URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 18 MAI 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Bolojan le-a spus actorilor că vor avea contracte pe durată determinată, urmând ca doar cei valoroși, în timp, să primească contracte permanente. Măsura nu are impact financiar, cam tot atât te costă un actor plătit pe perioadă determinată sau nu. Dar așa managerul are un as în mână și poate să-l țină în șah pe actorul care nu i se pare potrivit, leneș sau pur și simplu mai puțin talentat.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ştiţi bancul cu olteanul care, când nu are ce face, se dezbracă şi îşi păzeşte hainele? Aşa şi Guvernul nostru, de parcă n-ar fi avut atâtea alte lucruri de făcut, serioase, s-a apucat să dea săptămâna trecută o Ordonanţă menită, cică, să "debirocratizeze activitatea în cadrul microîntreprinderilor". Concret, firmele cu până la 9 angajaţi nu mai sunt obligate să aibă fişa postului pentru aceştia şi nici regulament intern...
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
După experimentul Revista Familia, încheiat fără sinucideri în grup şi fără revolte populare, pe masa rece de tranşat a preşedintelui Ilie Bolojan a ajuns cultura audio-vizuală orădeană, chestiile alea la care mergi să baţi din palme ca prostu', când ai putea sta bine-mersi acasă sau să te plimbi cu gagica prin oraş. Chiar aşa! De ce să mergi la teatru, când poţi să te uiţi la un film? De ce să mergi la un concert, când poţi asculta pe YouTube o înregistrare făcută cu telefonul?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Veţi merge în vacanţă vara aceasta?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În aceste zile, Parlamentul României dezbate în regim de maximă urgență o propunere legislativă vizând modificări importante ale codului de procedură penală. Originea acestor modificări se află într-o decizie din 7 aprilie a.c. a Curții Constituționale, nepublicată încă, decizie prin care au fost declarate neconstituționale mai multe prevederi din codul de procedură penală, judecătorii constituționali statuând, în esență, că „este necesar ca hotărârea judecătorească să fie redactată, motivată în fapt și în drept, la data pronunțării”.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al ulcerului duodenal are 4 obiective majore: ameliorarea durerii, accelerarea procesului de vindecare a leziunii ulceroase, prevenirea recăderilor şi a complicaţiilor.
26 Martie 2020, 08:01

Şcoala... de acasă: Elevii orădeni izolaţi la domiciliu se bucură să facă şcoală pe tabletă sau smartphone

Şcoala... de acasă: Elevii orădeni izolaţi la domiciliu se bucură să facă şcoală pe tabletă sau smartphone VIDEO-ŞCOALA. Mulţi dintre învăţătorii şi profesorii din Oradea strigă catalogul clasei online, prin videoconferinţe cu elevii. Printre aplicaţiile pe care le pot folosi se numără Skype, Cisco Webex, Zoom, WhatsApp sau chiar Facebook. Pentru elevii de azi, care au crescut înconjuraţi de dispozitive, utilizarea lor este mult mai uşoară decât pentru profesori ori părinţi...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cel puţin până după sărbătorile pascale, preşcolarii şi elevii din România vor sta acasă. Pentru a preveni răspândirea noului coronavirus, toate grădiniţele şi şcolile româneşti au fost închise din 11 martie, ceea ce i-a adus pe profesori, elevi şi părinţi în faţa unei provocări: cum se pot ţine lecţiile de la distanţă?

Mulţi dintre dascălii bihoreni s-au orientat spre soluţii simple, păstrând legătura cu elevii prin grupuri de Facebook sau WhatsApp, ori prin videoconferinţe. Fireşte, pentru ca aceste lecţii online să funcţioneze, trebuie ca dascălii să aibă abilităţi digitale, iar elevii conexiune la internet, ceea ce, pentru mulţi copii din satele bihorene, este doar un vis...

Nu uitaţi să învăţaţi!

Toate grădiniţele şi şcolile din România s-au închis pe 11 martie, măsură care iniţial era valabilă până pe 22 martie, dar odată cu instaurarea stării de urgenţă în ţară, s-a prelungit până cel puţin pe 21 aprilie, când se va termina vacanţa de primăvară. Cum vacanţa va debuta pe 4 aprilie, în total, elevii pierd trei săptămâni de şcoală, sau două - în cazul celor care în această perioadă aveau programate şi activităţile extracurriculare din "Şcoala altfel".

Sistarea neaşteptată a cursurilor i-a obligat pe profesorii bihoreni să caute soluţii pentru a păstra legătura cu elevii, astfel încât aceştia să nu se simtă în vacanţă, ci să folosească timpul liber şi pentru a învăţa. "Fiecare coleg şi-a găsit modalitatea potrivită pentru a ţine legătura cu elevii în această perioadă, pentru a face activităţi, exerciţii, teme, recapitulări", spune inspectorul şcolar general Alin Novac Iuhas (foto).

În mod evident, sunt mai preocupaţi învăţătorii şi profesorii de la disciplinele unde materia este mai stufoasă şi unde şi recuperarea orelor pierdute, odată ce şcolile se vor redeschide, va fi mai anevoioasă.

Doar dacă vor... 

La oraşe, şcoala se poate face destul de facil de la distanţă. Cum majoritatea elevilor au acces la internet de acasă, profesorii au creat grupuri de Facebook sau de WhatsApp, unde le scriu elevilor lecţii, teme ori exerciţii. De pildă, o clasă de-a II-a de la Liceul Teoretic "Lucian Blaga" se reuneşte pe un grup privat de pe Facebook, unde de fapt intră părinţii copiilor, aceştia fiind prea mici pentru a avea propriile conturi pe reţeaua de socializare. Învăţătorul scrie aici exerciţiile, iar copiii le rezolvă.

Alţi dascăli fac videoconferinţe cu elevii, prin aplicaţii gratuite precum Zoom, Skype, WhatsApp ori Facebook. Şcolarii pot folosi telefoanele, tabletele ori laptopurile pentru a se vedea cu colegii şi profesorii. Nu toţi sunt însă şi atenţi, iar cei care "absentează" de la apelul video nu pot fi sancţionaţi. "Lecţiile în regim de videoconferinţă au efect pentru elevii care vor să înveţe. Cei care şi la clasă sunt, de regulă, dezinteresaţi au aceeaşi atitudine şi acum. Îi vezi că sunt în faţa camerei, dar ei pot, de exemplu, să se joace în acelaşi timp", zice Iulius Timar (foto), directorul Colegiului Naţional "Onisifor Ghibu".

La Colegiul Naţional "Mihai Eminescu", profesorii scriu lecţiile pe grupurile de Facebook, unde elevii le pot citi când vor şi, desigur, dacă vor. "Urmează să lansăm şi un "Google Classroom" (n.r. o clasă virtuală), unde profesorii de la fiecare clasă vor pune materiale şi vor putea face lecţii video", spune directoarea Livia Muntean. Aşadar, elevii nu trebuie să fie online simultan, ci vor intra în clasa virtuală când au chef...

"Ieşiţi din izoletă!" 

Posibilităţi de digitalizare a lecţiilor "deconspiră" şi Mirela Tanc (foto), profesor de limba română la Şcoala Gimnazială "Oltea Doamna". Supranumită "profesoara Microsoft", este unul dintre puţinii dascăli din Bihor care foloseşte şi la clasă aplicaţii online, pentru a face orele mai interesante pentru elevii de azi.

"Am ore cu elevii din clasele a VI-a şi a VIII-a şi le ţinem de la distanţă, conform orarului. Folosim cu precădere ASQ, o aplicaţie creată de o profesoară de matematică, care conţine materiale didactice la mai multe materii, făcute tot de profesori. Copiii preferă însă Kahoot, un joc cu întrebări la care elevii trebuie să aleagă răspunsul corect", zice profesoara.

Mirela Tanc şi-a iniţiat şi alţi colegi în aceste programe. "Le-am arătat colegilor cum se folosesc şi ştiu că şi ei acum le utilizează. Dacă vor să îşi predea lecţiile în continuare, pot. Trebuie să iasă din "izoleta" tradiţională", zice profesoara.

Copiii, cel puţin, au făcut-o. Andreea, elevă în clasa a IV-a la aceeaşi şcoală, spune despre experienţa lecţiilor online, ţinute pe Cisco Webex şi ASQ: "Mie felul acesta de a face ore mi se pare interesant deoarece putem şi să învăţăm, şi să folosim internetul. Deşi nu suntem la şcoală, învăţăm multe lucruri noi, iar pe unele platforme putem susţine teste, primim note şi apărem în clasamente. Ce nu îmi place e faptul că nu putem înţelege anumite detalii la fel de bine ca în clasă".

La părinţi e cheia

Sfaturile "profesoarei Microsoft" nu sunt, însă, universal valabile. În primul rând, pentru că nu toţi profesorii au competenţele digitale necesare pentru a folosi aplicaţiile online, iar apoi pentru că nu toţi elevii au acasă conexiune la internet ori dispozitive de pe care să poată folosi aceste programe. "Elevii de gimnaziu au telefoane, dar nu toţi au internet acasă. Ştiu că colegii mei au făcut grupuri de WhatsApp, se filmează şi postează videoclipuri cu lecţii, dar mesajul nu ajunge chiar la toţi elevii", zice Ionel Cordovan, director adjunct la Şcoala Gimnazială "Puiu Sever" din Ineu de Criş.

Cu elevii din clasele primare de la sate, învăţătorii nu pot lua legătura decât dacă îi sună pe părinţi şi îi îndrumă pe aceştia ce teme să facă cu micuţii. "Copilul trebuie ţinut treaz, să conştientizeze că nu este în vacanţă. Le-am recomandat părinţilor să ţină copiii preocupaţi de şcoală măcar 2-3 ore pe zi", mai spune Cordovan. Câţi fac asta, însă, este imposibil de spus...

Teleşcoala

"Pentru cei care locuiesc în zonele rurale, unde nu există semnal la internet sau poate nici la telefon, Ministerul Educaţiei în parteneriat cu TVR au lansat programul Teleşcoala", aminteşte Novac Iuhas. În fiecare zi, de luni până vineri, pe TVR 2, între orele 9 şi 10, respectiv 15 şi 16, se ţin lecţii la disciplinele de examen, pentru elevii de clasa a VIII-a şi a XII-a.

Cert este că, după ce vor reveni la şcoală, toţi elevii şi profesorii vor trebui să recupereze orele pierdute. "Toate orele se vor recupera, nu sunt motive de îngrijorare", asigură inspectorul şcolar general, garantând că nici nu se pune problema îngheţării anului şcolar ori a amânării examenelor. Important este ca elevii, părinţii şi profesorii deopotrivă să rămână sănătoşi...


STUDENŢIE ONLINE
Pe net, vrând-nevrând

Asemenea şcolilor şi grădiniţelor, şi universităţile şi-au închis porţile. La Universitatea din Oradea, încă din 11 martie s-a decis că sunt sistate toate activităţile didactice "faţă în faţă", iar profesorii şi studenţii păstrează legătura tot prin internet. O veste bună pentru studenţi, pentru că în sfârşit vor avea acces online la cursurile profilor, aşa cum ar fi trebuit să aibă de mult...

"Avem mai multe platforme de comunicare şi de transmitere a materialelor didactice, iar colegii mei folosesc şi alte instrumente disponibile, Sykpe, grupuri de social-media sau chiar e-mail-ul", spune prorectorul Gabriel Bendea (foto).

De săptămâna trecută, Universitatea a pus în funcţiune şi un site dedicat învăţării de la distanţă, e.uoradea.ro, unde fiecare student poate vizualiza cursurile postate de profesori. "Este o platformă Moodle (n.r. un spaţiu virtual de învăţare) pe care o implementăm printr-un proiect ROSE (n.r. Romanian Second Education Project, un proiect derulat de Ministerul Educaţiei, cu finanţare de la Banca Mondială). Proiectul a debutat înainte de această criză, iar acum, din fericire, ne rezolvă o problemă", a precizat Bendea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0527 RON
  • 1 EUR = 4.9256 RON
  • 1 HUF = 0.014 RON