sa legi autostrada cu legaturi directe (pasajul de pe Mestesugarilor) de centrul orasului e o nebunie curata. Mergeti oameni buni sa vedeti M0 la Budapesta.
Postat 05 Aprilie 2023, 17:45 de bihooorel
CT
Nu a fost niciodată atitudine repetată la adresa Orădenilor, a fost st la adresa nemultumitilor, care acesti nemulțumiți comentează doar anumite articole.
Postat 05 Aprilie 2023, 17:41 de Sandu2100
Sandu,
M-a ofticat atitudinea, repetata, ieri la adresa oradenilor, ii asimilai pe toti nemultumitii ca fiind propagandisti.
Postat 05 Aprilie 2023, 17:36 de User anonimizat
CT
La cum te-ai ofticat ieri sigur ești A-politic, nu glumă.
Postat 05 Aprilie 2023, 17:24 de Sandu2100
Sandu,
Evita sa ma atragi in conversatii inutile. Sunt apolitic, fac cu bolta pe orice partid, o singura data am votat desi am drept din 1990, la referendumul inutil unde s-au schimbat regulile pe parcurs. Cat despre trecut, ce au facut altii, irelevant, nici unul nu a avut parte de un context favorabil, fonduri nerambursabile. Din punctul meu de vedere e relevant ce se putea face in prezent si nu se face sau se face gresit, cu o gramada de fonduri disponibile. Daca asta ma face propagandist si te incanta, ma bucur pentru tine, te defineste.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:58 de User anonimizat
Si totuși
Nu sunt 200 de locuri de parcare asa cum minți TU, sunt 277. TU esti capabil sa citesti un articol, tu nu minți, nici nu fabulezi, doar cu digeratul stai mai greu.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:50 de Sandu2100
adi13-bolnăvel
Pt tine si propaganda respectiv PSD♡USR , nimic nu e util ce face Birta Bolojan, dar nu pt voi se fac astea, voi o sa da-ti din gură ca nu sunt utile, in speranta ca dacă ați fi avut voi primar, ar fi bagat banii direct in buzunar, și Orădenii mulțumiți. Alta data ne expicai ce tare primar a fost Filip ::::)))) cate a făcut ot oraș ( sper sa nu se supere CT ) mars ma de aici, cu minciunile voastre.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:45 de Sandu2100
pt Black Dot
De ce e utila parcarea? Hai spune. Inainte se parca pe locul ei, tot atatea masini incapeau si sus. Plus ca se desfiinteaza si locurile de parcare de pe fostul platou, vreo 200 de locuri. Deci unde e utilitatea ca la final esti cu vreo 200 de locuri pe minus in zona respectiva. E foarte greu pentru postacii de partid sa judece, voi sunteti buni ca nu ganditi, si Oradea are un mare norooc ca e plina de porsti si aplaudaci redusi mintal care nu judeca niciodata daca o investitie e utila sau nu. Nise maimutoi care sar in sus cand vad o banana, asa cum face sandu2100.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:32 de adi13
sandu mincinosu, Pinochio
Hop si propaganda prin trompeta micinoasa sandu2100, Mai ia o pauza ma speriatule, nu ai concediu? Sau e burta goala si ciorbita trebuie, au grija PNL sa nu iti dea prrea mult, dor cat sa fii credincios
Postat 05 Aprilie 2023, 16:28 de adi13
unu,
Conceptul de park and ride nu e reglementat politic (UE sau oricare ar fi), ci de urbanism, in urma unor studii indelungate, si nu e legat obligatoriu de tramvai, poate fi autobus, metrou, etc. Deci se putea face parcare la Metro. Apoi in zona aia, prelungirea Velenta spre Tokai ar fi necesar un tramvai, si in perspectiva modernizarii Caii Clujului, care e depasita din punct de vedere al necesitatilor de trafic/ mobilitatii urbane. Parcarea nu se face pentru cei ce stau la stop, se face pentru cei ce vin cu masina. Trebuia atrasi operatori internationali, sa le avem deja de vreo 7-8 ani la fiecare intrare in oras. Asa cum oamenii se adapteaza la reciclare selectiva, se adapteaza si la parcatul la periferie. Altfel vom fi sufocati de trafic.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:21 de User anonimizat
in rest, sunt si puncte bune
piste de biciclete se fac dar interconectarea si separarea fata de traficul auto astfel incat sa ai incredere sa-ti lasi copiii pe bitza, sau prioritatea biciclistilor in intersectii... traficul din centru se scoate, si parcarile, dar mai incet decat vor unii, la pachet cu reabilitari de strazi, nu peste tot unde e astfalt (de la piata unirii, parc traian, aurel lazar, la pasapoarte, samd)... "Prioritizarea traficului auto" se face da-si-nu: Nu ptr ca pe de-o parte se pietonalizeaza strazi si devin shared-space, fara parcari, si de anumite investitii chiar e nevoie, si de centuri si de pasaje. Suntem atat de inapoiati la nivel rutier incat avem totusi nevoie de investitii, si e o irealist sa crezi ca chiar toata lumea va folosi doar bicicleta, inclusiv livrarea frigiderului de la emag. Pe de alta parte, Da, se prioritizeaza mai mult decat trebuie prin subventionarea parcarilor pe bani publici. Parcarile sunt prea ieftine, asa ca toata lumea prefera sa foloseasca masina. Daca ar fi pretul real al pietei, ca is la privat, la capitalism, multi ar intelege costul real al utilizarii masinii si ar alege alt mod de deplasare.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:09 de unu
cand stii ca urmeaza sa nu mai finanteze/ sa interzica parcari si masini, dar stii ca ai decalaje fata de occident care trebuie totusi recuperate, nu opresti investitiile in avans, ci le grabesti sa recuperezi decalajul pana se interzic!
"reducerea spațiilor de parcare pentru autovehicule și a vitezei de deplasare a acestora, ba chiar și a numărului de autovehicule". Una e prin anumite orase occidentale unde au destule parcari oricum, si nu vor sa mai finanteze altele, si cu totul alta situatie e la noi, unde avem de construit ca sa ajungem la nivelul lor, inainte sa le interzicem. Viclenie smechera si inteligenta e si sa transmiti mesaje ca parcarea ar fi doar electorala, mentionand totusi adevarul, ca intarzierile sunt din cauza decarcarilor arheologice, nu din intentii electorale, se vede ca Madar (desi nu imi e mie simpatic) are mai multi neuroni in cap decat Mang, bravo lui! Insa daca te uiti unde se face autostopul, (la fel cum in parcuri poti sa le faci fara alei, sa vezi pe unde vor sa treaca oamenii) si doar apoi sa faci aleile prin locurile cele mai utilizate, poti sa iti dai seama ca si legile europene pot fi o birocratie tehnocrata in dezacord cu vointa populara si democratica. Oamenii coboara de la stop in zona aia din motive evidente, iar o lege ca sa faci Park&Ride la Metro e o lege tampita, cand vine de la centru, de la federatie, de la Bucuresti sau Bruxelles, in loc sa vina de la primaria Oradiei, care stie mai bine specificul local. Ce tramvai sa iei de la Metro spre Rogerius, spre spital, spre primarie?! Legi rupte de realitate, ca si cum ai scrie una ca de maine e interzis sa fii sarac si sa mori de foame. Bine, degeaba, ca tot nu schimba realitatea.
Postat 05 Aprilie 2023, 16:02 de unu
Țuce-l tata pe Madar ăsta ::::)))
Ce frumos îi ::::))) freza făcută, costum călcat, drept de spate si coatele pe masă, fotogenic băiatu ăsta, se și crede primar deja :::::))))) Orădenii au de toate dar nu si frumusete de primar ::::))))) Ce ne spune el stiam de mult, de asta face Birta parcare in capat Nufărul, parcarea din civic va fi benefica se va schimba doar numele ( e mai bine sa se schimbe numele, decât legi asa cum face PSD ), e plătită de Orădeni si Orădenii se vor bucura de parcare, in contextul crizei parcărilor din oraș, PSD din gelozie încearcă sa ne explice ca nu sunt bune :::::))))) nici parcarea din Nufărul nu va fi P&R, va fi pt riverani, noi nu avem cultura de PARK & RIDE, datorită lui tata ILIESCU nu am dobândit cultura respectivă că o avut alte treburi. Acum primăria se băgă pe parcări in cartiere si bineînțeles cineva nu vrea asta, pt ca e conștient că daca le faci te votează.
Postat 05 Aprilie 2023, 15:32 de Sandu2100
Nu, parcarea nu e utila pentru ce este prezentata.
BlackDot, faci 300 metri pana la primarie sau 2 statii de tramvai. Scopul acestor parcari este sa scoata circulatia din orase amplasandu-se la periferie. A si pierdut finantarea pe tema asta, este link in articol.
Postat 05 Aprilie 2023, 14:07 de User anonimizat
De cand spun asta, Madar ar trebui sa-mi plateasca drepturi.
In Oradea se prioritizeaza traficul auto in detrimentul celui pietonal, mijloacelor verzi. E inadmisibil ca in 2023 sa nu ai niste piste de biciclete interconectate, sa nu ai o strada reabilitata dupa principiile moderne de urbanism, prioritizarea mijloacelor verzi, intreg centrul e un non-sens. Orase occidentale se pregatesc sa scoata circulatia din centru, luand din timp solutiile corecte, parcari park and ride la fiecare intrare principala, parcari centru de cartier, ambele legate direct la transportul in comun. Viitorul inseamna sa te deplasezi comod fara masina.
Postat 05 Aprilie 2023, 14:04 de User anonimizat
Asta e tembel rau...
PSD-ul e atat de prost incat sustine ca parcarea nu e utila??
Postat 05 Aprilie 2023, 14:03 de BlackDot
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON