URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 August 2016, 15:48

Tramvaiul de epocă Siemens, vechi de aproape 90 de ani, porneşte pe traseu (FOTO/VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Societatea OTL pune în circulaţie, de la finalul acestei săptămâni, primul tramvai turistic al Oradiei. Este vorba despre un Siemens model K2 fabricat în 1928 în Viena, oraş în care a şi circulat până în anii 70.

Tramvaiul, cu două vagoane, a fost donat societăţii de transport în comun din Oradea de către Wiener Linier (societatea similară din Viena). Fiind însă folosit multă vreme ca un soi de birou în muzeul Wiener Linien, vagonul-motor a trebuit complet restaurat, prin schimbarea interiorului din lemn, montarea unor băncuţe şi scaune din acelaşi material, a unor corzi de susţinere din piele, precum şi prin vopsirea acestuia în roşu, conform schiţelor originale.

În cel de-al doilea vagon, OTL a agăţat mai multe tablouri ce conţin imagini cu Oradea de epocă. Investiţia totală în reabilitarea tramvaiului de epocă s-a ridicat la 10.000 lei.

Primele două curse ale tramvaiului de epocă deschise publicului vor avea loc sâmbătă şi duminică, de la ora 11, şi vor fi gratuite. Pentru a-şi rezerva un loc în tramvaiul de epocă, doritorii trebuie să sune în prealabil la numărul 0359.434.507.

Potrivit directorului OTL, Csuzi Istvan, care a prezentat joi tramvaiul, acesta va circula doar în zilele de sâmbătă şi duminică, inclusiv pe perioada toamnei. "Ne mai gândim dacă va circula şi iarna deoarece - fiind un tramvai de aproape 100 de ani - ar putea avea probleme cu fiabilitatea. Dacă vom avea nevoie de piese de schimb le vom căuta în muzee, nu pe piaţă", a declarat şeful OTL.

După weekend-ul inaugural, preţul unei curse va fi de 8 lei pentru adulţi, respectiv 4 lei pentru copii, biletele putând fi achiziţionate de la Autogara Nufărul (capăt de linie). Tramvaiul turistic va parcurge traseul Autogara Nufărul - Centrul Civic - Magheru - Gară - Olosig - Decebal - Piaţa Unirii şi înapoi spre Nufărul.

El va opri în câteva staţii pe traseu în cazul în care va mai avea locuri libere, doritorii putându-şi cumpăra bilet direct de la controloarea din mijlocul de transport. Atât aceasta, cât şi vatmanul vor purta uniforme vechi pentru a întări impresia unei călătorii de epocă.

Totodată, odată aflaţi în tramvaiul Siemens K2, călătorii vor primi un mic catalog cu descrieri ale unor obiective turistice din Oradea pe lângă care trec în plimbarea lor ori care se află în apropiere, precum depoul de tramvaie Salca (dat în folosinţă în 1978), Piaţa Cetăţii, locul în care a funcţionat primul depou al oraşului (1906-1975), Gara Centrală, Şirul Canonicilor, Primăria Oradea şi altele.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON