Consiliul Județean Bihor a emis, luni, ordinul de începere a lucrărilor pentru construirea a două centre medicale de urgență în partea montană a județului, la Padiș și la Stâna de Vale, cu rol de intervenții pentru salvare în zone greu accesibile. Construirea celor două centre se va face cu fonduri europene, prin Programul Ro-Hu.
Termen: 12 luni
„Cele două centre de urgență vor fi dotate cu echipamente de căutare și salvare performante interconectate cu sistemul de telemedicină folosit și de spitalele din județ”, se arată într-un comunicat al CJ Bihor, cu referire la faptul că în acest fel se vor putea lua decizii medicale și chiar efectua unele manevre înainte ca pacienții să ajungă în compartimentele de urgențe ale Spitalului Municipal din Beiuș, cel mai apropiat, sau Spitalului Municipal din Oradea.
Potrivit descrierii făcute de CJ Bihor, fiecare centru de urgență va avea o suprafață utilă de 163 metri pătrați, cu parter și mansardă. Accesul va fi realizat printr-o terasă acoperită, dotată cu o rampă pentru accesul tărgii. La parter va exista un cabinet medical, o sală de ședințe, o zonă de depozitare și grup sanitar, iar la nivelul mansardei vor fi amenajate două dormitoare pentru angajați, cu două, respectiv trei paturi.
Executantul proiectului este o asociere formată din firmele Vutan Instalații SRL și Cofido SRL, valoarea contractului pentru realizarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor fiind de 1.739.000 lei, fără TVA. Termenul de execuție este de 12 luni de la data semnării ordinului de începere a lucrărilor.
Dotări specifice
De asemenea, centrele vor fi dotate cu două autovehicule de teren, vehicule pentru asigurarea transportului în teren al echipajelor de intervenție Salvamont și a victimelor accidentelor, cu echipamente medicale pentru acordarea în teren a primului ajutor calificat, echipamente de comunicații, navigație și IT, precum și echipament specific intervențiilor de salvare montană.
În acest proiect, Primăria Oradea va implementa sistemul de telemedicină la care vor fi conectate spitalele Județean și Municipal și spitalele din Beiuș, Salonta, Aleșd și Marghita.
De asemenea, cele două spitale din Oradea vor fi echipate și cu aparate de radiografie digitală, videolaringoscoape cu monitoare LCD și echipament de stocare date, un angiograf CT, un scintigraf CT (pentru diagnosticarea oncologică și endocrină) și se va dota o secție ATI cu 10 paturi.
Cu fonduri europene
Construirea celor două centre face parte din așa numitul proiect strategic pe sănătate al județului, finanțat cu fonduri europene din programul Ro-Hu, componenta IPHealth - „Proiect integrat pentru dezvoltare durabilă în zona montană a județului Bihor, îmbunătățirea accesului și dezvoltarea serviciilor de sănătate în cazul intervențiilor medicale în situații de urgență”.
În proiect, pe lângă CJ Bihor, ceilalți parteneri sunt autoguvernarea locală Berettyóújfalu, Primăriile Oradea, Beiuș, Salonta, Aleșd și Marghita, Universitatea Oradea, Salvamont Bihor, Spitalul Gróf Tisza István și ISU Crișana.
Proiectul IPHealth, finanțat în cadrul programului de cooperare transfrontalieră Ro-Hu 2014-2020 prin Fondul European de Dezvoltare Regională și completat prin co-finanțarea națională a celor două țări, România și Ungaria, are un buget total în valoare de 9,717 milioane euro, din care 7,987 milioane euro de la FEDR.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.