URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 15 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
12 Iunie 2018, 12:17

OTL iese "pe sate"! Societatea vrea transport către satele din jurul Oradiei mai ieftin decât cel privat

OTL iese 'pe sate'! Societatea vrea transport către satele din jurul Oradiei mai ieftin decât cel privat NAVETA DE ORADEA. În fiecare dimineaţă intrările în oraş sunt blocate de maşinile navetiştilor care vin la muncă şi la şcoală. "Extinderea OTL în Zona Metropolitană va ajuta aceşti oameni să ajungă în Oradea cu autobuzul în condiţii civilizate şi la preţuri accesibile, reducând blocajele din trafic şi poluarea", explică directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic (foto)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După Borş şi Sânmartin se pregătesc Biharia şi Sântandrei. OTL vrea să-şi extindă serviciile, cel târziu din anul viitor, în cele mai importante localităţi din Zona Metropolitană Oradea.

"Luăm în calcul înfiinţarea unui abonament cu care deţinătorul să poată călători din Borş până în Sânmartin folosind în oraş orice mijloc de transport în comun", spune directorul OTL, Viorel Mircea Pop.

Condiţia de navetist

În Oradea intră zilnic cam 50.000 de navetişti, majoritatea din comunele limitrofe, asociate în cadrul Agenţiei de Dezvoltare Intracomunitară Zona Metropolitană Oradea. Unii sunt aduşi "de pe sate" cu microbuzele firmelor la care muncesc, alţii vin cu maşinile proprii, pierzând bani şi timp în ambuteiaje, alţii folosesc autobuzele transportatorilor privaţi. Fiecare variantă are dezavantaje: dependenţa de o cursă fixă, criza locurilor de parcare, condiţiile de confort şi preţ.

În aceste condiţii, navetiştii care şi-ar dori un sistem de transport mai simplu, mai comod şi mai ieftin privesc cu speranţă spre societatea orădeană de transport local, OTL. Primarii nu spun "nu", dar şi-ar lua măsuri de precauţie. La începutul anilor 2000, sub conducerea lui Cornel Lupău, OTL a renunţat brusc la cursele în afara oraşului fiindcă nu le putea onora, iar edilii comunali au fost nevoiţi să caute peste noapte operatori privaţi. Şi s-ar feri să repete experienţa...

Legaţi de contracte

directorul OTL, Viorel Mircea PopExtinderea OTL în comunele limitrofe a devenit, însă, mai fezabilă decât oricând. La nivelul ZMO funcţionează Asociaţia de Dezvoltare Locală Transregio, în care încă din 2014 au intrat - pe lângă Oradea, care deţine 99% din acţiuni - comunele Borş şi Sânmartin, fiecare cu câte 0,01%. Parteneriatul funcţionează şi s-ar putea extinde. "Pe lângă comunele deja partenere, în ADI Transregio ar putea intra anul acesta comuna Biharia, iar de anul viitor Sântandrei sau Ineu", spune directorul OTL, Viorel Mircea Pop (foto).

Biharia ar putea beneficia de serviciile OTL mai repede, întrucât nu are un contract încheiat cu niciun operator de transport şi, ca să fie deservită de OTL, ar fi suficient să intre în Transregio. În schimb, locuitorii din Sântandrei şi Ineu ar trebui să aştepte expirarea licenţelor operatorilor privaţi Teşan şi Intrans, în a doua jumătate a anului viitor. Oamenii, însă, nu mai au răbdare...

Întâi, Biharia!

Consilierul local Eugenia Hirţea spune că locuitorii din Biharia şi-ar dori cât mai repede propriul operator de transport. "Sunt elevi şi muncitori care acum merg în Oradea cu autobuzele celor din Diosig şi Marghita. Plătesc un bilet, apoi în Oradea plătesc alt bilet ca să ajungă la şcoală sau la muncă, şi ies mai scump", spune consiliera, care crede că serviciile de calitate ar atrage clienţi rapid. "Poate că la început ar fi mai puţini călători, dar pe urmă tot mai mulţi vor renunţa la maşini, pentru că nici nu ar mai plăti parcare în oraş", spune Hirţea.

Nagy Gizela, primar BihariaDe altfel, consilierii din Biharia au cerut deja reprezentanţilor OTL o discuţie în care aceştia să avanseze un preţ ferm pentru viitoarea cursă. "Aşteptăm să vedem ce face OTL. Nu am întrebat oamenii dacă şi-ar dori altă firmă de transport, pentru că majoritatea au cu ce călători. Cei de la firmele Bihore, Faist şi altele asigură angajaţilor transportul, iar ceilalţi circulă cu autobuzele care trec prin comună", spune primăriţa Nagy Gizela (foto). Aceasta nu exclude însă ca înainte de sfârşitul anului în comună să circule autobuzele OTL. "Totul depinde de tariful pe care ni-l oferă", spune Nagy.

Vor să strângă semnături

Carmen Lezeu, șefa Asociației Sântandrei Metropolitan AreaMult mai hotărâţi, locuitorii din Sântandrei vor să ceară oficial Primăriei să adere la ADI Transregio pentru a beneficia de serviciile OTL. Asociaţia Sântandrei Metropolitan Area a depus pe 28 mai o adresă prin care anunţă că va iniţia o strângere de semnături. "Din cei circa 7.000 locuitori, cam 1.000 sunt pensionari, încă 1.000 lucrează în comună, dar tot rămân 5.000 care fac naveta. Aceşti oameni merită condiţii de transport mai bune", spune preşedinta SMA, Carmen Lezeu (foto).

Potrivit iniţiatorilor petiţiei, prin trecerea de la transportul comercial practicat acum de firma Teşan (cu autobuze de mici dimensiuni, la ore fixe şi cu orar redus) la transportul public prestat de OTL (cu autobuze dimensionate după numărul călătorilor şi cu o frecvenţă mai mare a curselor), calitatea transportului local se va îmbunătăţi radical. "Am putea beneficia inclusiv de tarife mai mici. Scopul transportului comercial este profitul, în vreme ce transportul public nu trebuie să facă profit, ci să asigure servicii de calitate", spune Lezeu.

Cu 60 lei mai ieftin!

Locuitorii din Sântandrei sunt cu atât mai hotărâţi să "treacă" la OTL cu cât oferta societăţii orădene e mult mai atractivă decât cea privată. "Directorul general Viorel Pop ne-a prezentat o ofertă de abonament metropolitan la 120 lei pentru Palota - Oradea, cu acces la toate traseele de tramvaie şi autobuze din oraş, 7 zile din 7. Astăzi, firma Teşan cere pe abonament 110 lei, nu acoperă weekend-urile, aşa că dacă vrei să călătoreşti duminica plăteşti un bilet de 4 lei şi frecvenţa este mai redusă", spune preşedinta SMA.

Dacă se ia în considerare că navetiştii din Sântandrei sunt obligaţi să plătească încă 70 lei pentru abonamentul pe liniile OTL din oraş, costurile lor cu transportul se ridică la 180 lei lunar. Cu 60 lei peste tariful metropolitan promis de OTL!

Ioan Mărcuș, primarul comunei SântandreiDeocamdată, calculele sunt totuşi estimative, OTL urmând să transmită Primăriei Sântandrei o ofertă oficială în zilele viitoare. "Aşteptăm să ne dea o variantă de cost pe distanţă şi numărul de curse, ca să vedem ce comparăm", spune primarul comunei, Ioan Mărcuş (foto).

Marele avantaj al gestionării serviciului de transport prin ADI Transregio este că, fiind deţinut de administraţiile locale, acesta poate fi subvenţionat din taxele şi impozitele localnicilor. Mai mult, la fel ca în Oradea, administraţia locală ar putea acorda abonamente gratuite pentru pensionari şi subvenţionate în proporţie de 50% pentru copii, şi ar putea impune trasee şi în interiorul comunelor, nu doar la drumul principal.

Pregătiri pentru extindere

Sântandrei şi Biharia sunt doar începutul extinderii OTL în judeţ. "Până acum au fost luate în discuţie localităţile din imediata vecinătate a oraşului, precum Paleu şi Cetariu, dar mai avem exemplul comunei Ineu, aflată la 15 kilometri, unde am putea ajunge după prelungirea actualului drum din Podgoria prin Fughiu şi Husasău de Criş până în Ineu", spune directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic. Noul traseu ar putea intra în vigoare de anul viitor, după finalizarea lucrărilor de modernizare a arterei, derulate prin ZMO.

Important e ca până la sfârşitul acestui an OTL să ştie localităţile care îşi doresc intrarea în ADI Transregio şi sunt dispuse să renunţe la operatorii comerciali de anul viitor, aşa încât să-şi poată dimensiona parcul auto ţinând cont de noile rute. Pentru că navetiştii vor câştiga cu adevărat numai dacă OTL va putea oferi servicii mai bune la preţuri mai mici...


DUPĂ CUMPĂRĂTURI
OTL cumpără autobuze

Extinderea ariei de operare a OTL şi creşterea numărului de călători vor însemna, implicit, şi investiţii în noi vehicule. "Transportul public urban trebuie să se modernizeze, aşa cum se modernizează şi sistemul de termoficare, şi cel de alimentare cu apă", spune directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic.

În prezent, societatea operează cu 90 de autobuze şi 60 de tramvaie, în perioada următoare intenţionând să cumpere cu fonduri UE încă 7 autobuze noi. "La nevoie, în funcţie de numărul curselor, am putea înfiinţa o flotă nouă achiziţionată şi în leasing", zice acesta.

La fel, pentru creşterea calităţii serviciilor, societatea va lua, tot pe fonduri UE, chiar din vara aceasta, 20 de tramvaie noi în valoare de 177,6 milioane lei. Concomitent, OTL a cumpărat din Germania 20 de tramvaie rulate ce urmează să opereze de luna următoare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
vatman umflat in pene - tramvaiul 2 ora 7:33, capat nufaru
daca tot se face ordine la OTL, dle Bolojan fiti cu ochii si zbiciul pe vatmanii de * care iti inchid usile in fata si pleaca triumfator din statii. In orice tara din vest, este un gest normal si de bun-simt/respect fata de calatori sa te asiguri ca nu lasi pe nimeni in statie. De dimineata, nemernicul de pe tramvaiul 2 din capat nufaru a pornit la ora 7:33 ignorând faptul ca erau 3 persoane care trecusera zebra si ajunsesera pe peron in graba de prinda tramvaiul. in conditii de furtuna si ploaie deasa. Care este sanctiunea care ar trebui aplicata unui astfel de dobitoc? mai ales ca OTL isi ia salariile din banii calatorilor? Puteti sa va civilizati angajatii chiar cu masuri disciplinare in astfel de cazuri?
Postat 13 Iunie 2018, 07:59 de roger
documentare insuficientă
În realitate, problema este alta. Primarii comunelor vizate de OTL ezită fiindcă transportatorul public a livrat anul trecut o factură uriașă Primăriei Sânmartin, pentru achitarea subvențiilor. Desigur, acolo este și problema turiștilor, pe care se pare că nu a luat-o nimeni în calcul. Dovadă crasă de amatorism. Eu am întrebat primarul din Sântandrei. El mi-a spus că, în acest moment, comuna are 350 abonați la Tesan. Că un contract cu OTL ar însemna ca toți locuitorii comunei să subvenționeze, prin creșterea taxelor locale - fiindcă bani în plus nu ar fi, abonamentele existente. Nu știu dacă are dreptate, nu e treaba mea să verific. Așadar, transportul public NU este mai ieftin ci administrațiile locale trebuie să plătească diferența. Este de unde și, dacă da, se justifică economic și social? De aia și în presă trebuie aplicat binecunoscutul dicton din justiție: audiatur et altera pars.
Postat 12 Iunie 2018, 16:40 de cvm
Înțeleg că TransRegio există de peste un deceniu ca instituție.
În toți anii aceștia ce naiba a făcut? De ce nu s-a făcut nimic în toată vremea asta, știindu-se că mobilitatea resurselor umane e cheia succesului în dezvoltarea socio-economică a unei localități, zone sau regiuni?
Postat 12 Iunie 2018, 14:54 de CrisDumi
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7332 RON
  • 1 EUR = 4.9708 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON