URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 18 IUNIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, actualmente şef peste şefii de post, se lăuda mai an că toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania sunt atribuite. Dar când vine vorba de acest drum blestemat, e bine să nu zici "hop" nici dacă l-ai străbătut de cinci ori de la Oradea la Cluj, că precis apare ceva neprevăzut. De fapt, situaţia este dramatică şi are şanse să devină tragică.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Durerea nevindecabilă a căpeteniilor UDMR-iste nu e doar că Bolojan le-a zburat din funcţiile bine plătite din CJ Bihor un număr însemnat de politruci, ci că şefii acestui partid, începând cu Cseke Attila şi cu Szabó Ödön, îşi văd carierele serios periclitate. În ultimele patru cicluri electorale, UDMR Bihor a scăzut de la 7-8 consilieri municipali în Oradea la doar 4 şi de la 9-10 consilieri judeţeni la numai 6 sub "înţeleapta" conducere a unor personaje precum cei doi.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
O nouă competiție europeană fără România (campionatul european, în cazul de față) nu ne mai supără așa cum ne-ar fi supărat în anii 90, semn că ne-am obișnuit deja. De fapt, ce zic eu că ne-ar fi supărat? Pe vremea aceea ni s-ar fi părut de-a dreptul imposibil! Dar construcțiile trainice și strategiile pe termen lung nu se mai practică în sportul românesc decât sporadic, organizațiile și finanțatorii nu mai au răbdare, își doresc rezultate imediate. În cele mai multe cazuri se practică un soi de agricultură sportivă debilă - se plantează azi și se culege mâine.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primăria vrea să amendeze cu 2.500 lei şoferii care intră cu maşinile pe spaţiile pietonale din centrul Oradiei. Ce părere aveţi despre măsura propusă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Potrivit Dicţionarului explicativ al limbii române, sula este o unealtă alcătuită dintr-o tijă mare şi subţire de oţel, dreaptă sau curbă, ascuţită la vârf, fixată într-un mâner şi folosită în pielărie (cizmărie, cojocărie etc) pentru a găuri pielea ori talpa spre a putea trece acul cu aţa prin ele. Poate multă lume nu ştie, dar sula s-a utilizat şi încă se utilizează şi astăzi pe scară largă inclusiv în justiţie, la găurirea coperţilor de dosare, pentru a putea fi realizată operaţiunea de coasere a acestora...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al diabetului zaharat cuprinde antidiabeticele orale şi insulinele. Diabetul non-insulino-dependent care nu poate fi controlat prin regimul dietetic răspunde bine la grupa medicamentelor pe bază de derivate de sulfoniluree (cum este tolbutamidul sau glipizidul), care sunt uşor de folosit şi, după majoritatea specialiştilor, sigure. Vezi mai departe ce mediamente se folosesc și când este nevoie de tratament cu insulină...
27 Aprilie 2021, 19:40

Undă verde pentru un nou proiect al Aeroportului: pista va fi prelungită spre Nojorid, se reduce poluarea deasupra Oradiei

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce la finele anului trecut a pregătit un proiect de 22 milioane euro pentru creșterea securității, Aeroportul Oradea mai pregătește încă unul, tot cu fonduri UE, în valoare de 26 milioane euro, pentru extinderea pistei spre Nojorid. Acest lucru va permite primirea unor avioane mai mari, dar va și reduce disconfortul fonic pentru orădeni, deoarece majoritatea vor ateriza și decola dinspre comuna învecinată.

De asemenea, prin noul proiect va fi suplimentată capacitatea de garare și vor fi completate dotările pentru deszăpezirea pistei și degivrarea avioanelor.

Cu unanimitate de voturi, cei 35 de aleși ai bihorenilor din Consiliul Județean au adoptat marți o hotărâre pentru aprobarea valorii totale a proiectului, cheltuielilor legate de proiect, contribuției proprii a Județului, precum și principalii indicatori tehnici ai noului proiect, despre care, într-o conferință de presă care a precedat reuniunea, președintele Ilie Bolojan a spus că va fi depus în această vară, spre finanțare cu fonduri europene, urmând să fie finalizat în toamna anului 2023.

Conform proiectului, explicat de Bolojan, acesta prevede extinderea pistei de aterizare-decolare spre Nojorid, de la 2.100 metri la 2.500 metri, așadar cu 400 de metri, fapt ce va permite ca la Oradea să fie operate și aeronave mai mari, de categorie C, de tip Boeing 737 seriile 300 - 900, și Airbus 320/321.

Bineînțeles, proiectul prevede și extinderea împrejmuirii Aeroportului și dotarea cu sisteme de iluminat și de navigație a celor 400 noi metri de pistă. Bolojan a explicat că spațiul aerian deasupra orașului va fi degrevat de survolul avioanelor, deoarece majoritatea vor decola și ateriza pe direcția dinspre Nojorid (dinspre sud, nu dinspre nord), acest fapt urmând să reducă nu doar disconfortul fonic al orădenilor, ci și cantitatea de gaze cu efect de seră deasupra orașului.

Totodată, potrivit proiectului, va fi extinsă capacitatea de garare a aeronavelor, ceea ce înseamnă că vor putea fi operate simultan mai multe aeronave mari, în special în orele de vârf (în prezent platforma permite gararea concomitentă a doar două aeronave de acest tip).

(foto: CJ Bihor)

Proiectul presupune, de asemenea, și completarea dotărilor Aeroportului cu noi echipamente pentru întreținere și mentenanță, pentru deszăpezirea pistei, pentru instalația de balizaj și pentru degivrarea aeronavelor.

Valoarea totală a proiectului este de circa 27 milioane euro cu TVA inclusă, din care 20 milioane euro sunt cheltuieli eligibile cu fonduri europene, restul reprezentând TVA, cheltuieli neeligibile și contribuția de 2% a Consiliului Județean.

„Avem o sumă predefinită din fonduri europene pentru Aeroportul din Oradea care din păcate nu a fost accesată în ultimii patru ani. E păcat să pierdem acești bani, pentru că se apropie finalizarea exercițiului financiar 2014-2020”, a explicat președintele CJ Bihor în conferința de presă care a precedat ședința aleșilor. 

Studiul de fezabilitate pentru acest nou proiect a fost realizat și recepționat, urmând depunerea cererii de finanțare prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Dacă proiectul va fi aprobat, din luna noiembrie a acestui an se va lucra la proiectarea tehnică, iar din aprilie 2022 vor începe efectiv lucrările la prelungirea pistei și achiziția noilor echipamente. 

La finele anului trecut, CJ Bihor a aprobat și un proiect pentru creșterea siguranței pasagerilor și securității aeroportuare prin realizarea unui gard perimetral inteligent (cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu), dar și a unor drumuri perimetrale pentru vehiculele serviciilor de urgență (de la Pompieri și Poliție până la Ambulanțe și autospecialele unităților antiterorism).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
KP
Debrecen spre exempu, e de rangul III , si a fost modernizat pe fonduri europene
Postat 29 Aprilie 2021, 01:19 de Sandu2100
bun proiect, multe lipsuri are aeroportul
da, e mare nevoie de pista de minim 2500m, toti operatorii importanti folosesc Boeing 737 seriile 300 - 900 și Airbus 320/321. Apoi te chinui sa aduci curse locale (de multe ori avionul trebuie sa gareze cateva ore or peste noapte pana la urmatoarea cursa) dar tu nu ai spatiu decat pentru a parca 2 avioane? Vine cursa de Bucuresti si inca una, si tu vrei curse internationale cu duiumul, dar nu ai unde parca si descarca avionul! Ma mir ca nu s-a facut nimic in ultimii 4 ani in directia asta. Si da, inca asteptam sa vedem miscare si pe partea de terminal cargo.
Postat 28 Aprilie 2021, 19:06 de unu
Banul public risipit pe studii si proiecte care nu vor aduce niciun pasager in plus
Sa intelegem din acest articol marca inregistrata Adrian Cris ca lipsa gardului inteligent, al drumurilor perimetrale, lungimea insuficienta a pistei si directia de aterizare stau in calea operatorilor si companiilor aeriene si de accea nu avem curse externe? Dupa un an de la promisiunile electorale ce avem: un director interimar fara experienta numit din pix, CA interimar numit din pix cu mandate prelungite de mai multe ori, presedinti de CA schimbati din pix la 2-3 luni ca sa nu-si asume nici o raspundere, 2 terminale care trebuie intretinute din banii contribuabililor si niste curse interne mostenite pe care nu le poate mentine ca frecventa. Daca nu poti aduce curse si popula cu pasageri un terminal care a costat 5mil euro atunci faci un gard si drumuri perimetrale cu 20 mil euro in jurul lui ca sa cresti gradul de siguranta dupa care cu alte 20mil euro schimbi directia de aterizare...chiar are logica La urmatorul proiect puteti incerca chiar sa schimbati directia vantului dar nu va mai limitati la bani marunti...ca oradenii care sunt la coada clasamentului in ce priveste salarizarea in romania au de unde plati cele mai mari taxe si impozite din tara ca sa cofinanteze toate proiecetele voastre nefezabile la preturi astronomice.
Postat 28 Aprilie 2021, 18:07 de Tudyi
Nu există fonduri europene pentru aeroporturile de rang III, cum e cel din Oradea.
Lui Bolojan i-au "zburat" toate "țiglele de pe casă", așa cum numai locuitorii din Nojorid visează. Mult discutatul PNRR - respins de CE pe motive de superficialitate crasă în timpul mandatului habarnistului Boloș și a doua oară acum, în mandatulmăscăriciului Ghinea, pe motive de necorelare cu obiectivele programelor stabilite până în 2027 pentru spațiul UE - nu va asigura nicio finanțare pentru aeroportul din Oradea. Se știe asta nu de azi sau de ieri, ci din momentul în care soața liberală a lui Crin Antonescu a vorbit la MT ca aeroporturile din vecinătatea frontierei să se "asocieze", așa cum s-a recomandat la Bruxelles încă din anul "zero", adică din 2007. Cu alte cuvinte, Oradea ar fi eligibilă strict pentru "cargo". Iar asta în tandem cu "pasagerii" de la Debrecen. Idem Arad cu Mako.
Postat 28 Aprilie 2021, 09:18 de KP
Silver_Cat
Daca tu ai mintea scurta, nu-i problema Oradei, e vina naturii
Postat 28 Aprilie 2021, 09:14 de Sandu2100
Pista - minune
Daca pista va fi prelungita cu 400 m, Oradea va deveni Las Vegasul Romaniei si Dubai-ul Europei. Cei 400 de metri orasul va iesi din foame. Pacat ca au plecat toti operatorii din transportul aerian :))) Bine ca intre timp a rezolvat problema spitalelor, a scolilor, traficului, poluarii, a santierelor interminabile ....
Postat 28 Aprilie 2021, 01:33 de Silver_Cat
Mai interesant
e ca in curand expira termenul de 10 ani, prin care aeroportul Debrecen sa renovat pe fonduri europene , Oradea vine din urma
Postat 27 Aprilie 2021, 22:46 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1226 RON
  • 1 EUR = 4.9242 RON
  • 1 HUF = 0.0139 RON