URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 23 AUGUST 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Numai o minune ar face ca aeroportul din Oradea să fie urnit și să poată face o concurență credibilă celui din Debrețin. Dacă ar exista respect pe lumea asta, primarul din Debrețin ar trebui să dea aeroportului din urbea sa numele Kiss-Pásztor.
Zic şi eu
Adrian Cris
Primarul Oradiei a stârnit noi reacţii vehemente săptămâna trecută, cu propunerea ca municipalitatea să ofere, la preţuri sub cele ale pieţei, 10-12 locuri de casă unor români dornici să se repatrieze. Cei mai vocali au fost, previzibil, orădenii pur-sânge, cei pentru care locul de baştină e argumentul beton şi pedigriul mai valoros decât sinapsele neuronale.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La Untold trebuie să te obişnuieşti rapid cu marea frustrare că nu poţi fi în toate locurile în acelaşi timp. Dacă ai venit doar pentru anumiţi artişti, e simplu, mergi să-i vezi şi gata. Dacă dimpotrivă, vrei să vezi cât mai multe, ai o mare provocare. Nu numai suprapunerea orelor este o problemă, ci şi timpii de deplasare de la o scenă la alta. Când în festival sunt 90.000 de oameni pe seară, mişcarea e anevoioasă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în data de 26 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 152/2019 pentru modificarea Codului rutier. Pe lângă modificările aduse procedurii de suspendare a dreptului de a conduce în cazul săvârşirii unei contravenţii, noua lege aduce şi modificări cu privire la sancţiunile aplicabile în cazul cercetării pentru comiterea unor infracţiuni la regimul rutier.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
19 Iunie 2014, 07:55

Taxa pe "părăseală": Ilie Bolojan propune majorarea de 5 ori a impozitelor pe proprietăţile industriale abandonate

Taxa pe "părăseală": Ilie Bolojan propune majorarea de 5 ori a impozitelor pe proprietăţile industriale abandonate LA PĂMÂNT! A început Alumina (foto), se pregăteşte Sinteza. Proprietarii celor două foste întreprinderi îşi demolează clădirile pentru a vinde la un preţ bun terenul de sub ruine sau, dimpotrivă, pentru a încerca noi afaceri. Exemplul lor ar putea fi urmat în curând de majoritatea deţinătorilor de dărăpănături comuniste
Taxa pe "părăseală": Ilie Bolojan propune majorarea de 5 ori a impozitelor pe proprietăţile industriale abandonate "MORTĂCIUNI" INDUSTRIALE. Aproape că nu există cartier care să nu aibă propria ruină. Începând de la fosta Oradinum din centrul oraşului şi Avântul (stânga) din Cantemir, până la platforma Înfrăţirea din Decebal, rămăşiţele fabricii de spirt din Calea Clujului (dreapta) sau Moara Răsăritului din Velenţa, oraşul poartă încă urmele fostelor uzine. Părăginite şi insalubre...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă e adevărat că prima impresie contează, atunci orice efort de cosmetizare a Oradiei este inutil, câtă vreme majoritatea turiştilor intră în oraş prin Şoseaua Borşului.

Vechea zonă industrială pare decor de film post-apocaliptic, cu clădiri dărăpănate, cu geamuri ciuruite şi acoperişuri smulse, cu furnale în surpare, ţevi uriaşe mâncate de rugină şi boschetari gălăgioşi populând şerpăria insalubră. Şi la fel se întâmplă în majoritatea cartierelor oraşului, care păstrează încă ruinele fostelor fabrici comuniste. Primăria vrea acum să le supraimpoziteze, pentru a le vedea ori demolate, ori vândute!

5 x impozitul!

Cum "cu vorba bună" a dat greş, Primăria vrea să apeleze la forţă. Primarul Ilie Bolojan, director executiv al Asociaţiei Municipiilor din România, a cerut organizaţiei să propună Ministerului Finanţelor modificarea Codului Fiscal în vederea supraimpozitării clădirilor şi terenurilor neîngrijite sau abandonate. Indiferent de natura şi forma lor de proprietate!

Propunerea municipalităţii orădene a fost retransmisă de AMR ministrului Ioana Petrescu luna trecută şi are toate şansele să intre în vigoare din 2015. Asociaţia îşi argumentează solicitarea arătând că "terenurile insalubre şi clădirile în paragină, cu elemente constructive degradate, neîngrijite sau abandonate de proprietari, dau oraşelor româneşti un aspect dezolant fără ca primăriile să poată face mare lucru".

Legea 10/1995, privind calitatea în construcţii, celebra "Lege Udrea" (153/2011), precum şi regulamentul de întreţinere a faţadelor adoptat în 2012 de Consiliul Local Oradea consacră amenda ca unic mijloc de constrângere pentru reabilitarea unei clădiri. Deşi sancţiunea financiară poate ajunge în unele cazuri până la 2.500 lei, adesea proprietarii preferă s-o plătească decât să-şi reabiliteze imobilele, pentru că îi costă mai puţin.

05_Adriana_Lipoveanu_bihoreanul.jpg"Degeaba amendezi proprietarul unei platforme industriale abandonate: achită amenda, după care îţi râde în nas că nu poţi să îl sancţionezi încă o dată pentru aceeaşi abatere. Din acest motiv, cea mai bună idee este introducerea unui impozit majorat, pentru că acesta se plăteşte în fiecare an până la înlăturarea cauzelor care au determinat aplicarea lui", povesteşte Adriana Lipoveanu (foto), directorul executiv al Instituţiei Arhitectului Şef.

"Ori le modernizează, ori le vând!"

05_Ilie_Bolojan_bihoreanul_2.jpgIdeea supraimpozitării ruinelor i-a plăcut imediat primarului Ilie Bolojan (foto). Edilul spune că ea are la bază o situaţie general valabilă la nivelul întregii ţări, pentru care se impun măsuri tot la nivel naţional. "Toate oraşele care au avut industrie comunistă se confruntă cu această problemă. Prin introducerea impozitului majorat vrem să punem la dispoziţia administraţiilor locale măsuri fiscale prin care să poată determina proprietarii imobilelor degradate să facă ceva cu ele, indiferent că le reabilitează, le modernizează sau le vând", spune primarul.

Unii proprietari vor avea de ales între reabilitarea sau vânzarea imobilelor şi faliment. La Oradea, impozitul pentru clădirile persoanelor juridice este de 1% din valoarea actualizată a acestora, sumă la care se adaugă impozitul pe teren care, în funcţie de zonă, variază între 20 bani/metrul pătrat (la periferie) şi 80 bani/mp (în centru). Astfel, dacă în prezent majoritatea întreprinderilor datorează bugetului local impozite de ordinul zecilor de mii de lei, după supraimpozitare suma ar depăşi pragul psihologic de 100.000 lei. Or, un astfel de impozit ar reprezenta o problemă inclusiv pentru proprietarii fabricilor profitabile, darămite pentru ai celor abandonate!

"Vine demolarea!"

05_Sorin_Pasula_bihoreanul.jpgDupă cum era de aşteptat, industriaşii orădeni nu agreează deloc ideea supraimpozitării. "La ce impozite se anunţă, singura soluţie e să demolezi clădirea. Dacă Primăria vrea să impoziteze vechile platforme industriale ca să dispară, vor dispărea. Dar asta nu înseamnă că vor apărea aici noi afaceri", spune Sorin Păsulă (foto), manager de dezvoltare la Sinteza.

De altfel, după modelul Alumina, fosta întreprindere chimică a început deja dezafectarea clădirilor nefolosite, în ideea unei dezvoltări ulterioare, aşa că reprezentanţii societăţii nu se consideră vizaţi de supraimpozitare. Dar nici nu sunt încântaţi.

Facilităţi, nu taxe!

Deţinătorii fostelor clădiri industriale spun că, în loc să se axeze pe impozitare, municipalitatea ar trebuie să dea facilităţi. "Primăria uită că aceste clădiri au un specific. Dacă vrei să le revitalizezi trebuie să le dai o anumită destinaţie, nu le poţi transforma în orice, iar piaţa este limitată. Decât să suprataxeze, administraţia locală ar trebui să se concentreze pe acordarea de stimulente", spune deţinătorul unei clădiri din centrul oraşului.

Afaceristul susţine că dacă ar avea scutiri de impozite, la fel ca firmele din parcul industrial, i-ar fi mult mai uşor să îşi reabiliteze clădirea: "Atunci mai poţi gândi un plan de afaceri pentru a dezvolta ceva, dar prin introducerea unui mega-impozit nu te poţi gândi decât la demolare". Bărbatul afirmă că varianta supraimpozitării tratează doar simptomele, nu şi fondul problemei, ce are la bază prăbuşirea economiei comuniste, urmate de criza economică.

E la fel ca şi cu siropul greţos cu care îşi tratează mamele copiii bolnavi de tuse. De groaza lui, pe viitor cei mici se vor feri să tuşească, dar nu înseamnă neapărat că s-au însănătoşit...


LA MÂNA PRIMĂRIEI
Ruinate cu de-a sila

Iniţiativa suprataxării imobilelor aflate în degradare ridică şi probleme legate de aplicare. Majorarea de cinci ori a impozitului nu ţine cont de forma de proprietate şi de destinaţia imobilului, fapt pentru care nu doar deţinătorii depozitelor şi platformelor industriale părăginite vor fi buni de plată, ci şi proprietarii de terenuri, case sau apartamente. Mai mult, măsura se va putea aplica "ochiometric", după bunul plac al inspectorului de teren, fără ca proprietarul imobilului să poată contesta declararea acestuia ca părăginit. "Încadrarea imobilului în categoria celor degradate se poate face vizual, fără să fie nevoie de studii", spune Adriana Lipoveanu.

Pentru a evita însă eventualele procese din partea orădenilor care vor contesta impozitul după intrarea în vigoare a modificării Codului Fiscal, municipalitatea va elabora un regulament care să definească obiectiv clădirile care se suprataxează. "Procedura identificării clădirilor neîngrijite va fi stabilită prin Hotărâre de Consiliu Local. Aici vor intra, în mod cert, imobilele cărora le lipsesc părţi din tâmplărie, din acoperiş, din pereţii exteriori ori din faţade, sau care sunt într-o stare de degradare ce poate crea pericol pentru trecători ori pentru cei care locuiesc acolo", spune Lipoveanu. Cam ca majoritatea clădirilor din oraş...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
14 Comentarii
Desconpirarea sezonului
Nu va puneti cu Carpul la texte si informatii ca, din cate am auzit, e in administratia locala de la Revolutie incoace, asa ca le stie pe astea. Pe la judet sau pe la prefectura sau chiar in primarie.
Postat 20 Iunie 2014, 14:20 de Strattera
Re: EU
Nu pentru tine revin la BH01XBO ci pentru ştiinţa altor postaci !?! Filip Petru a ajuns europarlamentar, renunţând pe cale de consecinţă la funcţia de primar, iar şedinţa "de adio" din plenul Consiliului Local al Municipiului Oradea a avut loc în noiembrie 2007 !?! Autoturimul Laguna cu numărul de mai sus era achiziţionată în leasing pe cinci ani şi era înmatriculat în Bucureşti, cu numere aferente de B, nicidecum de BH !?! Primarul interimar în perioada ianuarie-iunie 2008, Groza Mihai, nici nu a folosit această maşină, pentru că avea una de serviciu cumpărată cu un an înainte !?! Renault Laguna a fost înmatriculată în Bihor după terminarea leasingului, aşadar la începutul anului 2009, după doi ani de la plecarea lui Filip !?! Cel care a ales şi a decis numărul actual de înmatriculare a fost Bolojan Ilie Gavril, aşa după cum scrie în cererea semnată de acesta către Poliţia Rutieră !?! Aşa că nu mai umbla cu "cioara vopsită" tu, cel care te semnezi EU dar care eşti un simplu EL !?!
Postat 20 Iunie 2014, 14:13 de Carp III
XBO fost masina a lui Petru Filip
Pentru cei care nu stiu, Renaultul Laguna cu nr de inmatriculare XBO e cumparat si inmatriculat cu acest nr in perioada cand Petru Filip era primar si utiliza acest autoturism !
Postat 19 Iunie 2014, 13:09 de EU
.
foarte bine face. Ori faci ceva pe terenul acela ori il vinzi. Gata cu daramaturile
Postat 19 Iunie 2014, 12:39 de David
CALITATE
AVEM UN PRIMAR SI UN DIRECTOR EXECUTIV LA INSTITUTIA ARHITECTULUI SEF, ASA SI ARATA ORADEA
Postat 19 Iunie 2014, 12:05 de ROCK
@detroit
esti destept ca si primarul care inventeaza taxe ca sa plateasca amenda cet saracul nu este vinovat de nimica
Postat 19 Iunie 2014, 11:52 de HOPE
BATE CAIMPII...
...ca de obicei Ilie Bolojan!Poate face un aerodrom pentru cei ce fug de PNL ca dracu de tamaie!
Postat 19 Iunie 2014, 10:57 de Vasile
tera nova
este plin de terenuri si cladiri darapanate (APARENT abandonate) prin oras si evident, carcotasii spun: CE FACE PRIMARIA??? [adica sprancenatu`]... acum in sfarsit face ceva, bravo! foarte buna masura. problema apare la fractionari, adica daca e "parasita" doar jumatate din suprafata... ce facem? PS: Carp III, problema cu datele de autentificare e veche, dar nu-ti fa probleme, tu oricum nu semnezi cu adresa reala.
Postat 19 Iunie 2014, 10:43 de costica senior
Masura binevenita
Masura trebuia aplicata chiar mai devreme de 2014.
Postat 19 Iunie 2014, 10:18 de je
un lucru bun,
fara masuri drastice,impozite mici,in continuare se va perpetua aceasta stare de fapt,uitati-va la zona ultracentrala:teatrului,moscovei,cosbuc etc,jumatate sunt parasite,in asteptarea"fraierului"ce va da o caruta de bani pe niste ruine,vremurile alea s-au dus,mai baieti,puneti mana pe lopeti,felicitari,asa e si in vest...
Postat 19 Iunie 2014, 10:05 de detroit
Intrebare pentru primar!
Am o casa in Oradea si un apartament la Bruxelles, ca aici lucrez de cativa ani. Casa nu e prea aratoasa si nu am cum sa ma apuc deocamdata de reparatii. Niste prieteni merg pe acolo odata pe luna si platesc facturile ce le mai gasesc in posta. E precum o casa semi-parasita pana ma reintorc cu serviciul acasa. O sa platesc de cinci ori mai mult pentru ca nu stau in ea si nu am reparat-o dupa standardele primariei?
Postat 19 Iunie 2014, 09:20 de CES-ro
Scuze Ww !?!
Serverul Bihoreanului a păstrat numele si email-ul de la postarea anterioară, nu datele introduse de mine, că şi el mai are uneori câte un "defect" prin preajmă !?!
Postat 19 Iunie 2014, 09:09 de Carp III
BH01XBO şi "... vorba bună" !?!
S-a mai discutat şi rediscutat problema, ieşind "la socoteală" că nu se încasează prea mult din asta, nu se încurajează cu nimic reabilitarea acelor clădiri şi terenuri, ba din contră, nu se stimulează investiţiile cu asemenea decizii ci, eventual, se "agresează" proprietatea în sine şi că, prin acest demers, se comit în fapt nelegalităţi prin discriminarea unor contribuabili persoane juridice !?! Sumele încasate suplimentar, dacă s-ar proceda în acest fel, ar acoperi doar impozitul auto al autoturismului Renault Laguna cu numărul de înmatriculare BH01XBO (X de la moda guvernamentală şi BO de la Bolojan) care este maşina de serviciu "însuşită" de actualul primar şi cu care a făcut naveta Oradea-Aleşd până şi-a părăsit soţia, fugind cu amanta !?! Apropo, cât de infatuat şi nesimţit poate fi cineva care îşi pune numele pe un bun public al oraşului, după care se miră că BO se interpretează ca venind de la BOU !?!
Postat 19 Iunie 2014, 09:02 de Ww
At
Mai oameni voi nu sunteti întregi la cap (mansarda)in afara de taxe si impozite mai știți si alceva la locuri de munca va mai ganditi cu slogane de genul acesta ați câștigat alegerile mintiti lumea pe fata ajunge cu demagogiea tov
Postat 19 Iunie 2014, 08:41 de Ww
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2652 RON
  • 1 EUR = 4.726 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON