O chestiune strict tehnică, și anume votarea de către Consiliul Județean Bihor a bugetului Regiei Autonome Aeroportul Oradea pe anul 2021, a prilejuit o scurtă polemică între liderul grupului consilierilor UDMR, Borsi Lorand, și președintele Ilie Bolojan. UDMR-istul l-a somat pe liberal să admită că în Oradea nu sunt posibile curse aeriene spre destinații externe pentru că nu sunt rentabile, promițând că dacă Bolojan se supune nu-l va mai întreba patru ani despre soarta Aeroportului.
Replica lui Bolojan a fost însă severă, bătând obrazul fostei conduceri a județului și reiterând hotărârea de a dezvolta zboruri internaționale din Oradea.
„La Oradea nu este rentabil”
Necesitatea adoptării bugetului pe anul în curs al Aeroportului, cu tot cu o sumă de circa 4 milioane lei pentru exproprierile presupuse de proiectul pentru extinderea pistei spre Nojorid (de la 2.100 la 2.500 metri), proiect în valoare de 26 milioane euro din fonduri UE, a fost folosită de șeful grupului consilierilor UDMR, Borsi Lorand, pentru a-l admonesta pe președintele CJ Bihor pentru faptul că zborurile internaționale ce vor fi operate de Ryanair din luna iulie (spre Milano, Londra, Dusseldorf și Bologna) nu au loc mai devreme, în timp ce alte aeroporturi din regiune au deschis noi rute internaționale, în pofida pandemiei.
Arătând că de la Satu Mare se zboară spre trei destinații, iar din Cluj sunt 30 noi curse, Borsi a întrebat „dacă la Satu Mare și Cluj se poate, de ce la Oradea nu se poate?”, adăugând că are „răspunsul la acest lucru”, și anume că „la Oradea nu este rentabil, nu se vând atâtea bilete”, făcând apoi și o paralelă cu faptul că în satul Ginta nu mai există curse de autobuz tot din același motiv.
„Firmei Ryanair i s-au promis 800.000 euro (n.r. – ca stimulent pentru reluarea curselor internaționale, anulate pe vremea fostei conduceri UDMR-PSD a județului, în 2018), dar și așa se eschivează. Eu am o singură cerință la conducerea Consiliului Județean: să recunoască că zborurile sau lipsa acestora sunt condiționate strict de factorul economic. Dacă recunoașteți acest lucru, eu nu o să mai critic că nu sunt aceste zboruri”, a spus Borsi Lorand.
Invitație la „decență”
Răspunsul lui Bolojan a fost mai aspru, de data aceasta președintele CJ nemaiabținându-se de la comentarii și trimiteri spre politica păguboasă a predecesorilor săi, care au lăsat Oradea fără curse aeriene externe, liberalul subliniind lipsa de decență a reprezentanților UDMR în chestiunea aceasta, dar și importanța strategică a zborurilor internaționale pentru oraș și pentru județ.
„Zborurile internaționale sunt o problemă majoră de dezvoltare a municipiului Oradea și a județului Bihor. Totuși, decența ar trebui să ne canalizeze inclusiv intervențiile politice. Noi administrăm acest județ de 7 luni și nu putem fi răspunzători, în pandemie, de lucruri care au fost stricate în anii trecuți de conducerea Aeroportului și de conducerea Consiliului Județean. A te spăla pe mâini și a spune că doar situația economică contează nu este corect, contează și ce facem noi (n.r. – pentru a avea curse externe). Cât voi fi președintele Consiliului Județean, voi face tot ce ține de mine – nu ca să „deschidem spre Europa” (n.r. – aluzie la sloganul fostului președinte Pasztor Sandor), cum alții se lăudau – ci pentru că este esențială conectivitatea pentru dezvoltarea orașului și a județului. Poate ar trebui să aveți puțină răbdare și, dacă nu se vor face, în fiecare zi puteți face conferințe de presă”, a spus Bolojan.
Tonul său l-a făcut pe Borsi să nu mai adauge nimic, iar în final bugetul Aeroportului a fost votat nu doar de cei 22 consilieri PNL prezenți la ședința CJ Bihor, ci și de cei 6 ai UDMR, doar reprezentanții PSD (tot 6 prezenți) abținându-se, pe motiv că actuala conducere a Aeroportului ar fi „uitat” să prevadă în buget o sumă de 2 milioane lei, deși nu e clar dacă lucrurile au stat așa cu adevărat sau nu.
Amintim, reluarea curselor externe operate de Ryanair ar urma să se facă de la 3 iulie, după trei amânări cauzate de situația pandemică din țările de destinație, principalul motiv invocat fiind obligația de carantinare a pasagerilor la sosire pe aeroporturile europene menționate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.