URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 18 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nici nu bine a fost lansată ideea unui inel metropolitan de nord, care să treacă prin cartierul Podgoria, că megieșii s-au și organizat pentru proteste. Reacția este firească - nimănui nu-i convine ca drumul să treacă prin preajma casei sale, pentru că asta înseamnă deranj, zgomot și poluare. Dar să ieși cu pancarte de genul „Accesul permis doar riveranilor” denotă cel puțin o inabilitate.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate ați observat, vinerea trecută a început campania pentru dublele alegeri din 9 iunie, locale și europene. Cum, nu v-ați prins? Trebuia! Au dispărut de pe străzi bannerele partidelor și ale candidaților.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 29 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare o lege care modifică Codul rutier și are o istorie interesantă. Legea va intra în scurt timp în vigoare și va permite deținătorilor de permis categoria B (valabil pentru autoturisme) să conducă și motociclete, în anumite condiții.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Aprilie 2021, 19:40

Undă verde pentru un nou proiect al Aeroportului: pista va fi prelungită spre Nojorid, se reduce poluarea deasupra Oradiei

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce la finele anului trecut a pregătit un proiect de 22 milioane euro pentru creșterea securității, Aeroportul Oradea mai pregătește încă unul, tot cu fonduri UE, în valoare de 26 milioane euro, pentru extinderea pistei spre Nojorid. Acest lucru va permite primirea unor avioane mai mari, dar va și reduce disconfortul fonic pentru orădeni, deoarece majoritatea vor ateriza și decola dinspre comuna învecinată.

De asemenea, prin noul proiect va fi suplimentată capacitatea de garare și vor fi completate dotările pentru deszăpezirea pistei și degivrarea avioanelor.

Cu unanimitate de voturi, cei 35 de aleși ai bihorenilor din Consiliul Județean au adoptat marți o hotărâre pentru aprobarea valorii totale a proiectului, cheltuielilor legate de proiect, contribuției proprii a Județului, precum și principalii indicatori tehnici ai noului proiect, despre care, într-o conferință de presă care a precedat reuniunea, președintele Ilie Bolojan a spus că va fi depus în această vară, spre finanțare cu fonduri europene, urmând să fie finalizat în toamna anului 2023.

Conform proiectului, explicat de Bolojan, acesta prevede extinderea pistei de aterizare-decolare spre Nojorid, de la 2.100 metri la 2.500 metri, așadar cu 400 de metri, fapt ce va permite ca la Oradea să fie operate și aeronave mai mari, de categorie C, de tip Boeing 737 seriile 300 - 900, și Airbus 320/321.

Bineînțeles, proiectul prevede și extinderea împrejmuirii Aeroportului și dotarea cu sisteme de iluminat și de navigație a celor 400 noi metri de pistă. Bolojan a explicat că spațiul aerian deasupra orașului va fi degrevat de survolul avioanelor, deoarece majoritatea vor decola și ateriza pe direcția dinspre Nojorid (dinspre sud, nu dinspre nord), acest fapt urmând să reducă nu doar disconfortul fonic al orădenilor, ci și cantitatea de gaze cu efect de seră deasupra orașului.

Totodată, potrivit proiectului, va fi extinsă capacitatea de garare a aeronavelor, ceea ce înseamnă că vor putea fi operate simultan mai multe aeronave mari, în special în orele de vârf (în prezent platforma permite gararea concomitentă a doar două aeronave de acest tip).

(foto: CJ Bihor)

Proiectul presupune, de asemenea, și completarea dotărilor Aeroportului cu noi echipamente pentru întreținere și mentenanță, pentru deszăpezirea pistei, pentru instalația de balizaj și pentru degivrarea aeronavelor.

Valoarea totală a proiectului este de circa 27 milioane euro cu TVA inclusă, din care 20 milioane euro sunt cheltuieli eligibile cu fonduri europene, restul reprezentând TVA, cheltuieli neeligibile și contribuția de 2% a Consiliului Județean.

„Avem o sumă predefinită din fonduri europene pentru Aeroportul din Oradea care din păcate nu a fost accesată în ultimii patru ani. E păcat să pierdem acești bani, pentru că se apropie finalizarea exercițiului financiar 2014-2020”, a explicat președintele CJ Bihor în conferința de presă care a precedat ședința aleșilor. 

Studiul de fezabilitate pentru acest nou proiect a fost realizat și recepționat, urmând depunerea cererii de finanțare prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Dacă proiectul va fi aprobat, din luna noiembrie a acestui an se va lucra la proiectarea tehnică, iar din aprilie 2022 vor începe efectiv lucrările la prelungirea pistei și achiziția noilor echipamente. 

La finele anului trecut, CJ Bihor a aprobat și un proiect pentru creșterea siguranței pasagerilor și securității aeroportuare prin realizarea unui gard perimetral inteligent (cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu), dar și a unor drumuri perimetrale pentru vehiculele serviciilor de urgență (de la Pompieri și Poliție până la Ambulanțe și autospecialele unităților antiterorism).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
KP
Debrecen spre exempu, e de rangul III , si a fost modernizat pe fonduri europene
Postat 29 Aprilie 2021, 01:19 de Sandu2100
bun proiect, multe lipsuri are aeroportul
da, e mare nevoie de pista de minim 2500m, toti operatorii importanti folosesc Boeing 737 seriile 300 - 900 și Airbus 320/321. Apoi te chinui sa aduci curse locale (de multe ori avionul trebuie sa gareze cateva ore or peste noapte pana la urmatoarea cursa) dar tu nu ai spatiu decat pentru a parca 2 avioane? Vine cursa de Bucuresti si inca una, si tu vrei curse internationale cu duiumul, dar nu ai unde parca si descarca avionul! Ma mir ca nu s-a facut nimic in ultimii 4 ani in directia asta. Si da, inca asteptam sa vedem miscare si pe partea de terminal cargo.
Postat 28 Aprilie 2021, 19:06 de unu
Banul public risipit pe studii si proiecte care nu vor aduce niciun pasager in plus
Sa intelegem din acest articol marca inregistrata Adrian Cris ca lipsa gardului inteligent, al drumurilor perimetrale, lungimea insuficienta a pistei si directia de aterizare stau in calea operatorilor si companiilor aeriene si de accea nu avem curse externe? Dupa un an de la promisiunile electorale ce avem: un director interimar fara experienta numit din pix, CA interimar numit din pix cu mandate prelungite de mai multe ori, presedinti de CA schimbati din pix la 2-3 luni ca sa nu-si asume nici o raspundere, 2 terminale care trebuie intretinute din banii contribuabililor si niste curse interne mostenite pe care nu le poate mentine ca frecventa. Daca nu poti aduce curse si popula cu pasageri un terminal care a costat 5mil euro atunci faci un gard si drumuri perimetrale cu 20 mil euro in jurul lui ca sa cresti gradul de siguranta dupa care cu alte 20mil euro schimbi directia de aterizare...chiar are logica La urmatorul proiect puteti incerca chiar sa schimbati directia vantului dar nu va mai limitati la bani marunti...ca oradenii care sunt la coada clasamentului in ce priveste salarizarea in romania au de unde plati cele mai mari taxe si impozite din tara ca sa cofinanteze toate proiecetele voastre nefezabile la preturi astronomice.
Postat 28 Aprilie 2021, 18:07 de Tudyi
Nu există fonduri europene pentru aeroporturile de rang III, cum e cel din Oradea.
Lui Bolojan i-au "zburat" toate "țiglele de pe casă", așa cum numai locuitorii din Nojorid visează. Mult discutatul PNRR - respins de CE pe motive de superficialitate crasă în timpul mandatului habarnistului Boloș și a doua oară acum, în mandatulmăscăriciului Ghinea, pe motive de necorelare cu obiectivele programelor stabilite până în 2027 pentru spațiul UE - nu va asigura nicio finanțare pentru aeroportul din Oradea. Se știe asta nu de azi sau de ieri, ci din momentul în care soața liberală a lui Crin Antonescu a vorbit la MT ca aeroporturile din vecinătatea frontierei să se "asocieze", așa cum s-a recomandat la Bruxelles încă din anul "zero", adică din 2007. Cu alte cuvinte, Oradea ar fi eligibilă strict pentru "cargo". Iar asta în tandem cu "pasagerii" de la Debrecen. Idem Arad cu Mako.
Postat 28 Aprilie 2021, 09:18 de KP
Silver_Cat
Daca tu ai mintea scurta, nu-i problema Oradei, e vina naturii
Postat 28 Aprilie 2021, 09:14 de Sandu2100
Pista - minune
Daca pista va fi prelungita cu 400 m, Oradea va deveni Las Vegasul Romaniei si Dubai-ul Europei. Cei 400 de metri orasul va iesi din foame. Pacat ca au plecat toti operatorii din transportul aerian :))) Bine ca intre timp a rezolvat problema spitalelor, a scolilor, traficului, poluarii, a santierelor interminabile ....
Postat 28 Aprilie 2021, 01:33 de Silver_Cat
Mai interesant
e ca in curand expira termenul de 10 ani, prin care aeroportul Debrecen sa renovat pe fonduri europene , Oradea vine din urma
Postat 27 Aprilie 2021, 22:46 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5772 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON