Dacă anul şcolar ar începe cu un examen, municipalitatea orădeană l-ar rata. Constructorii Primăriei nu s-au pregătit peste vară deloc.
După o jumătate de an fără cursuri, în care puteau lucra sub un trafic mai relaxat, primul sunet de clopoţel prinde din nou oraşul cu zeci de şantiere deschise. "Le-am cerut să aloce forţă de muncă mai consistentă, ca să poată susţine un ritm mai alert", spune viceprimarul Mircea Mălan. Lăudabil, dar târziu...
"Va fi dezastru!"
Experienţa spune că, odată cu reluarea şcolii, traficul auto se dublează. Anul acesta va creşte şi mai mult. "Va fi dezastru! Mulţi părinţi îşi vor duce copiii la şcoală cu maşina, de frică să nu ia coronavirus în tramvai sau autobuz", prevede un taximetrist. Punctele de tensiune din trafic sunt deja cunoscute. Cel mai greu va fi în Piaţa Ferdinand, unde şantierul îngreunează şi acum circulaţia. Având în vedere că străzile din jur, precum Aurel Lazăr, Libertăţii, Patrioţilor şi George Bariţiu, sunt închise de luni de zile, traversarea zonei va fi o provocare chiar şi pentru pietoni.
"Joia trecută, la rectificarea de buget, Primăria a tăiat cam 8 milioane lei de la lucrările pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand, deci nici vorbă să le termine anul acesta", zice liderul grupului PSD din Consiliul Local, Liviu Sabău Popa (foto). Majoritatea şantierelor sunt cu probleme. "Pe Aurel Lazăr se lucrează când şi când, pe Făgăraşului lucrările la noua linie de tramvai s-au blocat lângă Universitate, iar pe Traian Moşoiu au înlocuit 3 luni conductele, dar au lăsat strada neasfaltată", acuză PSD-istul.
Începute cu întârziere
În ciuda oportunităţii de a lucra imediat după ieşirea din iarnă, multe lucrări au început mai târziu. Atribuită încă din octombrie 2019, transformarea străzii Libertăţii în arteră pietonală a început abia la sfârşitul lunii mai. La fel, modernizarea trotuarului din strada Coposu a demarat abia la jumătatea lunii august, cu termen de predare la sfârşitul acestei luni. Cel mai bun exemplu este, însă, amenajarea trecerii la nivel de cale ferată care leagă strada Coriolan Hora din Ioşia de şoseaua de centură, care a început abia în septembrie.
Pe lista lucrărilor în derulare se numără şi reabilitarea termică, pe bani europeni, a unor unităţi şcolare precum Colegiul Onisifor Ghibu, Liceul Ortodox Roman Ciorogariu şi şcolile Dacia şi Generală 11. Inevitabil, acestea se vor derula cu elevii în clase. "Am discutat cu directorii, iar sălile de clasă au fost organizate astfel încât lucrările să nu afecteze actul de învăţământ", spune şeful Direcţiei de Proiecte, Marius Moş (foto). De parcă asta s-ar şi putea...
Le-au tărăgănat
Reprezentanţii municipalităţii recunosc că şantieriştii au pornit cu întârziere. "Logic ar fi să începi prin februarie-martie, ca să lucrezi vara, dar nu e aşa simplu", spune Moş, care dă ca exemplu reabilitarea străzii Libertăţii. "Întâi s-a refăcut licitaţia pentru că nu a venit nimeni la prima, apoi a venit pandemia şi constructorul desemnat nu s-a putut întâlni cu deţinătorii de utilităţi, ceea ce a întârziat proiectarea. Decizia de începere a lucrărilor a trebuit bine cântărită, pentru că riscam să fim închişi în case şi să lăsăm strada spartă".
Un alt exemplu e al refacerii dealului Ciuperca (alunecat în 2016), lucrare neîncepută nici acum. "Până în prezent s-a făcut consolidarea şi drenarea dealului. Refacerea va începe probabil spre sfârşitul lunii", zice directorul, invocând scuza că "proiectul trebuie să aibă la bază o expertiză care să ne asigure că totul e în regulă". Altfel spus, reamenajarea versantului, care s-ar fi putut face pe vreme bună, va începe în toamnă, pe ploaie.
Nu vor neapărat vara...
De altfel, municipalitatea nici nu ţine morţiş să lucreze peste vară. "Nu vânăm perioade neaglomerate de trafic. Cum terminăm o licitaţie, cum dăm drumul la lucrare", spune viceprimarul Florin Birta (foto), cu argumentul că "şi aşa avem investiţii întârziate".
Prin urmare, şi toamna aceasta Primăria pregăteşte o nouă serie de lucrări amânate de luni de zile. "În cel mult două săptămâni vom semna contractul de execuţie şi vor demara lucrările de reabilitare Nufărul - Cantemir şi construirea parcării Park&Ride de sub catedrala ortodoxă".
În plus, lucrările pentru drumurile de legătură dintre cartierul Episcopia şi prelungirea drumului expres, anunţate din primăvară, ar putea începe în octombrie, după finalizarea licitaţiilor, aşa că locuitorii străzilor Cântăreţului, Ciucaşului şi Hotarului se pot pregăti de o toamnă cu şantiere şi noroi.
"Virusaţi" de pandemie
În ciuda tărăgănării lucrărilor, culmea, niciun constructor nu riscă penalităţi. Termenul de predare a străzii Aurel Lazăr, de pildă, a fost prelungit pentru sfârşitul lunii viitoare, cel al Pieţei Ferdinand pentru februarie 2021, şi tot aşa.
"N-am avut de ales. Pandemia a afectat mobilitatea angajaţilor şi transportul mărfurilor. De exemplu, pietrarii italieni au fost blocaţi acasă săptămâni în şir, iar cele două anvelope subterane în care trebuie coborâte punctele de transformare din Piaţa Ferdinand întârzie să ajungă din Spania pentru că pandemia a afectat termenul de livrare", explică viceprimarul Mircea Mălan (foto).
Pe de altă parte, constructorii se "sapă" reciproc. "Pe Aurel Lazăr au trebuit să lucreze, pe rând, la înlocuirea reţelelor Electrica, Termoficare şi Compania de Apă, iar asta a durat". Cum Electrica are propriul calendar de lucrări, singurele companii pe care municipalitatea poate pune presiune sunt cele proprii. Dar nici acolo cu succes...
O dovadă e strada Traian Moşoiu, închisă în luna mai pentru o lună, dar care a fost redeschisă circulaţiei după 4 luni, abia săptămâna trecută. Firma orădeană Instalaţii Montaj a avut de înlocuit pentru CAO conductele de apă şi canalizare la adâncimi de 4 metri. "Oriunde săpai, se surpa zidul şi te trezeai că ai de înlocuit şi alte reţele", povesteşte un muncitor.
Vinovatul de serviciu
Săptămâna trecută, conducerea CAO pregătea rezilierea contractului încheiat cu Instalaţii Montaj, care a preluat contractul de înlocuire a reţelelor de canalizare din centrul oraşului, abandonat de Selina în 2014 ca nerentabil. Constructorul a apucat să sape doar pe trei străzi, Alexandru Vlahuţă, Constantin Tănase şi Muşcatei, pe care le-a lăsat apoi neasfaltate. Cu datorii de 1 milion lei la subcontractori, firma nu are nicio şansă să termine alte 15 străzi contractate până la teremenul din 14 septembrie. Nu s-ar încadra nici dacă ar obţine o păsuire de câteva luni.
"Cel mai probabil vom rezilia contractul, vom plăti unei firme asfaltarea străzilor sparte şi ne vom îndrepta împotriva constructorului pentru recuperarea cheltuielilor făcute şi plata penalităţilor", spune directorul tehnic interimar al CAO, Cristian Popa (foto), care tocmai l-a înlocuit în funcţie pe Gheorghe Popa, determinat de primar să demisioneze.
Dar asta nu înseamnă decât o nouă licitare a lucrărilor şi redeschiderea şantierelor pe nervii orădenilor. După încă o vară pierdută...
NOI ŞANTIERE
Aglomeraţie în Nufărul
De parcă nu ar fi destule şantierele întârziate, în octombrie va începe amenajarea parcării subterane de sub Catedrala Ortodoxă şi modernizarea bulevardului Nufărul - Cantemir, ambele lucrări fiind în faza de adjudecare a licitaţiei.
"Cel mai greu va fi când vor începe săpăturile la pasajul subteran de la Emanuil Gojdu şi de la Piaţa Mare. Toată circulaţia în zonă va fi dată peste cap", avertizează preşedintele Camerei Taximetriştilor, Iosif Rad.
Potrivit municipalităţii, cele două investiţii însumând peste 62 milioane euro vor fi licitate săptămâna viitoare, începerea lucrărilor fiind programată pentru primăvara anului 2021.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.