Primarul Florin Birta a luat, zilele trecute, cea mai importantă decizie de la numirea sa în funcţie. Edilul va propune săptămâna viitoare Consiliului Local preluarea de către municipalitate a serviciului de iluminat public din oraş.
Cel mai vechi contract din arhiva municipalităţii, încheiat cu două decenii în urmă cu Luxten Lighting Company SA, expiră pe 28 iunie. "Am făcut o analiză şi este momentul să gestionăm iluminatul public din oraş în regie proprie", spune primarul.
După 20 de ani...
După două decenii în care sistemul de iluminat public fost concesionat de firma Luxten printr-un contract semnat în 2001 de fostul primar Petru Filip, municipalitatea se pregăteşte să îl dea, din 12 iulie, în grija Agenţiei de Dezvoltare Locală Oradea. "ADLO are experienţa necesară, pentru că gestionează deja sistemul de iluminat din parcurile industriale", spune primarul Florin Birta (foto).
Înfiinţată în 1993, de omul de afaceri canadian de origine română Zoltan Boszormeny, şi preluată în 2003 de un grup condus de Claudiu Nicolae Rădulescu, firma Luxten gestionează de la începutul anilor 2000 sistemele de iluminat public din marile oraşe, conduse la acea vreme de primari ai PDL, începând cu Capitala.
Contractul în valoare de peste 11 milioane dolari încheiat pentru Oradea, la care s-au făcut de-a lungul timpului 10 acte adiţionale, vizează reabilitarea, modernizarea şi extinderea reţelei de iluminat public. "Am discutat cu Luxten. Ne vom despărţi amiabil. Probabil vom prelua de la firmă trei sau patru electricieni, care cunosc reţeaua, şi atât", spune Birta.
Un business pentru Oradea
Potrivit evidenţelor municipalităţii, reţeaua orădeană de iluminat public măsoară 712 kilometri de cabluri, din care 442 kilometri aeriene şi 270 kilometri îngropate în subteran. Sistemul cuprinde 15.595 de stâlpi şi 24.428 de corpuri de iluminat.
De altfel, acestea din urmă au şi stat la baza deciziei. "În ultimii ani am primit tot felul de oferte din partea unor firme de iluminat care se ofereau să ne înlocuiască actualele lămpi de iluminat cu corpuri LED, mult mai economice, iar Primăria să le plătească din economia făcută. Am refuzat. Dacă tot există acest business, mai bine să îl facă oraşul", povesteşte Birta.
Afacerea ar fi cu atât mai rentabilă cu cât municipalitatea poate înlocui corpurile de iluminat pe fonduri nerambursabile. "Modernizarea sistemului de iluminat ne-ar costa undeva la 10 milioane de euro, bani pe care vrem să îi atragem din fonduri europene", zice Birta.
Edilul apreciază că trecerea sistemului de iluminat public orădean pe corpuri LED ar înjumătăţi consumul de energie electrică în valoare de 7 milioane lei pe an. "Practic, am avea în plus pentru investiţii 3,5 milioane lei anual".
Un alt proiect, în valoare de 5 milioane euro şi gândit pentru o etapă ulterioară, ar viza, odată cu îngroparea întregii reţele electrice, înlocuirea actualilor stâlpi de iluminat cu alţii mai mici, eleganţi şi distanţaţi, lucru care ar duce la noi economii. "Cu o investiţie de 15 milioane euro, am putea, în câţiva ani, să reducem costurile cu circa un milion de euro pe an", spune Birta.
Cu personalul existent...
Conform reprezentanţilor municipalităţii, preluarea iluminatului public are doar avantaje. "Nu înfiinţăm altă firmă şi nu facem angajări masive, ci doar valorificăm mai bine personalul existent", spune directorul economic Eduard Florea (foto).
Potrivit acestuia, municipalitatea ar putea folosi la întreţinerea reţelei electricienii angajaţi la şcoli, spitale şi alte instituţii subordonate Primăriei, care nu au chiar tot timpul de lucru, şi ar exploata mai eficient utilajele din dotare. "În bugetul pe anul acesta a fost prinsă achiziţionarea a două autospeciale cu nacelă, în valoare de 85.000 euro fiecare, a unei autoutilitare şi a unui autoturism pentru desfăşurarea activităţii în bune condiţii", spune Florea.
ADLO n-ar trebui să întâmpine dificultăţi, în condiţiile în care se va ocupa doar de întreţinerea sistemului de iluminat. Problema iluminatului festiv de Crăciun şi Anul Nou ar urma să fie soluţionată, într-un fel sau altul, peste vară, iar lucrările de extindere a reţelelor în zonele proaspăt urbanizate vor fi atribuite prin licitaţie, pe criteriul celui mai mic preţ oferit.
În teorie, la cele mai mici costuri posibile, municipalitatea ar trebui să scoată la lumină cele mai mari avantaje. Rămâne de văzut, însă, cum se va descurca în practică...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.