URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Octombrie 2017, 14:47

Primarul Ilie Bolojan despre greva de la OTL: E un şantaj pe care nu-l putem accepta. Greviştii să-şi dea demisiile! (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primarul Ilie Bolojan a făcut, miercuri, primele declaraţii despre blocajul intervenit în sistemul de transport public din Oradea, afirmând că angajaţii OTL aflaţi în greva ilegală practică "un şantaj pe care nu-l putem accepta".

Soluţia: Mai puţini angajaţi

Bolojan a explicat că municipalitatea nu poate asigura salariile la nivelul pe care-l pretind greviştii. "Bugetul pe care Primăria Oradea îl alocă anual către OTL nu poate creşte decât proporţional cu ritmul de creştere al oraşului, de 5-7%. Acum, din bugetul anual de cheltuieli, cele cu salariile sunt de circa 24 milioane lei, adică de aproximativ 56%, iar restul sunt cu energia electrică, motorina şi alte lucruri necesare, ale căror costuri nu pot fi reduse", a spus primarul.

Drept urmare, edilul Oradiei a prezentat un set de măsuri, convenite în urma discuţiilor cu şefii OTL, pentru ca societatea să poată mări salariile "în cursul lunilor următoare şi anului următor". "Vor fi două categorii de restructurări. Prima se referă la renunţarea la între 25 şi 30 de angajaţi TESA şi din birouri", a spus Bolojan.

De asemenea, se lucrează şi la un nou plan de transport, ce include curse reduse, cu până la 20%, astfel încât necesarul de transport să fie acoperit, dar şi să se poată face reduceri şi din rândul şoferilor şi vatmanilor.

"Până la sfârşitul săptămânii viitoare, conducerea OTL trebuie să vină cu o propunere de optimizare a curselor din oraş prin menţinerea curselor din orele de vârf, dar reducerea numărului de curse prin mărirea intervalului dintre acestea, spre exemplu de la 4 la 5 minute sau de la 8 la 10 minute. Ca urmare a acestei optimizări va fi o reducere de personal în rândul celor care lucrează pe aceste curse, în aşa fel încât bugetul de salarii să poată acoperi o creştere a salariilor", a spus edilul.

Modificarea planului de circulaţie al tramvaielor şi autobuzelor se va face, însă, cel mai probabil, doar de anul viitor.

Să-şi dea demisiile…

În conferinţa de miercuri, Bolojan a criticat dur felul în care angajaţii OTL au ales să-şi arate nemulţumirile. "Această mişcare este ilegală, ea nefiind notificată conducerii. Este o acţiune anormală şi iresponsabilă, care nu ajută Oradea", a spus primarul.

"Dacă un angajat al unei companii nu este de acord cu oferta de muncă, acesta nu blochează intrarea şi ieşirea din curtea fabricii, ci îşi depune demisia şi caută altă slujbă. Există şi alte companii de transport…", a spus Bolojan.

De altfel, primarul a precizat că, la întâlnirile cu angajaţii OTL, inclusiv miercuri, i s-au fluturat în faţă mai multe demisii. Deloc intimidat, edilul le-a transmis angajaţilor să-şi dea demisiile, iar compania va angaja alte persoane.

"Oricâte demisii vor fi depuse, ele trebuie acceptate. Sunt decis să nu mai încurajăm astfel de chestiuni (n.r. – blocarea transportului în comun) în anii următori. E vorba de organizarea transportului şi de cei care lucrează în Oradea", a spus primarul.

Bolojan a mai amintit că angajaţilor OTL care nu se lipsesc nemotivat 3 zile la rând le pot fi desfăcute automat contractele de muncă. "Ipotetic, înseamnă că oamenii renunţă la slujbe, iar OTL poate eventual să îi reangajeze pe cei care vor să lucreze", a spus primarul. În consecinţă, dacă nici joi angajaţii nu ies pe trasee, aceştia ar putea rămâne fără joburi.

Mai bine ca la alţii

Pentru a clarifica "folclorul" legat de salariile angajaţilor OTL, primarul Bolojan a afirmat că aceştia primesc cei mai mulţi bani dintre angajaţii societăţilor subordonate Consiliului Local Oradea.

Câştigurile medii brute pe lună, la OTL, sunt de 2.818 lei, a arătat edilul, în timp ce la Termoficare sunt de 2.638 lei, la Compania de Apă de 2.586 lei, iar la ADP Oradea de 2.176 lei. În aceste sume sunt incluse bonuri de masă şi eventualele sporuri.

În ceea ce priveşte venitul net, tot incluzând bonurile de masă, Bolojan a spus că la OTL, în medie, acesta se situează la 2.236 lei pe lună.

Edilul a dat exemple de salarii pentru şoferi şi vatmani. "Luna trecută, un vatman al OTL a câştigat între 1.700 şi 1.800 lei net, la care s-au adăugat tichete de masă în valoare de 230 lei. Un şofer a câştigat între 1.700 lei şi 2.700 lei, dacă a făcut şi ore suplimentare, la care se adaugă bonurile de masă", a spus acesta.

OTL are 552 de angajaţi, din care 470 de persoane sunt direct implicate în activitatea de transport, iar celelalte sunt angajate în birouri.

Făcând o radiografie a situaţiei de la OTL, Ilie Bolojan a mai arătat şi că societatea este "în top" în privinţa concediilor, angajaţii luându-şi concedii de câte 30 de zile lucrătoare pe an, iar vatmanii 33. La CAO, media este de 28 de zile de concediu, iar la ADP de 25 de zile de concediu.

"M-au primit cu strigăte"

În aceeaşi conferinţă, Ilie Bolojan a făcut un apel către grevişti să reia activitatea. "Sunt unii care ar fi de acord, dar există un grup de forţă care blochează ieşirea din curtea societăţii a oricărui mijloc de transport", a afirmat edilul.

Primarul Oradiei a mai spus că, până la finalul săptămânii viitoare, se va putea face publică o ofertă de măriri către angajaţii OTL prin prisma reducerilor de personal, dar n-a putut estima care va fi cuantumul acestora. "Ar însemna să vând blana ursului din pădure. Aceste calcule trebuie făcute în detaliu, nu pot fi gestionate pe un colţ de masă", a spus Bolojan.

Acesta a vorbit şi despre faptul că a fost huiduit de greviştii OTL-ului: "Aceleaşi decizii le-am transmis şi lor astăzi. M-au primit cu strigăte, dar nu întotdeauna eşti aplaudat când anunţi decizii, zic eu, corecte".

Oradea Transport Local este o companie în subordinea Consiliului Local şi are o cifră anuală de afaceri de 9,5 milioane euro, adică 42,7 milioane lei. Din această sumă, circa 50% este asigurată din banii oraşului, prin subvenţii acordate de Primărie.

"În ultimii 5 ani, Oradea a alocat către OTL între 4 şi 5 milioane euro anual pentru buna funcţionare a societăţii. În plus, în medie, se acordă şi câte 500.000 euro pentru investiţii", a spus Bolojan.

În timpul conferinţei sale, edilul şi-a cerut scuze în mai multe rânduri în faţa orădenilor afectaţi de această situaţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
17 Comentarii
Gargara de toamna...
Gargara bolojeneasca...pe cine mai pacaleste domnu Bolojan?Alooo?Gara????
Postat 19 Octombrie 2017, 06:37 de grigore
Sindikkte
Bolovanul ia perverse de la sindikktele regiilor PMO. Cand a candidat prima data cu aceste sindikkte si cu angajatii regiilor a iesit primas, le'a promis salarii si venituri babane dar in schimb ce a facut, l-a mazilit pe romanul Lupau si l'a adus de hudemeristil ciuzi care le'a dat 2% majorari. Lupau a stiut tot timpul sa poate grija angajatilor nu ca astia, politrucii astia, a fost un profesionist nu balega politruca! Birtinezul cat a fost prefect a faultat in mod repetat OTL-ul ca acum sa reintroduca actiunile lui Lupau. Bai sindikkati va meritati soarta ca v'ati vandut "omul" pentru ciulinii birtinezului. Acum taceti si cautati-va de lucru in privat unde se castiga mai bine dar se LUCREAZA nu se doarme in post!
Postat 18 Octombrie 2017, 21:25 de scortosul
Ciurucuri
Subscriu ce a postat “VIA”. Ciurucurile astea de la otl, nu e nimic nou sub soare, au gura mare si pretind ca is defavorizati
Postat 18 Octombrie 2017, 21:06 de User anonimizat
Bravo Bolojan
De 25 de ani vroiam sa aud asta intr-o companie de stat. Ca oricum sunt niste pleve care se fac, ca muncesc.
Postat 18 Octombrie 2017, 19:21 de sandu1200
Ref @andy EmzePerix
In postarea dvs. trebuia sa scrieti "șoferii de autobuz" nu "șoferi de autobuz" (deci cu doi de i). M-ati inteles? Hai, ca nu-i greu! Inteleg sa aiba probleme cu ortografia ministrul educatiei si invatamantului (sau cum s-o mai fi numind), dar nu un cititor fidel (fidel, nu fidea!) al Bihoreanului. Curaj si atentie la viitoarele postari!
Postat 18 Octombrie 2017, 19:08 de User anonimizat
@andy
Domnule blond andy , scuze am uitat de blonzi si de cei cu Mercedes (peste 170/ora),dar cu diplome de matematician poti sa devi numai primar. andy as avea dreptul la abonament gratuit dar nu folosesc, am trei masini , zilnic umblu prin oras ,si zilnic imi dau seama ca cei mai buni soferi se cred cei cu BMW, doamnele cu telefon in mana (tot masini tari)si cei cu taxiuri,soferi de autobus sunt mai modesti.
Postat 18 Octombrie 2017, 18:41 de EmzePerix
blabla
Cele 5 mil euro venite de la Primarie pt OTL sunt facilitati acordate de primarie pensionarilor si elevilor. Toti pensionarii circula gratuit cu tramvaiul si autobusul iar primaria le suporta costul. Ia sa ii puna sa plateasca bilete sau abonamente iar atunci Primaria nu ar mai trebui sa verse din bani contribuabililor catre OTL. Faceti un calcul la aprox 30000 pensionari in Oradea daca ar cumpara un abonament pe luna ce venit ar aduce la bugetul companiei. Dar si aceasta decizie ar aduce mai putine voturi. Deci suntem intr-o dilema......
Postat 18 Octombrie 2017, 17:50 de xxx
Un primar rational !
Consider ca Primarul are dreptate. Mi-a placut ce-a spus la conferinta de presa (atat cat am vazut pe acest video). Nu zic ca angajatii OTL nu au dreptate, dar, daca datele prezentate de dl. Primar sunt corecte, cred ca salariatii OTL ar trebui sa masoare de doua ori si sa taie o data! Asta ca sa evite sa-si taie craca de sub picioare...
Postat 18 Octombrie 2017, 17:35 de User anonimizat
Pleava orasului
Nu va este rusine mai nesimtitilor???? Da' cat tupeu nesimtit sa ai sa ceri tu, tractorist, salariu de prefesor universitar??? Baa, astia cu boicotul, sunt profesori in orasul asta care fac foamea cu 1500 de lei pe luna si continua sa mearga la scoala iar acum merg si pe jos pentru ca nu-si permit sa plateasca taxiuri, NESIMTITILOR!!! Va spun io cine sunteti voi, ma nenorocitilor: toata vara ati circulat fara aer conditionat ca sa puteti voi manevra motorina. Cand va cer oamenii bilete la urcarea in autobuz, ii injurati si blestemati ca ultimii carutasi ce sunteti aruncandu-le, asa, printre blesteme ca nu sunteti casiere. Va spun io ma, ma pleava societatii, ca acele femei care fac munca de casier, AU SCOALA baaa nu ca voi, 2 clase ca trenul. Sa nu mai vorbim de inchisul usilor in nas dupa ce vedeti omul ca alearga 100 de metri pentru a ajunge saracul la munca. Iar despre faptul ca dupa ora 20.00 nu ai cum sa-ti cumperi un nenorocit de bilet in tot orasul asta deja nu mai este o noutate. Sa nu mai vorbim de controlori care au toate calitatile unor interlopi rurali. Cred ca in acest moment se IMPUN urmatoarele masuri: 1. TOTI cei care muncesc in OTL, concediati...AZI! 2. De maine, timp de 4 zile non-stop, angajarea noului personal si incadrearea lor pe posturi, bineinteles ca nu din cei care vor fi concediati. 3. Trimiterea in judecata a nesimtitilor care au facut ca mii de copii sa mearga pe jos la scoli, in secolul 21, si imputarea tuturor cheltuielolor si pierderilor pricinuite de acestia. Eu alta solutie nu vad. Daca astia cedeaza si le da 3500 de lei acum, peste 6 luni vor face exact la fel pentru 5000 si asa mai departe. Cred ca cei din OTL tocmai au batut recordul mondial la capitolul tupeu nesimtit.
Postat 18 Octombrie 2017, 17:24 de User anonimizat
BLABLA
1. SA VEDEM CINE RISCA APROX 2000 EURO COSTUL SCOLII PT A FI VATMAN PENTRU 1800 LEI SALAR LUNAR. SI TINAND CONT DE FAPTUL CA NU EXIST IN ORADEA SCOALA PT VATMANI PT CA OTL A DESFINATO. DACA PLEACA TOTI - OTL= FALIMENT IAR TOTI SOFERII VOR MERGE LA PRIVAT PT CA VA FI NEVOIE. DECI TOT ORADENII VOR PIERDE PT CA SIGUR VA CRESTE PRETUL BILETULUI SI ABONAMENTULUI.
Postat 18 Octombrie 2017, 17:07 de xxx
@EmzePerix
A, tu esti ala cu Lastunul ca nu-ti place BMW-ul! Acrii strugurii!! Stai linistit ca daca maine concediaza o tura, vor veni rapid la lucru ceilalte ture, pt ca indiferent cat vrei tu sa-i incurajezi, le garantezi si banii daca sunt dati afara? De acord ca daca pleaca toti o sa fie un blocaj, dar esti sigur ca vor pleca toti? Isi permit sa riste? Asa cum spune BlackDot, Primaria poate alege solutia externalizarii. De asemenea poate fi ocazia de a face selectia soferilor, iar cei ramasi sa primeasca bani mai multi. E clar ca acolo este doar un nucleu care se tine tare si in mod sigur se stiu persoanele (parte dintre ei au si alte interese). Daca maine sunt concediati ecstia, restul vor veni rapid la lucru.
Postat 18 Octombrie 2017, 16:45 de andy
Externalizarea serviciului ca in alte orase!
Sau pe modelul Consiliului Judetean! Este serviciu externalizat si ghici ce: CJ Bihor incaseaza bani, nu plateste milioane ca PMO!!! Lasati agentii economici liberi, liberalizati piata si va fi de 100p de ori mai bine pentru Primarie!
Postat 18 Octombrie 2017, 16:32 de BlackDot
STARUINTA grevisti !
Staruinta soferi si vatmani!Nu va lasati intimidati! Domnu Bolojan umbla la voi sa recupereze bani de abonament(nu are carnet).Comentatorii sunt asteptati cu cereri la OTL sa fie angajati ca soferi si vatmani.Pentru blonde si cei cu BMV pentru autobuze VOLVO este necesar categoria D
Postat 18 Octombrie 2017, 16:27 de EmzePerix
COJONES VOR DEVENI MAI MICI !
Or șantaja OTL-iștii dar și Bolojan face același lucru ! Până la urmă cred că vor ceda ambele tabere dar pe spinarea orădenilor ! Cu ce mă încălzește că OTL va prelungi valabilitatea abonamentelor atâta timp cât eu le iau cu data de întâi ale fiecărei luni ? Mai rău m-aș încurca ! În schimb am plătit taxirui, ba am mer și pe jos pentru că la anumite ore nu găsești !
Postat 18 Octombrie 2017, 15:54 de TDS
Crestere negativa
"proporţional cu reducerea frecvenţei curselor efectuate, procentul avansat de Bolojan fiind de 20%".Asta e echivalent cu o crestere de preturi,calatorul primeste mai putina marfa pentru aceeasi bani.Mare negustor. Probabil tot asa va scumpi si gigacaloria, prin "reducerea frecventei"
Postat 18 Octombrie 2017, 15:44 de excalibur
blabal
Adevarul este undeva la mijloc iar managementul societatii cat si primaria nu ar trebui sa ia in deradere aceste ocupatii intru cat blocheaza tot orasul. Daca in acest moment toti soferii cat si vatmanii si-ar da demisia cum au spus orasul ar fi paralizat cel putin 2 ani de zile ceea ce ar duce societatea intr-un colaps iar tot Oradenii ar avea de suferit. De aceea oamenii in masura sa ia decizii ar trebui sa se aseze la masa si sa rezolve problema.
Postat 18 Octombrie 2017, 15:32 de xxx
Nota 10 Bolojan!!!
Cohones frate!!!! Bravo!!!! Ai votul meu pe viata pentru modul de abordare al problemei!!!
Postat 18 Octombrie 2017, 15:14 de BlackDot
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON