URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 04 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Iunie 2016, 10:27

Tenorul Alexandru Badea, directorul European Music Open: "Simt din nou că aparţin Oradiei"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La începutul lunii, orădenii au gustat din plin un eveniment mai puţin obişnuit pentru ei. În patru zile, prima ediţie a European Music Open a adunat peste 4.000 de spectatori, care au plecat încântaţi de la spectacole.

Nu-i greu de priceput de ce. Festivalul, finanţat de municipalitate, a programat la Oradea gale de operă cu invitaţi renumiţi, un concert Carmina Burana pe scena Teatrului Regina Maria, un recital al celui mai faimos cantor din Viena în Sinagoga Zion, un concert la orga mare a Bazilicii Romano-Catolice şi o întâlnire a unor personalităţi de prim rang ale culturii româneşti.

Omul din spatele proiectului este tot un orădean, mai puţin cunoscut însă în oraşul natal: tenorul Alexandru Badea, stabilit la Viena de peste 20 de ani, care a colaborat de-a lungul carierei cu "granzi" ca Luciano Pavarotti şi Placido Domingo.

Anul trecut, Badea a acceptat o provocare lansată de edilii oraşului, aceea de a le dărui foştilor concitadini un adevărat festin cultural. În interviul acordat BIHOREANULUI, artistul vorbeşte deja despre următoarea ediţie...

"Primarul Bolojan mi-a lansat provocarea"

Sunteţi directorul artistic al European Music Open, iar ediţia inaugurală tocmai s-a încheiat cu succes. Cine şi cu ce gânduri v-a propus să organizaţi evenimentul?

- S-a întâmplat în urma unui concert pe care l-am susţinut anul trecut în Oradea, cu scopul de a strânge fonduri pentru dotarea bibliotecii Colegiului Naţional Emanuil Gojdu. Am avut atunci o întâlnire cu primarul Ilie Bolojan, care mi-a lansat această provocare, de a gândi un proiect cultural complementar celor deja existente în oraş. A fost, într-adevăr, o provocare, căci nu mai organizasem vreun eveniment cultural. De obicei, eu cânt. Şi atât. (zâmbeşte)

- Cum aţi gândit festivalul? Ce voiaţi să le arătaţi orădenilor?

- Am pornit de la ideea de colocviu, de întâlnire a unor personalităţi în jurul cărora să aşez evenimente muzicale. De la bun început am vrut ca festivalul să aibă un impact care să depăşească graniţele oraşului şi, de ce nu, ale ţării. În ce priveşte concertele alese, am vrut să fie pe placul unui public mai larg, nu doar al celui avizat.

- Prima ediţie a European Music Open a avut ca invitaţi mari artişti - dirijorul Cristian Mandeal, soprana Elizabeth Vidal, organistul Francois Henri Houbart... A fost greu să-i convingeţi? În ce condiţii au venit la Oradea?

- Nu a fost greu deloc. Cu majoritatea mă leagă relaţii de peste 20 de ani. Tuturor proiectul li s-a părut extrem de interesant şi toţi s-au simţit onoraţi să facă parte din prima ediţie. Singurul pe care a trebuit să-l conving a fost organistul Francois Henri Houbart. Acesta avusese o experienţă neplăcută cu o orgă veche şi nerestaurată în Rusia, temându-se că nu va putea cânta nici la cea din Bazilica Romano-Catolică. Mi-am asumat riscul.

- Odată cu festivalul aţi promovat şi monumente precum Sinagoga Zion şi Bazilica Romano-Catolică. A cui a fost ideea?

- Eu mi-am dorit asta. M-au fascinat întotdeauna podurile dintre noi, oamenii, şi am constatat cât de uşor le putem construi. Nu există o casă mai potrivită pentru muzică decât bisericile. Şi s-a văzut acest lucru. Atât la Sinagogă, cât şi la Bazilică lumea a trebuit să stea în picioare, căci toate locurile erau ocupate.  

"Artiştii abia aşteaptă să se întoarcă la Oradea"

- Aţi avut şi dumneavoastră apariţii în festival, între care una la balconul Bazilicii Romano-Catolice, interpretând Ave Maria. Cum aţi simţit momentul?

- A fost inevitabil să cânt. Iniţial am programat un recital de o oră la orga mare a Bazilicii, lucru care n-a fost posibil din cauza stării acesteia, aşadar eu şi soprana Elizabeth Vidal, acompaniaţi la orga mică de Francois Henri Houbart, am avut mai multe momente decât cele plănuite iniţial. La câte aveam pe cap, am crezut că nu voi fi în stare să cânt, dar am reuşit. În Bazilică s-a simţit o energie înălţătoare.

- Din câte s-a văzut, orădenilor le-a plăcut European Music Open, deşi aţi fost rezervat înaintea festivalului. Ce feed-back aţi primit între timp?

- Când l-am văzut pe episcopul romano-catolic Laszlo Böcskei la concertul cantorului Shmuel Barzilai în Sinagoga Zion am simţit că e bine ceea ce facem. Lumea, în general, a răspuns senzaţional acestei iniţiative. Pe de altă parte, dacă până pe 9 iunie nimeni nu a avut aşteptări în privinţa European Music Open, eventual doar curiozităţi, acum am creat aşteptări...

- Dar invitaţii? Cum au văzut ei Oradea, având în vedere că mulţi s-au aflat la prima vizită în oraşul nostru?

- Să ştiţi că au fost extrem de impresionaţi, nu numai de ospitalitatea noastră, ci şi de oraş în sine. Artiştii din străinătate nu mai fuseseră în Oradea, acum abia aşteaptă să se reîntoarcă.

- V-aţi propus, alături de municipalitate, să faceţi din festival o tradiţie. Va exista, deci, o a doua ediţie? Dacă da, veţi schimba "reţeta" sau ar trebui să ne aşteptăm la evenimente similare?

- Da, vă pot vorbi în momentul acesta despre o a doua ediţie. Am avut întâlniri cu primarul Ilie Bolojan, cu episcopul Laszlo Böcskei, cu directorul Muzeului, Aurel Chiriac, şi toţi - absolut toţi - vorbesc despre o a doua ediţie, lucru pentru care mă simt extrem de recunoscător. Însă din experienţă spun că, de obicei, a doua încercare poate fi cea mai grea, cea de care va depinde în mare măsură succesul sau fâsâiala unui proiect. În mod evident, vom avea alţi invitaţi anul viitor. Altfel, nu vor fi schimbări majore.

"Domingo şi Pavarotti, doi oameni care te marchează"

- Aţi călătorit prin toată lumea. Cum vedeţi transformarea Oradiei faţă de cea a copilăriei dvs?

- Îmi place ce văd acum în Oradea. Remarc calitatea lucrărilor care s-au făcut aici. Cred că trebuie să fii rău intenţionat să nu vezi asta. Trebuie doar să compari felul în care a fost amenajată Piaţa Unirii cu felul în care a fost făcută, în urmă cu mai mulţi ani, partea pietonală a străzii Republicii. De asemenea, am avut bucuria să descopăr că fostul Cinema Oradea va fi reabilitat. Este o minunăţie care în câţiva ani ar putea deveni unul din cele mai frumoase spaţii culturale din regiune.

- Ce credeţi că ar trebui să facă autorităţile pentru a atrage turişti în Oradea? Care credeţi că ar trebui să fie brandul nostru?

- Nu sunt specialist. Ceea ce ştiu e că există în lume şi turismul cultural şi că orice festival care începe să aibă tradiţie atrage turişti. Nu am inventat noi roata. Îmi pot imagina ca joaca asta a noastră numită European Music Open să se transforme într-o atracţie pentru turismul cultural din Oradea.

- Puţini orădeni vă cunosc parcursul pe scenele internaţionale de operă. Noi ştim însă că, în trecut, aţi colaborat cu Placido Domingo şi aţi învăţat de la Luciano Pavarotti. Cum vedeţi acum întâlnirile cu cei doi?

- Pot să spun că au fost decisive. Fiecare dintre noi avem parte de ele în viaţă. Cei doi sunt genul de oameni care te marchează.

"M-am întors în Oradea, chiar dacă nu locuiesc aici"

- În urmă cu mai bine de două decenii aţi părăsit România, deşi începuserăţi deja o carieră în Bucureşti. De ce?

- Mi-am dat demisia şi de la Opera Naţională din Bucureşti, şi de la Teatrul de Operetă. Se porniseră acolo nişte curente cu care n-am fost de acord. Intenţia mea nu a fost să plec din ţară, de altfel multă vreme nici n-am considerat că am plecat. Cum lucram peste tot pe contract, nu ca angajat, după fiecare proiect mă întorceam ori în Oradea, ori în Bucureşti, unde îmi reîncărcam bateriile. Dar la un moment dat a început să mă încerce un sentiment neplăcut. Am simţit că nu mai aparţin locului din care plecasem, dar nici locurilor în care eram. Eram peste tot şi niciunde. Voi deveni sentimental acum, dar experienţa European Music Open m-a făcut să simt din nou că aparţin cu adevărat locului acestuia, că aparţin Oradiei.

- De-a lungul carierei aţi cântat pe scene din lumea largă. Ce face acum Alexandru Badea?

- Voi pleca la un festival în Austria, după care voi ajunge la Bucureşti pentru nişte examene de doctorat. Între octombrie şi ianuarie voi fi în Helsinki pentru o colaborare cu Opera de acolo. Mai departe, trebuie să mă uit în agendă...

- Locuiţi la Viena de circa 20 de ani. V-aţi gândit vreodată să vă întoarceţi acasă?

- De multe ori, nu o singură dată. Dar eu consider că m-am întors deja în Oradea, chiar dacă nu locuiesc aici.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
CORECTARE
NUMBER...
Postat 26 Iunie 2016, 17:22 de TDS
NUMER ONE ? SA FIM SERIOSI
@peterpan: De apreciat apreciez si eu astfel de evenimente( chit ca si acesta de la Oradea tot din bani publici a fost sustinut! ). Dar nici nu pot sa accept ca Badea este number one in opera ( pe langa Pavarotti au trecut multi, foarte multi )! Nu accept sa-mi zica Badea ca pietonala e " naspa " iar Piata Unirii e " misto ", nu accept ca Badea sa improaste cu noroi Opera Nationala dar doctoratul sa-l dea la Bucuresti iar nu la Viena! Ca Badea sunt cel putin 100 tenori in Europa!
Postat 26 Iunie 2016, 17:21 de TDS
@TDS
Oradea duce mare lipsa de evenimente culturale de calitate, iar faptul ca administratia locala actulala a inceput sa se implice si in aceasta directie este de laudat. Nu se putea insa ca d-ta sa nu improsti cu mizerii, probabil ca suferi imens cand vezi ca sunt si oameni bine intentionati. Nu doar gala Bute pentru a promova blonda lui Base sau conecr Bregovoci pentru Olguta, din bani publici. circ pentru prostime. Afla insa ca multi oradeni au apreciat si s-au bucurat cu adevarat de acest eveniment, iar Bolojan mai are o bulina rosie! Ei, ti-a crescut tensiunea?
Postat 26 Iunie 2016, 16:52 de peterpan
INTREBARE
D-le Badea, de ce va dati doctoratul la Bucuresti si nu la Viena? Pentro doctorat merge si Bucuresti-ul?
Postat 25 Iunie 2016, 10:46 de TDS
NU ZAU?
Nu pot sa nu remarc slugarnicia fata de cel care i-a propus sa fie directorul festivalului! Adica pietonala Filip e urata, Piata Unirii Bolojan e frumoasa! Nu, Alexaandru Badea, amandoua sunt oribile! Iar Romania a dat tenori mult mai importanti decat Alexandru Badea! PS: astept recomandarea cu medicamentele!
Postat 25 Iunie 2016, 10:44 de TDS
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON