Lansat cu optimism şi derulat cu scandal, concursul internaţional pentru reamenajarea Pieţei Independenţei se încheie de-a dreptul uluitor. Juriul competiţiei a desemnat drept câştigător un proiect care prevede ridicarea a zeci de stâlpi negri pe platoul de deasupra parcării subterane, ca nişte... ţepi moderne.
În timp ce viceprimarul Mircea Mălan şi arhitectul şef al Oradiei, Radu Fortiş, au recunoscut că soluţia câştigătoare nu era preferata lor, mulţi orădeni se declară deja de-a dreptul scandalizaţi...
Pădurea de ţepi
Concursul lansat la sfârşitul lunii mai a atras 15 proiecte. „Fiecare membru al juriului independent a acordat 8 note la fiecare lucrare. Când s-au cumulat punctajele, a rezultat un clasament. Primele trei locuri au intrat într-o etapă de jurizare pentru a se stabili ordinea finală”, a declarat viceprimarul Mircea Mălan (foto), joi, într-o conferinţă de presă. Juriul a punctat, printre altele, originalitatea lucrării, viabilitatea şi claritatea ideilor expuse.
Echipa câştigătoare a fost cea a bucureşteanului Dragoş Dragnea, care a propus... o pădure de ţepi. Arhitectul a imaginat o matrice formată din stâlpi înfipţi în sol, pe care să poată fi prinse instalaţii ori materiale, astfel încât să dea spaţiului un aspect modular. „Spaţiul trebuie să fie în primul rând capabil să găzduiască scenarii de folosinţă foarte diverse şi care se schimbă în ritm alert. De aceea am propus o serie structurată octogonal de stâlpi care pot să fie suportul pentru foarte multe structuri şi instalaţii, şi care, de asemenea, să asigure iluminatul pieţei şi prize de curent, astfel încât orice tip de instalare în această piaţă, de la a lucra la un laptop până la a organiza un târg, să se poată face cât mai uşor”, a explicat Dragnea.
Simplu şi adaptabil
Zona de pantă de deasupra clădirii, prin care se intră în parcare, ar urma să fie mobilată similar, iar în partea dinspre Piaţa Unirii ar urma să fie amenajat un spaţiu verde.
Simplitatea proiectului a plăcut juriului. „Acest proiect nu e ceva să îţi ia ochii, nu e strălucitor, dar referindu-se probabil la pandemia de Covid-19, spaţiul e foarte adaptabil pentru organizarea de evenimente astfel încât să poată fi respectată distanţarea fizică”, a explicat, prin teleconferinţă, preşedintele juriului, Paola Rizzi (foto), profesor asociat la Universitatea Sassari din Italia.
Potrivit acesteia, proiectul atinge toate punctele temei de concurs: integrează intrarea în parcare, nu obturează vederea spre sinagogă şi asigură un front verde spre Crişul Repede.
Din juriu au mai făcut parte Marian Moiceanu (rectorul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”), elveţianul Lorenzo Cotti, bulgarul Borislav Ignatov şi indonezianul Popo Danes.
Orădenii voiau altceva
Proiectul câştigător nu a fost favoritul celor doi orădeni din juriu. Viceprimarul Mircea Mălan a preferat o soluţie care s-a clasat pe locul şase şi despre care a aflat ulterior că aparţine unei echipe coordonate de arhitectul orădean Ernest Pafka, iar arhitectul şef, Radu Fortiş, ar fi preferat lucrarea de pe locul doi (foto).
Echipa timişoreană Sinestezia Conceptual Studios a propus amenajarea unei promenade circulare suspendate inclusiv peste Crişul Repede, cu trimitere la trecutul în care meridianul zero a fost în Oradea.
Arhitectul şef al Oradiei a lăudat, totuşi, proiectul câştigător: „Are un mare atu: versatilitatea şi complexitatea organizării spaţiului prin aceste elemente verticale, care oferă posibilitatea reorganizării spaţiului pentru workshop-uri, teatru de păpuşi, orice...”.
Contestat până la capăt
Mălan a precizat că municipalitatea va semna în perioada următoare cu arhitectul Dragoş Dragnea contractul pentru realizarea documentaţiei proiectului, pentru suma de 101.000 lei. Investiţia a fost estimată de echipa câştigătoare la 6,3 milioane lei, plus TVA, iar reprezentanţii municipalităţii apreciază că şantierul ar putea fi deschis în a doua jumătate a anului viitor. În eventualitatea în care nu va atrage fonduri europene, Primăria va plăti din bugetul local.
Până una-alta, însă, concursul este controversat de la un capăt la altul. Dacă la lansarea lui Ordinul Arhitecţilor din România a criticat dur Primăria, acuzând-o de neprofesionalism, acum orădenii sunt cei care dau acest verdict. Pe reţelele de socializare, sute de oameni au lăsat comentarii prin care dezaprobă soluţia aleasă, susţinând că ţepii nu se potrivesc defel cu arhitectura Art Nouveau a Palatului Vulturul Negru din vecinătate ori cu aşteptările lor privind centrul urbei. Dacă va conta în vreun fel această avalanşă de reacţii negative rămâne de văzut...
Vocea străzii
Ce părere aveţi despre proiectul câştigător pentru amenajarea platoului din Piaţa Independenţei?
Să fie „ţepe”, să fie orice, dar să fie verdeaţă, pomi, pădure cu păsări şi veveriţe. De la atâtea betoane, o să ajungem cel mai fierbinte oraş.
Otilia Gal
Varianta cu meridianul zero era interesantă, se putea crea o poveste în jurul ei. Locul devenea un obiectiv turistic, atrăgea lumea spre el.
Gabor
Păcat, frumuseţea centrului nostru va fi ştirbită, sau mai bine zis înţepată, cu acest proiect. Este total nepotrivit pentru Oradea!
Adriana Petrica
Acest concurs ar trebui reluat cât mai repede. Sunt un susţinător al echipei de la conducerea Primăriei, dar cu asta ne facem de râs.
Roland
Proiectul trebuia să fie în armonie cu arhitectura zonei centrale, pentru care oraşul este renumit şi vizitat. Un mare kitsch şi o mare ţeapă.
Dana Pontoş
Reluaţi concursul sau alegeţi un proiect mai frumos, din cele existente! Acesta nu este demn de Oradea creată de administraţia Bolojan.
Arnold Voisz
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.