URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 05 IUNIE 2026
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Intrarea Primăriei în posesia spațiului al cărei proprietar este, pentru reabilitarea Colegiului Eminescu, a înregistrat o nedorită premieră: operațiunea de comando în fruntea căreia s-a plasat un funcționar, (ne)Norocel Popescu, care a intrat în ziduri ca un adevărat Terminator.
Zic şi eu
Adrian Cris
Două știri de săptămâna trecută înseamnă câteva zeci de milioane de euro în plus pentru bihoreni. Bineînțeles, nu băgați în traiste. Primăria Oradea a primit încă 151,6 milioane de lei din Programul Regional 2021-2027, pe care îi va folosi, între altele, pentru o nouă școală în Nufărul, înnoirea cartierului, reabilitarea unei grădinițe în Rogerius ori a Colegiului Mihai Viteazul. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre decizia lui Nicușor Dan de a-l desemna premier pe Eugen Tomac?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Săptămâna trecută a fost adoptată o moțiune de cenzură împotriva Guvernului Bolojan, cu consecința demiterii acestui guvern. În acest context, cred că este important să se înțeleagă ce mecanisme constituționale există pentru soluționarea crizei politice generate de adoptarea acestei moțiuni de cenzură.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
19 Noiembrie 2025, 18:30

Taxă pe livrările Shein, Temu și altele din afara UE: 25 de lei pentru coletele cu valoare mai mică de 150 de euro

Taxă pe livrările Shein, Temu și altele din afara UE: 25 de lei pentru coletele cu valoare mai mică de 150 de euro Sursa foto: AI / Gemini
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Parlamentul României a aprobat, marţi, o nouă lege care introduce o taxă suplimentară de 25 de lei pentru coletele care provin din afara UE, cu valoare sub 150 de euro, valabilă începând din 1 ianuarie 2026.

Potrivit proiectului de lege privind stabilirea unor măsuri de redresare şi eficientizare a resurselor publice, taxa se aplică „fiecărui colet care intră pe teritoriul României, cu loc de începere al livrării în afara Uniunii Europene, a cărui valoare declarată se situează sub plafonul de 150 euro”.

Noua taxă trebuia să fie aplicată inițial de la 1 noiembrie, însă intrarea ei în vigoare a fost amânată pentru 1 ianuarie 2026. Prin care a fost implementată va fi trimisă preşedintelui României pentru promulgare.

Obligaţia de plată a taxei revine furnizorilor bunurilor, persoanei care expediază coletul ori entităţii care facilitează vânzarea printr-o platformă digitală, se mai precizează în proiectul de lege. 

Totuși, românii care vor comanda din afara Uniunii colete în valoare de sub 150 de euro, în special de la firmele Shein, Temu şi AliExpress, trebuie să aibă în vedere posibile creşteri ale costurilor per colet şi livrări întârziate, subliniază Digi24.ro. 

Motivul introducerii taxei este gestionarea fluxurilor mari de colete din exteriorul UE şi reducerea presiunii asupra sistemului vamal din România. Aaceastă lege poate sprijini producătorii români, prin reducerea competitivităţii importurilor ieftine din afara Uniunii Europene.

Conform proiectului de lege, taxa se aplică doar pachetelor care ajung efectiv la destinatarul final din România. Coletelor care nu sunt livrate destinatarului final nu li se va percepe taxa, iar în cazul coletelor care au fost deja taxate şi sunt returnate ulterior de către consumator conform drepturilor prevăzute de lege, taxa nu se rambursează.

De asemenea, proiectul prevede că furnizorii de servicii poştale sunt responsabili să colecteze taxa direct de la expeditor sau platforma care vinde produsul, să o declare şi să o vireze la bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare predării coletului. Taxa trebuie să fie încasată pentru a putea livra coletul.

Conform Deutsche-Welle, la nivel european, problema importurilor din afara UE este una importantă: anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de colete cu valoare scăzută au intrat în Uniunea Europeană, de două ori mai multe decât în 2023 şi de trei ori mai multe decât în 2022. Majoritatea acestor colete provin din China – 91% din cele 12 milioane de pachete aduse zilnic în Europa – şi sunt expediate de firme precum Shein şi Temu, care oferă produse la preţuri extrem de mici şi livrări individuale dificil de reglementat.

"Europa este inundată de un tsunami de colete mici provenite din China, iar acest fenomen nu va înceta", a declarat Agustin Reyna, directorul general al Organizaţiei Europene a Consumatorilor de la Bruxelles, citat de DW.

Mai multe state membre UE au sancţionat deja companiile chineze pentru încălcarea Regulamentului privind Serviciile Digitale, reduceri false şi presiuni asupra consumatorilor, însă specialiştii spun că aceste sancţiuni pot doar să încetinească fenomenul. "Trebuie să se organizeze şi să îi facă pe Temu şi Shein să răspundă pentru acţiunile lor. Avem nevoie de responsabilităţi clare şi trebuie să existe consecinţe atunci când produsele lor încalcă regulile noastre", a adăugat directorul.

De asemenea, organizaţiile de mediu atrag atenţia asupra impactului fast-fashion-ului, care generează deşeuri, ambalaje şi creşte poluarea.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
45 Comentarii
Cetateanu normal
Uite, vezi, incepem sa avem un dialog. Suntem un popor sarac si orice ban in plus e binevenit. Mai ales cand vezi cum risipesc cei de la conducere banii pe sinecuri! Sincer, te gandesti ca mai bine sa ramana banii la tine in buzunar, decat sa ajunga in BS si sa-i fure nemernicii de la butoane. Toata lumea va face evaziune, daca i se permite sa castige astfel un ban. Nu poti sa contezi pe buna credinta a 10 cetateni, in timp ce un milion sunt de rea credinta. ANAF-ul trebuie sa se napusteasca asupra marii evaziuni si sa lase babele cu patrunjel si magiun in pace. De asta se pun cei 25 de lei pe colet, sa nu se ocupe ANAF-ul de mii de cetateni, care impreuna fac o mare evaziune. Nu au nici oameni, nici resurse, nici timp pt asta. Iti mai spun un lucru: de la orice prost poti sa inveti cate ceva. Scuze pt epitetul "turmentat", dar prea te-ai aruncat cu pieptul inainte.
Postat 22 Noiembrie 2025, 11:29 de Kid
@Kid
Într-adevăr că sunt persoane care se folosesc de această portiță legislativă pentru a desfășura activitate comercială fără forme legale. Dar dacă cineva ar fi de bună credință, ar verifica comerțul intern, nu ar da în cei onești care cumpără strict pentru uz personal. S-ar apuca prin intermediul instituțiilor pe care le are la dispoziție (Antifraudă, ANAF) să oprească concurența neloială din partea acelor persoane. Încercați să găsiți justificare celor pe care îi susțineți din punct de vedere politic. Dar nu veniți cu argumente suficiente. Excalibur se va simți flatat, să constate că nu mai este el ultimul cetățean al societății. În altă ordine de idei, când cineva nu înțelege termenii folosiți, noțiunile, va spune că-s prostii. Nimeni nu s-a născut învățat. Problema nu e să fii neștiutor. E grav când vrei să rămâi prost. Îi spunea unul lui Gigi Becali, la o emisiune TV, după ce fusese acuzat că e beat (era pe bună dreptate beat): "Din beție te mai trezești, dar din prostie niciodată". Deși nu mă regăsesc, tot mai bine Cetățeanul Turmentat, decât Trahanache, Dandanache sau Tipătescu. Ipocrizia e noua modă.
Postat 22 Noiembrie 2025, 10:31 de Cetatean_normal
@Riviera
Cetateanul turmentat nu e Excalibur, se vede din ce scrie si exprimare. Excalibur e mult mai fin... Asta vine, baga pe aici tot felul de prostii si rastalmaceste ce zic eu.
Postat 22 Noiembrie 2025, 09:43 de Kid
Cetateanu
Nu pot sa cred ca nu intelegi ca am pus o intrebare: "cum e mai bine?" nu am zis si ca o sa se si intample asta. Producatorii mari vor manca kakat in continuare prin tari cu mana de lucru ieftina pt maximizarea profitului. In rest bati campii, oricine comanda pe net, "sparge" comanda mai mare, in mai multe comenzi mai mici, sa nu intre in zona taxabila (sper ca te duce capul ca nu vorbesc de un laptop), pe care le vinde apoi pe piata neagra la bucata. Stiu firme unde angajatii (multi, nu 20-30) au organizat piete infloritoare, cu orice iti trece orin cap: haine, pantofi, electronice mici, electrocasnice mici etc. La lipsa de viziune sunt de acord cu tine, daca asa se continua mergem in cap. Poti sa-i zici "catalogului" cum vrei, I don't give a flying *, iar ca alegerea mea a fost o japoneza, asta nu e treaba ta sau a altcuiva. M-am dat cu una si mi-a placut! Pricepi? Comunistii? Pe cine am facut comunist si de unde ai scos-o? In rest mananci destul de mult kaka pt a castiga o discutie. Vezi ca narcisismul e o boala si trebuie tratata. Pa!
Postat 22 Noiembrie 2025, 09:36 de Kid
@Riviera
Cum să iau eu medicamentele de care ai tu nevoie. Nu am nicio treabă cu excalibur. Dacă ai folosi mai mult de doi neuroni, ai fi vazut că eu am dialogat cu excalibur, și nu folosim același limbaj. Dacă alte persoane nu sunt de acord cu părerea ta, atunci sunt comuniști, ruși etc. În continuare ești total irelevant pentru specia umană.
Postat 22 Noiembrie 2025, 08:17 de Cetatean_normal
@ Kid
De ce nu te-ai îndreptat către BMW, KTM, Aprilia, Bimota, Piaggio, Ducati sau Mobra? Dacă ești atât de pro european iar restul sunt niște comuniști nenorociți?
Postat 22 Noiembrie 2025, 00:08 de Cetatean_normal
@ Kid
Tocmai am explicat că chinezul percepe TVA pe care-l virează statului român. De ani buni. Ce produci în UE, de valoare sub 150 euro? Cârnați și ceapă. Pe care oricum le iau de la producători români, nu de la supermarket. Au pus europenii o tabletă în fiecare mașină și au mărit prețul de la 13.000 de euro la 25.000 de euro. Dacă e motor cu combustie internă. Dacă e electric mai adaugăm 15.000 de euro. Pentru că au stat confortabil în plasa lor de siguranță cu aceeași tehnologie de propulsie pe care nu au modificat-o esennțial în ultimii 100 de ani. Din cauza unora fără viziune, ne vom uita la China peste 10 ani, cum se uită nepalezii care vin să lucreze pentru noi. Produsele accizabile nu prea au valori de sub 150 euro și să le iei pe internet. Îi spune codul vamal, nu catalog. Era vorba de produse sub 150 de euro, nu de motocicletă de 5.000. Nu se întoarce niciunul cu producția în țara lui din motive patriotice. Ești naive ca un copil de grădiniță dacă crezi că așa merg afacerile. Italienii de ce nu produc la ei? Au mutat producția în România acum 30 de ani. Acum o mută în Albania și Moldova. Aceia care deja nu sunt în China, Pakistan sau India. Și nu doar producția ci și serviciile. Tocmai îți zicea Tim Cook că nu are cu cine lucra în SUA. Dacă n-ai habar, de ce faci spume?
Postat 22 Noiembrie 2025, 00:00 de Cetatean_normal
@ Riviera
Atâta poate intelectul tău. Ești irelevant.
Postat 21 Noiembrie 2025, 23:37 de Cetatean_normal
Cetateanul turmentat
Ce din ce ai spus tu, nu am spus eu inaintea ta? Normal ca primesti cat platesti, asta am zis si eu in exemplul cu surubul. Zici ca nu-i ok sa dai de lucru propriilor cetateni si sa produci plus valoare in țara ta? Daca spui asemenea ineptii, inseamna ca nu esti normal la cap si mai zici ca eu trebuie sa termin gradinita! Eu invatam despre lohn in '95 la facultate, asa ca pt mine sunt clare treburile. Stiu pe propria piele, cum se calculeaza pretul unui produs fabricat in afara UE si vandut in Romania, pt ca am vrut sa iau un Kawa Ninja, acum vreo 15 ani. Pretul in Romania era mult mai mare decat in Ungaria, iar in Ungaria, era dublu decat cel din SUA! Ok, zic, il iau din SUA si economisesc bani multi! Vorbesc cu un prieten, care statea in SUA, la care urma sa-i trimit banii sa mi-l achite, am vb la o firma de pe Borsului, sa-mi bage motorul intr-un container (cost de transport zero) si ma duc pe la cineva la finante, sa-mi zica despre taxele de import. Aici s-a rupt totul. Zice omul: prima data calculam acciza. Vedem valoarea produsului pe factura, dupa care o comparam cu valoarea din catalog. Daca valoarea pe factura este mai mica decat valoarea din catalog, acciza se calculeaza la valoarea din catalog. Daca valoarea de pe factura este mai mare decat valoarea din catalog, acciza va fi calculata la valoarea facturata. Hoti! Calculez cu el acciza (nu-mi mai aduc aminte procentul), bine, zic, tot e ok, merita sa-l cumpar. Stai ca nu am terminat! Dupa ce gasim acciza, o adaugam la valoarea de pe factura si la cele doua insumate adaugam TVA-ul! Aici s-a rupt totul, diferenta finala de pret, era atat de mica in favoarea mea încat era clar ca nu mai merita efortul. Nu stiu daca intre timp nu au mai inventat alte taxe sau au scos ceva, nu cunosc, dar oricum statul își ia partea! Sa revenim, avem UE, luati produsele fabricate in UE sau importate de o firma din UE, produse purtatoare de taxe, accize, TVA sau ce mortii ma-sii or mai avea adaugate in pret! Nu vreti sa luati din UE si vreti direct de la producator? Atunci inseamna ca faceti concurenta neloaiala firmelor oneste si pagubiti atat statul cat si firmele. Fenomenul a luat amploare in ultimii ani si era clar ca nu se putea continua si ca urmeaza sa se ia masuri. Ca sa nu se piarda vremea cu fiecare pachetel, cu catalog, cu accize si calcule, au dat o valoare de 25 de lei/pachetul sub 150 de euro. Clar si simplu ca buna ziua! Nu va place in Romania? Mergeti in China!
Postat 21 Noiembrie 2025, 06:19 de Kid
@excalibur - TVA
De aceea se schimbă prețul când te loghezi, pentru că se aplică TVA. Era un mecanism simplu, elegant, eficient. Nu te lasă chinezul să faci evaziune fiscală în Europa. Taxa e programul pilot în UE, venit pe bilețel cu recomandare. Dacă merge la proștii de români, vor pune și la ceilalți.
Postat 20 Noiembrie 2025, 12:04 de Cetatean_normal
Made in China
Am vazut acum 10-20 ani documentare cu regimul de munca in china. Oameni fara o mina, pierdute in accidente de munca, ai nimanui, fara pensii, asigurari, munceau asa ciungi in continuare. Documentar occidental, plin de tristete. In shenzen, foxconn, muncitorii la fabrici apple care erau cazati in parcul industrial, la doi pasi de fabrica, si care au inceput sa se arunce de la etaj. Au rezolvat problema cu plase de interceptare la et.1 . Acum, abunda youtoubeul de vlogeri care ramin megauimiti de ce vad in china. Mall-uri imense, sosele, autostrazi, constructii megalomane, civilizatie, lumini. Este meritul lor. Noi o sa cumparam la preturi duble made in eu, ca sa sustinem birocratii de la bruxelles, cu 6000€ pe luna, care viseaza la un razboi cu rusia. Si ne vor toca banii pe arme expirate...
Postat 20 Noiembrie 2025, 10:50 de excalibur
Tva
Nu stiu mecanismele financiare intre platforma chineza si fiscalitatea ue. Dar, in momentul cind te loghezi pe site, cresc usor preturile, nu stiu daca sunt costurile de transport sau alte taxe. Oricum, marfa intra in ue via hub ungaria, deci ar trebui vazut de catre anaf ce si cum. Oricum, taxa e arbitrara, in buna traditie oradeana. Am exportat bunele practici la nivel national, asteptam rezultatele...
Postat 20 Noiembrie 2025, 10:40 de excalibur
matematică
Dacă prețul mediu al unui colet ar fi de 70 de euro, ar însemna 322 mld euro valoarea achizițiilor în 2024. La un PIB al Uniunii Europene de 17.935 mld euro în 2024, valoarea importurilor fără taxe vamale ar reprezenta sub 1,8%. Dar pentru care s-a plătit deja TVA. Valoarea importurilor de bunuri (fără servicii) în Uniunea Europeană a fost în 2024 de 2.440 mld euro în 2024, având o balanță comercială totuși pozitivă de 146 mld euro.
Postat 20 Noiembrie 2025, 09:40 de Cetatean_normal
Vreau sa fiu prost
China era sub nivelul romaniei in 1990. O tara agrara feudala comunista. O tara abuzata de imperiul britanic, cu care a avut 2 razboaie ale opiului, pe care britanicii il injectau in china. China a fost batjocorita 100 de ani, de la 1850-1950. China nu a uitat si musteste de razbunare. Razbunarea ei adupra occidentului se numeste fentanil. Sa ne bucuram ca nu are treaba cu noi. Cu Africa are treaba. Defapt, ceausescu a avut relatii foarte bune cu china. Am exportat tractoare. Tehnologie. Le-am dat locomotiva electrica, licenta suedeza, ca sa vada si ei cum se invirte roata. In loc sa pastram o relatie buna cu chinezul, care acum e prima putere economica, noi luam lumina de la niste ingramaditi si facem poola mare, via bolojan si nicu sordan, cei dintii barbati ai tarii. Dar aici e vorba de o taxa cretina de 25 de lei, pentru pulime, pulimea care asta asteapta de la Zeul ei. Nu vreti, ba, sa interzicem tiktokul in Ro? PS: I hate tiktok. Sictir
Postat 20 Noiembrie 2025, 09:36 de excalibur
realitatea dincolo de mitul „chinezăriilor”
https://www.youtube.com/watch?v=SlKVnHj3x5g Mai scoateți capul din nisip. China nu mai e demult locul de facto pentru producerea diverselor produse pentru că e ieftină, ci pentru că știe să producă. Țările dezvoltate au pierdut această abilitate ca urmare a fugii după maximizarea profitului, fără a se analiza viitoarele consecințe. Exodul a început pe timpul lui Reagan. Au rezolvat două probleme: reducerea costului și slăbirea sindicatelor (dacă nu mai sunt fabrici, nu mai ai sindicate). Unul dintre comentatorii de mai jos spunea că se vor întoarce companiile în țările lor ca să aducă plus valoare cetățenilor. Te aștept peste 10 ani când termini poate grădinița. Primești cât plătești. Am cumpărat produse de pe Alixpress. Unele produse erau chiar mai bune decât ale unor companii vestice cu tradiție, și la un preț mult mai bun. Alteori am cumpărat pentru că pur și simplu nu găsesc altundeva. Uneori am cumpărat produse chinezești din România, pentru că prețul era mai bun decât dacă îl luam direct din China. Dar oricum, nu voi accepta să plătesc de 3 ori prețul pentru același produs doar că-l livrează din România în 4 zile, și nu în 10 zile cât are nevoie să vină direct de la producător. Și apropo de subiectul articolului, deja se plăteșt TVA pentru achizițiile din afara UE. Pentru fiecare achiziție pe care am făcut-o pe Aliexpress, am plătit și TVA care a fost virat statului român. Dar aceasta nu se precizează, pentru că poporul trebuie să fie dobitoc. Protecția nu e pentru micii producători, ci pentru marii intermediari.
Postat 20 Noiembrie 2025, 09:24 de Cetatean_normal
@excalibur
La tine capul (creierul) e problema. Nu ti-ai luat tratamentul cand trebuia, iar de aici inainte mai bine nu o sa-ti fie. Acum e prea tarziu. Nu te mai chinui. Fa ce trebuie sa faci.
Postat 20 Noiembrie 2025, 08:13 de Riviera
excralibur
De ce nu te duci sa stai capra direct la sursa, la chinezul comunist, sa-ti dea joarsele lui fara calitate, sa-ti dea si "penzie" tot el? De ce te mai chinui in iadul asta? Du-te sa ti-o traga el, la rece. Sa vezi ce beneficii si asigurari de sanatate, salarii, etc o sa primesti. Sa vezi cum e sa traiesti, cu putin, si daca iti umbla gura, te trezesti si ca te umfla din casa.
Postat 20 Noiembrie 2025, 07:57 de Timi
excralibur
Nu da banii in tara, ca sa fie taxati in tara producatorii si salariatii care produc piesele. Da banii comunistilor chinezi sa ramana ei cu profitul. Tu juiseaza sesiuni orale in fata chinezilor sa-ti plateasca ei pensie, salariu, asigurari medicale. Cu prima ocazie vei sta si capra numai sa-ti arunce ceva de o pensie comunistul chinez, care de fapt e mai catolic ca si papa.
Postat 20 Noiembrie 2025, 07:50 de Timi
Aliexpress
De vreo 2 ani cumpar si eu maruntisuri de pe aliexpress. Chestii tehnice. Suruburi, borne, module esp. Au o optiune numita choice, care presupune transport gratuit peste 45 lei, si comenzile sunt agregate, poti comanda de la 5 selleri si vine un colet unic, acasa, prin fancurier. Pur si simplu nu ai ce sa-ti doresti mai mult, pe segmentul asta de piata. Ai alternativa firme romanesti, cu aceleasi item-uri la preturi umflate, pentru 2 suruburi ai livrare 25-30 lei. Mai nou, s-au mai trezit si poti comanda in locker, la 12-15 lei. Ma bucur ca voi da 25 lei personal lui bolojan, care va salva romania de dumpingul chinei, inaintea europei care taxeaza masinile electrice chineze. Bagati-ne taxe pe git, sa vi se adune bani pentru sinecuri si spagi de un milion de euro. Romanii juiseaza la aceste sesiuni orale, succesive, tantrice...
Postat 20 Noiembrie 2025, 07:20 de excalibur
Europenii si americanii sunt de vina pt boomul
economic al Chinei! Eu tot zic de vreo 12-13 ani, cui vrea sa ma asculte, ca nu e ok sa cumperi pe net produse din China. Dar problema cea mai mare, nu au creat-o persoanele fizice care comanda odata la cateva luni sau cativa ani o "chinezarie" de mica valoare, ci companiile care pt maximizarea profitului folosesc munca ieftina din China, Vietnam, Cambodgia etc. Dau un exemplu: o companie europeana (nu dau nume) produce pantofi sport in China si îi vinde apoi in Europa cu 100 de eur/pereche. La finele anului zice ca are 1 miliard de euro profit! Daca acea companie, producea acei pantofi in EU si-i vindea tot cu 100 de eur perechea, la finele anului probabil ca avea doar 10 milioane de euro profit. Cum e mai bine? La asta se reduce totul. Este valabil in cazul oricaror produse, ca sunt electronice, ca sunt incaltaminte sau haine. Lacomia europeana si americana au ridicat China si acum chinezii au cu ce si investesc in tehnologie proprie si in armament. Problema este ca sunt multi si hotarati si pot inclina balanta intr-un conflict. Iar referitor la faptul ca o "chinezarie" este de proasta calitate, tot noi, europenii sau americanii suntem de vina. Asta v-o spun pt ca am vorbit-o cu cineva care a negociat contracte mari in China, nu ca am nascocit-o eu. Te duci in China sa cumperi șuruburi. Ajungi la fabrica, ti se prezinta produsul, ti se dau caracteristicile tehnice...rezistenta ... etc si pretul este 5 centi, șurub. Iti place dar zici ca vrei 1 metru cub de suruburi si pt ca vrei atat de multe spui ca ti-ar conveni o reducere de pret, sa zicem 50%, deci esti dispus sa dai 2,5 centi pe un surub. Te crezi un bun negociator! Ti se aduce o cafea, te roaga sa astepti 5 min. Intre timp ei dau tel in fabrica: bai sefu de productie, e un fraier in birou care vrea un surub cu 2,5 centi, putem bate palma cu el? Ăla se gandeste, isi face niste calcule si zice ok, putem.Se revine in birou, faceti contractul, dar surubul primit de tine, are alta calitate, mult mai proasta. In final, chinezul îsi va pastra neschimbata marja de profit/surub, dar tu vei primi o marfa mult mai proasta.
Postat 20 Noiembrie 2025, 07:05 de Kid
@Sandu2100
Tocmai cand parea ca ti-ai mai revenit. Tot ARO a castigat si in raliuri cu cel mai mare grad de dificultate, asa cum am scris mai jos.
Postat 20 Noiembrie 2025, 01:05 de Riviera
"Calitate"
Potrivit uni studiu recent 96% din platformele din Asia sunt neconforme cu cerintele europene iar 86%din acestea sunt chiar periculoase. Platormele care nu sunt din Europa nu respecta legislatia europeana. Potrivit platformei "euroconsumers" , 26 din 27 produse "Temu", au considerate neconforme si niciunul din produsele vandute de "Shein" nu a indeplinit standardele de testare. Cand cumparati un produs studiati eticheta, nu pretul produsului, pt ca un pret foarte mic ascunde si un rabat la calitate.
Postat 20 Noiembrie 2025, 00:31 de Timi
Riviera
Eu am spus de Aro a e gunoi, nu #Poiu :::::))) la Salonul Auto de la Zagreb Yugoslavia in perioada respectiva au fost prezente mașini de genul Lada, Yugo, Moskviky, Trabant, Wartkburg Volga, Mahindra. Trebuie să înțelegem că Aro nu a fost o mașină bună.
Postat 19 Noiembrie 2025, 23:59 de Sandu2100
@poiu-hater nesimtit
ARO a fost una din cele mai bune masini de teren din lume. Stiai ca ARO a castigat, in desert, Raliul Faraonilor, in 1984? Stiai ca a a castigat Raliul Tunisiei in 1983? Stiai ca a ARO 240, fabricat la Uzinele din Campulung, a fost distins cu Medalia de Aur la Targul international de la Zagreb? ARO era intre primele 4 cele mai bune masini de teren din lume. A fost exportat in peste 100 de tari, 50.000 au ajuns in China din 1975 pana la "Revolutie". A intrat si pe piata americana.
Postat 19 Noiembrie 2025, 23:26 de Riviera
Rectific
Din 2013 nu 1013, nu de alta dar @KP nu accepta greșeli de genul ::::)))) si o să spună că 1000 de ani a rezistat podul ::::)))))
Postat 19 Noiembrie 2025, 23:08 de Sandu2100
Riviera
Sunt ferm convins de asta. Văd grandoare Chinei cum si ce repede, unii se laudă că in China se construiește un pod de 50m in 2 zile etc. ::::::))))) mai vad alte poduri suspendate si construcții de construcții, realitatea e că din 1013 pana acuma sau prăbușit 57 de poduri in China unulzileleastea, un hotel construit in 2018 fiind folosit pentru carantina pacienților infectați cu noul coronavirus, sa prăbușit datorită încărcării cu prea mulți oameni
Postat 19 Noiembrie 2025, 23:05 de Sandu2100
Poiu
Tehnologia a evoluat e adevărat, dar nu si calitatea Chineza. Lenovo a cumparat IBM's PC business si Motorola, Geely a cumparat Volvo, dar Volvo e tot Volvo nu e proiectat de Geely, Chinezii sunt cu finanțele si mai fură ceva technologies dar nu o fac calitativ. Volvo a permis Geely sa facă Polestar o copie a lui S60 dar electrică si mai slab calitativă. IPhone nu e brand chinezesc, se produce in China pt costuri reduse, Huawei e brand chinezesc, am avut P20 a ținut un an, sa ars procesorul, era de nivelul S6, acum am S21 ( made in china, dar nu e brand Chinezesc ) funcționează relativ bine dar trebuie să-i schimb bateria si o să o schimb cu Samsung originală. Printre primele companii care și-au mutat producția in China datorită costului mic de producție se numără IBM, Panasonic, Motorola, GE, Intel, aceste companii și-au mutat o parte din producție ( dar pe eticheta apărea fabricat in tara de origine ) strigatul de ajutor a lui Hua Guofeng, in perioada post Mao cand China era muritoare de foame si doar copii membrilor de partid aveau acces la educație. Occidentalii au permis inclusiv Chinezilor să studieze, sa cerceteze etc. O problemă e calitatea foarte proastă, o altă problemă e că după Război China avea un PIB similar Tanzaniei, din 1978 a început ușor să crească PIB-ul, acum e a II-a economia a lumii si își arată colții către salvatorii lor Occidentul. ARO cand a fost exportat in China a fost o mașină superioară mărcilor lor ( cu toate că era o mașină proastă )
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:54 de Sandu2100
Au muscat-o si norvegienii
Cauza? Ori pretul mai mic, ori curuptia. Norvegia a descoperit ca autobuzele electrice chinezesti din Norvegia au probleme, in special cele electrice de la Yutong, care pot fi oprite de la distanta. Aceste autobuze, dintre care aproximativ 850 sunt Yutong, reprezinta un risc de securitate pentru ca pot fi controlate de la distanta. Experti norvegieni in securitate au semnalat aceasta problema. In Norvegia sunt inmatriculate aprox 1350 de autobuze chinezesti, dintre care 850 sunt marca Yutong.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:49 de Timi
@Sandu2100
Chinezii incearca sa produca orice, cat mai ieftin, cu cheltuiala cat mai mica vanzand la pret de dumping (concurenta neloiala, subventii), incercand sa-si maximizeze profitul. Asta vine si cu o calitate proasta. Vedem ce au facut si la gara din Novi-Sad. La putin timp dupa ce au terminat lucrarea, s-a intamplat nenorocirea.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:36 de Riviera
@Sandu2100
Partial din tehnologia pe care chinezii o au, a ajuns la ei datorita investitiilor occidentale facute acolo, pt mana ieftina de lucru, depinzand oarecum de ei. Acum occidentalii, in frunte cu Trump, conving firmele occidentale sa se intoarca in occident, sa produca la ei acasa. Sa produca plus valoare la ei acasa, pt cetatenii lor, nu pt partidul comunist chinez. O alta parte din tehnologia detinuta de China este furata din occident, unde spioneaza si in prezent, in toate domeniile de activitate.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:18 de Riviera
@poiu
Ti-am explicat de doua ori din ce cauza chinezii produc mai ieftin, facand concurenta neloiala (subventiile PCC). N-ai inteles nimic. Chestia e ca esti un nimeni frustrat, nebagat de nimeni in seama. Incerci sa te lauzi singur, cum face orice nulitate. @Sandu2100, si in prezent China spioneaza tot ce poate in occident.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:12 de Riviera
@Sandu
Tehnologia a evoluat, daca eu iti dau fundatia casei si tu faci 3 niveluri peste ea, nu inseamna ca fara mine tu nu puteai sa iti faci casa, nu? Ca si tu puteai face o fundatie, corect? Da un ochi, pe cine a cumparat Lenovo? Dar Volvo cine i-a cumparat? Dar in PSA care brand chinezesc investeste? Ca vrem, ca ne place sau nu, o piata fara ei ar fi una extrem de scumpa. Era un calcul la iphone fabricat in sua vs la fostul Foxconn: pretul sua era peste 2000$ pt varianta de 256gb. Asta doar productia, daca s-ar renunta la importul de bga-uri din China poate ar depasi 3000$. Eh acuma cati ar plati atata pt un telefon stiind ca nu mai poti cumpara decat aifon sau samsung (care fabricat in Coreea ar fi pe la 1700$). Si exemplele continua. Nu, nu le fac reclama, dar EU si SUA ar fi mult diferita fara China in piata. Si la chineji le e usor sa inchida robinetul si sa creasca pretul la pamanturile rare asa, de vreo 20 de ori. A fost mare si tare trumpy, apoi a dat inapoi iar..
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:07 de poiu
Riviera
Au spionat degeaba, pt că nu știu sa ceva calitativ. Pe vremea când eram copil am primit o mașină cu telecomanda made in Germany, 4 ani m-am jucat cu aia, am dat cu ea de tot pereții, ii dădeam drumul pe scări in jos de la etajul 1 si a fost funcțională, apoi am dat-o la un vecin mai mic pt că ești eu am crescut si aveam alte nevoi, in ziua de azi am luat la nepoți si nu a ținut mai mult de 2 săptămâni Chinezărie. Ca defecte se rupe rotita de plastic de la motor, sau o roată, se rupe firele de pe PCB direct din cositor, încerc sa cositoresc si pică cositorul de pe placă, arde bateria deci efectiv nepotul se joacă 2 săptămâni, se strică mașina, nepotul plânge, ii iau alta sa nu plângă si uite așa ne-am învățat in ultimii 20 de ani, banii merg la China pe salariile si taxele lor, noi pierdem locuri de muncă in detrimentul lor. De 2 ani am limita cumparaturiledin China pt că nu imi permit să cumpăr un produs in 2 ani de 10 ori si prețul efectiv e dublu prea mai ieftine, dar același produs îl cumperi de mai multe ori pt că se strică. Disconfortul e maxim pt că nu ma pot baza așa ceva. Se strică când ți-e lumea mai dragă.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:04 de Sandu2100
Riviera
Ai fost? Orice tara are clasa de sus, mijloc si jos. Orice tara are salarii mari si mici. Orice tara are specialisti si necalificati. Dar ia un exemplu, ca ti-e aici langa casa: pe borsului stii ca o companie chinezeasca face incalzire in volane si scaune pt … TESLA? De ce nu si le fac americanii? Liderul mondial la baterii EV este… BYD? Oare de ce Toyota pune Chinezarii in masini, si mult altii? De ce marele Renault face springul acolo? Stii cate de ce-uri sunt? Repet, nu sunt fan dimpotrivă urasc comunismul. Dar ce fac ei nu e concurență neloiala, e economie bazata pe cerere si oferta. Daca cererea de produse de la ei e mare trebuie sa compenseze din oferta, cu subventii sau alte mijloace. Americanii dau subventii la greu, ia vezi Boeing, ca sa ia fata lui Airbus, da? Na hai sa iti mai zic una : minim, minim da? 20% din echipamentele de avionica se fac in China cu R&D in Shanghai. Da, am avut norocul sa merg acolo, da am vazut zone mai sarace sau mult avansate tehnologic. Da, au fost destepti si au un lant de aprovizionare (supply chain) foarte eficient, scaleaza productia dupa nevoia clientului foarte repede plus au deja experienta. Faptul ca tu imi reciti din ce citesti, nu e un argument. Avem fabrici in china ce produc subansamble, probabil inclusiv masina ta le foloseste (nu are sens sa dam nume). E usor sa ne luam dupa unul si altul, mergi, vezi si o sa iti schimbi parerea. Referitor la salarii, media (medie) e 1100-1200 pe luna (euro). Da, multi sunt cu salarii mici dar ai multi cu salarii mari. Ia da vara un tur in cele mai turistice locuri din Europa si numara cati chinezi vezi vs cati europeni. Nu sunt asa saraci, te-ai gandit ca e o strategie si asta, ca marketingul lui semiom? Sa para ca o duc greu si ca exportul catre UE ii ajuta sa traiasca, astfel acaparand piete? Nu apreciez sa ma faci habarnist atata timp cat nu ai fost acolo, cat vorbesti din auzite, sau balivernist, ca nu iti poti baza cuvintele decat pe google. E bine sa cauti, e bine sa stii filtra rezultatele. Dar asta e, tu cu ideile tale, eu nu ma chinui sa te conving de nimic. Cel mai simplu, ia eticheta de la orice ai in casa si daca e China arunca-l sa iti iei Made in Germany.
Postat 19 Noiembrie 2025, 22:02 de poiu
Apropo de chinezarii si de "super-specialistii chinezi"
Dezastrul de la gara din Novi-Sad, gara renovata de la A la Z de o firma chineza. In data de 01 noiembrie 2024, la ora 11:52 CET, copertina de beton, de 48 m lungime, a garii s-a prabusit peste persoanele care mergeau sau stateau sub ea. Paisprezece oameni au murit pe loc si alti trei au fost raniti. Cladirea garii fusese construita in 1964 si renovata intre 2021 si 2024 in cadrul initiativei Belt and Road⁠ a Chinei. De la acea data, demonstratiile anti guvern si anti coruptie se tin lant in Serbia. Despre situatia autostrazii din Muntenegru, construita de chinezi, autostrada la care constructorul chinez a umflat preturile aducand Muntenegru in incapacitate de plata. Muntenegru a cerut ajutorul UE in aceasta speta, nemaiputand plati pretul umflat de chinezi. Cat despre mineralele rare, chinezii s-au infipt bine in Africa, corupand lideri, si extragand la liber mineralele de pe acel continent. Au indatorat multe tari, punand ca gaj diferite obiective strategice cum ar fi porturi, drumuri si terenuri bogate in minerale naturale rare. Cum africanii nu au putut sa-si plateasca datoriile, obiectivele respective au trecut in proprietatea Chinei, definitiv sau concesionate pe zeci de ani, cat sa scoata tot ce e de scos din solurile respective.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:52 de Riviera
@Sandu2100
Asta pe langa cata tehnologie au furat chinezii, spionand in occident.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:38 de Riviera
Poiu
Tehnologia lor de productie si experienta in R&D and fost dată de SUA, Japonia, Europa, Corea de Sud, de fapt companiile au mers acolo pt a-și maximiza profitul, aceste companii ar trebui sa vină înapoi in țara lor de origine, eu am avut 3 laptop-uri HP, 2 made in China unul in Sua, de la companie am un Lenovo brand Chinezesc care teoretic e mai puternic o memorie de 32gb dar in practică e ca un HP de 8gb, funcționează slab cu programe de genul SET, Niagra, Vision, Tridium, Distech.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:34 de Sandu2100
@poiu
Esti aceasi balivernist, habarnist in materie de economie. Aici e vorba de competitie neloiala. Asta face China. Cum? Subventionand productia si comertul, incercand sa-si falimenteze competitia. Altfe, esti acelasi balivernist care tot incearca sa se laude singur, ca prostul. Tot incerci sa ne spui ca ai fi ajuns si tu prin in China. Asta cu sute de ani avans, esti chiar aiurit. Vreo zece milioane de chinezi (milionarii, miliardari), plus asa zisa clasa de mijloc o duc bine. Restul de un miliard si jumatate traiesc greu, de la un salariu la altul, cu echivalentul a 300-500 de Euro pe luna.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:25 de Riviera
Ochii imparțiali vad altfel
Oare nu e o discriminare asta? Hai sa o luam asa: fara china azi nu ati comenta niciunul aici, nu ati avea laptop (ca nu v-ati permite unul facut in EU sau Japonia), masina v-ar fi fara navigatie, de la digi nu ati avea internet asa ieftin, etc… e usor sa zici “nu din China” dar nu incerci sa zici “ia de la mine la acelasi pret ca ma ajuti”. Faza cu “chinezarie” e o mare porcarie. Daca de maine China refuza sa livreze spre UE, o sa puneti mileul pe tv ca sa nu consumati pixelii. Vorbeste aici de colete mici, foarte bine. O economie reala isi trateaza si respecta concurenta, nu o elimina abuziv. Azi e china, maine va fi Coreea de Sud. Trebuie o trezire la realitate: niciodata EU si SUA nu or sa aiba capacitatea de productie a Chinei, tehnologia lor de productie si experienta in R&D. Dati cu hate si cu injurii, dar ar fi bine dupa ce faceti o vizita acolo si sa vedeti cu cate sute de ani suntem in urma.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:12 de poiu
Europenii nu mai fac sufcienti copii pt a-si asigura sporul demografic
Locul lor este luat de masele de semi-analfabeti din Asia si Africa. Peste cateva sute de ani europizii, rasa europeana, va fi o minoritate neglijabila din componenta omenirii.
Postat 19 Noiembrie 2025, 21:04 de Timi
Foarte bine
Chinezărie nu respecta niciun standard de siguranță si pot fi folosite puțin timp, e cazul producem noi aici.
Postat 19 Noiembrie 2025, 20:32 de Sandu2100
Corectie
(...). Multe femei si tinere din occident si-a aruncat copiii si sotii, prietenii, etc afara din case, aducand in loc migranti ilegali.
Postat 19 Noiembrie 2025, 20:20 de Riviera
@unu
Partidul Comunist Chinez subventioneaza masiv productia si comertul firmelor chinezesti incercand sa invinga, sa bage in faliment, economiile tarilor din Europa, America de Nord, Australia si Noua Zeelanda. Africa au acaparat-o in mare parte. Majoritatea tarilor africane sunt suporteri chinezilor la ONU. Au corupt la greu in Africa. Cat despre nebunia migratiei ilegale, Merkel a fost cea care a dat tonul acestei actiuni - "EN FANFARE" - urmata de alti politicieni idioti sau corupti, plus ONG-uri, plus retelele de traficanti de migranti, iar de cand a inceput razboiul din Ucraina, si rusii pompeaza migranti ilegali in UE, prin Belarus. Multe femei si tinere din occident si-a aruncat copiii si sotii, prietenii, etc afara din case, aducand in loc migrantilor ilegali.
Postat 19 Noiembrie 2025, 20:09 de Riviera
foarte bine!
se plange elita mass media de Trump, dar toata Europa urmeaza masurile lui, pentru ca e realist si are dreptate: taxa pe colete, cresterea tarifelor de import pe chinezi, eliminarea scutirii ptr pachete de minimis, taxarea dumpingului cu EV din China, restrictii pe imigranti chiar si legali (si in Italia, si in Germania si in UK - in urma cu 2 zile au dat o lege ca pot confisca bijuteriile imigrantilor care cer beneficii sociale) care vin in UE ptr o viata mai buna, dar apoi cer ajutoare sociale si pun presiune pe sistemul medical, siguranta, si conflicte culturale (ca sa vorbim politically-correct de v10lurile musu1manilor), contributii marite la aparare (daca nu era Trump, europenii plateau 0.7% din PIB la aparare), incetinirea masurilor de lupta cu Codoiul (pana si Bill Gates a zis ca nu mai doneaza un ban la ong-urile CO2), eliminarea regulilor prea complexe si aberante (in privinta IT-ului in Europa, pe AI si pe GDPR anuntat in 10 noiembrie). Pe cat face media scandal, peste 2 luni, parlamentul isi da seama ca defapt nu a zis rau deloc. Pacat ca noi in Romania inca importam cate 20.000 de palesinieni, si le platim si medicina, cand nu avem bani sa platim asigurarea medicala romancelor insarcinate, dupa cum zice Hotnews.
Postat 19 Noiembrie 2025, 19:27 de unu
Foarte bine!
Aceasta este doar un exemplu de competiei neloiala prin care chinezii incearca sa falimenteze economia statelor europene.
Postat 19 Noiembrie 2025, 18:46 de Riviera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5223 RON
  • 1 EUR = 5.2581 RON
  • 1 HUF = 0.0148 RON