URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 07 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La nivel de Oradea şi Bihor, aşa cum arată marile proiecte de investiţii, este evident că în doi-trei ani vom avea o infrastructură aeroportuară, feroviară şi rutieră absolut rezonabilă. La fel e şi cu spitalele şi şcolile, care, după ani buni de investiţii, încep să ofere condiţii mai mult decât decente.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
03 Noiembrie 2015, 19:37

Planuri mari! Primăria Oradea vrea să atragă încă 200 milioane de euro în următorii cinci ani

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria Oradea are planuri mari. "În ciclul de finanţare pe care îl încheiem anul acesta, Oradea a reuşit să atragă 200 milioane euro din fonduri europene. Noi ne propunem ca şi în ciclul de finanţare următor să atingem acest prag, astfel încât problemele fundamentale ale oraşului să fie rezolvate", a anunţat primarul Ilie Bolojan, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Printre priorităţile municipalităţii se numără de la proiecte de infrastructură şi mobilitate urbană la proiecte care vizează îmbunătăţirea calităţii vieţii sau a serviciilor oferite populaţiei.

Lista celor 11 proiecte este deschisă de prelungirea cu 7 kilometri a şoselei de centură din Calea Sântandreiului până dincolo de şoseaua Borşului, investiţie estimată la 58 milioane euro. Noua cale de acces va traversa pe câte un pasaj calea ferată Oradea – Arad şi şoseaua Borşului şi pe un pod nou peste Crişul Repede. Centura se va conecta la Autostrada Transilvania printr-o legătură între şoseaua Borşului şi nodul rutier de la intersecţia autostrăzii cu drumul Oradea - Satu Mare, cu ocolirea localităţii Biharia, pentru evitarea ambuteiajelor. "Zona Metropolitană a făcut studiul de fezabilitate şi l-a predat la CNADNR, astfel încât această investiţie a fost trecută în masterplanul de transport", a spus primarul.

Drum pe sub Piaţa Gojdu

O altă investiţie se referă la construcţia a trei pasaje subterane care să fluidizeze circulaţia în zona Centrului Civic şi să permită amenajarea Pieţei Emanuil Gojdu la suprafaţă, astfel încât să se faciliteze accesul turiştilor la Cetatea Oradea. Investiţia, estimată la 25 milioane euro, ar putea fi finanţată prin unul sau mai multe proiecte Hu-Ro.

Tot legat de infrastructura oraşului, municipalitatea vrea să atragă fonduri pentru modernizarea a 50-55 de străzi neasfaltate din vatra veche a oraşului şi modernizarea a 20-25 de străzi din zona centrală distruse în timpul lucrărilor la reţele. "Încă strada Roman Ciorogariu mai arată cumva, dar străzi ca Mihai Eminescu sau Octavian Goga sunt într-o stare deplorabilă", a declarat edilul.

Cincinalul în termoficare

În ceea ce priveşte sistemul centralizat de termoficare, municipalitatea pregăteşte înlocuirea a încă 20 kilometri de conducte pe lângă cei 17,5 kilometri deja înlocuiţi. "În primăvară vom organiza o nouă licitaţie astfel încît în fiecare an să putem să lucrăm cinci luni de vară şi să nu mai lăsăm investiţiile pe ultimii doi ani din ciclul bugetar", a declarat primarul.

Bolojan a spus, că spre deosebire de actualul ciclu bugetar, în care municipalitatea poate face licitaţia doar după semnarea contracului de finanţare, în următoarea perioadă de finanţare va putea licita şi începe pe bani proprii lucrările, pentru a le deconta apoi din fonduri europene.

Tot în perioada următoare municipalitatea va comanda, printr-un grant islandez în valoare de 300.000 euro, un studiu al zăcământului de apă geotermală de sub oraş, pentru a avea o imagine completă asupra potenţialului acestuia.

În paralel, Primăria se judecă cu Ministerul Economiei după ce autorităţile centrale au refuzat prelungirea contractului de finanţare a proiectului care viza trecerea pe apă geotermală a unei părţi din cartierul Nufărul. Investiţia se ridică la 15 milioane euro şi ar rezolva o parte din problemele cu încălzirea a unei zone aflată la capăt de reţea.

Centru intermodal

În ceea ce priveşte infrastructura de afaceri, Primăria îşi propune amenajarea unui centru de transport intermodal în zona parcului industrial din Şoseaua Borşului, investiţie în valoare de 10 milioane lei, şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare la toate punctele de lucru ale companiilor de pe raza municipiului.

De altfel, programul Aparegio derulat în perioada 2007-2014 va continua şi în următorul ciclul bugetar, Compania de Apă Oradea urmând să deruleze investiţii de circa 26 milioane euro.

Pe lista de lucrări a municipalităţii se mai numără reabilitarea unor clădiri emblematice ale oraşului precum Primăria, Colegiul Mihai Eminescu, fostul Cinematograf Libertatea şi casa Darvas. În paralel, municipalitatea va continua lucrările de refacere a Cetăţii, prin transformarea zidurilor de incintă, bastioanelor şi contrascarpei în spaţii de agrement. Investiţia, estimată la 14 milioane euro, ar putea fi finanţată prin Planul Operaţional Regional sau un proiect Hu-Ro.

Legat de infrastructura din domeniul sănătăţii, municipalitatea şi-a propus mutarea farmaciei de la parterul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă în actual spaţiu al blocului alimentar şi amenajarea ca secţie medicală a fostului său amplasament.

Drum nou

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea mobilităţii urbane, municipalitatea vizează crearea de noi legături între străzi din oraş şi localităţi din Zona Metropolitană. Pe lista de investiţii se numără realizarea unui drum de 4 kilometri din Oradea în Băile Felix peste câmpul de lângă CET II, prelungirea străzii Bihorului cu 3 kilometri pe la poalele dealurilor până la Real II, construirea unui drum nou lung de 3 kilometri între Podgoria şi Fughiu şi a unei artere de legătură, lungă de 2 kilometri, între strada Izvorului şi Paleu, prin fostele livezi.

La fel, OTL are în vedere extinderea cu circa 8 kilometri a liniilor de tramvai din Calea Aradului până în Cantermir de-a lungul pârâului Peţa, investiţie de 10 milioane euro. Societatea de transport local mai vrea să prelungească cu circa o jumătate de kilometru linia de tramvai din Şoseaua Borşului până în dreptul parcului industrial Eurobusiness. Pe lista de investiţii se mai numără modernizarea a peste zece tramvaie Tatra, achiziţia de autobuze ecologice, construcţia unei autogări lângă gara centrală şi altele.

O sală polivalentă

Referitor la spaţiile publice din oraş, municipalitatea şi-a propus amenajarea pieţei pietonale de deasupra parcării subterane din Piaţa Independenţei, reabilitarea Pieţei Ferdinand, refacerea porţiunii dintre magazinul Crişul şi strada Republicii şi transformarea străzilor Vasile Alecsandri şi Aurel Lazăr în artere pietonale.

În ceea ce priveşte infrastructura pentru sport, municipalitatea a pus la dispoziţia Companiei Naţionale de Investiţii terenul de peste drum de cartierul Europa, pentru a construi aici o sală de sport cu o capacitate de 5.000 de locuri şi o suprafaţă de 8.590 metri pătraţi. Sala polivalentă, estimată la 18 milioane euro, va avea două terenuri separate prin elemente culisante.

Tot prin intermediul CNI, municipalitatea vrea să construiască un bazin de înot didactic în vecinătatea Liceului Sportiv. Bazinul, în valoare de 1,5 milioane euro, ar urma să fie folosit pentru învăţarea înotului de către copiii cuprinşi în programul iniţiat de Primărie.

Pe lista de investiţii se mai numără şi amenajarea unei piste de atletism în jurul stadionului Tineretului.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
si parcari subterane?
Totul este super OK, mergem inainte, dar cum ramane cu pracrile subterane cinstruite sub curtea scolilor/gradinitelor?- aceste lucruri au fost promise de Dl Bolojan inainte sa fie ales primar prima data. Suntem multi oradeni care consideram ca este o alta problema fundamentala a orasului lipsa parcarilor civilizate!Nu exista trotuare practicabile civilizat. Va rog sa nu uitati ce ati promis.
Postat 05 Noiembrie 2015, 13:52 de oradean001
Ciuma rosie
Vad ca pe aici scriu doar postacii psd-isti, si chiar isi raspund ei singuri la postari daca nu ii baga nimeni in seama :)) Asta e proiect de dezvoltare gunoaielor, nu ce a scuipat pe gura psd-ul!
Postat 05 Noiembrie 2015, 12:18 de hateretards
@tsd
De ce sa nu incepem de sus in jos, cu organizarea unui concurs pt. ocuparea postului de primar?! Si nu asa, vine un terchea-berchea ca a facut un scuar, cu doua bancute pt. babe si gata! e ales! Nu, cu proiecte pt. un mandat si daca le-a ratat, MARS ACASA! ca nu-i primaria poligon de incercare si nici oradenii cobaii unui incompetent! Ehei, sunt multe de facut in tara asta, trebuie nu matura si faras, trebuie napalm ca sa cureti odata pt. totdeauna toata mizeria facuta de clasa politica in 26 de ani!
Postat 05 Noiembrie 2015, 06:29 de pinonel
HAIDE , NU E GREU
D-le Bolojan ! Protestatarii " doreste " un alt mod de a face poitica ! Pe cale de consecinta la PMO ce-ar fi sa incepi dumneata cu organizarea concursului pentru ocuparea postului de arhitect - sef ! Acesta ar fi primul pas ! Dupa aceea o luam pas cu pas ! Poate insist prea mult ? Asta e ! Si protestatarii au fost insistenti ! Sunt insistent , deci exist !
Postat 04 Noiembrie 2015, 20:01 de TDS
bolovan
bolojan fugi la bucuresti dj in colectiv te vrem
Postat 04 Noiembrie 2015, 12:50 de pop2
Daca asta mai ramane primar, ne ingroapa si nepotii in datorii!
UE ne da bani, dar ce folos DACA bolovan&malan nu-i stiu folosi! Binomul toxic nu a reusit sa incheie niciun proiect in termen! Noi suntem in situatia in care vrem, nu vrem, primaria ne cumpara la fiecare cate o masina, la pret dublu decat la reprezentanta, pe care ne obliga sa o platim, dar fara ca noi sa o putem folosi!
Postat 04 Noiembrie 2015, 11:39 de pinonel
bolovan
bolojan o sa te voteze euro paaaaaaaaaaaaaaaaa
Postat 04 Noiembrie 2015, 10:35 de pop2
...
Peste tot în Europa se pune accent pe transportul în comun,la noi prea puțin!În loc de drumurile astea fantasmagorice mai bine se schimba şinele de tramvai,Centru-Nufărul e de jale...
Postat 04 Noiembrie 2015, 10:12 de ducfer
cu asta, Oradea cam are tot!!
ca sa fie inchisa gura unor carcotasi psd, primarul le-a furnizat informatii despre viitorul orasului, lucru care este imposibil sa-l faca tatucu mang (el povesteste ce viseaza noaptea). Cat despre autostrada semnata de psd: Suplac - Bors...nu mai scot o vorba, stiind ca nu se mai face!!. "Bravo" impotentilor de la CNADR alaturi de mincinosii din psd. Au livrat-o ca sa prosteasca bihorenii da stiau clar ca nu au bani si nu-s capabili sa o faca. Noroc cu primarul care nu se lasa pana Oradea nu e ceea ce trebuie. Bravo domnule Primar, si acum sa curga injuriile misoginilor platiti sa spurce tot ce se face bine in Oradea!
Postat 04 Noiembrie 2015, 10:02 de TC
@eutanasiatu
cat despre termoizolarea blocurilor parte este o mizerie totala. S-a facut un proiect care se aplica fara discernamat, fara gandire si unele cladiri se vor transforma in adevarate focare de infectii . Blocurile care nu sunt din panouri prefabricate si sunt tencuite la exterior nu au fost decopertate, inlaturata tencuiala veche ( tencuiala executata cu mai mult sau mai putin ciment, cu nisip mai mult sau mai putin spalat, cu var mai mult sau mai putin stins) In cativa ani 5-10 ani aceasta tencuiala v-a absorbi tot mai multi vapori si se v-a transforma intr-o "pepiniera" de microbe, bacilli, mucegaiuri care incet si sigur vor migra nu spre exterior caci polistirenul va sidila directia de migrare ci spre interiorul constructiei , adica spre apartamente unde v-a crea un spatiu bolnav pentru oameni, in special pentru copii cu mirosuri specific . Bolile pulmonare si alergiile vor oblige in final indepartarea polistirenului , uscarea cladirii si refacerea termoizolatiei dupa criteria tehnico-sanitare normale , din pacate necunoscute azi persnalului handicapat al PMO . Toate aceste lucrari se vor executa cu bani din buzunarul proprietarilor bolnavi, fara fonduri nerambursabile. Tot ce face PMO in aceste zile este o TRAGEDIE pentru locuitorii orasului. Vom plati scump incompetent si prostia de azi.
Postat 04 Noiembrie 2015, 00:49 de scortosul
Starea de zeghe
În loc să piardă 300.000 de euro cu Pasajul Vulturul Negru, ar fi fost mai bine să-i folosească pentru studiul zăcămîntului geotermal. Asta înainte de a face proiectul de reabilitare a CET-ului. În plus, dacă tot se reabilitează blocuri din fonduri europene (cofinanţare) pentru care cetăţenii plătesc EXACT acelaşi preţ ca şi cum nu ar fi cofinanţate lucrările, pe deasupra nici nu se termină la timp. Reabilitarea tuturor blocurilor din oraş ar costa 28.000.000 euro şi ar reduce necesarul de căldură cu cel puţin 35%. Banii aceştia puteau fi economisiţi din dimensionarea corectă a noului CET. Vom avea surpriza ca atunci când toate blocurile vor fi reabilitate, CET-ul nu va mai produce curent suficient cât să fie rentabil. OFICIAL Bolojan a răspuns în scris că analiza cost beneficiu este făcută doar ca să identifice deficitul de finanţare. Răspunsul este semnat şi de i(e)minentul "Edi" florea. Aceşti incompetenţi fac planuri pentru 2020?
Postat 03 Noiembrie 2015, 23:41 de eutanasiu
hmm
Astea erau de fapt proiectele din mult asteptatul masterplan al lui Mang :))
Postat 03 Noiembrie 2015, 23:05 de BVN
DESTEPTAREA !! Haloo se aude ???
Era o vorba mai demult : "cincinalu'n patru ani jumate" ! Intrebare cat vom returna si plati din buzunar??? Daca toate proiectele sunt varza ca aceste de pana acum si contractarea si executia vor fin in ceasul al 12lea fom fi tot in paguba in veci de veci !!!! Daca polonezii pot 100% noi de ce nu putem ??????
Postat 03 Noiembrie 2015, 22:03 de scortosul
@TDS
pastreaza pentru tine prietene. Voi pesedistii deja nu mai puteti de ciuda pentru ca Bolojan chiar face, si o sa faca in continuare. Tu esti prea redus ca sa intelegi
Postat 03 Noiembrie 2015, 21:26 de David
!!!
Pana in acest moment mai aveam sperante ! Gata , s-au dus ! Cred ca D-l Bolojan chiar are probleme ! Nu intru in detalii , le pastrez pentru mine !
Postat 03 Noiembrie 2015, 20:32 de TDS
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON